jberends84

Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Data verbruik iphone 5 met ios 7

Hallo. Ik heb sinds vorige week een iphone 5 met ios 7 erop. Ik heb mijn abonnement verlengd naar een Vodafone red. Hiervoor had ik een Samsung galaxy nexus. Nu is het zo dat ik met de Samsung de hele dag van alles kon doen via 3G zonder extreem veel data te verbruiken. Echter nu met de iphone 5 vliegt de data er doorheen. Eventjes 20 minuutjes simpele websites bekijken in safari en wat artikelen lezen in de Telegraaf app en er is zo weer 100MB doorheen. Dit is echt heel erg veel en ik vraag me dan ook af of jullie hier misschien een oplossing voor hebben?
132 Reacties 132
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
Beste @Jahhannis ,

heb je al is gekeken hoeveel data verbuik je iphone zelf gemeten heeft?
Dit is simpel te doen door:

• Open ‘Instellingen’
• Navigeer naar ‘Mobiel netwerk’
• Scroll vervolgens naar beneden

Hier ziet u per app, hoeveel mb''s ze hebben verbruikt. en ook kan u apps hier blokkeren van het mobiele gegevens netwerk.

U moet begrijpen, dat ook al denkt u dat alle app;s uit staan. apps nog steeds op de achtegrond bezig kunnen zijn. Zo ziet u namelijk bijvoorbeeld ook wanneer u een whatsapp heeft, terwijl whatsapp niet open staat;) dit is een prachtig voorbeeld hiervan
Jahhannis

Gedreven Meedenker
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Dat snap ik, maar m'n punt blijft dat mijn internetgebruik niet veranderd is, ben alleen van abonnement RED (1 Gb naar 2 Gb) em telefoon (iPhone 4s naar 5s) gegaan. Dat verschil mag toch geen 3 Gb verschil per maand maken? Als dat wel zo is hadden ze dat wel mogen vermelden. Zeker omdat ik juist op safe wilde spelen met 2 Gb per maand. Het mag toch niet zo zijn dat ik Apps nu ineens moet afzetten terwijl mijn abbonoment juist is opgewaardeerd.
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
Beste jahannis en andere.

Hier komen mijn tips. Doe het volgende en kijk of u verbruik enorm omlaag gaat. Als dit zo is? Dan ontvang ik graag kudos

Installeer Onavo.
Gebruik Opera Mini in plaats van Safari
Schakel pushberichten uit

Het is niet mijn bedoeling dat je die alla uitzet. Ik wil weten hoeveel elke apparaat heeft verbruikt. Geef is een top 3 + verbruikte mbs.

Er is ook een app: datamonitor pro.
Deze kost 1.99 meen ik. Maar dan kan je realtime zien wat de data verbruikt. En daarmee kunnen wij u verder helpen. Want als ik niet weet waar u persoonlijk veel data aan verbruikt. Kan ik ook niet adviseren het anders te doen.
Jahhannis

Gedreven Meedenker
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Nogmaals mijn internetgebruik is niet veranderd. Als mijn auto kapot is en dus naar de garage moet, hoef ik toch ook niet tegen de monteur te vertellen wat er precies kapot aan is, dat zoeken ze dan toch daar uit? Het lijkt me duidelijk dat er iets mis als mijn verbruik 4x zo hoog is als eerst, terwijl mijn verbruik niet veranderd is. Als het aan de Iphone5s ligt dat dit 4x zo hoog is als de Iphone4s had ik dit graag van Vodafone gehoord bij eht afsluiten van het RED abbo.
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
Beste @Jahhannis ,

Maar als u naar het benzine station gaat, en daar vraagt waarom u auto opeens meer verbruikt.
Zullen zij ook vragen hoe u rijgedrag is . En vragen of u dit voor ze bij wil houden.
Anders kunnen ze hier geen uitspraken over doen.
Want het benzine station heeft ook geen inzage in uw rijstijl.:D
Vodafone fabriceert de telefoons niet, die levert ze alleen bij hun abonnomenten.
Zij leveren alleen de data die u telefoon vraagt.
U moet begrijpen dat ieder geval uniek is.
En dat voor u privacy, de enige die inzage heeft waar u telefoon de data aan verbruikt u zelf bent.


Jahhannis

Gedreven Meedenker
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Het bezinstation levert de auto niet dus dat is geen vergelijk sorry. Nogmaals mijn gedrag is niet veranderd (voor de 4e keer). Mijn gedrag hebben ze namelijk al bijgehouden als je de rekeningen van de afgelopen 10 jaar bekijkt dat ik al klant ben bij Vodafone. Stel dat er een app veel meer verbruikt dan is het probleem nog steeds dat ik dat niet heb gedaan door de app meer te gebruiken maar de telefoon die Vodafone aanbied bijna een abonnement dat doet of iets in het systeem van Vodafone, en een beetje meer snap ik echt wel maar 4 keer zoveel dat je bijna aan de 4GB per maand zit kan er bij niet in, sorry.
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
Beste @Jahhannis ,

Vodafone fabriceert de telefoon niet! Dus vooraf weten zij niet exact hoeveel die verbruikt. Zij leveren de data (benzine) voor u telefoon (auto). Zij kunnen niet zien waar u die data (benzine) aan verbruikt! U heeft de keus gemaakt om die data (benzine) te willen verbruiken met een iphone 5.

Voor de zoveelste keer, ik snap dat u gedrag niet veranderd is!
Ik herhaal nogmaals: Ik kan niet zien, waar u de data aan verbruikt. Dit kan u zelf alleen. Zonder deze info kan ik de oorzaak niet vasstellen en u helpen.
Ik probeer u te helpen,,, Daarom vraag ik nogmaals: welke apps verbruiken zoveel mb?
Het kan maar zo zijn dat bijvoorbeeld een versie van een app die u geinstalleerd heeft, opeens veeeel meer verbruikt dan op u oude telefoon. Dan verbruikt u die data niet bewust, maar wordt die data wel verbruikt!

Vodafone levert de Telefoon, Zij leveren de door u geinstalleerde Apps niet. In een app kan een datalek zitten, om er achter te komen of dit zo is. Is het nodig om te weten WELKE apps zoveel gebruiken.







Jahhannis

Gedreven Meedenker
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik waardeer je hulp echt waar echter vind ik dit echt een verantwoordelijkheid voor Vodafone, zij hebben een deal met Apple en maken reclame voor een abbo + tel. Als het een Apple probleem is is dat een zaak tussen Vodafone en Apple, aangezien een bedrag van mijn abbo geld richting Apple gaat voor mijn telefoon. Gelukkig is het duidelijk dat mijn gedrag gelijk is, waar het verder aan ligt laat ik graag aan professionals over en daarom word hij vandaag ook opgehaald om te checken waar het probleem ligt zoals aangegeven in mijn eerste post. Nogmaals dank voor je hulp maar ik ben geen expert en heb ook geen behoefte omdat te worden ik wil simpel een tevreden op tijd betalende klant zijn. That's it!
Jahhannis

Gedreven Meedenker
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Plus het feit dat Vodafone zelf een smartphone crew heeft en tips heeft over de Iphone, dus dat dit wat door elkaar loopt voor de klant is een logisch gevolg denk ik zo.
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
Beste @Jahhannis ,

die tips wil ik u dus geven.. alleen om de tips op maat te kunnen geven, moet ik dus weten welke apps bij u groot verbruikers zijn:D
Daarom heb ik al meerdere malen gevraagd als u dit wil controleren via de instructies die ik gegeven heb,
Jahhannis

Gedreven Meedenker
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Noem me ouderwets maar ik vind dat dit niet met tips opgelost moet worden door mij maar door degene die er voor betaald krijgt elke maand om het porduct correct te leveren aan de klant, dat probeer ik elke keer te zeggen. Vodafone doet aan probleem verschuiving nar de klant of naar apple maar zelden naar zichzelf. Stel dat er een app is die veel verbruikt op deze nieuwe Iphone, is het probleem dan opgelost om de app niet meer te gebruiken? Lijkt me Vodafone onwaardige oplossing! Ik vind dat de aanbieder het probleem hoort op te sporen en op te lossen en of dat nou Vodafone of Apple is zou me om het even zijn,
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
Beste @Jahhannis ,

U moet niet de schuld bij de verkeerde instantie neerleggen.
Waar is vodafone verantwoordelijk voor -> Het leveren van mobiele data aan u.
En dat doen ze enorm goed, want u ontvangt de mb;s alsof het water uit een open kraan is.:D
Vodafone is er niet verantwoordelijk voor als er bij bijvoorbeeld bij een app derde een datalek in zit.
Want vodafone heeft die app niet op uw telefoon gezet, maar u.
Het zal pas wat wezen, als bijvoorbeeld zou zeggen; ja sorry deze app verbruikt te veel MB's. deze mag u niet van ons installeren, en dat blokkeren. Dat is een situatie die ook niemand wil.

Ik zeg niet dat je de app moet verwijderen? heb je mij dat horen zeggen? Ik dacht het niet.
Ik zeg dat we dan mogelijk naar een OPLOSSING kunnen zoeken. Stel je voor u zegt; facebook gebruikt opeens 1,5 gb in de maand. Dan kan ik u zeggen; op de nieuwe iphone 5, worden filmpjes automatisch afgespeeld die zich in uw timeline bevinden. Deze optie kan u uitzetten, en alleen de filmpjes laten afspelen waar u op klikt.





Jahhannis

Gedreven Meedenker
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
En hoe verklaard dat dan de vele data die word verbruikt op tijden dat ik op een oor lig en alle apps zijn afgesloten? (volgden de gespecificeerde rekening van Vodafone)
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
Beste @Jahhannis ,

Druk twee keer op de homeknop. Tadaaa 😄 Nu ziet u alle apps die op de achtergrond gewoon aan staan.
Apps kunnen op de achtergrond, zonder dat u het weet data verbruiken. Dit voorbeeld heb ik al eerder genoemd. Bijvoorbeeld whatsapp. U ontvangt ook whatsapp berichten, zodat dat deze app daadwerkelijk aanstaat.
Dit is het beste voorbeeld wat ik kan geven.

Daarnaast worden u apps ook automatisch geupdate door itunes. Dus stelt u zegt; ja itunes vebruikt enorm veel data! Dan kon ik zeggen; laten we de automatische updates eens uitzetten.

Dit heb ik allemaal kunnen zeggen, als u gewoon mee gewerkt had...


robertwebbe

Gedreven Raadgever
  • 449Posts
  • 38Oplossingen
  • 167Likes
De meeste apps werken met zogenaamde sessies. Je opent Facebook, sluit de app maar de dataverbinding (sessie) blijft nog even open staan, dat hebben ze bewust geprogrammeerd. Het idee er achter is dat als iemand dan een reactie terug geeft dat de app dan sneller start. Sommige apps kunnen de sessie wel een uur open houden. Als je dan bijvoorbeeld druk aan het facebooken bent geweest en je gaat om 23:55 uur naar bed dan sluit die datasessie pas om 0:55 uur. Op je gespecificeerde rekening zie je dan dat tijdstip ook. Jij denkt dan "dat kan helemaal niet want toen sliep ik" maar dit zit er dus achter. Sommige apps sluiten de verbinding pas na een paar uur inactiviteit, dan kan het ineens midden in de nacht zijn dat de data wordt geboekt.
Jahhannis

Gedreven Meedenker
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik waardeer jullie inzet, echter de apps afsluiten deed ik al om batterij te sparen. En als je alleen maar gelijk wilt halen, ga dan iemand anders helpen. Mijn probleem bljift dat ik een abbonoment heb verlengd en bewust internetbundel op 2GB heb gezet ipv 1Gb waar ik 1 keer in 4 jaar tijd overheen ben geweest om op safe te spelen, een Iphone 5s daarbij aangeboden kreeg omdat ik een iphone 4s had. Als mijn gebruik dan gelijk blijft maar mijn verbruik ineens VERVIERVOUDIGD word terwijl ik dezelfde apps gebruik dan denk ik als "leek" dat er iets niet pluis is. Als dit allemaal komt door een iphone 5s had ik daar graag iets van gehoord zodat ik mijn abbonoment had kunnen aanpassen of een andere telefoon ahd kunnen kiezen!!! Die tijden dat er iets word verbruikt zijn ook soms 5 uur andat ik ben gaan slapen, plus Vodafone gebruikt die tijden om aan tegeven wanneer het is verbruikt als consument mag je toch wel vraagtekens zetten bij het feit dat je dan op dat moment niks aan het doen bent. En het gaat niet over kleine hoeveelheden het gaat van 1Gb naar 4 Gb!!! Hij is ent opgehaald dus we wachten af.....
Paddypat

Stamgast
  • 89Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
Je kan alles wel uitzetten en als we het dan over auto,s hebben als ik een 8cilinder koop zet ik er toch ook niet 4 uit omdat ie dan zuiniger is . Ik snap jahannes wel , mijn abbo werd ook omgezet van 1 naar 2 gig , terwijl mijn abbo omgezet werd gebruikte ik de iphone 5 , want de 5 s had een levertijd , en toen begon het gedonder ik bleef gewoon hetzelfde doen , maar mn mb,s werden opgevreten leek het wel , blijft toch vreemd ,zelvde toestel geen veraderingen in mn internet gedrag maar wel mn mb,s weg , terwijl ik voorheen de 750 mb niet eens haalde .en dacht ooooo 2 gig daar heb ik veel te veel aan , nou dus niet sorry maar ik heb totaal mijn vertouwen veloren in voda en heb 4 abonementen nou die gaan er uit , wordt gewoon wachten tot alle wifispots werken en dan is het ???????????????????? dag voda , ik hoef hier ook geen reactie op hoor doen jullie normaal ook niet , en buiten dat zit niet te wachten tot er een of andere pannekoek eens een keer op het forum kijkt of er een klant weer wat te zeiken heeft , want met een oplossing komen jullie toch niet , en die ligt echt bij jullie ,maar dat weten jullie wel TOCH
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
Beste @Paddypat ,

als u een 8 cilinder koopt, kost het wel meer als u door trekt tot de 7000 toeren als dat u schakelt op de 4000.
Er zijn dan kleine aanpassingen die het zuiniger kunnen maken, als u het te duur vind.
Maar Weet u wat? u kan beter u smartphone in de tuin begraven.
U pakt fijn u oude smartphone erbij, als u de nieuwere snellere te veel mb's vind gebruiken.
Of een nokia 3310 kopen, en nooit maar dan ook nooit meer aan de smartphone gaan.
Dan heeft u nooit meer problemen, want als u met die iphone5 naar kpn of t-mobile gaat, heeft u DE ZELFDE PROBLEMEN. maar dat weet u wel TOCH.
Want u heeft uiteraaaaard dat al gecontrolleerd.

U gaat naar een FORUM voor hulp van de communitie.
als u problemen met vodafone heeft, vult u maar fijn een klachten formulier in!
maar dat weet u wel TOCH.

En om te benadrukken; ik ben geeen vodafone werknemer.


Jahhannis

Gedreven Meedenker
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Dus voor een iphone 5s is het normaal dat je 4 keer zoveel date verbruikt bij hetzelfde gebruik als een iphone 4s? Dan graaf ik ook een gat hoor.... Sorry! Je werkt misschien niet bij Vodafone maar je slaat wel het zelfde "toontje" aan, ik denk dat dat de verwarring schept.
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
Beste @Jahhannis ,

Ik heb al vaker gezegd dat jullie het probleem bij het verkeerde bedrijf neer leggen.
Vervolgens als er geprobeerd wordt het probleem op te lossen, willen jullie niet mee werken.
Er is op het internet alom klachten dat als je alle functies van de iphone 5s aan hebt staan, hij enorm veel data verbruikt. Het probleem verschilt per klant!
Daarom kan ik niet zeggen; owwww doe dit en dat, en TADAAA. Nee ik moet weten, wat u probleem is, voordat ik kan zeggen: owwww doe dit en dat, en TADAAA.
Maar dat willen jullie niet snappen. Dna moet je ook geen hulp vragen van ANDERE gebruikers.



E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic