De Consumentenbond wil desnoods de wet aanpassen om ervoor te zorgen mobiele providers hun klanten niet per minuut mogen afrekenen.Dat vertelt de bond maandag aan de NOS.Zaterdag maakte tv-programma Kassa bekend dat de kosten van mobiel bellen tot 60 procent omhoog zijn gegaan omdat veel providers niet meer per seconden, maar per minuut afrekenen.Oproep"Dat is natuurlijk geen consumentvriendelijke weg. Een gesprek van 1 minuut en 2 seconde afrekenen als een gesprek van 2 minuten is de omgekeerde wereld", aldus de Consumentenbond."We roepen providers op om eerlijke prijzen te rekenen. Mocht deze oproep geen gehoor krijgen, zullen we bij de politiek lobbyen om te zorgen dat het in de wet wordt opgenomen."Vodafone voert maandag voor alle nieuwe abonnementen en contractsverlengingen het betalen per volle minuut in. KPN deed dat eerder al bij een groot aantal abonnementen, evenals dochters Telfort en hi. Bij T-Mobile gaan de meeste abonnementen nog per seconde. Alleen bij Ben worden alle gesprekken per seconden afgerekend.BundelUit een berekening van Kassa kwam naar voren dat een gemiddelde beller, die 60 euro per maand verbelt bij Vodafone, in het nieuwe afrekensysteem ruim 110 euro gaat betalen.De hogere kosten worden vooral veroorzaakt omdat de bundel eerder op is. Klanten betalen daarna een hogere prijs per minuut dan in de bundel.OptaDe Consumentenbond laat nu dus weten dat de organisatie dergelijke aanpassingen van abonnementen niet ziet zitten. Opta heeft laten weten vanaf september in de gaten te gaan houden of providers de klanten wel goed inlichten over de nieuwe regels.