De laatste tijd regent het klachten over het hoge dataverbruik. Bij een aantal personen heb ik de oorzaak snel kunnen achterhalen en het bleek te liggen aan de
Facebook app. Sinds een tijdje worden video's automatisch afgespeeld en dat kost
enorm veel meer data. Bij de opmerkingen van de update werd hiervoor ook gewaarschuwd maar bijna niemand leest dit, onthoud dit of begrijpt dit.
Bij de iPhone zit er overigens een schakelaar in de instellingen die er voor zorgt dat video's alleen wordt afgespeeld via WiFi maar die is nogal onduidelijk:
Wat hier niet duidelijk is dat hier eigenlijk "Uitsluitend automatisch afspelen via WiFi" afgekort is. Hier hebben gebruikers dus de keuze om video's wel of niet automatisch af te spelen via het mobiele netwerk. Standaard staat ditr UIT. Als je niet teveel data wilt verbuiken, zet deze optie dan AAN.
Bij Android toestellen met de nieuwste Android versie kun je bij het verbruik per app zien wat er vebruikt wordt. Bij iPhone kan dit ook. Dit geeft een goede indicatie hoeveel een app verbruikt.
Via de My Vodafone app kun je zien hoeveel er nog van je bundel over is maar niet zien welke app het bundeltegoed heeft verbruikt.