- Ik heb van iemand gehoord dat jullie via het IMEI-nummer de telefoon kunnen traceren of zelfs 'uitschakelen'. Klopt dat?
Zoiets mag alleen op verzoek van justitie, bij diefstal of verlies wordt zoiets veelal niet gedaan.
Ik heb geprobeerd Vodafone Mobile Protect op mijn telefoon te installeren vanaf mijn computer (en ook nog een soortgelijke app), maar ik heb geen flauw idee hoe dat zou moeten werken als ik al geen toegang meer tot mijn telefoon heb. Nu heb ik ook het vermoeden dat het installeren van beide apps niet is gelukt, al was het alleen al omdat de batterij ondertussen wel leeg zou zijn. Is het überhaupt mogelijk om je telefoon op zo'n manier te traceren?
Zelf heb ik geen ervaring met de app, tenminste heb het ooit geïnstalleerd op de telefoon van mijn zoon maar daarvoor moet je wel e.e.a. doen op het toestel. Na verlies of diefstal installeren heeft dus in principe weinig zin.
Hebben jullie nog tips wat ik het beste kan doen?
Wanneer je een gmail account ingesteld hebt, en via dit account e-mails verstuurt is het de moeite waard even je wachtwoord bij gmail aan te passen. Als je ook e-mail elders ophaalde en verzond met je telefoon, is het ook verstandig bij hen het wachtwoord te wijzigen.
Het wachtwoord wijzigen bij MyVodafone is ook niet onverstandig, net zo min als bij andere sites e.d. waarvan je gebruik maakte via je mobiele telefoon. Op die manier kan men geen misbruik maken van die accounts. Of het überhaupt helpt weet ik niet, maar je zou eventueel bij de politie aa.gifte kunnen doen. Neem dan ook even gegevens mee zoals het IMEI nummer (staat vaak nog op factuur of doosje). Mocht de politie het toestel vinden en jou details in het systeem tegenkomen, weten ze in iedergeval met wie ze contact op moeten nemen.
En vergeet uiteraard niet om je Vodafone factuur in de gaten te houden, er kan tenslotte in de tussentijd mee gebeld zijn.