regly

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Datalimiet in het buitenland

Hallo Forum,
 
Mijn vrouw is met haar vodafone RED B abbo momenteel in het buitenland. Voor haar vertrek hebben wij de blox data buitenland van 10mb/dag aangezet. De standaard datalimiet van 60 euro/maand leek ons een goed idee, dus deze hebben wij ongewijzigd gelaten. Nu blijkt echter dat (na anderhalve week) de extra kosten al zijn opgelopen tot 180 euro. Volgens een medewerkster van vodafone bestaan deze kosten uit het dataverbruik van meer dan 10mb/dag (de kosten bedragen dan 10 euro per mb). Nog even afgezien waardoor dit hoge verbruik ontstaat (ze gebruikt alleen whatsapp), waarom worden de kosten niet begrenst door de datalimiet van 60 euro/maand?
 
regly
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
regly
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
@Arina: Dank je wel, kudo terug 😄 Ik heb inmiddels contact opgenomen met de klantenservice en wacht het antwoord af.
 
Inmiddels antwoord: Er zal niet meer dan 50 euro excl. btw. worden berekend voor de datakosten in het buitenland. ^MK
 
Ondertussen nog een suggestie: Het lijkt mij een waardevolle aanvulling op de service om na het verstrijken van de 10mb dagelijkse databundel mobiel internet voor die dag af te sluiten. Nu is het zo dat je gewoon verder kan met data verbruiken, maar dan wel voor 10 euro/mb. Ik denk niet dat er veel vodafone klanten zijn die dit kunnen/willen betalen, maar dit ongemerkt toch doen.
 
Voor de steenrijken onder ons kan die service dan op verzoek worden uitgeschakeld.
 
idee?? 😛
 

Bekijk in context

14 Reacties 14
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hallo Regly, zou je me kunnen vertellen naar welk land je vrouw precies op reis is? Er zijn namelijk grofweg twee categorieën landen te maken: de Voordeellanden (voornamelijk Europese landen en bv Japan, Nieuw Zeeland en Australië) en "de rest van de wereld"

Als je vrouw een bundel van 10 MB heeft, dan heeft ze neem ik aan de Internet op Reis Dagbundel Wereld aan staan en is ze dus in "de rest van de wereld"?

Dat is dan denk ik de reden waarom de kosten niet begrenst zijn op 60,50. Deze limiet is de EU datalimiet. Dat geeft ook gelijk aan waar deze limiet geldt, namelijk in de landen van de EU. Is ze inderdaad in een niet-EU land? En hoe zijn jullie er achter gekomen dat de kosten al hoger opgelopen waren dan 60 euro?

Edit: Het bovenstaande antwoord heb ik met verouderde info in gedachten geschreven. De limiet geldt inderdaad in de hele wereld, zoals terecht hier wordt opgemerkt. Neem in zo'n aub geval contact op met de klantenservice om uit te laten zoeken of er iets mis gegaan is. Mijn excuses voor de verwarring, ik was denk ik niet zo scherp meer op dit late tijdstip 😉
Battani215

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
De enige echte oplossing is het Vodafone Red PLUS abonnement!!!
Maar dan moet het wel werken, zelf heb ik de vervelende ervaring moeten doen dat het na 3 maanden nog steeds niet werkt. Er wordt aan gewerkt en hoelang het gaat duren is onbekend. Erg slecht als je het mij vraagt.
Maar als het werkt dan is de databundel in het buitenland ook te gebruiken en heb je geen beperkingen meer.
1 Gb is dan dus "overal" te gebruiken.
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Battani: het gaat om de niet-voordeellanden, dus buiten de EU/Europa en buiten Turkije/Japan/Australië/Nieuw-Zeeland.

Daar zou trouwens nog een goedkopere mogelijkheid voor moeten komen, want tenzij ik er maar een dagje ofzo ben koop ik gewoon een lokale sim, prijsverschil buiten de voordeellanden is te groot.
regly
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
@BasT: Mijn vrouw is in Cuba (wat idd valt onder "de rest van de wereld"). Dat de datalimiet alleen werkt voor de voordeellanden en/of europa kan ik niet opmaken uit de pagina die hieraan gewijd is. Met name voor de rest van de wereld is een datalimiet nuttig. In Cuba betaal je nl. 10 euro per mb. Daar kun je dus snel op leeglopen.:(
 
Ze heeft idd de "reis dagbundel wereld" van 5 euro/dag aan staan.
 
Ik ben achter de kosten gekomen door in te loggen op de vodafone site en verbruik te selecteren. Daarna gebeld met vodafone die bevestigden dat het om dataverbruik > 10mb ging.
regly
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
@Battani215: Dan heb je dus alleen voor de tijd dat je op vakantie bent een ander abbo nodig. Niet echt handig lijkt me, tenzij je constant in het buitenland zit. En dan moet het blijkbaar ook nog werken.
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
regly schreef:
@BasT: Mijn vrouw is in Cuba (wat idd valt onder "de rest van de wereld"). Dat de datalimiet alleen werkt voor de voordeellanden en/of europa kan ik niet opmaken uit de pagina die hieraan gewijd is. Met name voor de rest van de wereld is een datalimiet nuttig. In Cuba betaal je nl. 10 euro per mb. Daar kun je dus snel op leeglopen.:(

Ze heeft idd de "reis dagbundel wereld" van 5 euro/dag aan staan.

Ik ben achter de kosten gekomen door in te loggen op de vodafone site en verbruik te selecteren. Daarna gebeld met vodafone die bevestigden dat het om dataverbruik > 10mb ging.
Hi Regly,

Die hele pagina gaat alleen over de kosten en diensten die binnen de EU geldig zijn. Dit zie je onder andere aan de tarieven. Hierbij staan namelijk de tarieven die binnen de EU gelden. Naast deze tarieven vind je het kopje "alle buitenlandse tarieven" waarbij staat: Ga je op reis buiten de EU? Bekijk dan alle buitenlandse tarieven. Ik snap dat dit erg rot is, maar we kunnen hieraan op het moment niets veranderen. 😞 De datalimiet geldt namelijk echt alleen maar binnen de EU. Dit is ook wettelijk zo vastgelegd.
regly
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
@MaartjeP: Zoals je al aangaf, staan beide tarieven op genoemde pagina. Niets wijst er dan ook op dat de limiet alleen binnen europa/voordeellanden werkt. Dit leid tot schijnzekerheid. Men gaat op reis met het idee dat de rekening niet verder kan oplopen dan 60 euro extra per maand. Dientengevolge let men niet op het dataverbruik tijdens het verblijf in het buitenland. Deze handelswijze kan mensen in moeilijkheden brengen want de rekening kan zo oplopen tot vele duizenden euro's zonder dat men dat in de gaten heeft.
 
Het lijkt mij dat het aanpassen van de webpagina en het duidelijk aangeven dat de limiet alleen binnen europa geldt, niet al te moeilijk/kostbaar kan zijn. Alleen de conclusie trekken dat dit allemaal heel erg rot is, is niet voldoende. We kunnen natuurlijk ten alle tijden de mening van de geschillencommisie telecommunicatie over dit issue vragen.
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
Hallo Regly, volgens ons is de aanduiding ''Alle buitenlandse tarieven Ga je op reis buiten de EU? Bekijk dan alle buitenlandse tarieven >" voldoende om onderscheid te maken tussen de tarieven in de EU en de rest van de wereld. We begrijpen dat het natuurlijk erg vervelend is als er extra kosten worden gemaakt maar kunnen hier in dit geval helaas niets aan veranderen.
regly
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Beste@SeR: Het topic van deze thread is "datalimiet in het buitenland" en dus niet tarieven in binnen en/of buitenland. Ik kan, zoals ik eerder al schreef, niet uit deze pagina's halen dat de datalimiet alleen voor voordeellanden geldt en begrijp niet waarom vodafone er zo veel moeite mee heeft om de tekst van deze pagina's aan te passen zodat wel voor iedereen duidelijk is dat dat men buiten europa bijzonder goed moet oppassen hoeveel data men verbruikt of beter nog, mobiele data in zijn geheel uit zetten, zoals mijn vrouw nu heeft gedaan. Voor ons is het terug naar ouderwets smsen
regly
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Ik heb e.e.a. nog even nagekeken op de site van consuwijzer. Hier staat dat telecom aanbieders verplicht zijn om een standaard datalimiet in te stellen van ongeveer 50 euro en dat deze limiet wereldwijd geldig dient te zijn.
 
zie kopje "kosten buiten de eu" http://www.consuwijzer.nl/thema/roaming-mobiel-bellen-en-internetten-het-buitenland
 
de eu site kopje mobiel internet laatste alinea.: http://www.europa-nu.nl/id/vhj1ngguzrwe/goedkoper_bellen_in_de_eu
 
Het lijkt erop dat Vodafone zich niet aan de "roamingverordening" houdt.:S
 
 
 
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
😞 ojeee hier gaat iets mis hoor

Volgens mij hebben mijn collega's over het hoofd gezien dat de datalimiet tegenwoordig wereldwijd is zoals Regly ook terecht aangeeft.

Dus om dan terug te komen op de essentie van de vraag: als je limiet over de 50 euro ex btw is gegaan in het buitenland terwijl er wel een limiet is ingesteld op je abonnement, dan kun je het beste even met de klantenservice contact opnemen, want dit zou niet moeten gebeuren.

Excuses voor de verwarring! Regly krijgt een kudo van me 🙂

regly
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
@Arina: Dank je wel, kudo terug 😄 Ik heb inmiddels contact opgenomen met de klantenservice en wacht het antwoord af.
 
Inmiddels antwoord: Er zal niet meer dan 50 euro excl. btw. worden berekend voor de datakosten in het buitenland. ^MK
 
Ondertussen nog een suggestie: Het lijkt mij een waardevolle aanvulling op de service om na het verstrijken van de 10mb dagelijkse databundel mobiel internet voor die dag af te sluiten. Nu is het zo dat je gewoon verder kan met data verbruiken, maar dan wel voor 10 euro/mb. Ik denk niet dat er veel vodafone klanten zijn die dit kunnen/willen betalen, maar dit ongemerkt toch doen.
 
Voor de steenrijken onder ons kan die service dan op verzoek worden uitgeschakeld.
 
idee?? 😛
 
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
In de voorwaarden van die wereldbundel staat dat het € 2,50 per MB kost nadat de bundel op is, dus da's wel raar dan?

Sowieso jammer dat die bundels niet stapelbaar zijn! Dus gewoon gelijk nog een keer €5 voor de volgende 10 MB!
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
Hi RuudNL, wat is hier precies raar aan? Indien de (extra) kosten de € 50,- (excl. btw) overschrijden, wordt er maar tot € 50,- (excl. btw) in rekening gebracht.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic