DoublePED209

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

VodafoneOne i.c.m. Samsung Galaxy Watch7

Geachte heer/mevrouw,

Ik lees op dit community forum dat OneNumber van Vodafone (nog steeds) geen Samsung Galaxy Watches met LTE ondersteunt middels eSIM, in tegenstelling tot de varianten van Apple. Dat is erg jammer.

Blijkbaar staat het verzoek om andere merken van smartwatches dan alleen die van Apple te ondersteunen op het netwerk van Vodafone al erg lang (jaren) open en geeft Vodafone/Ziggo onvoldoende duidelijkheid over wanneer dit wel geactiveerd wordt.

Vodafone ondersteunt eSIM sinds juni 2020, waarbij deze techniek later in oktober 2023 ondergebracht is onder de noemer “OneNumber”.

Meer dan genoeg tijd om een technische uitrol mogelijk te maken voor meerdere merken dan alleen Apple. Aannemelijk is dan ook dat deze beperking, waarin klanten gedwongen worden Apple-apparatuur te gebruiken, niet een technische beperking is, maar een commerciële. In de wetenschap dat (mobiele) providers zoals Vodafone/Ziggo veelal met (meer)jarige contracten werken, is dit “onredelijke discriminatie” ten aanzien van toegestane hardware op het netwerk van Vodafone/Ziggo.

Het vervelende is dat deze praktijk, waarin software of apparatuur voorrang krijgt op netwerken als gevolg van contractuele/commerciële verplichtingen met B2B-partners (in dit geval Apple), binnen de Europese Unie helemaal niet is toegestaan. Net zo min als streamingdiensten voorrang mogen krijgen op het netwerk ten opzichte van concurrerende streamingdiensten, of klanten geen vrije modemkeuze hebben op netwerken zoals die van Vodafone/Ziggo.

Kan Vodafone vertellen per wanneer smartwatches van andere merken dan alleen die van Apple, zoals bijvoorbeeld Samsung of Garmin, worden ondersteund middels eSIM?

Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groeten,

3 Reacties 3
xJBx

Gedreven Raadgever
  • 138Posts
  • 8Oplossingen
  • 43Likes

Ik heb geen verstand van de technieken die hier achter schuilen om dit te realiseren, maar je zou wel denken dat als het bij het ene merk wel word ondersteund, dan zou het bij het andere merk ook gewoon makkelijk ondersteund moeten worden.

Wat betreft of ze al iets weten, ga daar maar nog niet van uit. Elke week word dit wel gevraagd, maar elke keer word er gezegd dat ze het wel willen gaan ondersteunen, maar in welk tijdsbestek, dat is vooralsnog onbekend.

En als je het dan toch wil gaan gebruiken, dan is de enige optie om over te stappen naar een andere provider die het wel ondersteund.

xJBx

Gedreven Raadgever
  • 138Posts
  • 8Oplossingen
  • 43Likes

Wel even een kanttekening.

Dit is natuurlijk het belijd van Vodafone Nederland, dit heeft niks te maken met de Vodafone medewerkers die hier op het forum actief zijn. Zij doen ook hun best, en al zouden ze het ook dol graag willen hebben, ook zij kunnen hier niks aan veranderen. Het enigste wat zij kunnen doen is dit weer door geven en dan houd het voor hun op.

DoublePED209
topicstarter
Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Beste xJBx, 

Het moge duidelijk zijn dat het niet mijn bedoeling is om medewerkers van Vodafone persoonlijk aan te spreken. Als die indruk gewekt is, mijn excuses. Ik onderstreep dan ook graag, dat dit eerder een beleid vanuit het hoofdkantoor betreft en waardeer de betrokkenheid van de community en de medewerkers ten zeerste. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic