davod10

Gedreven Meedenker
  • 2448Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes

Vragen over New Phone Every Year

*edit BasT*

Nav Poita's vragen in dit topic heb ik deze verplaatst naar een apart topic, omdat het betreffende eerdere topic vooral bedoeld is als overzichtstopic voor mensen met de algemene vraag: hoe repareer ik mijn toestel of krijg ik een nieuw.

Het waren over NPEY wel erg goede vragen, dus het gesprek zetten we hier voort (wel zo overzichtelijk). De vragen gingen over de voorwaarden bij New Phone Every Year. De quotes komen uit mijn tekst in het eerder genoemde topic
=================================

"Na het omruilen van je toestel verlengt je het Red abonnement met 24 maanden"
Ik teken in 2014 voor 24 maanden, in 2015 ga ik voor deze "actie" en na inruil wordt mijn abonnement met 24 maanden verlengt. Ik zit dus ipv 2016 tot 2018 (huidige 24 mnd + nieuwe 24 mnd) aan mn abonnement vast? Ik doe in 2016 dit nog een keer en dan loopt het tot 2020 omdat er weer 24 mnd bij komen?
Voor ieder jaar een nieuw toestel teken je 2 jaar bij? Dan zou je op een gegeven moment (even heel extreem) 20 jaar met een toestel moeten doen.
Ps, site met voorwaarden is onbereikbaar. Jammer dat de klant geen ruimere keus heeft. Zijn maar 3 toestellen binnen deze "actie"
13 Reacties 13
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hey Poita, ik zie dat de link naar de voorwaarden inderdaad niet werkt. Dat laat ik aanpassen.
Voor nu alvast de directe link naar de voorwaarden

Zoals jij het verlengen beschrijft, zo had ik de voorwaarden niet geïnterpreteerd. Ik ga uit van: stel je maakt gebruik van New Phone Every Year (NPEY) in 2015, dan verleng je (als speciale uitzondering bij deze dienst) tot 2017. Maar nu je het zegt vind ik het zelf ook niet helemaal duidelijk in de voorwaarden staan. Ik vraag het na en kom er op terug.

Wat de toestelkeuze betreft, we gaan sowieso alleen toptoestellen aanbieden (het is wel NEW phone every year ;)) en dat aanbod zal periodiek aangepast worden. Dat een zeer goede, maar niche-telefoon er niet tussen zit is niet zo raar toch? Ik denk dat het overgrote deel van de gebruikers wel blij zal worden van de selectie van dat moment. Hoeveel en welke toestellen zou je graag zien?

davod10
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 2448Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
Zou inderdaad wel duidelijker mogen.
Het is nogal breed te lezen.
Ja het zijn, op dit moment, populaire toestellen, maar wat als een ander toestel de voorkeur heeft? Beperkt de klant nogal. Als iemand de voorkeur geeft aan bv Windows Mobile, BlackBerry OS of (zullen ze er nog zijn) Symbian loopt die dit mis, of zal misschien geneigd zijn er geen gebruik van te maken.
In feite koopt, als jouw verklaring klopt, men met die €120.- het laatste jaar af omdat je 3 ipv 4 jaar hebt. Benieuwd hoe dit zich vertaald als men het ieder jaar doet...
davod10
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 2448Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
Oke, het word dus een vervroegde verlenging die mogelijk is nadat je 12 maanden die € 10 hebt betaald.
In mijn ogen (aandachts)puntjes:

-Alleen keus uit een beperkte selectie toestellen.

-Zelf achter je geld aan als je er geen gebruik van wilt maken. Hier moet Vodafone erg secuur in zijn. JE beheert geld van klanten, die verwachten dat geld dan ook relatief snel terug. Een lange vertraging lijkt mij niet wenslijk, maar dat is te doen lijkt mij.

- Onduidelijkheid mbt Garant icm staat van toestel.

- Hoe ver kan dit doorgevoerd worden? In princiepe kan je iedere 2 jaars aansluiting "opbreken" Zou Vodafone dan niet bv de HI kant op (kunnen) gaan door 1 jaars abonnementen aan te bieden tegen een hoger maandbedrag? Met als verschil dat je het tst houd. Nu moet je je "oude" toestel inleveren als je na de 12 maanden een nieuwe wilt. Hiermee vervalt, deels, een USP van Vodafone dat het toestel van jou blijft. Nu is dat, als je inruilt, niet het geval.
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Eerst even de contractsduur: je moet het letterlijk lezen zoals het er staat, dwz: je verlengt je contract op het moment dat je gebruik maakt van de dienst met 24 maanden. 🙂
Je staat nooit langer dan 24 maanden onder contract (het voorbeeld 2015-2017 van hierboven dus)

De toestelkeus zal denk ik niet zo'n punt gaan zijn. Ik denk dat voor iedereen duidelijk is dat er een keus is uit de op dat moment populaire toptoestellen. Wil je wachten op een toestel dat over een paar maanden uit komt, dan kan dat (zonder door te betalen na die 12 maanden) en maak je er geen gebruik van, dan krijg je het geld terug (minus administratiekosten). En wil je graag elk jaar het meest exotische niche-toestel uit china of afrika, dan is dit misschien gewoon niet de dienst voor jou 😉

Wat is er onduidelijk mbt Garant? Het nut daarvan is dat die zorgt dat je in geval van beschadigingen alsnog, zonder bijbetalingen, gebruik kunt maken van NPEY.

Stel je toestel valt en je scherm versplintert. Dan zou je zonder Garant onder de NPEY voorwaarden geen degelijk toestel meer inleveren en dus bijbetalen voor de schade. Heb je Garant, dan wordt die schade gedekt door je verzekering en kun je daarom zonder extra kosten een nieuw toestel uitkiezen.
davod10
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 2448Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
Oke dus ik heb 2 jaar, verleng voorijtijdig waardoor 1 jaar vervalt en ik 2 jaar bij tkene, helder.
Toestelkeus is toch iets waar je dus klanten mee gaat (mogelijk) uitsluiten. Ook, vind ik persoonlijk, benadeel je andere fbrikanten door hen uit te sluiten. Bepaalde toestelle krijgen een voorkeurs behandleing omdat Vodafone een merk / type niche vind. Ik zou ds als BlackBerry gebruiker niet (of misschien wel nooit) van de dienst gebruik kunnen maken ook al zou ik dit willen? Ik ben tenslotte afhankelijk van Vodafone of mijn voorkeur (ooit) word opgenomen.
Nou van Garant kwam het overzicht nogal onduidelijk over, dat men in de laatste categorie, 40(?)? betaald. Maar is dat dan iets wat, minus eigen risico, volledig door Garant wordt bergoed? Ik heb dus Garant, toestel totall maar wil uilen. Betaal ik of Garant de 40% Het is meer hoe, vooral in de laatste 2 gevallen, de kosten worden betaald en door wie?
Dan nog de onbeantwoorde vraag: Het eerste toestel is dus niet van jou, die moet terug, die geld dus ook voor ieder daarop volgend toestel tot je niet meer ruilt. Ook de vraag tot in hoeverre je dit kan blijven dien? Is het bv max 2 keer in je contract of is dit oneindig en kan je ieder jaar deze ruil doen? In die zin is dit veel zoals HI nu al werkt, toch een soort huur / lease of zie ik dat verkeerd?
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Dat zie je verkeerd 😉

Het grote verschil is dat je in de situatie die jij noemt geen keus hebt. Abo nemen = toestel leasen en verplicht achteraf inleveren. Daar kom je met geen mogelijkheid omheen.

Dat is hier niet zo. Als je een toestel bij ons neemt is dat van jou.

Je kiest eerst je abo en toestel. Vervolgens heb je de keus om bij je abonnement ook NPEY te nemen. Ideaal als je graag elk jaar een nieuw toestel wilt, maar niet elk jaar in één keer 600 euro kan (of wilt) lappen voor het nieuwste toestel.
Ben je het niet eens met de spelregels van NPEY (bv: toestel inleveren bij het uitkiezen van een ander) dan neem je de dienst niet. Geheel jouw keus.

Daarnaast kun je je ook nog bedenken als je NPEY al hebt. Als je 12 maanden voorbij zijn en je wilt bij nader inzien toch je toestel houden dan kan dat. Dan houd je je toestel en krijg je je geld (minus administratiekosten) weer terug.
davod10
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 2448Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
Je eerste toestel moet je ook inleveren, dat staat in de voorwaarden. Het lijkt mij erg ongeloofwaardelijk dat Vodafone ieder jaar voor € 120 de nieuwste toestellen voor nop weggeeft en het oude niet terug wil, dus is het wel degelijk het zelfde. Ik kan tenslotte ieder jaar, met inleg van € 120 een nieuw toestel krijgen.
Tenzij het toestel ontbreekt, dan betaal je meer of de verzekering vergoed. In die zin is er weinig verschil. Enige verschil is dat je bij Vodafone kan kiezen te om vooraf een potje aan te vullen, met als nadeel dat alleen de keus in toestellen zeer beperkt is en daardoor niet iedereen aanspreekt of zal spreken. Daarnaast kun je bij bv HI je toestel ook overnemen, tegen een eventuele bijbetaling Bij Vodafone betaal je vooraf, bij HI achteraf). Dus achteraf de keus maken of je het toestel wilt behouden met bijbetaling, niet vooraf geld neerleggen, hopen dat Vodafone jouw voorkeurs merk of toestel zal gaan voeren. In het geval van HI zijn ALLE toestellen mogelijk en zijn deze niet afhankelijk van de keus die HI oplegt.
Wat ik wel merk is dat het itempje mbt de besprkte keus vrij simpel wordt afgedaan als "we willen niche toestellen aanbieden" Vodafone creeert hiermee oneerlijke concurentie. Merk / type 1 krijgt namelijk een voorkeursbehandleing boven andere. Dit lijkt mij niet de bedoeling, op die manier ontneem je klante de keus die zij anders wle zouden hebben. Het excuus "dan is dit misschien niet een dienst voor jou is onzin" het is een prima dienst, echter wordt het een minder aantrekkelijke dienst omdat bij voorbaat mensen / merken worden uitgesloten omdat Vodafone de keus minimaliseert. Ik vraag me af of dit niet onder concurentie vervalsing valt. Er wordt indirect een sturing gemaakt naar bv Samsung S4 of een iPhone die hiermee een oneerlijk voordeel krijgen t.o.v. bv Nokia, Huawei, BlackBerry, LG, Sony etc. Wat weerhoud dan een fabrikant te zeggen "met jullie doen wij geen zaken omdat jullie andere voor trekken"? Ik meen dat de providers in oa Nederland Apple beschuldigde van "wurgcontracten" maar dit gaat de zelfde richting op maar dan naar de klant. "Kies een van ONZE 3 toestellen of je bent een deel van je geld kwijt. Wat zouden mensen doen denk je? Juist die kiezen een van die 3 want willen geen geld kwijt raken. Lijken zeer onwenselijke situaties.
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Ik zie nog steeds de overeenkomst met lease niet eerlijk gezegd. Als je NPEY geen meerwaarde vindt hebben, dan neem je het toch niet?

In tegenstelling tot de lease is NPEY niet verplicht. Het is een extra waar je al dan niet voor kiest.

Je weet dus van tevoren waar je aan begint en neemt NPEY alleen als je het de moeite waard vind. Ik denk dat veel mensen graag op deze manier die iPhone 6 of Galaxt S5 krijgen.

Wat de verzekering betreft, ook daar is nog steeds een voordeel. Via de verzekering krijg je namelijk (zonder NPEY) een vervangend exemplaar van je toestel (of een voucher van gelijke waarde).
Als je iPhone 4 kapot valt krijg je een nieuwe iPhone 4, geen 5.
Met NPEY krijg je die 5 wel.

Wat betreft de concurrentiepositie: deze vind ik een beetje ver gezocht 😉 Als we met deze ene dienst al een invloed hebben op de concurrentiepositie van wereldmerken (ik betwijfel het), dan zijn die merken mans genoeg om te zorgen dat ze opgenomen worden in de dienst.

davod10
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 2448Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
Ik zeg niet dat NPEY geen meerwaarden heeft. Ik zeg alleen dat Vodafone van te voren de dienst beperkt omdat er uit word gegaan van iPhone 6 of S5. Je kan de dienst nemen maar als je toch een ander toestel wilt en Vodafone voert deze niet dan ben je 25% (!!!) van je inleg kwijt.
Je moet dus gokken of Vodafone over een X tijd het toestel dat jij wilt in die voorwaarden opneemt. Is de omgekeerde wereld vind je niet? Klant X wet pas over een jaar, of langer, of hij zijn inleg kan verzilveren of dat het toestel dat hij wil niet in deze deal valt en dus 25% moet inleveren.
 
Dus de merken moeten zorgen dat ze opgenomen worden? Maar er zijn maar 3 toestellen die er in kunnen worden gekozen. Hoe kunnen dan alle merken "opgenomen" worden? Wat is er zo lastig om de dienst voor alle toestellen te laten gelden en daarmee AL je klanten de dienst te kunnen laten gebruiken?
Zo krijgt de iPhone 6 of S5 over een jaar een voorsprong omdat mensen wel die kunnen kiezen, maar bv een Xperia niet. Dan ben je het ene merk een voordeel aan het geven ten opzichte van het andere.
Zelfde als bv met Sizz. Buiten je databundel geen kosten en snelheid bleef gehandhaafd ivm streaming. Een niet Sizz klant, werd geconfronteerd met een lagere snelheid. Er word dus een, onterecht, voordeel verkregen. In het geval van Sizz was dit al in strijd met de internet neutraliteit, lijkt me dat deze situatie / dienst in zijn huidige vorm ook niet geheel eerlijk is. 
Is Vodafone mans genoeg om tegen een Nokia, HTC, LG, BlackBerry, Sony etc te zeggen dat Vodafone een ander merk de optie geeft om zijn toestel eerder aan een klant te kunnen verkopen en hun niet? Wat zou betekenen dat bv Samsung of Apple ieder jaar een toestel kunnen verkopen maar hun maar 1 keer per 2 jaar aan de zelfde klant?
http://www.nu.nl/tech/3484305/eu-onderzoekt-mogelijke-concurrentievervalsing-apple-.html Alleen dan creert nu Vodafone een oneerlijke situatie voor de merken die niet zijn opgenomen. Je zou dus alle merken opnemen of geen. Iets anders zou niet eerlijk zijn naar klant en fabrikant.
Tamarabassie

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo,
Heb net vanmiddag mijn abonnement verlengd en kreeg de aanbieding van elk jaar nieuwe foon voor 10 euro permaand..
Nou super dacht ik kreeg ik mail dat mijn foon niet mee doet..
Nieuwste model uitgezocht sony experia z1...

Lekker dan via mail moet ik horen dat ik t niet kan terwijl ik t afgesloten heb in de winkel notebene..
Ben echt boos gewoon vind t gemeen moeten ze van te voren weten en inzien...
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hi Tamarabassie, welkom op het forum. Ik begrijp je vraag even niet helemaal. Wat is het probleem precies? Kon je bij het toestel dat je genomen hebt geen New Phone Every Year aansluiten?

Of wilde je gebruik maken van de optie om nu vast een nieuw toestel te nemen, maar wilde je graag de Z1 en zat die niet in het aanbod van NPEY?
Tessaaaa

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik lees deze informatie nu en vind het jammer dat dit er in de winkel bij het afsluiten van een nieuw abonnement niet bij is verteld. In de winkel is tegen mij verteld dat New Phone Every Year inhoudt dat je na één jaar weer een nieuwe telefoon en een nieuw abonnement mag uitzoeken. Er is niets verteld over het feit dat ik de telefoon die ik gisteren heb uitgezocht dan weer zou moeten inleveren en dat ik maar uit een aantal, door jullie geselecteerde, toestellen kan kiezen. Ik zie dus ook nu pas dat ik er voor moet zorgen dat mijn telefoon geen schade oploopt. Erg jammer dat dit er in de winkel niet bij is verteld want ik weet niet of ik dan ook New Phone Every Year er nog zou hebben bijgenomen.
Annabelle
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1846Posts
  • 148Oplossingen
  • 119Likes
Hoi @Tessaaaa

Hm, dat klinkt heel vervelend zeg:(. Je zult begrijpen dat het voor mij als moderator heel moeilijk te beoordelen is hoe het precies gegaan is. Je kunt het beste even met je verhaal terug gaan naar de winkel. Je hebt in ieder geval 48 uur zichttermijn als je in de winkel een toestel ophaald. Je zou je order misschien kunnen terugdraaien?
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic