"
Geen Internet in Duitsland"
Het advies van de Vodaphone helpdesk over "
Geen Internet in Duitsland" getuigd van een lage vakkennis en niet in staat zijn van doorzoeken mbv een probleemgericht systeem of internet. Het standaardadvies van sim kaart en er uit halen is achterhaalt met de moderne telefoons. SIM kaart is stuk is een knullig antwoord wanneer internet wel werkt in nederland. Fout.
Dus gezocht op Internet met Wifi en na een uur viel het kwartje bij de APN verificatiecode, de instellingen.
Geen internet in Duitsland, wel in Nederland, Frankrijk en Zwitserland wordt logischerwijze veroorzaakt door foutieve instellingen van de verificatie code bij APN, maw geen, two of three way security.
Opties die mogelijk zijn in Nederland:
Geen,
PAP,
CHAP,
PAP of CHAP.
Duitse Telekom en Vodaphone eisen
PAP, andere instellingen werken niet.
Mijn telefoon stond op
Geen.
De optie
PAP of CHAP werkt dus, dat zie je binnen een seconde, dan verschijnt het icoontje H+, 3G of 4G op je telefoon. OOk de
PAP instelling,
maar niet
CHAP of
Geen.
Merkwaardig dat Nederland, Frankrijk en Zwitserland
Geen accepteeren, dit is onveilig.
Nederlandse internet settings voor Android telefoons geconfigureerd door telekombedrijven bij het afsluiten van een abonnement staan vaak op
Geen of
CHAP. Dit moet zijn "
PAP of CHAP".
Op de iPhone 6 is er geen optie, neem aan dat die al op
PAP of CHAP staan en verborgen is.
In Duitsland is telekom.de inderdaad de beste provider, ik had zelfs vaak verbinding diep in de bossen van het Zwarte Woud.
De laatste vraag is, hoe kun je zo'n probleem escaleren. De helpdesk weigerede mij door te verbinden, nog met een specialist, nog met een klachtenafdeling.
In Engeland had ik 5 dagen geen bereik, in Duitsland 4 dagen. Als consument kun je dus eisen dat de buitenland kosten voor die dagen gerestitueerd worden aangezien de dienst niet geleverd is door gebrek aan voldoende vakkennis van de helpdesk die redelijkerwijs verwacht zou worden.
Invullen op hun website heeft geen zin, slecht een keer een reaktie gehad, "ontvangen", op 5 ingestuurde klachten, alsof er een teller zit in hun systeem. Nooit een antwoord gehad.
100'n Duitsland reizigers zullen dit probleem hebben, van verschillende telekom providers.
Samenvatting klachten over Vodaphone:
0. Kan ik op mijn huidige Red abonnement een nummer van KPN overzetten, maw, nummerbehoud op eeen bestaand abonnement. Helpdesk: Ja meneer, dit kan. Nee dus, kan alleen bij nieuwe abonnementen.
- My Vodaphone login werkt niet op verschillende browsers voor Windows, Mac of iPAd. Fout bericht geeft geen hint. Helpdesk weet ervan maar heeft geen goed anwoord wat wel en niet werkt.
- Vodaphone prepaid helpdesk is onbereikbaar, je zit 1-2 uur in de wacht.
- Vodaphone Red helpdesk is bereikbaar, vooral de buitenland afdeling maar kennisniveau is gebrekkig. Ze hebben geen zoeksysteem, geven simpele ontwijkende standaardantwoorden, er is geen expert support.
- Nummerbehoud van KPN naar Vodaphone met een nieuw prepaid abonnement afgesloten in een winkel had 8 weken vertraging. De winkel had nummerbehoud ingevuld in hun systeem maar is niet doorgekomen. Na invullen op de website is het wel doorgekomen en inderdaad overgezet op de afgesproken datum op een prepaid.
- Vakkennis in Vodaphone winkels is gebrekkig. Zij verkopen alleen abonnementen. Voor advies wordt je doorverwezen naar de helpdesk.
- Kennis van mij zou een nieuwe telefoon krijgen na diefstal. Eerste keer verstuurd zegt de helpdesk maar niet aangekomen. Tweede keer verstuurd maar niet aangekomen. Vodaphone zegt dat de telefoon gestolen is door de pakketdienst. Interessant antwoord.
- Op de Vodaphone App voor Android en iPAd/iPhone kun je geen gebruikers verwijderen.
- Helpdesk heeft geen idee waarom een Android telefoon niet werkt in Duitsland en Engeland op een Red onbeperkt abonnement, maar wel in Frankrijk en Zwitserland. De twee excuus antwoorden (5x): "SIM kaart er uit halen en resetten" en "SIM kaart is stuk" getuigt van slechte service en geen respect voor klanten.
- Bij de helpdesk is er geen expert support.
- Er is geen klachtenafdeling die je kunt bellen.
- Er wordt niet reageerd op klachten ingevuld op hun web site.
- Bij onvoldoende service krijg je je buitenland kosten niet terug.
Ik ben nu op zoek naar een klachtenafdeling op het hoofdkantoor in Engeland.Weet iemand een telefoonnummer of adres of website?