magicnl

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Extreem data verbruik!

Hallo,
Ik ben een ervaren android gebruiker maar een iphone heeft me altijd aan gesproken en daarom heb ik er maar 1 aangeschaft een Iphone 5 16gb versie. Leuk en snel toestel tot ik een berichtje kreeg van vodafone dat mijn internet bundel voor 75% op was nog nooit gehad met android altijd bezig op het web en app store. Dus ik geschrokken en direct zoeken op google daar stond dat er wel meer mensen last van hadden maar allemaal verschillende problemen dus hoop ik dat jullie mij kunnen helpen. 
 
Wat heb ik geprobeerd en gedaan: 
Ik heb onavo Counter gedownload en me data is bij gehouden en ben er achter dat de app store en app downloads giga veel internet vreten! 
 
De naam waar ik ze mee vermeld zo worden ze ook weer gegeven in onavo Count
iTunes/AppStore, 119.74MB op 1 Nacht tot nu 12:55 30-1-2013
App Downloads, 34,52MB op 1 nacht tot nu 12:55 30-1-2013
Verdere app's die vermeld worden zitten allemaal onder de 8MB
 
Alle app's heb ik verwijderd. Facebook, Twitter, Kenteken chek, Telegraaf, Nu, Rtv oost, al deze app's heb ik push berichten geweigerd dus daar komt het ZEKER niet weg. 
Syncen met google account uit gezet icloud reserverkopie uit gezet 
 
 
Ik heb me internet maar uit gezet van vodafone anders zit ik helemaal buiten me bundel. Wie kan mij op weg helpe dit lijkt me niet normaal. Ik ben dus een leek als je me het stap voor stap uit wil leggen dan zou ik dat fijn vinden. 
 
Ben al jaren tevreden klant van vodafone en wil dit graag zo houden. 
 

38 Reacties 38
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
@Fransje1984 Ik beweer ook niet dat het in vergelijking tot je reguliere verbruik niet apart is toch? Dat wil echter niet zeggen dat het verbruik niet heeft plaatsgevonden.

Ik stel alleen dat het in een uur zou kunnen als je dat zou willen en dat je toestel zoiets ook uit zichzelf zou kunnen. Als ik onbewust meer water gebruik dan ik dacht dat ik deed (al is het omdat de kraan lekt) dan komt het waterleidinbedrijf ook met een onverwachte, maar wel terechte, rekening toch?

Heb je gecontroleerd wat je toestel aan verbruik weer geeft? Op die manier zou je misschien zoiets in de toekomst kunnen voorkomen. In de vergelijking met de kraan: het lek vinden en dichten.
billsf

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Zelfde probleem hier, 154 euro boven op me rekening wat een grap. Enige wat ik ermee doe is whatsappen & af en toe op een voetbal site kijken. Eerste 2 maanden niks aan de hand keurig binnen me bundel, en nu ineens dit extreme data verbruik. Langs gegaan bij de winkel, komt met een verhaal dat ik wellicht dacht dat ik op Wifi zat. Ik ben niet gek, enige momenten dat ik niet op wifi zit is misschien in de auto onderweg naar me vriendin of naar werk. Iedergeval gister had ik nog 1,3 GB over voor deze maand (binnen 8 dagen dus 700MB gebruikt terwijl ik mobiele data verkeer gewoon 4 dagen compleet uitgedaan had vanwege de schrik) Nu kijk ik vandaag weer op myvodafone is mijn bundel op !! dus 1,3 GB in 1 dag op terwijl me telefoon letterlijk de heledag in me zak heeft gezeten. En thuis staat mobiele data uit en zit ik op wifi. (PS. Heb een app gedownload die me data verbruik in de gaten houdt en die geeft gewoon keurig aan dat ik maar 6 MB aan Mobiele data verbruikt heb terwijl myvodafone app aangeeft dat ik dus 1,3 GB heb verbruikt)
Annabelle
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1846Posts
  • 148Oplossingen
  • 119Likes
@billsf

Lees even mijn laatste reactie in dit topic:

'' @Fransje1984

Ik vind het vervelend voor je, maar er zijn een hoop dingen die je kunt doen om te zorgen dat je binnen je bundel blijft. Je kunt het nalezen in dit topic. Hier staan tips and tricks vermeld, lees deze even door en kijk waar je hier zelf iets mee kunt doen.''


Ook jij kunt de oorzaak van het grote dataverbruik terug vinden in dit topic. Ook zie je hier staan wat je kunt doen om dit te voorkomen.
Clemens

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Zoals eerder geschreven heb ik en onverklaarbaar verbruik. Per dag raak ik 7 MB kwijt zonder iets te doen. Ben al in de winkel geweest en via de live-chat contact gehad maar niets wordt opgelost. Het zou gemakkelijk opgelost kunnen worden zeggen ze dan : ZET JE DAT VERKEER UIT. Lekker simpel hoor.

Dit probleem heb ik nu 2 maanden en daarvoor was mijn verbruik per maand ongeveer 50 MB. Alles is nog hetzelfde als daarvoor en doe niets anders en heb geen nieuwe apps gedownload. Volgens de My Data Manager wordt er elke dag 7 MB verbruikt door de Downloadmanager. Vandaag heb ik om 8.00 uur mijn telefoon aangezet, de hele dag heeft deze op de kast gelegen, dus niet gebruikt en toen ik om 22.00 uur weer heb gekeken was er dus weer 7 MB weg.
Even rekenen : 7 MB per dag 30 dagen lang is 210 MB, mijn bundel is 200 MB dus kost mij al geld zonder dat ik maar iets ervan zelf gebruikt heb.
Dit is dus een leuke manier om geld te verdienen.
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hi Clemens, ik snap dat je hier niet blij mee bent maar Vodafone dit verwijten is denk ik onterecht. Je toestel laat zien dat het iets verbruikt. Wij veroorzaken dat niet. Dan kun je ons er moeilijk de schuld van geven toch?

Heb je gecheckt of je downloadmanager misschien iets aan automatische updates doet dat je kunt uitzetten? Is het misschien een app die je zou kunnen verwijderen?
PaRaN0iD

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Wat mooi dat ik hier zoveel berichten zie van het extreme data verbruik van Iphone 5S, ik heb dit ook en ik ben nu aan het 'uitpluizen' waardoor dit komt. Ook al met apple contact gehad.

Heel knap dat ik 2 jaar lang een abbo had voor 1400 mb met mijn Iphone 4S en 1 keer in die tijd een verbruik had van 1200 mb de rest van de 23 maanden was dit
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
@PaRaN0iD (zegt die naam iets over hoe je mijn reactie gaat opvatten? 😉 😉 )

Wat je met je partners (Samsung, Apple, enzovoort) bespreekt, dan kun je eigenlijk niet openbaar in de groep gooien. Dat kun je niet zonder iemand ergens "de schuld" van te geven, met alle moddergooien etc van dien.

Het stukje dat we zelf onder controle hebben, ik denk dat we op dat vlak goed bezig zijn toch?
https://www.vodafone.nl/support/internet/internetten-buiten-je-bundel.shtml
PaRaN0iD

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Moddergooien ? Heb je uit mijn post geknipt misschien want ik zie niks staan ?

Ben het gewoon zat dat providers eigenlijk lekker zit te cashen zonder dat er echt iets gedaan wordt want er zijn zat gevallen bekend van dit 'fenomeen' Oh nee wacht dan krijg je weer dat standaard linkje met wat je kan doen aan dat hoge internet verbruik. En mooier nog koop dit koop dat. Dat zeg ik lekker cashen.

Er klopt gewoon niet veel van. Je had ook niet gelezen denk ik hetgeen ik hiervoor vebruikt heb. En dan ineens met de 5S gebruik ik 750 mb meer terwijl het een exact kopie is van me 4S. En je vind heel veel verhalen ook op andere sites over mensen die dan naar de nieuwe Iphone gaan en dan exact hetzelfde probleem hebben.
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Hey @PaRaN0iD,

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat Bas doelt op het stukje waarbij je aangeeft dat we Apple actiever mogen prikken. Wellicht wordt dit wel al actief gedaan? We kunnen deze gesprekken echter niet in het openbaar publiceren, dit om 'moddergooien' te voorkomen. Het belangrijkste is denk ik dat we zelf zo goed mogelijk informatie geven over je verbruik. Om e.e.a. op een rijtje te zetten, we hebben:

  • Flexibele databundels waarmee je hoge kosten kunt voorkomen.
  • Voor Android een App uitgebracht genaamd NetPerform, inclusief datateller. (naast de vaak al ingebouwde datatellers in de meeste telefoons)
  • Ervoor gezorgd dat particuliere klanten automatisch een internetblokkade krijgen bij € 100,00 buitenbundelverbruik.
  • My Vodafone en de My Vodafone App uitgebracht waar je je verbruik kunt nakijken.
  • Tips en tricks verzameld in dit topic om je dataverbruik te monitoren, beheren en te minderen. (met daarin een aantal van bovenstaande punten en niet eerder genoemde tips).
  • Sms notificaties.
Al met al een hoop maatregelingen waarmee we klanten eigen controle willen geven over het verbruik. Uiteraard staan we open voor feedback om e.e.a. te verbeteren. Wanneer je een idee hebt waarmee we nog beter kunnen maken, zonder dat hiermee de privacywetgeving in het geding komt dan hoor ik het graag. Er kan dan gekeken worden of er een mogelijkheid is om dit idee intern kenbaar te maken.
hugovlies

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dit is incorrecte informatie. Het voorkomt dat een app op de achtergrond data binnenhaalt. Push notificaties komen gewoon binnen. Zodra je dan de app opent wordt het volledige bericht opgehaald.
Het is dus wel degelijk een goede manier om dataverbruik te minimaliseren.
Vooral ook voor Facebook, deze haalt anders ook data op van berichten die je helemaal niet bekijkt. Push berichten komen gewoon binnen, dit is een andere optie in de instellingen.
nielsks

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bovengenoemde is heel herkenbaar. Ik heb al meer dan 5 maanden een verbruik van gemiddeld 352 MB op een uitschieter van vorige maand na waar ik spotify ging uitproberen. Hiermee kwam ik na een maand bijna uit op 2 GB. Volgens Vodafona heb ik in de afgelopen 3 dagen een viertal sessie gehad waarin ik in totaal 6 GB heb verbruikt en word nu geconfronteerd met extra datakosten van bijna € 500,-. ik heb al twee jaar dezelfde telefoon en nooit iets in de instellingen veranderd en bijzonder als ik die dagen continu in een WIFI omgeving heb gezeten ivm werk en studie. Het antwoord dat ik krijg is....tja het systeem geeft aan dat....dus het is zo. Niemand bij Vodafone gaat een belletje rinkelen en denkt he misschien gaat hier iets niet goed. Totaal niet klantgericht of enigzins oplossingsgericht. Ik ben hier zo over teleurgesteld.
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
Hey @nielsks

Je hebt in Nederland een datalimiet van €100, tenzij je deze er zelf afgehaald hebt zou je dus geen €500 buiten je bundel moeten kunnen. Ik raad je aan om even met de klantenservice contact op te nemen. De contactmogelijkheden vind je op de volgende pagina: Klantenservice

nielsks

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Arina,

'Je hebt in Nederland een datalimiet van €100, tenzij je deze er zelf afgehaald hebt zou je dus geen €500 buiten je bundel moeten kunnen.'

Dat is één en dat ik 6 GB verbruik over een periode van 3 dagen is ook zeer onwaarschijnlijk. Ik heb een onlineklacht ingediend. Ben langs een Vodafone winkel gegaan, heb gebeld, getwittert en gefacebooked. Of geen reactie, geen idee of het systeem zegt dat re contact is geweest...dus het is zo. Vanwege wet op privacy hebben wij geen inzage in uw verbruik.

Ik durf er ve.gif op in te nemen, dat als ik dadelijk mijn telefoonrekening van om en bij 600 euro niet betaal, ik in een geautomatiseerd proces terechtkom waarbij ik uiteindelijk een incassobureau achter mij aan krijg met verhogingen en een notitie in een telecomsysteem, wat het mij moeilijker zal maken om dadelijk over te stappen. Allemaal omdat Vodafone de overtuiging heeft dat ze in hun gelijk staan en ik zeker weet dat ik in die drie dagen geen gebruik heb gemaakt van achterlijke lange 3G-sessies.

Ik heb allemaal geen zin in deze stress en verkeer nu alweer sinds zaterdag in het ongewisse. Ik ben klaar met Vodafone. Ongelooflijk dat een instantie als jullie zijn marktaandeel heeft weten te vergroten en bijna een miljard euro winst heeft weten te maken. Het is in ieder geval niet op basis van klantgerichtheid geweest.
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Hey @nielsks,

Aangezien je online een klacht hebt ingediend ontvang je sowieso nog een inhoudelijke reactie, ik raad je aan de reactie hierop af te wachten. Wanneer je de klacht hebt ingediend via het feedbackformulier ontvang je binnen 10 werkdagen een reactie. Wanneer het druk is kan het iets langer duren.
Ricos4you

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Niet te geloven dit. Ik zit het hier een beetje te lezen en het valt mij op dat wij allemaal contact moeten opnemen met de klantenservice. Is er nou niemand bij Vodafone intern die gewoon kan zeggen wat er fout gaat, en ons kan vertellen waarom onze telefoon onterecht zelfstandig het netwerk op gaan? Ik heb mijn vraag in een andere topic gesteld, dus ik wacht nog even een antwoord af. Misschien is het verstandig om iets collectiefs op te zetten met alle voda gebruikers te samen. Individueel worden wij niet echt verder geholpen op dit moment.
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hoi Ricardo, ik heb net ook op je andere bericht uitgebreider gereageerd. Wat ik hier in het kort wil aanstippen is: als er geen notificatie is verstuurd, kan dat een reden zijn om kosten te vergoeden.

Echter, wat je toestel precies doet daar kunnen wij vrij weinig aan doen. Wij leveren de verbinding, net zoals het waterleidingbedrijf het water levert. Als in je huis (in je toestel) iets mis gaat waardoor je ongemerkt meer water verbruikt (die douchekop was toch niet zo zuinig) of er lekt ergens een kraan, dan verbruik je meer water. Dat is niet onterecht, net als de rekening die het waterleidinbedrijf vervolgens stuurt niet onterecht is. De dienst is verbruikt en dus in rekening gebracht. Of er nu sprake is van een defect toestel of bewust gebruik, voor ons als provider is dat niet relevant toch? Verbruikt is verbruikt.

Waar we momenteel een issue zien is dat bij ca 2% van de abonnementen van de RED-generatie de weergave van het tegoed en het verzenden van de waarschuwings-sms niet goed gebeurt. Dus verbruikte je (toestel) veel MB's maar kon je dat niet weten, dan is dat "kon je niet weten" stuk iets dat we samen moeten uitzoeken en ook iets waar we samen een goede oplossing voor zullen vinden
Meij1965

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik weet dat de laatste reaktie uit dit forum al een tijdje geleden is geplaats maar ik word nu ook opeens met een rekening van € 140,- extra geconfronteerd omdat ik in 1 nacht een aantal GB gebruikt schijn te hebben terwijl ik lag te slapen. Ik heb al 1,5 jaar hetzelfde abonnement en dezelfde telefoon (Iphone 5) en heb nog nooit meer dan 2 GB data verbruikt van de 4 GB die in mijn abonnement zit. Ook nu heb ik op 2/3 van de maand nog 2,75 GB over. Heel raar dus. Ik heb ook geen SMS gekregen dat ik al 75% van mijn bundel verbruikt had. Had ik dit wel gehad dan had ik mijn data uit kunnen zetten om te voorkomen dat ik over mijn bundel heen zou komen.

Tegen BasT wil ik zeggen dat je vergelijking met het leveren van water niet altijd op gaat. Ik heb mijn telefoon namelijk bij jullie gekocht. Oftewel; jullie hebben het huis, de kraan of de lekkende waterleiding ook geleverd en zijn dan dus ook wettelijk gezien verantwoordelijk voor het leveren van een deugdelijk product. In dit geval betekent dit dus dat als een telefoon uit zichzelf data gaat gebruiken terwijl dat hiervoor nog nooit is gebeurt dat dit dus blijkbaar geen deugdelijk product is en daar is Vodafone dus aansprakelijk voor. Zaken afdoen door Apple de schuld te geven gaat dus niet.

Als je jezelf serieus neemt als bedrijf zoek je zelf met Apple uit hoe dit heeft kunnen gebeuren, bied je een kant en klare oplossing aan je klanten, zorg je ervoor dat herhaling voorkomen wordt en ga je niet zomaar aan je klant dit soort rekeningen sturen. Toen ik hierover de helpdesk sprak werd aangegeven dat de kosten echt gemaakt zijn en dat ze betaald moeten worden (ik hoor morgen of ik alles of een deel moet betalen).

Kortom; Vodafone neemt geen verantwoordelijkheid voor het product en de dienst die ze leveren. Erg jammer en wat mij betreft een reden om mijn voorgenomen contractverlenging nog even uit te stellen danwel helemaal te cancellen.


Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo @Meij1965

Zie het data-verbruiks-topic in het Forum Board : Vodafone Red & andere abonnementen.
Berichtnummer 38 in dat data-verbruiks-topic. Gepost door Netwerker.

Weblink: http://forum.vodafone.nl/t5/Vodafone-Red-andere-Abonnementen/Dataverbruik-tips-amp-tricks-om-binnen-...

Overigens geeft dat data-verbruiks-topic talrijke adviezen, tips en tricks om ongewenst en onbewust en ongevraagd data-verbruik te voorkomen. Ook voor eigenaren van Apple iPhones.
Het data-verbruiks-topic is al meer dan 141.000 keer bekeken 😉

Helaas nog niet door jou. Anders had je eerder maatregelen genomen om onbewust 3G-data-verbruik tegen te gaan.

Overigens heeft niet alleen Vodafone schuld aan jouw probleem van onbewust en ongewild 3G-data-verbruik.
Ook Apple Inc. en jijzelf hebben een verantwoordelijkheid om maatregelen te nemen om dit ongevraagde, betaalde 3G-data-verbruik tegen te gaan.

Volg dus alle van toepassing zijnde adviezen in het data-verbruiks-topic nauwgezet op !!! Zie ook mijn handtekening onderaan dit bericht.

Succes!


Netwerker

Friesian

Gedreven Raadgever
  • 143Posts
  • 6Oplossingen
  • 57Likes
Hoi @Meij1965

Ik ken het topic van @Netwerker en dat is een erg goed exemplaar. (compliment daarvoor)

Maar weet je dat Iphones zelfs actief zijn op de achtergrond wanneer het scherm uit staat?
Een alternatief om dat 's nachts te voorkomen is je telefoon op vliegtuigstand zetten.
Houdt wel in dat je niet bereikbaar bent, maar je sim is op die manier 's nachts niet actief door de telefoon in gebruik.

Groet,
Friesian
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic