Geachte heer/mevrouw,
Ik lees op dit community forum dat OneNumber van Vodafone (nog steeds) geen Samsung Galaxy Watches met LTE ondersteunt middels eSIM, in tegenstelling tot de varianten van Apple. Dat is erg jammer.
Blijkbaar staat het verzoek om andere merken van smartwatches dan alleen die van Apple te ondersteunen op het netwerk van Vodafone al erg lang (jaren) open en geeft Vodafone/Ziggo onvoldoende duidelijkheid over wanneer dit wel geactiveerd wordt.
Vodafone ondersteunt eSIM sinds juni 2020, waarbij deze techniek later in oktober 2023 ondergebracht is onder de noemer “OneNumber”.
Meer dan genoeg tijd om een technische uitrol mogelijk te maken voor meerdere merken dan alleen Apple. Aannemelijk is dan ook dat deze beperking, waarin klanten gedwongen worden Apple-apparatuur te gebruiken, niet een technische beperking is, maar een commerciële. In de wetenschap dat (mobiele) providers zoals Vodafone/Ziggo veelal met (meer)jarige contracten werken, is dit “onredelijke discriminatie” ten aanzien van toegestane hardware op het netwerk van Vodafone/Ziggo.
Het vervelende is dat deze praktijk, waarin software of apparatuur voorrang krijgt op netwerken als gevolg van contractuele/commerciële verplichtingen met B2B-partners (in dit geval Apple), binnen de Europese Unie helemaal niet is toegestaan. Net zo min als streamingdiensten voorrang mogen krijgen op het netwerk ten opzichte van concurrerende streamingdiensten, of klanten geen vrije modemkeuze hebben op netwerken zoals die van Vodafone/Ziggo.
Kan Vodafone vertellen per wanneer smartwatches van andere merken dan alleen die van Apple, zoals bijvoorbeeld Samsung of Garmin, worden ondersteund middels eSIM?
Ik hoor het graag.
Met vriendelijke groeten,