Stevie
Expert
Expert
  • 2236Posts
  • 490Oplossingen
  • 130Likes

Leveringen iPhone 5 - iPhone D-Day



iPhone D-Day!

In Amsterdam is hij al uitverkocht, maar voor ons is het zover! De Iphone is er en leverbaar bij Vodafone! De winkels zijn er klaar voor, online is er klaar voor, telesales is er klaar voor, laat maar komen!

Natuurlijk zijn we sinds woensdag al aan het pre-orderen, maar vandaag is het officieel; de verkoop van de iPhone 5 bij Vodafone!

Heb jij al een order geplaatst en een orderbevestiging gekregen? Dan is het nog even afwachten tot jouw toestel komt.... wie weet vandaag al :S! De eerste klanten krijgen vandaag, of anders uiterlijk maandag hun toestel.
Of heb jij niet gepre-ordered, maar ben jij één van de die hards die in de rij staat bij één van onze winkels? Maak dan wat foto's van de drukte en stuur deze door!!

Ik wens jullie allemaal veel plezier met je nieuwe iPhone, of het verkrijgen ervan en als jullie vragen hebben dat zijn jullie van harte welkom op het forum!

PS: We zullen via het forum ook status updates blijven geven over leveringen, voorraden etc. To be continued....



Update:

Om vooraan het topic ook alle updates te tonen pas ik deze post aan en zal hieronder ook alle updates plaatsen.


  • Vraag 1: Meerdere mensen die 26/09 hebben besteld, hebben nog geen idee van levering van het toestel. Orderbevestiging is wel goed gegaan bij jullie toch? Mensen die later hebben besteld, hebben vaak het toestel wel al, is er iets met deze groep?
  • Antwoord 1: Deze issue is intern doorgezet en nagekeken. We hebben toen aangegeven dat er door handmatige doorvoering e.d. de orders op afgesloten stonden terwijl de toestellen nog niet verzonden waren. Hierdoor kregen jullie geen updates per mail of sms. Vervolgens zijn de uitleveringen begonnen, op dit moment krijgen geloof ik alle 26/9 bestellers hun toestel druppelsgewijs binnen. Zo zal het vanaf nu ook doorgevoerd worden met 27/09 orders, 28/09 etc. etc.


  • Vraag 2: Orderbevestigingen komen over het algemeen wel binnen? Of hebben hier nog steeds meer mensen problemen mee?
  • Antwoord 2: Iedere ochtend zal een batch orderbevestigingen uit worden gestuurd naar diegene die een nieuwe bestellingen hebben geplaatst de dag ervoor, dus bijv. op donderdag besteld, op vrijdag orderbevestiging. Let op: bij een foutief e-mailadres zullen wij geen orderbevestiging kunnen sturen, controleer dus goed op spelfouten e.d. bij telefonische aanvraag, spel je mailadres o.i.d. zodat je zeker weet dat het goed wordt genoteerd. Soms kan het iets langer duren dan 24 uur door verwerkingen van orders in het systeem.


  • Vraag 3: Hoe kan het dat toestellen die tegelijkertijd zijn besteld en hetzelfde toestel zijn apart worden geleverd? OF Hoe kan het dat iemand die een dag later heeft besteld het toestel eerder heeft (hangt samen met punt 1)?
  • Antwoord 3: Verschillende kanalen (online, telefonisch), verschillende aanvragen (nieuw of verlenging), verschillende toestellen, aangeleverde voorraad vanuit Apple, besteldatum en tijdstip, handmatige verwerking of via het automatische systeem, dit zijn allemaal factoren die van invloed zijn op de levering. Daardoor lijkt het alsof het niet FIFO is, maar wordt wel zoveel mogelijk gedaan met de beschikbare voorraad. Echter doet ieder kanaal dit apart. Dus daardoor kunnen er verschillen ontstaan tussen bestellingen die online of telefonisch worden geplaatst. Dit is even apart van de groep die we in vraag 1 hebben beschreven.


  • Vraag 4: Ik heb geen ordernummer ontvangen OF ik heb een ordernummer maar kan mijn status niet tracken?
  • Antwoord 4: Normaal krijg je een ordernummer op basis van jouw individuele persoonlijke bestelling. Momenteel worden er duizenden orders tegelijkertijd door het systeem gehaald waardoor we niet in staat zijn momenteel om gepersonaliseerde ordernummers mee te sturen, dit geldt voor klanten die een verlenging hebben aangevraagd online of telefonisch of telefonische nieuwe aanvragen. Nieuwe aansluitingen die via internet zijn aangevraagd zullen wel een ordernummer ontvangen (I know, raar, maar dat is een anders systeem), deze kunnen via de status ordertool (https://www.vodafone.nl/shop/order/orderLookup.jsp) opgezocht worden. Ik geef echter eerlijk toe dat deze tool niet altijd adequaat werkt en updates vaak niet tijdig worden verwerkt, waardoor je niet altijd op de hoogte zult worden gehouden van je order zoals gewenst.


Update

Voorraad

Op dit moment is de voorraad beperkt, zoals deze bij Apple ook beperkt is. Uitleveren zal (helaas) minimaal 4 weken duren met de huidige voorraad en het aantal backorders dat we hebben en die er continu bijkomen. Nog altijd is dit wel afhankelijk van het toestel dat je hebt gekozen. Zoals je ook op het forum kon lezen, gaat het bijvoorbeeld hard met de zwarte iPhone 5 16GB, witte toestellen, toestellen met meer geheugen zullen beter leverbaar zijn. Echter is de voorraad in het algemeen beperkt.


Tijdelijke stop

Om het aantal orders die in de wacht staan te beperken en de levertijd niet te ver laten oplopen hebben we ervoor gekozen om een tijdelijke verkoopstop in te lassen. Zodra de voorraad weer wordt aangevuld zullen we verder gaan met de verkoop.


26/09 groep

We hebben de status gecheckt van een aantal mensen uit de lijst die ik gisteren heb gegenereerd van mensen die op 26/09 hebben besteld maar nog geen iPhone hebben. Steekproefgewijs hebben we een aantal nummers gecheckt. Deze stonden allemaal klaar voor uitlevering, wat betekent dat er een toestel klaar ligt bij GLS en deze enkel nog jullie kant op hoeft te komen. Ik zie op het forum inderdaad ook een aantal mensen die aangeven dat ze het toestel hebben ontvangen n.a.v. een bestelling op 26/09.

Aan de hand van de voorraad die we ontvangen worden orders uitgeleverd die in backorder staan. Dit zien we nu ook gebeuren (gelukkig!), zo zal de tendens verder gaan naar de bestellers van de volgende dag, en dan de dag erna, dag daarna etc. etc.

Hou mij op de hoogte of jullie je toestel ontvangen!


Nummerbehoud

Goedkeuring van nummerbehoud wordt gecommuniceerd per sms.



Update (10/10/2012):


  • Op dit moment hebben we geen voorraad, er komt wel weer nieuwe voorraad binnen, maar dan moet je je bedenken dat het om 100 toestellen gaat voor bijvoorbeeld een aantal dagen. Deze worden volledig toegeschreven aan backorders, er komen momenteel geen nieuwe bestellingen binnen, hier hebben we via de Online shop en Telesales een tijdelijke stop op gezet.


  • De gemiddelde levertijd bedraagt nog altijd 4 weken, gelijk aan bestellen bij Apple zelf via de online shop. Zo heeft Apple ook hun online reserveringen pagina dichtgegooid; er kunnen geen reserveringen worden gemaakt vanwege zeer beperkte voorraad. Als de leverancier zelf al dergelijke maatregelen moet nemen, kunnen jullie je voorstellen dat er echt een tekort is.
  • Levertijd is nog altijd afhankelijk van het type toestel, we krijgen niet overal even veel nieuwe voorraad van, de ene keer is het voornamelijk 16GB, dit keer 32GB bijvoorbeeld.

  • Nieuwe klanten krijgen GEEN voorrang op bestaande klanten, alles is gelijk getrokken. Echter kan het omdat nieuwe klanten worden afgehandeld en uitgeleverd via Dynafix en niet intern via Vodafone, dat zij eerder een toestel krijgen omdat Dynafix sneller levert. Dit zijn echter speculaties en kan geen garantie aan worden verleend.


  • Nummerbehoud wordt direct in behandeling genomen zodra dit wordt aangevraagd. Hoe lang dit duurt is mede afhankelijk van de oude provider. Op het moment dat het is goedgekeurd ontvang je een sms en zal je order volledig worden verwerkt waarna je order aan een toestel word gekoppeld en het word uitgeleverd.
Verder zijn er niet veel nieuwtjes. Ik weet dat het niet veel is, maar het is moeilijk om veel te vertellen over toestellen die niet leverbaar zijn 🙂 en waarvan je niet concreet weet wanneer ze komen. Hopelijk hebben jullie er iets aan...



Update (17/10/2012):


We zijn aan het wachten op een nieuwe levering van Apple. Er staat een levering gepland met een (relatief) aanzienlijk aantal toestellen. Echter zijn wij nog steeds in afwachting wanneer de levering komt en hoeveel stuks het daadwerkelijk zijn. Zodra ik een bevestiging heb van deze levering zal ik dit doorgeven aan jullie. Vervolgens worden de aantallen verdeeld over de kanalen, dit zal gebeuren n.a.v. het aantal orders per kanaal. (Dit betekent niet dat de Vodafone winkels het meeste krijgen zoals sommige beweren, online en telesales hebben ook een groot aandeel in het aantal geplaatste orders.) Vervolgens zullen de toestellen worden uitgeleverd en wordt zoveel mogelijk en zo goed mogelijk de volgorde van besteldatum aangehouden.

Wanneer de uitlevering naar jullie, onze klanten precies gaat plaatsvinden durf ik nu nog niet te zeggen, daar zal ik weer meer informatie over ontvangen op het moment dat wij zelf voorraad hebben en de orders verwerkt gaan worden.

Sorry dat ik momenteel geen beter nieuws heb of niet meer, maar het komt eraan!


Update (18/10/2012):

Voor degene die nog geen sms hebben ontvangen, geen zorgen.
We sturen vandaag 2 bulken berichten uit naar klanten met openstaande orders.

De eerste bulk hebben we zojuist gestuurd, dit was een test groep met ongeveer 250 klanten erin.
De volgende groep zal later vandaag volgen.

Dan even over de voorraad:

Vandaag hebben we de levering ontvangen.
Deze voorraad zal worden verdeeld naar kanaal (zoals e-nova heel mooi heeft uitgelegd op de vorige pagina) en dan beetje bij beetje worden uitgeleverd. Dit kan echter even duren, omdat de toestellen nog moeten worden verdeeld, verwerkt, orders koppelen, weer verwerken, naar GLS, die moeten ze weer verwerken en uiteindelijk uitleveren.

Daarnaast is het zo dat er tijdens het weekend een wereldwijde technische update plaatsvind binnen één van de systemen van ons ordersysteem. Dit ter verbetering van het systeem. Dit kan evt. ook invloed hebben op uitleveringen van bestellingen, verwacht echter geen mega impact op het iPhone 5 gedeelte, maar vond het wel zo netjes het te melden.


Update (18/10/2012):

Ik krijg wat vragen van mensen die een mail hebben gekregen zojuist. Omdat we vandaag weer voorraad hebben gekregen is weer het één en ander in gang gezet in onze systemen. Hierdoor kan het dat je een mail krijgt o.i.d. Dit betekent dat je order door het systeem aan het lopen is.

Momenteel zijn wij orders dus aan het verwerken, als jouw order door het systeem heen gaat dan krijg je hier bevestigingsmails van. Morgen kan ik zien hoeveel orders zijn verwerkt en of dan alle orders uit september bijvoorbeeld zijn verwerkt. We zijn daar nu dus mee bezig, maar omdat ik niets wil communiceren voordat ik zeker weet dat alles goed in het systeem staat wacht ik even tot morgen voordat ik jullie een bevestiging geef van "ja, er is een iPhone beschikbaar voor deze orders", hopelijk begrijpelijk.

Er zijn drie batches smsjes uitgegaan vandaag, deze staan echter niet in relatie tot levertijd of allocatie van toestellen, deze zijn enkel ter informatie over de beperkte voorraad en onze excuses hiervoor.


Update 23/10/2012:

Eén van onze forum gebruikers Igor heeft een zeer goed initiatief gestart.
Hij heeft een gedeeld document opgezet waarin iedereen zijn gegevens kan plaatsen omtrent zijn of haar iPhone 5 order om zo een overzicht te krijgen van de leveringen van Vodafone: welke datum is grotendeels uitgeleverd, welke toestellen etc.

Vul dit formulier in om jouw gegevens ook in het gedeelde document te zetten.
Voor de resultaten hiervan kun je hier kijken.

Hopelijk helpt het!

Update 26/10/2012:

Hi allemaal,

Ik mag jullie goed nieuws brengen: Vodafone heeft een nieuwe voorraad iPhone 5 ontvangen en begint zo spoedig mogelijk met uitlevering van de toestellen! De groep klanten waar een iPhone 5 voor klaarligt zal een sms of e-mail ontvangen met daarin een bevestiging.
Let op: klanten die nieuw zijn bij Vodafone en hun contract hebben afgesloten via telesales ontvangen geen mail of sms. Deze klanten krijgen wel een telefoontje van de koerier voor het maken van een afleverafspraak.

Op het moment dat er een iPhone 5 aan jouw order is toegewezen en je een sms of mail hebt ontvangen dan verwachten wij binnen een week het toestel te kunnen uitleveren.

We kunnen niet aangeven om hoeveel toestellen het exact gaat of hoe de verdeling van toestellen ligt (hoeveel 16GB, 32GB, 64GB, zwart of wit), dus wacht even af of je een sms of mail krijg dat jouw toestel geleverd zal worden. Net zoals in vorige rondes zullen de smsjes in fases worden uitgestuurd, dus niet schrikken als je niet bij de eerste ronde zit.
Heb jij aan het einde van de dag echter geen sms of e-mail van ons ontvangen, dan zit jouw toestel helaas niet bij deze levering.

Update 30/10/2012:

Orders waarbij de klant vrijdag een sms heeft ontvangen over zijn/haar levering:
Ik zie een aantal mensen die vragen hebben over hun order n.a.v. een sms die ze vrijdag hebben ontvangen dat hun iPhone 5 bij de laatste levering zat. Als je deze sms hebt ontvangen is er sowieso een toestel voor jou beschikbaar! Ik heb dit zojuist nogmaals gecheckt. Jullie behoren tot een geselecteerde groep orders waar een toestel aan is gekoppeld, of waar dit momenteel gebeurd in het verwerkingsproces. We verwachten dat deze toestellen binnen een week kunnen worden uitgeleverd. Er zit wat vertraging in de verwerking eventueel door de storing in onze systemen die afgelopen weekend heeft plaatsgevonden, maar nogmaals, heb je een sms ontvangen, dan is er een toestel voor jou!

Witte iPhone 5:
We hebben een beperkte voorraad witte iPhone 5 mogen ontvangen. Deze toestellen zullen worden verwerkt, gekoppeld aan orders en vervolgens uitgeleverd. Hier geldt hetzelfde als voor de andere toestellen: ze worden gealloceerd over de verschillende kanalen en dan vanuit die kanalen uitgeleverd, zoveel mogelijk vasthoudend aan besteldatum. Het kan echter dat iemand uit een ander kanaal met een latere besteldatum het toestel eerder ontvangt, wederom, dit ligt aan het bestelkanaal.

Met vragen, jullie weten me te vinden!
3.305 Reacties 3.305
clockw1ze

Liefhebber
  • 76Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Flex schreef:
Het is nog verdacht stil 😞
:@
TheBroker

Stamgast
  • 86Posts
  • 0Oplossingen
  • 31Likes
clockw1ze schreef:
Flex schreef:
Het is nog verdacht stil 😞
:@
 
Spreken is zilver....zwijgen is goud....;) 😄
Scheep78

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
KS aan de lijn gehad en ze hebben de telefoon gestuurd.
GLS aan de lijn of zij het hebben ontvangen en dat was het geval.
Ze kunnen alleen mijn huis niet vinden (nieuwbouw) dus hebben ze vodafone om extra info gevraagd.
Dit bleef echter uit waarschijnlijk door de drukte.
Dus hebben ze de telefoon bijna teruggestuurd.
 
Morgen doet GLS nog een poging!
Eric181

Gedreven Meedenker
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Scheep78 schreef:
KS aan de lijn gehad en ze hebben de telefoon gestuurd.
GLS aan de lijn of zij het hebben ontvangen en dat was het geval.
Ze kunnen alleen mijn huis niet vinden (nieuwbouw) dus hebben ze vodafone om extra info gevraagd.
Dit bleef echter uit waarschijnlijk door de drukte.
Dus hebben ze de telefoon bijna teruggestuurd.
 
Morgen doet GLS nog een poging!
Wanneer had je je bestelling gedaan en ben je een nieuwe klant of betreft het een verlenging?
Stevie
Expert topicstarter
Expert
  • 2236Posts
  • 490Oplossingen
  • 130Likes
clockw1ze schreef:
Flex schreef:
Het is nog verdacht stil 😞
:@
Ze zijn bezig met de allocatie van toestellen naar de verschillende kanalen, vandaar dat het wat langer duurt voordat ik wat kan aangeven. Laten we samen nog even geduld hebben :).
a-dekroon

Gedreven Meedenker
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
ey stevie,
 
is er een nieuw update??? met nieuwe verse informatie??????????????/:$
Steven7

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bronnen beweren dat een reden van de slome levering van de iPhone 5 een marketing-/ salesstrategie is van Apple, anderen zeggen dat het komt vanwege het alluminium in de telefoon of iets dergelijks.. Wat is de reden van de ontzettend trage levering van de telefoons? Iemand die daar het antwoord op heeft?
Scheep78

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
@Eric181: 26-09 online besteld en het gaat om een verlenging
Red85

Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Ik wacht nog steeds op een orderbevestiging! 
 
28 sept. 2012 rond 10:00uur, via verlenging, de iPhone 5 32 GB Black besteld.
Meerdere malen contact opgenomen met KS zo ook 5 min. geleden en wat denk je dit is wat de medewerkster van KS mij vertelde...
 
"U kunt hem NOG VOOR de KERST verwachten.":S
 
Ik vroeg nog: "Dit is een grapje zeker?":D
 
"Nee meneer, wij kunnen niet inzien hoe lang het gaat duren voor wij überhaupt een levering krijgen laat staan wat daar bij zit. Dus wij kunnen u voorlopig niks toezeggen dat u uw toestel binnen 4 weken kan verwachten." 

 
Ik vroeg: "Binnen 4 weken? Ik heb al bijna 3 weken geleden besteld en er is nog geen orderbevesteging gestuurd. Er zijn mensen die later besteld hebben en eerder hun toestel krijgen of sterker nog AL HEBBEN!":@
 
"Die orderbevestiging krijgt u pas als er een iPhone aan uw bestelling is toebedeeld. En wat betreft dat mensen hun iphone eerder krijgen dan u terwijl zij later hebben besteld... ik weet natuurlijk niet wat daarvan de omstandigheden waren.":8
 
Ik zeg: "De omstandigheden zijn, dat mensen die het toestel later besteld hebben hem eerder hebben dan ik.":@
 
"Meneer, hier kan ik niks mee. Wilt u dan continue een mail ontvangen van ons dat er nog niks is veranderd in de zaak?":8
 
Ik zeg: "Ja dat liever dan in het ongewisse blijven en maar lezen dat mensen hem eerder krijgen dan ik terwijl ze later besteld hebben en mij hier helemaal zit op te vreten want de telefoon die ik nu heb doet het niet zo lekker meer.":(
 
"Ja dat begrijp ik dat u zich irriteert over de gang van zaken, maar ik kan verder niks voor u betekenen, sorry meneer.:8
 
Ik zeg: Daar kan jij ook weinig aan doen het is de fout van de organisatie VF en Apple dat het zo'n zootje is.":@
 
Enfin, Een heel verhaal, ik moest het even van mij afschrijven. Wat een irritatie wekt dit op zeg! 
Ik hoop dat dit alles snel kan worden opgelost want ik begin echt moedeloos te worden van deze situatie. 
Het is ook gewoon dat ik die iPhone 5 graag wil omdat mijn huidige iPhone 4 het laat afweten...:(
 
 
clockw1ze

Liefhebber
  • 76Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Red85 schreef: "U kunt hem NOG VOOR de KERST verwachten.":S
 
 
 
 
Haha dat ie dit durft te zeggen na al deze toestand.. Zeker de grappigste daar bij de KS
 
TheBroker

Stamgast
  • 86Posts
  • 0Oplossingen
  • 31Likes
clockw1ze schreef:
Red85 schreef: "U kunt hem NOG VOOR de KERST verwachten.":S
 
 
 
 
Haha dat ie dit durft te zeggen na al deze toestand.. Zeker de grappigste daar bij de KS
 
KERST 2012?
Flex

Stamgast
  • 72Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Niet als de wereld eindigt op 21-12 😛
MaartenW

Gedreven Meedenker
  • 57Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Net KS aan de lijn gehad, medewerker had een nieuwtje vers van de pers:

Geen leveringen voorlopig, pas weer na 4 november!!! 
 @Stevie, kan jij dit bevestigen... of liever ontkennen!!
Frederick550

Gedreven Meedenker
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
MaartenW schreef:
Net KS aan de lijn gehad, medewerker had een nieuwtje vers van de pers:

Geen leveringen voorlopig, pas weer na 4 november!!! 
 @Stevie, kan jij dit bevestigen... of liever ontkennen!!
Bedoelde de medewerker niet dat er pas na 4 november bestellingen geplaats kunnen worden?
Beetje tegenstrijdig met de info van Stevie over de grote voorraad die vandaag is binnen gekomen..
Frederick550

Gedreven Meedenker
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Stevie schreef:
clockw1ze schreef:
Flex schreef:
Het is nog verdacht stil 😞
:@
Ze zijn bezig met de allocatie van toestellen naar de verschillende kanalen, vandaar dat het wat langer duurt voordat ik wat kan aangeven. Laten we samen nog even geduld hebben :).
 
Krijgen we die info vandaag nog?
MaartenW

Gedreven Meedenker
  • 57Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Nee, alle hij vertelde mij dat alle huidige orders pas kunnen worden geleverd na 4 november....
mag toch hopen dat hij het verkeerd heeft!
SwordFish

Stamgast
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes
Had vorige week een mailtje gestuurd naar VF met de vraag hoe het stond met mijn order. Kreeg vandaag bericht dat er een storing was met het versturen van orderbevestigingen maar mijn order was in behandeling met ordernummer. Belde net vandaag ook met de klantenservice voor F&F met de zelfde vraag hoe staat het met mijn order, kreeg toen te horen dat mijn bestelling wel geregistreerd stond maar dat er pas een ordernummer aankwam op het moment dat er ook een iPhone aan was gekoppeld. Heb via de mail van hierboven dus wel een ordernummer en volgens de KS telefonisch niet. Hoe zo werken ze daar langs elkaar en met meerdere systemen. Het gaat om een verlenging via F&F met een 32GB iPhone besteld op 2 Oktober.
peswyk

Gedreven Meedenker
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Zouden ze wel in het zelfde gebouw zitten, vraag je je af?:D Wordt je hier nou niet moe van?:@
Amber

Gedreven Meedenker
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Nou lekker dan daar zijn we weer klaar mee! Vrouw Verdrietig
Merk trouwens wel als ik het eea zo lees dat er op de KS ook maar wat gezegd wordt, zou beter zijn als er wat meer eensgezind geantwoord zou worden. Ik zou zeggen team meeting en alle neuzen dezelfde kant op!
Limbo

Stamgast
  • 87Posts
  • 0Oplossingen
  • 46Likes
peswyk schreef:
Zouden ze wel in het zelfde gebouw zitten, vraag je je af?:D Wordt je hier nou niet moe van?:@
*wakkerschrik*... huh, wat zei je?
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic