Dutchottie

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

4G en iPhone 5 in Nederland?

Net terug uit de VS en daar met een AT&T kaartje prima gebruik gemaakt van het 4G LTE netwerk met mijn iPhone 5 op verschillende plaatsen.
Dus in Nederland kijken naar de status van 4G.
Dan zie ik geen iPhone 5 erbij staan?? Kan iemand mij uitleggen waarom Vodafone geen 4G ondersteund voor een van de populairste telefoons?
Vervolgens staat er, impliciet (=niet duidelijk), dat je alleen 4G kunt gebruiken met een Red abbonement. Heb ik 10GB per maand te verbranden mag ik alleen 3G doen met mijn
52 Reacties 52
Hemmik

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat Apple het netwerk moet goedkeuren. Waarschijnlijk moet een carrierupdate komen om het te activeren. 
 
Werkt idd alleen met red abonnement, behalve als je van deze uitzonderingsregeling gebruikt kan maken:
 
http://http://tweakers.net/nieuws/90632/vodafone-en-kpn-geven-deel-klanten-tegen-bijbetaling-toegang...
Hunty

Stamgast
  • 49Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Ik had me afgelopen maandag me door 2 afzonderlijke Vodafone-medewerkers laten informeren of het voor mij zin had om m'n 14,4Mb 3G abo van €75,00 om te laten zetten naar Red Super met m'n iPhone 5. Op m'n herhaaldelijke vraag of de iPhone 5 geschikt zou zijn voor 4G werd volmondig 'JA' gezegd door de diverse medewerkers. Dus ik het abo om laten zetten. Moest m'n iPhone minimaal 10 minuten uitzetten en daarna zou ik gebruik kunnen maken van 4G aldus Vodafone. Kwartiertje gewacht en vervolgens iPhone weer aangezet. En wat blijkt? Geen 4G en een zeer slecht ontvangst 3G van amper 0,3Mb! Ik weer bellen: "dat is gek!" aldus een helpdeskmedewerker..."wacht, ik zet u even door naar een andere afdeling...." Uiteindelijk kon iemand van het Smartweb-team me vertellen dat 4G vooralsnog niet werkt op de iPhone 5 omdat er nog een carrier-update moet komen van Apple. Wanneer of òf deze komt is niet duidelijk. "OK, zet me dan maar weer terug naar m'n oude abo" was mijn logische verzoek.....toen begon de ellende pas echt! Welgeteld heeft het me 3 uur (!!!) gekost om me weer terug te laten zetten naar m'n oude abo! Jullie willen niet weten hoeveel personen en afdelingen ik gesproken heb om dit voor elkaar te krijgen! De enige afdeling die mij wèl verder geholpen heeft is het Smartweb-team. Nu zit ik dus weer op m'n oude abo, maar heb nog steeds zeer slecht ontvangst op 3G. Hier heb ik een aparte topic van aangemaakt. Nu is mijn vraag aan Vodafone wanneer zij verwachten wanneer ook de iPhone 5 'los kan' op het 4G netwerk???
ArHu

Gedreven Liefhebber
  • 297Posts
  • 3Oplossingen
  • 28Likes
Ik gelood dat de iphone 5 sowieso niet echt een 4g toestel is en maar zeer beperkt 4g ondersteunt, in ieder geval niet de frequenties (800 en 900 MHz) die vodafonehet meest wil gaan gebruiken, alleen ophele drukke punten krijgen de 800 en 900 MHz banden ondersteuning van 1800-2100 GHz zie: http://www.apple.com/iphone/LTE/

als je een echt 4g toestel wilt moet je een HTC, Samsung of Sony nemen....


zie hier commentaar van kpn op de situatie, voor vodafone zal hetzelfde gelden: http://tweakers.net/nieuws/88006/iphone-5-kan-alleen-op-sommige-drukke-locaties-op-4g-netwerk-kpn.ht...
Hunty

Stamgast
  • 49Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
In de randstad is het wèl mogelijk voor de iPhone 5 mits er een carrier-update komt. Dat is mijn vraag ook aan Vodafone: wanneer komt deze???
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
Hallo allemaal!

Ik zie dat er nog wat onduidelijkheid is met betrekking tot de uitrol van 4G. Om 4G te kunnen ervaren, is het nodig dat smartphones en tablets door hun fabrikanten geschikt zijn gemaakt voor gebruik op het 4G-netwerk van Vodafone. Een actuele lijst van 4G-toestellen die op dit moment getest zijn en geschikt bevonden, is hier te vinden. De komende tijd zullen steeds meer smartphones en tablets aan de lijst toegevoegd worden. Exacte tijden kunnen wij helaas ook niet geven, maar de mogelijkheden worden onderzocht.
Hunty

Stamgast
  • 49Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Beste Maartje, dank voor je antwoord, maar deze is helaas niet volledig. De iPhone 5 carrier-update vraag is nl nog niet beantwoord....
Dutchottie
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dat zou toch wel raar zijn van Vodafone. Zij verkopen met veel plezier de iPhone en ondersteunen deze dan niet!?
Ik was al van plan om Vodafone de rug toe te keren vanwege de belabberde 3G prestaties (t.o.v. bijvoorbeeld T-Mobile), dit bezegeld het lot alleen maar. Sorry Vodafone.
 
Hoewel ik niet pretendeer alles te weten en begrijpen van de 4G frequenties, lijkt het er volgens http://www.apple.com/iphone/specs.html op dat de iPhone5 wel de 800 en 900MHz banden ondersteund.
Blijft natuurlijk staan dat Vodafone natuurlijk gewoon de iPhone volledig zou moeten ondersteunen.
Dutchottie
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beetje vaag antwoord. Dat jullie niet precies weten wanneer de iPhone5 wordt ondersteund, kan ik begrijpen, maar wordt deze straks ondersteund en zo ja over het hele 4G net van Vodafone of alleen op speciale punten zoals andere posters op deze thread suggereren?
Hangt de "activering" van de iPhone5 af van Apple of Vodafone?
"mogelijkheden worden onderzocht"? Dat klinkt zorgwekkend, alsof het mogelijk is dat Vodafone de iPhone5 niet zal ondersteunen op 4G!
 
Als je iets meer uitleg zou kunnen geven over de geplande ondersteuning van de iPhone 5 (frequenties enzo, zie andere post) dan zou ik dat erg op prijs stellen (en vele andere met mij gok ik zo).
 
Thanks!
 
ArHu

Gedreven Liefhebber
  • 297Posts
  • 3Oplossingen
  • 28Likes
Ik denk het niet, er zijn niet voor niets 2 gsm modellen (en een cdma model), ik denk echt dat de hardware anders is en er niet zo maar een andere lte band ondersteund kan worden.

De HTC one heeft ook verschillende modellen voor verschillende lte regio's en hoewel Android veel modificeerbaar en flexibeler is dan ios is het niet gelukt om die radiobanden aan te passen zodat andere regio's ook ondersteund worden...
Annabelle
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1846Posts
  • 148Oplossingen
  • 119Likes
Hoi Allemaal,

Op dit moment zijn we druk bezig om samen met fabrikanten de toestellen die kunnen werken op een 4G-netwerk (4G Ready dus) te testen op ons netwerk. Zodra een toestel volledig getest en ok bevonden is, voegen we deze toe aan het rijtje toestellen dat al compatible is. In sommige gevallen zal er dan een update van het besturingssysteem nodig zijn. Het gaat dus om een samenwerking van meerdere partijen. Natuurlijk doen we ons best dit zo snel mogelijk te bewerkstelligen. Ik begrijp jullie vragen en ongerustheid, maar houd de website (www.vodafone.nl/4G) en ons Twitter account@vodafonenl_PR in de gaten. Hier worden de nieuw toegevoegde toestellen doorgegeven.
Hunty

Stamgast
  • 49Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Hoi Annabelle, ik wil je vragen binnen welke termijn er duidelijkheid verwacht wordt mbt de ondersteuning vd iPhone 5??
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Hunty, dat ligt vooral aan Apple helaas. En Apple is niet altijd de snelste met dit soort dingen. Als Apple gewoon elk 4G-netwerk had ondersteund dan was dit niet eens een issue geweest en had het nu al gewerkt (zoals bij bijna elk Android-toestel dat je kunt kopen).

Als je hierover wilt klagen moet je eigenlijk bij Apple zijn: hun update zorgt ervoor dat je 4G straks kunt aanzetten met een Vodafone-simkaart.

In de randstad kun je vooralsnog inderdaad gewoon 4G gebruiken met een iPhone 5. Wat daarbuiten gebeurt is nog niet helemaal duidelijk, maar je kunt in ieder geval altijd terugvallen op 3G als er geen 4G is ergens.
Hunty

Stamgast
  • 49Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
OK, ik zal ook Apple dezelfde vraag stellen, maar verzoek Vodafone in ieder geval alles in het werk te stellen Apple te bewegen die carrier update zo snel mogelijk in orde te maken. Kunnen wij (lees: de iPhone 5 klanten van Vodafone) daar op vertrouwen?
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
En, pssssst, sommige mensen met een jailbreak zitten al op 4G met een iPhone 5 😛
En het is snel!

Maar jailbreaken mag uiteraard niet van Apple! 😉

Ik denk dat je er vanuit mag gaan dat Vodafone er veel werk van maakt aangezien zij de eerste provider zijn die de iPhone op hun netwerk ondersteunen in Nederland, en nu hebben ze de voorsprong nog op die met die roze letters 😉
bcandido

Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik heb Apple Support gevraagd wanneer er een software update voor de iPhone 5 komt welke 4 g van Vodafone ondersteund. Hun antwoord was:
 
"If it is a Euro iPhone it should already be able to access LTE in the Netherlands - WHEN Netherlands carriers deploy it. Vodaphone has just started deploying 1800 MHz (Band 3) LTE, which is compatible with the iPhone 5. No software update is required."
 
Nu snap ik het niet, want Vodafone zegt dat Apple eerst hun 4g netwerk moet goedkeuren en daarna de software van de Iphone 5 moet updaten. Wie heeft er gelijk?
 
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
bcandido: Apple moet wel degelijk een carrier update uitbrengen zodat de LTE-switch zichtbaar wordt.

Mailtje terugsturen?
"It's a Euro iPhone. The network is live, but I still can't see an LTE-switch in order to access it. I've been told the iPhone requires a carrier update before I can activate it. Do you have an estimated time until this switch will be available?"
bcandido

Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
RuudNL: Bedankt for je antwoord. I ga deze e-mail naar Apple sturen. Jullie horen nog van mij. 🙂
 
EduardW

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
En is er al een reactie op gekomen? Ben zeer benieuwd namelijk!
bcandido

Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Helaas nog niet, EdwardW. Apple reageert niet op mijn e-mail en bericht. Heeft Vodafone misschien een antwoord hierover? Waaneer komt er een carrier update voor de iPhone 5?
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic