masterted

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Signaalplus alternatief

Beste Vodafone,

Deze maand is de signaalplus ondersteuning gestopt en hierdoor is het niet meer mogelijk om fatsoenlijk te bellen binnenshuis. Mijn vrouw (vodafone particulier abonnement) en ik (vodafone zakelijk) hebben continue gemiste oproepen, krijgen vaak geen verbinding als we zelf willen bellen, en als het wel lukt om een verbinding tot stand te brengen dan is de gesprekskwaliteit van zeer slechte kwaliteit. Kortom: er wordt niet geleverd waarvoor we betalen.

Ik heb hierover meerdere malen met de klantenservice gesproken. En zet hieronder even de aangedragen oplossingen en gevolgen uiteen:

  • Oplossing: Bellen over wifi. Praktijk: Dit werkt alleen als er daadwerkelijk een GSM signaal is. Ons huis (5053EV, 😎 staat in een niet 4G+ gebied en daarnaast is het zeer goed geisoleerd waardoor er vaak geen GSM signaal is. Dit is mede de reden waarom we €79 hadden betaald voor een signaalplus module. Bellen over wifi werkt dus niet.
  • Oplossing: Bellen via 2G. Praktijk: Ondanks dat de gesprekskwaliteit zeer slecht is werkt dit met mijn Samsung S8. Mijn vrouw heeft echter een Iphone en kan die niet naar 2G modus zetten aangezien deze functie niet door Iphone wordt ondersteund. Bellen via 2G is dus geen bruikbare oplossing.

Graag hoor ik of dat jullie nog een andere oplossing hebben.

Volgens online bronnen is de enige alternatieve oplossing het aanschaffen van een GSM signaal booster van ongeveer €200. Mochten jullie geen andere oplossing hebben dan hoor ik graag hoe ik de kosten voor een dergelijke GSM signaal booster bij jullie kan declareren.

Met vriendelijke groeten,

Ted van Hoof
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
@masterted, dat is inderdaad vreemd. Je kunt wel eens contact opnemen met de klantenservice, ze kunnen in het klantsysteem zien of VoLTE/VoWiFi in de instellingen aan staat. Normaal is dat bij iedereen het geval, maar een dubbelcheck is nu wel aan te raden. Je kunt het eventueel ook eens op een andere modem/router proberen, bijvoorbeeld bij kennissen of familie, dan weet je of het aan je modem/router kan liggen.

Wat je wel nog kunt controleren op je modem/router is het volgende: de verbinding verloopt via UDP poorten 500 en 4500. Zorg ervoor dat je firewall deze poorten niet blokkeert. Het is ook belangrijk dat je de default DNS van je Nederlandse provider of een andere Nederlandse DNS gebruikt. Een buitenlandse DNS zal dus niet werken.

Bekijk in context

4 Reacties 4
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
@masterted, je geeft aan dat bellen via wifi alleen werkt als er een GSM signaal is. Dit is onjuist, ook als er helemaal geen bereik is kun je bellen via wifi gewoon gebruiken. Wellicht is dit dan ook een goede optie voor je? Een ander alternatief kunnen we niet aanbieden.
masterted
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi Marc,

Ik heb mijn telefoon (Samsung S8) correct ingesteld om te bellen over wifi. Echter als ik probeer te bellen krijg ik steeds de melding: "niet aangemeld bij netwerk". En dan maakt het niet uit of dat ik in de instellingen voorrang geef aan het mobiele netwerk of wifi.

Welke zaken vallen er nog aan te passen aan de netwerk kant of aan het modem wellicht?
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
@masterted, dat is inderdaad vreemd. Je kunt wel eens contact opnemen met de klantenservice, ze kunnen in het klantsysteem zien of VoLTE/VoWiFi in de instellingen aan staat. Normaal is dat bij iedereen het geval, maar een dubbelcheck is nu wel aan te raden. Je kunt het eventueel ook eens op een andere modem/router proberen, bijvoorbeeld bij kennissen of familie, dan weet je of het aan je modem/router kan liggen.

Wat je wel nog kunt controleren op je modem/router is het volgende: de verbinding verloopt via UDP poorten 500 en 4500. Zorg ervoor dat je firewall deze poorten niet blokkeert. Het is ook belangrijk dat je de default DNS van je Nederlandse provider of een andere Nederlandse DNS gebruikt. Een buitenlandse DNS zal dus niet werken.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Geen reactie meer, topic gesloten.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic