michielst

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

overschrijding gebruik

Beste Vodafone medewerker

Ik zie een aantal mensen met hetzelfde probleem, toch post ik mijn verhaal, aangezien ik hoop meer informatie te kunnen geven en in de hoop dat jullie weten wat er mis gaat;

Ik heb een Iphone 5 (iOS7) icm Red abonnement met 2Gb internet. op donderdag 5dec kreeg ik de melding dat ik minder dan 250mb over had, dus zou ik in 5 dagen tijd 1750mb opgemaakt hebben. Ik gebruik regelmatig internet, maar zo veel kan gewoon niet. daarnaast zit ik ongeveer 23 uur per dag op wifi (en staat mijn tel 's nachts op vliegtuigstand). Overigens staat er bij myvodafone dat het verbruik is bijgewerkt tot 1-12 2013, wat zou betekenen dat ik 1750mb in 1 dag zou opgemaakt hebben!!
ik besluit een blox aan te zetten om 50mb extra internet te krijgen zodat ik nog wel whatsapp en imessage kan gebruiken. De dag erna, 6dec zie ik dat mijn tegoed op 0 staat en dat ik een slordige 68 euro buiten mijn tegoed zit, terwijl ik die dag (en dagen ervoor) nooit zo veel op 3g heb gezeten.
N.B. mijn wifi spots thuis en op mijn werk doen het perfect, als hij uitvalt merk ik dat gelijk aan mijn laptop/ipad.

Aangezien er meerdere klanten hier hetzelfde probleem hebben, krijg ik het idee dat het dus niet aan mijzelf ligt. Kan het zijn dat er iets mis gaat bij Vodafone met het berekenen van dataverbruik?

Michiel

5 Reacties 5
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Het heeft geen enkele zin om het argument te gebruiken hoeveel jij gebruik maakt van Wi-Fi.
En het heeft geen zin om te ontkennen dat jij heel veel mobiel data verbruikt zou hebben via het 3G- Netwerk.
Vodafone's data-registratie is over het algemeen correct. En kun je zelf controleren op je eerstvolgende factuur-specificatie.

Alle Apple iPhones hebben de verschrikkelijke eigenschap dat zij bij een matig Wi-Fi signaal onbewust overspringen naar een 3G-Netwerk-signaal. Op alle Forums van Nederlandse telecom-providers kom je dit probleem al vele duizenden keren tegen. Ook vele malen hier op het Vodafone Forum.

De antwoorden die zijn gegeven in het topic van Markv86 gelden voor 100% ook voor jou.
Weblink: http://forum.vodafone.nl/t5/Vodafone-Red-Abonnementen/Tegoed-en-gebruik-overschrijding/td-p/116510

Alle adviezen om je data-verbruik te controleren en te beheren en te beheersen in het topic van Moderator Bas gelden voor 100% ook voor jou. Met name de posting nummer 13 betreffende Apple iPhones in dit topic.
Weblink: http://forum.vodafone.nl/t5/Vodafone-Red-Abonnementen/Dataverbruik-tips-amp-tricks-om-binnen-je-bund...

Wat wel zin heeft is om je eigen data-verbruik per etmaal te limiteren voor bijvoorbeeld 67 MegaByte per 24 uur.
Dit kan via een onafhankelijke data-registratie-app.

Wat wel zin heeft is om te pleiten dat Vodafone bij het verbruiken van je gehele maandelijkse data-tegoed je mobiele internet-snelheid drastisch naar beneden brengt. Of de 3G Mobiele data-verbinding automatisch be-eindigt bij het verbruiken van je gehele data-tegoed van bijvoorbeeld 2048 MegaByte.
Hierdoor wordt je in ieder geval beschermd tegen hoge kosten voor data-verbruik buiten-je-maandelijkse-databundel.

Overigens raad ik je aan soortgelijke topics te lezen over onbewust data-verbruik. Met name door Apple iPhones. Leren van anderen is vaak goedkoper dan zelf fouten maken.

Netwerker
michielst
topicstarter
Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dag Netwerker,

Dank voor je antwoord.
Hoe verklaar je dan het volgende;
mijn Iphone meet 4,9 Gb verbruik vanaf 17 oktober 10:32. Mijn abonnement is ingegaan op 11 oktober. de vorige 2 maanden ben ik niet over mijn datalimiet heengegaan.
Als ik nu in december al 2048Mb heb opgebruikt, en 1675Mb daar bovenop (67,80 buiten abonnement, 2,- per 50 mb BloX is dus 1675 Mb), zou dat in totaal 3723 Mb zijn, in n paar dagen tijd, terwijl ik van 17 okt t/m 30nov maar 1177 Mb verbruik? lijkt mij erg vreemd...
ManonVestjens

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Michiel,

Ik heb hetzelfde probleem! Op vrijdag/zaterdagnacht is er ruim 1200 MB in 13 minuten tijd, wist niet dat dit kon zonder WIFI, van mijn tegoed gegaan. Rekening € 75,-! Als oplossing vanuit Vodafone: uitzetten van data, tjee echt waar! Dit terwijl Wifi gewoon de hele nacht heeft aangestaan en om 3:30 uur sliep ik toch echt! Een iphone kan veel maar een app die 's nachts 1200 MB weghaalt is ook mooi.

Ik heb het nu bij apple nagevraagd en zal het zo ook op mijn facebook zetten. Misschien dat iemand anders iets weet. Ook een mail uitgegaan naar de winkel waar ik het abonnement ben aangegaan.

Manon

p.s. 75 euro voor niets!!
ManonVestjens

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Als ik op jullie site lees is het zelfs onmogelijk om in 13 minuten 1200 MB binnen te halen op 3G. Hoe kan dit nou???

Ik wil een fatsoenlijk antwoord! drie keer gebeld en van kastje naar de muur.
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo Michiel,

Ik geloof je op je woord. En je berekeningen zijn correct. Ik heb vele klanten van telecom-providers Tele2 en KPN en Symio op hun Forums geholpen die exact hetzelfde torenhoge data-verbruik beschreven, zoals jij dat hebt gedaan.

Al die Forum-leden hadden Apple iPhone met het besturings-systeem iOS 6.0.1 of lager.
Ik heb echt vele honderden mensen op andere telecom-forums, met hetzelfde probleem geadviseerd. En geholpen.

Die klanten kregen torenhoge facturen, als gevolg van onbewust en ongewenst 3G-data-verbruik variërend van €100,00 tot wel €1.250,00
Een Apple iPhone die (onbewust en ongewenst) update, let niet op het 3G-data-verbruik. En jij let daar ook niet op, omdat je denkt dat je een netwerk-verbinding hebt via Wi-Fi-connectie.

Updaten & upgraden naar een hoger versie-nummer en syncen (synchroniseren van data) zijn de boosdoeners.
Maar de precieze oorzaak is voor iedere Apple iPhone bezitter verschillend.
Je moet echt bij je eigen iPhone op zoek gaan naar de App(s) die het meeste data hebben verbruikt. En deze Apps verwijderen van je iPhone.

Zoek verder in de Apple App Store op de zoektermen: data usage counter
En kies een paar Apps uit waarmee je je 3G data-verbruik tot op de minuut in de gaten kunt houden.
Veel belangrijker is dat die Apps jouw (onbewuste en ongewenste) 3G-data-verbinding automatisch be-eindigen bij een zelf ingestelde limiet (quotum) per etmaal.
Zoek zelf een App uit die aan jouw eisen voldoet.

Zoek verder een via Google op de zoektermen: iPhone high data usage
Je zult verstelt staan van het enorme aantal web-pagina's over dit wereldwijde probleem.
Een probleem dat overigens al loopt sedert Mei 2012. Bij alle iPhone bezitters.

Hopende dat jij dankzij al mijn adviezen nooit meer buiten je maandelijkse data-bundel zult gaan.
En eveneens hopende dat Vodafone mijn pleidooi voor beschermings-maatregelen in de praktijk gaat uitvoeren, op korte termijn. Zie het Forum: Feedback & Suggesties
Vodafone heeft mijns inziens nu wel genoeg verdiend aan buiten-de-bundel-data-verbruik.

Dit is zeker niet goed voor een langdurige klant-relatie en klant-behoud.

Netwerker
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic