Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes

Overzicht netwerk Vodafone (2G, 3G, 4G)

Deze inhoud is verouderd en daarom gearchiveerd.

 

Lees meer

Met de uitfasering van 3G in februari 2020 is er het één en ander verandert op ons netwerk. In dit topic geven we kort een overzicht van onze huidige netwerkstatus.

 

4G
Sinds april 2015 heeft Vodafone landelijk dekkend 4G-netwerk. Dit is de “vierde generatie” van het mobiele internet. Het biedt razendsnel internet dat vergelijkbaar is met internet via de kabel en WiFi. De maximale pieksnelheid van LTE is 326 Mbps. Het 4G netwerk maakt gebruik van een combinatie van lage (800 Mhz) en hoge (1800 Mhz) frequenties. De lage frequenties hebben een groot bereik, hoge frequenties zorgen ervoor dat je ook op drukke locaties zoals festivals bereikbaar bent.

Om het 4G-netwerk optimaal te benutten is het volgende nodig:

1. Een 4G toestel
2. Een 4G simkaart
3. De juiste telefooninstellingen

Aanvullende informatie over hierover lees je in dit topic.

 

3G

Ons 3G netwerk is sinds 4 februari 2020 uitgefaseerd. Dit om meer ruimte te maken op het netwerk voor het verbeteren van 4G en 4G+  en uiteindelijk de uitrol van 5G. 

2G
Is je toestel niet geschikt voor 4G? Dan schakelt deze automatisch terug naar 2G. Via het 2G-netwerk kan je blijven bellen en sms’en. Via 2G kan je ook internetten: het versturen van een WhatsApp-bericht of icoon zal geen probleem zijn. Het ontvangen en versturen van foto’s in WhatsApp of het laden van filmpjes van Facebook, Instagram of YouTube kan alleen via wifi en 4G.

Het 2G netwerk blijft sowieso beschikbaar bij Vodafone tot het einde van 2024. Het 2G netwerk wordt op dit moment nog maar minimaal gebruikt voor data of belverkeer in Nederland. Maar Vodafone heeft wel veel zakelijke oplossingen die gebruik maken van 2G. Dat is dus ook de reden dat Vodafone kijkt naar mogelijkheden om 2G langer te leveren. Als we 2G wél uitschakelen, communiceren we dit ruim van tevoren. 

Buitenland

Je kunt gebruik maken van 4G in het buitenland. Vodafone biedt 4G in meer landen dan andere providers. Met 158 landen hebben wij hét grootste 4G-netwerk ter wereld. Zo blij je bellen, sms'en en internetten met 4G-snelheden zoals in Nederland. Je abonnement geldt namelijk in de hele EU. Houd er wel rekening mee dat je soms in kleine dorpjes of afgelegen bosrijke gebieden minder goede ontvangst hebt. Hiervoor zijn we afhankelijk van buitenlandse providers.

Bekijk meer informatie over het gebruik van 4G in het buitenland op deze pagina.

Bellen via 4G/WiFi

Heb je op een bepaalde plek slecht bereik? Maak dan gebruik van bellen via WiFi/bellen via 4G. Met WiFi bellen kun je gebruik maken van WiFi om verbinding te maken wanneer er geen mobiel netwerk van Vodafone beschikbaar is. Sommige klanten nog problemen met het bereik binnenshuis. Meestal ligt dit aan de gebruikte bouwmaterialen voor onze huizen en kantoren zoals verbeterde isolatie of dikke muren. Daarom introduceren we bellen via 4G en WiFi. 

Bekijk informatie over dit onderwerp én de juiste toestelinstellingen voor jouw telefoon in dit topic

Heb je na het lezen van deze informatie nog vragen? Stel ze gerust in een reactie!

168 Reacties 168
Astrid
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1746Posts
  • 107Oplossingen
  • 137Likes
Goeie vraag @sluys777 . Maar daarop hebben wij als moderators geen antwoord. Vodafone wijzigt het abonnementenaanbod regelmatig. Wie weet wat de toekomst nog brengt?
Hakwerk

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Kan iemand mij informeren of 1800mhz beschikbaar komt rond postcode 7411? Ipad mini werkt alleen op die mhz, en niet op 800mhz. Toch welke belangrijke info als je Red super afsluit lijkt me.
Op de netwerkkaart kan ik geen onderscheid maken tussen 800 en 1800mhz. Informatie die ik nu wel nodig heb.
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo @Hakwerk

Kijk voor het antwoord op jouw vraag op de website van 4GMasten.nl voor onafhankelijke informatie over de Netwerk-dekking voor alle Apple apparaten. Dat is op het kaartje waar ik naar verwijs, weergegeven in de lichtblauwe kleur.

Weblink: http://www.4gmasten.nl/2013-06-16-07-20-28/dekking-vodafone/327-officiele-dekkingskaart-vodafone

Daarmee wordt jouw vraag wel beantwoord.

Succes!

Netwerker
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Hoi @Hakwerk,

Als aanvulling op het antwoord van Netwerker. Je kunt hiervoor inderdaad onze dekkingskaart gebruiken. Linksonder kun je kiezen voor '4G voor iPhone 5'. Deze kaart is de 1800 MHz kaart.
Maaike79

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik zou al blij zijn, wanneer ik een goede 3G verbinding zou hebben in Paterswolde.
Tot nu toe kan ik geen gebruik maken van internet buiten mijn Wifi.
Pas wanneer ik in Groningen ben, heb ik weer een goed netwerk... Jammer.
patrisio

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo,

Heb een htc desire 816. Postcode is 3141. Maar zie echter geen 4g symbool. Doe ik wat fout?
Hij gaat heen en weer tussen H en 3G
Astrid
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1746Posts
  • 107Oplossingen
  • 137Likes
Je zou op die locatie inderdaad al 4G moeten kunnen ontvangen. Hoe oud is je simkaart? Sommige hele oude simkaarten kunnen de 4G snelheid niet aan.
patrisio

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Deze simkaart heb ik al een tijdje volgens mij gaat deze zijn 5de levensjaar in nu.
Had wel een nano sim ontvangen maar deze krijg ik niet werkend. Mogelijk te lang gewacht met in gebruik nemen?
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Hoi @patrisio,

Voordat je de simkaart kunt gebruiken moet deze eerst worden geactiveerd. Kijk op deze site voor meer informatie over het activeren. Via deze site kun je de simkaart ook laten activeren.
patrisio

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Nadat ik de nano sim geactiveerd had. Meteen 4G

Allemaal hartelijk dank voor het meedenken.

Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Hoi @patrisio,

Super! 😄

Bedankt voor je terugkoppeling.
arnold1956

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Jullie worden genaaid waar jullie bij staan.
arnold1956

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Daar staat vodafone bekend om, je wordt genaaid waar je bij staat.
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hi! @arnold1956 ,

Zou het bij net taalgebruik kunnen blijven s.v.p? Bedankt.
Dutchglory

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
In Zeeland kan ik dat wel helemaal vergeten. Gefrustreerde man misschien naar andere provider. 😞
Frenchy

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Sinds kort zijn mijn vriendin en ik allebei overgestapt van T mobile naar Vodafone. Daar wij vaak op de camping in Oisterwijk zitten hebben wij allebei een red abbonement met 6 gb. Jammer maar helaas hebben wij daar allebei amper een G verbinding laat staan een 4g. Bij T-Mobile hadden wij daar een perfecte 4g verbinding. Hopelijk komt hier van jullie kant snel verandering in zodat wij daar optimaal van ons abbonnement kunnen genieten met 4g en geen spijt krijgen van onze overstap.. Ik vind amper een G verbinding niet echt meer van deze tijd.
Astrid
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1746Posts
  • 107Oplossingen
  • 137Likes
hey @Frenchy ik zag dat je deze vraag ook via Facebook stelde. Heb je al een antwoord gekregen?
Frenchy

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ja heb er antwoord op gehad. Heb er alleen niets aan want er wordt niets aan gedaan dus de spijt van de overstap is er al.
Berry_

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi,

ik heb een Motorola Moto G LTE voor 4G gehaald, maar ik heb geen 4G terwijl ik wel in een 4G gebied zit. Op My vodafone geeft hij bij 'mijn toestel' aan dat ik een Moto E heb. Zou het daar aan kunnen liggen? En is er een manier om dit handmatig aan te zetten?
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hoi Berry, daar zal het niet aan liggen. Dit systeem detecteert dit om je indien nodig een sms met instellingen te kunnen sturen, meer niet. Als hier stond dat je een iPhone had terwijl je een Motorola hebt, dan heeft dat geen enkele invloed op of je kunt internetten of niet.

Om op 4G te komen heb je het volgende nodig:
- een 4G toestel
- 4G dekking op locatie
- 4G in je abonnement.

De eerste twee lijken in orde dan. Ik zou even checken of er ook 4G toegang bij je abonnement zit. Zo niet, dan neem even contact op met de klantenservice, dat is bij de meeste abonnementen wel toe te voegen 🙂
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic