Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes

Internetten in de EU met iOS 8 en hoger

http://voda.fo/ne/c9cl3
Met de komst van het nieuwe besturingssysteem iOS 8 heeft Apple een nieuwe ‘EU-internet’ optie gelanceerd voor het internetten in Europa (zie ‘Instellingen’ – ‘Mobiel netwerk’). Deze optie zit standaard op alle nieuwe iPhones, maar ook op sommige oudere iPhones waarop iOS 8 en hoger is geïnstalleerd. Momenteel krijgen we veel vragen binnen over deze nieuwe optie, aangezien men bij het inschakelen van de optie beperkt gebruik kan maken van mobiel internet in de EU. Vandaar dat we de EU-internet optie graag verder toelichten.

Wat houdt de functie in?

Als je ‘EU-internet’ aanzet in combinatie met ‘Dataroaming’ dan kun je gebruik maken van mobiel internet via een lokale provider, ook wel Local Break Out of ‘LBO’ genoemd. De ‘EU-internet’ optie gebruikt dan automatisch de netwerksleutel (APN) van het netwerk waarop LBO mogelijk is. Je maakt dan dus gebruik van het internet via het netwerk van de lokale provider. Je zult dit gebruik moeten betalen aan de lokale provider en hiervoor een overeenkomst moeten sluiten met de LBO provider. De mogelijkheden verschillen per provider. Check bij de lokale buitenlandse provider hoe je dit moet doen.

Hoe stel je het toestel juist in?

Niet elke buitenlandse provider biedt mogelijkheden tot LBO. Als je geen overeenkomst hebt met een lokale LBO provider, maar de EU-internet optie wel aan hebt staan, kun je dus niet internetten in het buitenland. Wil je normaal gebruik maken van mobiel internet als je in het buitenland bent? Zorg er dan voor dat ‘EU-internet’ uitstaat en ‘Dataroaming’ aan, wanneer je in de EU gaat roamen.



En buiten de EU?

Buiten de EU is ‘EU-internet’ inactief, ongeacht of de functie aan- of uitstaat. De functie heeft dan geen toegevoegde waarde. Wil je geen kosten hebben voor mobiel internet buiten Europa zet dan ‘Dataroaming’ en ‘Mobiele data’ uit.
Bekijk voordat je op vakantie gaat wat de opties zijn om te besparen op het gebruik van je telefoon in het buitenland. Zo kom je achteraf niet voor verrassingen te staan. Alle informatie hierover vind je op www.vodafone.nl/opreis

17 Reacties 17
Zwollerob

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Erg mooi stukje om te lezen.

Alleen komen er bij mij een aantal vragen naar boven.
De klanten van vodafone kunnen toch geen overeenkomst sluiten met de lokale buitenlandse providers?

Is het ook mogelijk om aan te geven of ik nou WEL of NIET gebruik kan maken van EU-Internet in bijvoorbeeld duitsland, belgie of Frankrijk?

Want begrijp dat jullie (lees vodafone) overeenkomsten moeten afsluiten voor LBO bij de lokale providers.
Wanneer weet ik of ik mijn vodafone NL databundel gebruik of wanneer ik een mega rekening krijg omdat ik denk dat ik de NL databundel gebruik.

Hopelijk niet te rottige vraag 😄

Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Hoi @Zwollerob,

Buitenlandse providers kunnen binnen de EU een LBO aanbieden (Local Break Out). Je neemt dan een pakket af voor datagebruik. Hier kun je ook als Vodafoneklant gebruik van maken.

Wij hebben geen overzicht van de aanbiedingen, dus daar kan ik je geen inzicht in geven. Wanneer je gebruik wilt maken van internet via Vodafone kun je EU-Internet uitzetten en dataroaming aan. Wil je geen van beide gebruiken? Zet dan EU-Internet en dataroaming uit.

Wij sluiten geen overeenkomsten af met lokale providers, dat kan alleen de klant zelf doen. Zodra je EU-Internet uit hebt staan gebruik je internet via Vodafone. Heb je EU-Internet aan staan en heb je een LBO pakket afgesloten bij een buitenlandse provider? Dan gaat je dataverbruik via de buitenlandse provider.
Anonymous
Niet van toepassing
Eu Internet kun je het beste gewoon uit laten staan. Mocht je namelijk wel willen internetten in het buitenland dan dient deze uit te staan. Ook hier in Nederland heeft t geen toegevoegde waarde.
Ben benieuwd wanneer Apple de functie werkende maakt
henky85

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Deze instelling kan ervoor zorgen dat je wel Data roaming gebruikt in de EU maar daar buiten niet. Handig als je regelmatig buiten de EU bent en in de EU OK bent met de tarieven. Dit loopt een beetje voor op de regels die komen gaan voor de gelijke afhandeling van bellen/internetten in de EU.

De instelling is niet erg duidelijk en als je nooit buiten de EU komt redelijk zinloos
anjakorbee

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
ik heb een multisimkaart in mijn nieuwe iphone 6s en oude 4 s. Wanneer ik de EU knop openzet op de 4 s en dataroaming op om even te kunnen internetten en daarna de telefoon weer afsluit blijft dan de EU knop op mijn 6 s dan ook open staan? Ik wil de oude iphone dus gebruiken voor internetten en met de nieuwe iphone onbezorgd geen kosten maken in frankrijk
anjakorbee

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
vooral wanneer er onderweg files zijn zou ik met de oude iphone het internet kunnen aanzetten om mijn kaarten te kunnen gebruiken. de 6 s blijft dan gewoon als telefoon in mijn tas zitten
anjakorbee

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
eigenlijk is dus mijn vraag na lang nadenken; wordt de fuctie van de iphone hardware of van vodafone's software gebruikt om gebruik te maken van vodafone s buitenland gebruik? vorig jaar lukte het mij niet om te internetten op de buitenlandblox van 2 euro per dag. Ik had toe ook geen dataroaming aangezet . was dat dus beetje dom?
Anonymous
Niet van toepassing
De toestellen functioneren verder los van elkaar. Dus als bij het ene toestel data roaming aan wordt gezet, staat hij bij de ander uit.... probeer maar eens uit zolang je in Nederland bent
Anonymous
Niet van toepassing
Om te kunnen internetten heb je de volgende instellingen nodig:
- mobiele data aan
- data roaming aan
- eu internet uit
-bij mobiele data netwerk moet de live.vodafone.com ingesteld zijn. Als je een zakelijk abonnement hebt is het office.vodafone.nl (gebruikersnaam vodafone, wachtwoord vodafone)

  • Mocht je willen weten welke jij gebruikt dan kun je hiervoor contact opnemen met de klantenservice.

Tevens kun je altijd onder instellingen en dan aanbieder handmatig een ander netwerk selecteren, mocht er geen verbinding gemaakt worden met een netwerk in het buitenland. Let er tevens ook op dat de verbindingen niet zo goed geregeld zijn als hier in Nederland en dat je niet gaat verbinden met het maritieme netwerk.
Rowie

Raadgever
  • 197Posts
  • 3Oplossingen
  • 20Likes
Hey anjakorbee,

Kleine aanvulling op bovenstaande post.
De standaard APN die ingesteld kan worden om te kunnen internetten is live.vodafone.com.
Typfoutje, maar dit kan wel het verschil maken tussen wel of geen internet 😉


Verder klopt het allemaal wat Steven- aangeeft, een instelling van toestel A heeft geen invloed op het functioneren van toestel B.
Indien je je in het buitenland bevindt en er gaat toch iets mis, neem dan direct contact op met de klantenservice of stuur even een berichtje op Facebook of Twitter.
Dan zullen de collega's je er verder mee helpen.

747driver

Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ondanks het feit dat dit een ouder topic is is het momenteel weer actueel.
Wanneer je regelmatig in de EU bent EN in de rest van de wereld kan het vergeten de Roaming optie op je telefoon uit te zetten je snel €60,50 kosten!
De optie "EU-internet" is in IOS 9 verdwenen...
Waarom is het niet mogelijk om de limiet van €60,50 op het gebruik van internet in het buitenland op €0,00 te zetten?
Ik begrijp dat dit bij T-mobile wel kan: "Als je geen Travel & Surf pas koopt, maar dataroaming wel aan, maak je bij T-Mobile geen kosten!"
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
747driver, sinds 1 juni gebruik je in de EU sowieso je voorheen nationale databundels. Pas zodra deze op zijn ontvang je sms'jes en daarna betaal je. Voor buiten de EU zijn er nog andere bundels beschikbaar. Pas als je de bundels hebt verbruikt betaal je hiervoor. De limiet van € 60,50 is een extra zekerheid.
747driver

Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Marc-, ik wens buiten de EU geen internet.
Ik weet nu al dat ik meer dan eens zal vergeten de Roaming optie uit te zetten wanneer ik de EU verlaat.
Derhalve zou ik graag zien dat de limiet van € 60,50 naar €0,00 kan worden gezet.
Sietske
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1394Posts
  • 51Oplossingen
  • 59Likes
747driver,

We kunnen data helaas niet voor je uitzetten wanneer je de EU verlaat. Uiteraard krijg je wel een SMS van ons met de nieuwe tarieven, dus via die weg wordt je alsnog geïnformeerd dat je je buiten de EU bevindt.
Datalimiet verlagen is niet mogelijk. Het bedrag van €60,50 is een standaard limietbedrag, deze kan helaas alleen verhoogd worden.
747driver

Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Spijtig dat je de data limiet niet kunt verlagen.
De €60,50 is een wettelijk maximum.
Providers mogen ook een lager bedrag instellen.
Helaas rekenen de meeste (zo niet alle) providers het maximum wat ze wettelijk mogen rekenen.
Hopelijk komt er nog eens een IOS update welke het mogelijk maakt om buiten-de-EU-dataroaming separaat aan/uit te zetten.
747driver

Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Waar ik reeds bang voor was is vandaag al gebeurt.
Ik vertrek vanuit de EU naar buiten-de-EU, vergeet Roaming uit te zetten en kort na het aanzetten van de telefoon zit ik voor €8,50 vast aan een "Alles in 1 Wereld (XL)".
Had ik deze bundel niet aangehad had ik het waarschijnlijk pas opgemerkt wanneer de teller op €60,50 had gestaan...
Spijtig en belachelijk dat die limiet niet op 0 kan worden gezet.
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
Topic gesloten.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic