Je eerste toestel moet je ook inleveren, dat staat in de voorwaarden. Het lijkt mij erg ongeloofwaardelijk dat Vodafone ieder jaar voor € 120 de nieuwste toestellen voor nop weggeeft en het oude niet terug wil, dus is het wel degelijk het zelfde. Ik kan tenslotte ieder jaar, met inleg van € 120 een nieuw toestel krijgen.
Tenzij het toestel ontbreekt, dan betaal je meer of de verzekering vergoed. In die zin is er weinig verschil. Enige verschil is dat je bij Vodafone kan kiezen te om vooraf een potje aan te vullen, met als nadeel dat alleen de keus in toestellen zeer beperkt is en daardoor niet iedereen aanspreekt of zal spreken. Daarnaast kun je bij bv HI je toestel ook overnemen, tegen een eventuele bijbetaling Bij Vodafone betaal je vooraf, bij HI achteraf). Dus achteraf de keus maken of je het toestel wilt behouden met bijbetaling, niet vooraf geld neerleggen, hopen dat Vodafone jouw voorkeurs merk of toestel zal gaan voeren. In het geval van HI zijn ALLE toestellen mogelijk en zijn deze niet afhankelijk van de keus die HI oplegt.
Wat ik wel merk is dat het itempje mbt de besprkte keus vrij simpel wordt afgedaan als "we willen niche toestellen aanbieden" Vodafone creeert hiermee oneerlijke concurentie. Merk / type 1 krijgt namelijk een voorkeursbehandleing boven andere. Dit lijkt mij niet de bedoeling, op die manier ontneem je klante de keus die zij anders wle zouden hebben. Het excuus "dan is dit misschien niet een dienst voor jou is onzin" het is een prima dienst, echter wordt het een minder aantrekkelijke dienst omdat bij voorbaat mensen / merken worden uitgesloten omdat Vodafone de keus minimaliseert. Ik vraag me af of dit niet onder concurentie vervalsing valt. Er wordt indirect een sturing gemaakt naar bv Samsung S4 of een iPhone die hiermee een oneerlijk voordeel krijgen t.o.v. bv Nokia, Huawei, BlackBerry, LG, Sony etc. Wat weerhoud dan een fabrikant te zeggen "met jullie doen wij geen zaken omdat jullie andere voor trekken"? Ik meen dat de providers in oa Nederland Apple beschuldigde van "wurgcontracten" maar dit gaat de zelfde richting op maar dan naar de klant. "Kies een van ONZE 3 toestellen of je bent een deel van je geld kwijt. Wat zouden mensen doen denk je? Juist die kiezen een van die 3 want willen geen geld kwijt raken. Lijken zeer onwenselijke situaties.