rdekkinga

Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

OM Customize uitschakelen

Goedemiddag,

Gisteren nieuwe s20+ gekregen, vandaag krijg ik ineens de sim toolkit gepushed vanuit het vodafone netwerk. Wil ik niet, maar kan het niet negeren, word gewoon geforceerd. Ik kan het niet stoppen, word gedwongen om mijn telefoon te herstarten zodat die geinstalleerd word.

En het ergste? Die gooit gewoon al mijn persoonlijke instellingen weg! Weg widgets, weg icoontjes. Alleen mijn achtergrond is nog hetzelfde. Ik ben de klantenservice op, hebben geen idee, ik ga naar de winkel, hebben geen idee. Ik kijk naar mijn menu, staat in eens om-customize erop, 5 minuten later veranderd die naar de sim-toolkit. Dus wat? heb ik nu ineens een branded telefoon van vodafone?

Kan het niet verwijderen of uitzetten

Aantal vragen:
Moeten ze geen toestemming hebben om software op mijn telefoon te zetten?
Waar is die software voor nodig? Want hij werkte goed zonder die software.
Waarom verbruikt die mijn data en batterij?

Waarom kan ik hem niet verwijderen/uitzetten? Dit kon ik eerder op andere samsungs wel.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Het klopt namelijk wat Samsung aangeeft. Dit was voorheen van ons. Daarna heeft Samsung dit overgenomen.
Zoals ik hier al aangaf werd bij ons Vodafone Start daarvoor gebruikt. Maar dat is er niet meer. 
Hij wordt niet verwijderd (voorheen bij ons) omdat de app gekoppeld staat aan de simkaart. 
Bij ons kon je hem alleen gedwongen stoppen en uitschakelen. 

Hoe dit nu bij Samsung is geregeld, kan ik je geen antwoord geven. Dit zal je bij Samsung moeten checken. 
Ik durf eerlijk gezegd ook niet te zeggen waarvoor Samsung dit nu gebruikt @rdekkinga 
 

Bekijk in context

15 Reacties 15
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @rdekkinga 
Laatst had iemand ook deze vraag en toen schreef een Vodafone Community medewerker het volgende:

Welkom op de community. Zodra je op installeren klikt, wordt er bloat ware geïnstalleerd. Je telefoon wordt hierdoor niet in een keer branded. Heb je al gecheckt of je toestel branded is? 

Zodra je de simkaart in het toestel stopt, zal er alleen enkele dingen vanuit ons geïnstalleerd worden. Vodafone last geen toestellen aan van unbranded naar branded. Je blijft de software updates ontvangen zoals je gewend was vanuit de fabrikant. 

Installeren kun je helaas niet tegenhouden maar je kunt wel na de hand gedeeltes uitschakelen onder het kopje apps.

Hoop dat je hier iets aan hebt. 

rdekkinga
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Energieboy wrote:

Hoi @rdekkinga 
Laatst had iemand ook deze vraag en toen schreef een Vodafone Community medewerker het volgende:

Welkom op de community. Zodra je op installeren klikt, wordt er bloat ware geïnstalleerd. Je telefoon wordt hierdoor niet in een keer branded. Heb je al gecheckt of je toestel branded is? 

Zodra je de simkaart in het toestel stopt, zal er alleen enkele dingen vanuit ons geïnstalleerd worden. Vodafone last geen toestellen aan van unbranded naar branded. Je blijft de software updates ontvangen zoals je gewend was vanuit de fabrikant. 

Installeren kun je helaas niet tegenhouden maar je kunt wel na de hand gedeeltes uitschakelen onder het kopje apps.

Hoop dat je hier iets aan hebt. 

Ik kan het niet uitzetten, maar het grootste probleem wat ik er mee heb is dat het mijn instellingen gewoon heeft weggegooid. Alsof mijn UI herschreven is.

Dat die niet branded is kan ik me iets bij voorstellen, maar het was wel een serieuze aanpassing op de originele software, anders zou ik de telefoon niet hoeven te herstarten en zou ik niet zomaar mijn instellingen kwijt zijn. 

Ik kan nergens achterhalen waar het voor is of wat het doet en aangezien mijn telefoon goed werkte voor het geïnstalleerd werd kan ik me er niks anders van voorstellen dan dat het volstrekt overbodig is. Daarbij wil ik niet het risico lopen dat ik ineens weer al mijn instellingen kwijt ben.

Ik heb serieuze problemen gehad met OM customize op mijn S9. Die has soms 10-20% van mijn batterij gebruikt op een dag had gebruikt.

HelpendeHand

Gedreven Ontdekker
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

@rdekkinga mogelijk ten overvloede, maar heb je geprobeerd de app uit te schakelen? Dit kan mogelijk via Instellingen → Apps de gegevens wissen van app OM Customize (of hoe de app dan ook exact heet), de app vervolgens uitschakelen en vervolgens in hetzelfde menu de meldingen van deze app uit te zetten voor de zekerheid?

Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 439Likes

Heb je de tip van @HelpendeHand nog geprobeerd @rdekkinga?

rdekkinga
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Sharon @HelpendeHand Nee, ik had in mijn eerste reactie al aangegeven dat ik hem niet kan verwijderen/uitschakelen. Sterker nog, na een factory reset staat die nog steeds op mijn telefoon. Dus het zit  in de firmware. Als ik naar een andere provider ga staat er nog steeds vodafone software op?

rdekkinga
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Sharon @HelpendeHand en ik heb even gekeken naar mijn CSC van mijn telefoon en het hoort een unbranded telefoon te zijn. Hij begint met G, niet met VF.

Dus dan zou er eigenlijk al helemaal voor moeten zorgen dat vodafone van mijn firmware af moet blijven.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

OM Customize werd voorheen door ons gebruikt voor Vodafone Start. @Energieboy  @HelpendeHand  @rdekkinga 
Je kunt de app gewoon uitzetten. Zelf heb ik hem ook uitstaan.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Heb je de app inmiddels kunnen uitschakelen @rdekkinga ?

rdekkinga
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Nee, dat lukt niet. Ik heb daarna bij samsung gevraagd of hun weten hoe ik dat kan doen. en hun geven aan dat het vanuit hun komt. Dus er zijn er nu meerdere die er verantwoordelijk voor nemen maar niemand verteld me waar die voor is.

Als die vanuit vodafone komt, waarom gaat die er niet af met een factory reset? Want ik wil er geen vodafone software ophebben als ik een andere provider ga gebruiken en als die van samsung is, waarom krijg ik hem dan niet via de normale OTA update manier?

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Het klopt namelijk wat Samsung aangeeft. Dit was voorheen van ons. Daarna heeft Samsung dit overgenomen.
Zoals ik hier al aangaf werd bij ons Vodafone Start daarvoor gebruikt. Maar dat is er niet meer. 
Hij wordt niet verwijderd (voorheen bij ons) omdat de app gekoppeld staat aan de simkaart. 
Bij ons kon je hem alleen gedwongen stoppen en uitschakelen. 

Hoe dit nu bij Samsung is geregeld, kan ik je geen antwoord geven. Dit zal je bij Samsung moeten checken. 
Ik durf eerlijk gezegd ook niet te zeggen waarvoor Samsung dit nu gebruikt @rdekkinga 
 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Heb je inmiddels een duidelijk antwoord vanuit Samsung hierover @rdekkinga?

rdekkinga
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Helaas, in verband met de huidige situatie kunnen ze blijkbaar geen antwoord geven en verwachten ze dat ik mijn telefoon naar de reparatieafdeling stuur voor onderzoek. Wat ik natuurlijk niet ga doen aangezien mijn s9 niet meer binnen de garantie valt en mijn andere telefoon in gebruik is.

Ik vind het bijzonder. Iedereen geeft aan dat het normaal is dat het er op staat. Maar het is bijzonder moeilijk om een fatsoenlijk antwoord te krijgen waar het voor is en waarom het er niet meer af te halen is of hoe ik het er af moet krijgen.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Begrijp ik @rdekkinga! Ik durf niet te vermelden waarvoor zij dit nu gebruiken. En het is al helemaal vreemd dat je de optie niet kunt uitschakelen aangezien ik dit op mijn S10 Plus wel kan.
Enige wat je eventueel nog zou kunnen doen is het toestel eens terug zetten naar fabrieksinstellingen. Maak wel eerst een back up van het toestel.

Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 439Likes

Heb je de factory reset nog geprobeerd @rdekkinga ?

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Geen reactie, topic gesloten

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic