Nannie

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Spookrekening

Sinds december 2012 een abonnement bij Vodafone voor een bedrag van 15 euro, maandelijks wordt een bedrag rond de 15 euro afgeschreven. Nu ontving ik een overzicht dat er 122 euro was afgeschreven omdat ik 88 euro extra had verbruikt.
Ik snap hier niets van, zou op 3 septemder j.l. om 20.30 uur gestart zijn met downloaden. Kreeg 4 september een mailtje dat ik 75%van mijn MB-tegoed had verbruikt. Heb thuis en op het werk WIFI waar mijn toestel ook voor staat ingesteld. Ben even gaan googlen, kwam veel berichtjes tegen van hetzelfde probleem, is hier niets aan te doen?
6 Reacties 6
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
Hi Nannie,

Dat is natuurlijk even schrikken! Is dit daarna nog eens voorgekomen of was het eenmalig dat je toestel zoveel data heeft verbruikt? Als het dataverbruik sindsdien toch is verhoogd dan zou je eens kunnen kijken of het misschien een instelling van je toestel is. Wellicht heb je wel een app geïnstalleerd die veel data verbruikt op momenten dat je het zelf niet door hebt.
Nannie
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dit was op de laatste rekening, daarvoor altijd tussen de 15 en 20 euro kwijt aan kosten, dus heel vreemd, ook dat er de volgende dag een waarschuwings-mailtje komt dat je 75% hebt verbruikt, terwijl er op de rekening staat dat je giga veel boven je normale verbruik uit bent geschoten. Trouwens rond de tijd van het giga gebruik zat ik in de auto onderweg van mijn werk naar huis, dus had de telefoon gewoon in mijn tas zitten.
Ik lees op meerdere sites dat het veel mensen overkomt, veel klachten hierover. Het is ook ongelooflijk dat er zomaar 122 euro wordt afgeschreven en je daar niets tegen kan doen en Vodafone daar ook geen uitleg over kan geven. Ik boek het bedrag terug en maak opnieuw 20 euro over, men moet mij eerst maar eens uitleggen hoe dit kan, het voelt na al het lezen op diverse consumenetensites naar oplichterij.
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
Hey Nannie,

Het lijkt me niet verstandig om zomaar te stoppen met het betalen van je rekening, hier krijg je alleen maar extra kosten van.
Ik raad je aan om een data teller app te installeren die per app bij houdt wat het verbruikt.
Apps die backups maken zoals bv dropbox kunnen zomaar ineens je volledige toestel gaan backuppen en daardoor data genereren. Ook spotify en dergelijke kunnen veel data kosten.
Als je een data teller app installeert zie je precies waar het probleem vandaan komt.

Vodafone registreert downloadverkeer op het netwerk en hierdoor wordt dit ook in rekening gebracht. In onderstaand topic staan heel veel tips om dit soort ongewild verbruik te voorkomen:
http://forum.vodafone.nl/t5/Vodafone-Red-Abonnementen/Datagebruik-tips-amp-tricks-om-binnen-je-bunde...

Nannie
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb mijn datagebruik (Pakket) zo ingesteld dat ik alleen nog via Wifi kan internetten. Maar het blijft een heel raar verhaal en zo te lezen zijn er veel meer mensen met spookrekeningen, hier moet Vogafone toch iets aan doen! Trouwens tijdens de start van het torenhoge gebruik was ik onderweg van mijn werk naar huis en dan gebruik ik al helemaal geen internet. Ook heb ik erg weinig apps ingesteld en gebruik ik internet nauwelijks.
Mijn vertrouwen is helemaal weg, dacht een goede overstap te hebben gemaakt. Ben jarenlang klant geweest bij Tele2, nog nooit prblemen of nooit vreemde hoge rekeningen ontvangen, stom dat ik er ben ingetrapt om een mooie mobiel te bemachtigen....
En nu, lees steeds meer klachten, wat doet vodafone hieraan, kan toch geen toeval wezen dat er binnen een paar dagen zoveel mensen ineens torenhoge, zelfs gigahoge rekeningen ontvangen, is er niemand die gaat onderzoeken of die fout niet bij Vodafoon ligt?

Nannie
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Helpt het eigenlijk wel als ik het hier als topic plaats of moet ik officieel een klacht indienen, telefonisch kwam ik er niet door, vandaar mijn melding op het forum.
Of heeft een klacht indienen totaal geen zin, gezien de reakties op diverser fora.
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo Nannie,

Een schriftelijke klacht indienen bij
Vodafone
Ter atttentie van de Afdeling Klachten

heeft alleen zin als je hele goede argumenten hebt, om je klachtenbrief inhoud te geven.

Bijvoorbeeld als je de waarschuwings-sms / waarschuwings-email bij het overschrijden van je maandelijkse data-bundel veel te laat hebt ontvangen. Of helemaal niet hebt ontvangen. Of als de My Vodafone App langere tijd geen aktuele informatie heeft gegeven over jouw data-tegoed.
Dan heb je stevige argumenten om je klachtenbrief inhoud te geven. En om je gelijk te halen.
Vodafone moet jou goed en tijdig en volledig informeren, op grond van de Gedragscode Telecom Branche.
Die is geldig vanaf 1 januari 2013 en Vodafone heeft die Gedragscode ook ondertekend.

Ik zie in jouw eerste posting dat Vodafone jou wel degelijk een waarschuwings-email heeft verzonden.
Maar de vraag is of Vodafone dat op tijd heeft gedaan. En gebaseerd op een zeer aktuele data-registratie.
Aan jou om dat te beoordelen.

Indien je kiest om aan het einde van je abonnements-periode Vodafone te verlaten.
Kies dan voor een telecom-provider die automatisch je data-verbinding verbreekt bij het verbruiken van je volledige maand-data-bundel. Dus data-tegoed verbruikt = automatisch de data-verbinding verbreken. Gebaseerd op een zeer aktuele data-registratie.
Of dat de mobiele data-snelheid wordt terug gebracht (automatisch) naar 64 kilo bits per seconde.

In al deze gevallen kun je niet meer boven je maandelijkse data-bundel heen. En hoef je geen kosten meer te maken voor MegaBytes buiten-de-data-bundel.

Ik pleit er op dit Forum heel intensief voor dat Vodafone hetzelfde invoert, op hele korte termijn.
Dit om vele schrijnende verhalen te voorkomen.
Mijns inziens heeft Vodafone al meer dan voldoende verdiend aan dit onbewuste torenhoge data-verbruik.

Hopelijk wordt mijn pleidooi op zeer korte termijn overgenomen door de directie / management van Vodafone.
Het kan Vodafone heel veel nieuwe klanten opleveren.
En bestaande klanten die dan bij Vodafone blijven.


Netwerker
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic