Het is ook geen coulance. Dit is Vodafone's interpretatie van 'verlengen'. Bij andere providers is het zo dat na afloop van je oude abonnement, je nieuwe, verlengde abonnement ingaat. Eventuele kortingen gaan dan ook pas lopen. Als vorm van
klantenbinding krijg je dan gelijk je nieuwe toestel mee. Verlengen kan om die reden eerder dan overstappen, zodat de telco nog de kans heeft om jouw vast proberen te houden.
Vodafone doet het anders. Als je een abonnement verlengt, gaat deze 'gelijk' in (bij mij duurde het twee weken). Dit is alleen een voordeel als je een goedkoper abo hebt genomen en van een duurdere afkomt. In alle andere gevallen ben je de klos. Ik heb ook twee maanden van tevoren verlengd, dus ik betaal straks twee maanden voluit een Red Super abonnement. Toen was dat collateral damage en ten opzichte van de 24 maanden, 50% korting wel te verdedigen.
Wat je nu krijgt is als je bij de eerste gelegenheid verlengt bij een openings'actie'.
- Nieuwe contracttermijn gaat achter de oude termijn.
- Je nieuwe abonnement gaat gelijk in.
- Je krijgt 12 maanden 50% korting
- Je betaalt 12 maanden PLUS de tijd tussen je einddatum oude contract en moment van verlengen 100%.
In het slechtste geval betaal je dus 16 maanden de volle mep. Dus daar gaan al 4 maanden van je 50% korting. Dan blijven er nog 8 over en dat maakt deze actie voor verlengers eigenlijk erg onaantrekkelijk.