Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes

Uitzending Radar over ‘hoog dataverbruik bij Vodafoneklanten’

Radar heeft ons uitgenodigd om op maandagavond 8 september plaats te nemen in hun uitzending voor een item over mobiel dataverbruik. We hebben besloten niet op de uitnodiging in te gaan om de volgende twee redenen.

• Het feit dat smartphones en apps vaak ongemerkt data verbruiken, is geen Vodafone-specifiek verschijnsel, maar betreft de hele sector. We hebben Radar uitgelegd wat we doen om klanten te helpen grip op hun dataverbruik en –kosten te houden en dat we onze voorlichting zullen blijven verbeteren.

• Radar vertelde ons circa 50 klachten van Vodafoneklanten te hebben ontvangen. Wij mochten daarvan slechts 5 onderzoeken. Hieruit blijkt dat het bij 1 van deze klachten discutabel is of we de regels juist hebben toegepast. We hebben die klant daarom alsnog het voordeel van de twijfel gegeven. In enkele onderzochte gevallen hadden klanten hun datalimiet – bedoeld om hen te beschermen tegen hoog verbruik – zelf uitgeschakeld.

Het item van Radar betrof twee zaken die los van elkaar staan.

Waarom kunnen klanten hun hoge rekeningen niet rijmen met hun eigen verbruik?

• Smartphones en apps verbruiken vaak data zonder dat gebruikers dat in de gaten hebben. Ook is niet altijd duidelijk hoeveel data een bepaalde app of bijvoorbeeld het bekijken van een video verbruikt.

• Er worden steeds meer video’s bekeken, ook omdat die vaak automatisch worden afgespeeld (bijvoorbeeld op Facebook).

• Hierdoor kan de databundel sneller leeg raken dan verwacht.

• Wat voor een klant onduidelijk kan zijn, is waaraan de data precies opgaat.

• Vanwege privacywetgeving mogen we dat echter niet bijhouden en kunnen we dat helaas niet aan klanten uitleggen.

Waarom krijgen klanten tegenstrijdige informatie over hun dataverbruik en krijgen ze een waarschuwings-sms dat de limiet in hun bundel bereikt is of op het punt staat bereikt te worden, terwijl de datameter op hun telefoon of in My Vodafone aangeeft dat er nog tegoed is?

• Binnen het Vodafonenetwerk wordt data door twee aparte systemen geteld: één voor de bundelstatus in My Vodafone en voor het versturen van waarschuwings-sms’jes, en één voor de rekening.

• De afgelopen maanden liep de teller van de bundelstatus bij een klein percentage van de RED-klanten niet geheel synchroon met het dataverbruik, waardoor de bundelstatus vertraagd werd weergegeven in My Vodafone. Dit is inmiddels opgelost.

• Al deze klanten krijgen een waarschuwings-sms als hun databundel bijna of helemaal op is. Als dat vanwege een storing te laat gebeurt, crediteert Vodafone automatisch eventuele onterechte buitenbundelkosten.

• De rekening klopt wel altijd, omdat dataverbruik voor de rekening apart wordt bijgehouden.

• Deze situatie heeft de afgelopen maanden tot verwarring geleid bij een deel van de klanten. We hebben dit allemaal individueel opgelost.

• Wij hebben klanten hier eind juli over geïnformeerd, via ons forum en via de media.
11 Reacties 11
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo@Serkan,

Ik begrijp de uitleg. Maar toch blijft er een slecht gevoel over bij deze handelwijze van Vodafone. Vooral het feit dat het nu al zeker vijf maanden duurt om de dataregistratie via MyVodafone (App en Website) helemaal op orde te krijgen voor alle Vodafone klanten. Het aantal klachten op het forum doet vermoeden dat het om een veel groter gedeelte van de klanten gaat, dan Vodafone toegeeft.

Ook het feit dat de meeste klanten pas worden afgesloten bij €100,00 aan buiten-de-bundel-datakosten is een doorn in het oog. Honderd Euro extra, bovenop de reguliere rekening is voor veel mensen (met schulden) niet op te brengen. Daar kun je heel veel noodzakelijke boodschappen voor kopen. Of essentiële huishoudkosten voor betalen. Vodafone brengt op deze wijze mensen extra in de problemen. Terwijl het ook mogelijk zou zijn om klanten af te sluiten als zij hun maandelijkse data-tegoed helemaal hebben verbruikt. Teveel mensen worden op deze wijze onterecht in financiële problemen gebracht. En voor het imago van Vodafone doet dit beleid zeker geen goed.

Natuurlijk is ook de klant verantwoordelijk voor zijn dataverbruik en voor het opvolgen van alle adviezen in het data-verbruiks-topic.
Maar Vodafone moet voor iedere klant op ieder tijdstip zorgen voor een aktuele dataregistratie via MyVodafone. En het tijdig versturen van waarschuwings-sms-berichten (nog liever: waarschuwings-emails), gebaseerd op een zeer aktuele dataregistratie.
En verder het afsluiten van de klant bij verbruik van het gehele data-tegoed. (= 100% van de maandelijkse data-bundel)

Als Vodafone dat vermeld zou hebben in de uitzending van Tros Radar, dan zou dat duidelijkheid hebben verschaft. En dan zou de reputatieschade niet zo groot zijn geweest als thans het geval is.

Vodafone heeft de schijn tegen.

Succes!

Netwerker
mobielgedeeld

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste SeR,

Ik heb een apple tablet die altijd in een wifi omgeving is, waarbij ik ook de mogelijkheid tot mobiel dataverbruik heb geblokkeerd. Ik krijg alsnog een (extra)rekening voor mobiel gebruik...
Dit kan dus niet!
Maar bij Vodafone dus wel.

Het 'verbruik' is veelal s'nachts als ik lekker op een oor lig.

Ik maak totaal géén gebruik van allerlei social media (Facebook, Google+) die dan normaal ge-update worden, zoals jullie klantenservice onterecht suggereerde.
De updates van de verschillende app's moeten bij Apple handmatig vrijgegeven worden en zullen dus sowieso nooit uit zichzelf gaan 'draaien'.

Leg dan eens uit hoe het dan toch kan dat jullie iedere maand 'verbruik' registreren...
Afgelopen maand (augustus) kreeg ik een rekening omdat ik over mijn 1 Gig account was gegaan.

Onbegrijpelijk!!!

grt
William v Gool
MobielGedeeld
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Hey @mobielgedeeld,

Wanneer je met wifi bent verbonden en mobiele data uit hebt staan is dataverbruik via Vodafone niet mogelijk. Of er moet er al technisch iets mis gaan met de software van je tablet, maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. Informeer hiervoor bij de fabrikant van je tablet, de software op je tablet wordt namelijk niet door Vodafone zelf gemaakt. Controleer ook altijd of je de laatste software gebruikt.

Kun je wel op internet als je wifi hebt uitgezet? Je kunt het internet via Vodafone overigens ook via Vodafone laten blokkeren. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice. Je wifi-verbinding blijft dan uiteraard wel nog werken.

Wat je op je factuur ziet is niet het tijdstip dat je de data verbruikt hebt. Dit is het tijdstip dat je tablet een dataverbinding heeft gestart. Deze verbinding duurt meestal meerdere uren, soms zelfs 24 uur. Het verbruik vindt vervolgens plaats gedurende die periode.

Wanneer er bijvoorbeeld op je factuur staat dat de datasessie om drie uur 's nachts is gestart en er is bijvoorbeeld 1 GB verbruikt dan is dit niet in één seconde gedaan. Het tijdstip geeft enkel de starttijd aan van de datasessie.
sneller

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Maar Fransje, logisch dat het bij andere providers niet voorkomt. ik heb kpn en mijn snelheid wordt buiten mijn bundel meteen omlaag geschroefd. dit doen ze standaard bij alle klanten. tmobile doet dit volgens mij ook. bij vodafone betaal je standaard buiten je bundel maar kun je het bij de meeste abonnenten wel zelf aangeven wat je wil. snap niet welke blaam vodafone treft, je moet gewoon zelf goed opletten.

vind eerder wat mobielgedeeld schrijft rot smoesjes: "Ik heb een apple tablet die altijd in een wifi omgeving is, waarbij ik ook de mogelijkheid tot mobiel dataverbruik heb geblokkeerd. Ik krijg alsnog een (extra)rekening voor mobiel gebruik..."
ik werk zelf in de it en dit is gewoon onmogelijk en gewoon een smoesje.
Alex89

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Net Kassa gekeken waarbij aangegeven werd dat ik ondanks ik een ouder abbo heb deze gratis kan wijzigen. Ik wou dus mijn internet data wijzigen dat deze na overschrijden de snelheid naar beneden brengt zodat dit mij niet weer toren hoge rekeningen geeft.
Echter is dit dus niet zo ja als ik dit jaar april afgesloten heb! Wat is dit voor onzin dus mijn abbo moet een paar maanden oud zijn dan mag het wel?
Ben ik afgelopen periode niet genoeg leeg gemolken, met de extra kosten die ik ineens heb had ik mijn abbo al kunnen afkopen!
Ik ga met kassa contact opnemen en aangeven dat ik mijn abbo helemaal niet over kan zeggen zoals toegezegd is!
Want ALLE klanten konden dit doen.
test123

Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Met veel belangstelling de aflevering van Radar gezien.

Daaruit heb ik begrepen dat alle vodafone klanten kunnen overstappen naar een systeem dat de internetsnelheid wordt verlaagd na volledig gebruik van de databundel, zonder buiten de bundelkosten.

Dat is perfect. Morgen direct even de klantenservice bellen.
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
@Alex89 en @test123 en overige forum-leden

Volgens de Manager Klantenservice van Vodafone die in de uitzending van RADAR te zien was, kun je wel degelijk je abonnement omzetten naar een abonnementsvorm waarbij Beperkt Internet BloX mogelijk is. Dit heeft hij duidelijk in de Nederlandse taal toegezegd. Zodra je bent geswitched naar een dergelijke abonnementsvorm. Dan moet je zelf via MyVodafone App of MyVodafone Website de Beperkt Internet BloX aktiveren.
Dus inloggen bij MyVodafone met je nul-zes-nummer plus het bijbehorende wachtwoord. Kiezen voor de optie VoordeelBloX. En dan kiezen voor Beperkt Internet BloX, en deze aanzetten. Alleen dan wordt je data-snelheid terug gebracht naar 64 kbps, zodra je je gehele maandelijkse databundel hebt verbruikt.

N.B. Heel erg jammer dat in de uitzending van RADAR niet is ingegaan op mijn pleidooi, eerder in dit topic om die gehate data-limiet van €100,00 (buiten-de-bundel-datakosten) af te schaffen !!!

Succes!

Netwerker
Daantje84

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Vodafone,
Ik ben zelf ook al jaren trouwe klant bij jullie en nu gebeurd er ineens iets onverklaarbaars.
Zolang ik dit abonnement bij jullie heb, doe ik dezelfde dagelijkse dingen met mijn telefoon, zoals whatsapp en facebook etc, eigenlijk nooit overdreven downloaden oid.
Nu krijg ik ineens een rekening van 64 euro buiten mijn dataverbruik? Ik heb nooit geen waarschuwing gezien en snap al helemaal niet waar dat verbruik vandaan moet komen. Toevallig kijk ik net naar mijn tegoed, zie ik opeens nog maar 200 mb over, terwijl ik nog 13 dagen moet.... Heel erg vreemd allemaal.
Zou iemand mij kunnen vertellen waar dit ineens allemaal vandaan komt, en hoe we dit gaan oplossen?

Mvrgr Danielle
Jacddebruijn

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Vodafone is een klant onvriendelijk bedrijf met klantenservice vol met walgelijke telfonisten dat over de rug van de klant winst maakt met spookfacturen ik heb net het resterende bedrag maar overgeboekt anders zou ik morgen afgesloten worden het wordt KLANT IS KONING kent dit bedrijf niet ik ben met andere mensen samen nu regelmatig op pad om mensen die dreigen een vodafone of andere telefoonwinkel in te stappen een flyer in hun handen stoppen zodat ze zich wel 10x bedenken om een abonement af te sluiten bij deze VODAFONE als het niet rechtsom kan dan maar linksom een gewaarschuwd mens telt voor 2
Ivar06

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Overig ook komische berichtgeving van Vodafone.
De mail van 21 oktober over het Alles-in-1 op reis dagbundel.

Enkele weken geleden op Mallorca geweest. Hier geprobeerd van deze zeer voordelige actie gebruik te maken. Problemen die optraden?
Ten eerste: Het duurde ongeveer één dag voordat er een bevestiging kwam van ontvangst.. In de tussentijd wist ik niet of ik aan een voordelig tarief aan het internetten was of niet.
Ten tweede: De bevestiging was als volgt: Er is een technische storing, probeer het later opnieuw. Keurige reactie en na één dag heb ik daar natuurlijk helemaal niets meer aan.
Ten derde: Hoe vaak ik het ook heb geprobeerd, het werkte niet. De eerste uren op het eiland ook geen enkel bereik, hoewel ik dit enigszins kan begrijpen vraag ik me dan af wanneer ik me alles-in-1 bundel moet activeren? Daags voordat ik op vakantie ga zodat ik eerst geld betaal voor het feit dat ik niet in het buitenland ben.

Bereid u marketing acties iets beter voor volgende keer s.v.p. of val klanten hier niet mee lastig. Vervolgens krijg ik een rekening van rond de 75 euro. Voor een student nogal veel geld.
Wellicht een betere uitleg over hoe en wanneer de bundel geactiveerd moet worden.
justus2014

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
*edit moderator* bericht verwijderd. Lees aub de huisregels voordat je een bericht plaatst.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic