ivan101

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

3G en spraak bereikbaarheid in Rotterdam is structureel slecht sinds een aantal maanden

Ik heb al een groot aantal keren mijn beklag gedaan bij de helpdesk van Vodafone over het bereik van 3G en de bereikbaarheid van spraak/oproepen. In een groot deel van Rotterdam (ervaring is Zuid en Centrum) is mijn bereikbaarheid ronduit slecht geworden van mij en een groot aantal collega's en vrienden die Vodafone gebruiken (en wisselende smartphone-gebruikers, maar velen Apple).
Notabene een straat naast mijn woning staat een zendmast en de andere kant van der straat een 3g-mast (volgens de helpdesk). Maar sinds een maand of 4 a 5 (eigenlijk al na de brand in de Spaanse polder in Rotterdam) is bereikbaarheid echt ronduit slecht (en mijn huis is niet plotseling van een stalenconstructie voorzien).
3g-verbindingen die naar een 'rondje' (ofwel: gprs) vervallen of oproepen die niet aankomen of gemaakt kunnen worden (maar de gemiste oproep-smsjes weten wel de weg naar mijn telefoon te vinden). Het soort telefoon lijkt niet uit te maken, maar de iPhone 5 (terwijl deze veel gevoeliger is voor het netwerk) lijkt wel het topje van de ijsberg te zijn en praktisch elk telefoongesprek wordt plotseling verbroken. Soms ook blikkerige verbinding en duidt op tekort aan bandbreedte.
 
Meer mensen structurele problemen in Rotterdam?
 
Met vriendelijke groet,
Ivan
12 Reacties 12
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hoi Ivan, ik begrijp dat zoiets erg storend is. En het samenvallen met de brand is ook wel erg toevallig. Ons netwerk in Rotterdam is echt weer hersteld en we zijn in (ao) de grote steden zelfs diverse verbeteringen aan het doorvoeren. Er kunnen sowieso diverse zaken aan de hand zijn. Begrijp me goed, ik vind de iPhone een toptoestel. Zijn antenne is echter nooit de allersterkste geweest. Daarnaast lijken er wat issues te spelen in iOS 6.1 (kijk bv eens hier), kan een simkaart slijten, het kan zelfs zo iets simpels zijn als een bouwkraan die er eerst niet stond en die nu het signaal stoort.

Dat sluit natuurlijk niet uit dat er iets mis is op een bepaalde plek met ons netwerk. Kun je een patroon herkenning wat betreft welke problemen (bv niet wegvallende gesprekken, niet werkend internet) op welke tijdstippen en postcodes optreden?

De info die ik nodig zou hebben om iets uit te kunnen zoeken is bv dat x personen opvallend veel wegvallende gesprekken merken op postcde 1234 ab, en dat ze dan een UMTS (3G) verbinding hebben. Dan hebben we een helder probleem, en een netwerk + plek waar we in kunnen gaan zoeken.
ivan101
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dank je wel voor je reactie Bas. Op verzoek van de technische helpdesk heb ik in ieder geval wel een 'escalatie' aangemaakt van de 3g-verbinding en spraak in de buitenruimte (net zo slecht als de binnenruimte = mijn huis), blijkt overigens na het verplaatsen van Vodafone zendmasten. Waarschijnlijk zit ik te dichtbij 🙂   En thuis ga ik hem even op 2G terug zetten kijken of de gesprekken dan nog weg vallen (of een Nokia kopen -)

Maar als ik die problemen lees hieronder (ofwel jouw link) dan vraag ik me wel eens af waarom ik uberhaupt nog een smartphone gebruik (hoewel zendmast bandbreedte ook een groot probleem is).
 
Dank je wel.
 
Ivan
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Ohja, bij bandbreedte geldt: hoe meer hoe beter ;). Ik wil hoe dan ook de "schuld" niet neerleggen bij één factor hoor, en het grootste deel van de problemen zou opgelost moeten zijn met de 6.1.1 update. Maar die issues staan nu helder op het vizier bij Apple.

Maar goed dat je al contact gehad hebt met de klantenservice, verplaatsing van de mast kan veel invloed hebben. Als daar een mouw aan te passen valt, dan zullen mijn collega's dat zeker doen!
ivan101
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hahahaha nou of ze die mast voor mij zulllen verplaatsen vraag ik me af, sinds ik weet dat er twee masten vlak achter mijn woning staat, verklaart dat overigens een ander probleem wat ik heb (wegvallende wireless verbindingen in huis - Apple Airport Extreme (ohnee gaan we weer haha).
Anyway, blij dat we altijd en overal bereikbaar (proberen) te zijn 🙂
 
Overigens ik heb een iPhone 5, maar goed die problemen zijn net 'zo' als de 4 als ik lees 🙂
 
Groetjes,
 
Ivan
Vincent2976

Liefhebber
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Heb zelf ook last van slecht down/upload (bandbreedte) in Rotterdam en Baredrecht sinds mijn overstap van Tmobile naar Vodafone. Het aangeven levert helaas niets op behalve dat ze niets kunnen garanderen, zelfs niet de minimale eis die ze moeten halen.
In dit topic staan bijv meetgegevens: http://forum.vodafone.nl/t5/Netwerk-support/Hulp-gevraagd-Traag-internet-postcode-2993-VM-CS/td-p/48...

Vodafone kan/gaat jouw individuele probleem echt niet oplossen...
Enige wat je kunt doen is overstappen naar bijv tmobile: http://voda.fo/ne/wd2a3

ivan101
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik weet er alles van. Op dit moment woon ik praktisch hemelsbreed 25 meter van een zendmast en 3g-mast van Vodafone (stonden eerst tientallen meters verderop zonder problemen). En elk gesprek valt weg, data is er niet.
Helpdesk gebeld, zeggen gewoon, sorry Vodafone garandeert geen bereik van 100%. Gebruik Fem2Cell, echter die zijn vanwege productiefouten niet te verkrijgen (al moet je er 80 euro voor betalen), dus de boel laten 'escaleren' via Feedback formulier. Kan 2 a 3 weken duren voor ik reactie krijg. Overigens is woongebied niet het enige gebied in Rotterdam wat belabberd is.

Maar volgens mij is de boodschap bij Vodafone ook wel binnen gekomen gezien de hoeveelheid klachten die er zijn (binnengekomen), het uitrollen van 4G en verplaatsing van masten.
De klanten hebben t voor het zeggen dus.........
Astrid
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1746Posts
  • 107Oplossingen
  • 137Likes
ivan101 schreef:
De klanten hebben t voor het zeggen dus.........
Zo is het. Jullie berichten op het Vodafone Forum worden zeker gelezen.
De input die jullie geven is een bron van informatie die erg waardevol is om klachten op te lossen.
Kijk hier maar eens: http://voda.fo/ne/xesmk

Ik zeg niet dat alles morgen dan opgelost is, maar als je niets zegt weten we ook niet wat er speelt.
Blijf dit dus vooral aangeven.
Vincent2976

Liefhebber
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hoi Ivan, Hier nog wat feedback/reacties van mijn facebookchat met vodafone, hopelijk helpt het je:

Hoi Vincent, naar aanleiding van het forumtopic heb ik diverse vragen uitgezet bij onze technische dienst. Daaruit blijkt dat het gebrek aan 3G bereik op jouw specifieke postcode, VM dus, puur komt door de combinatie van de afstand tot de dichtstbijzijnde mast, de locatie en het gebruikte toestel (iPhones hebben helaas niet de sterkste antenne).

Daar valt op dit moment niets aan te doen helaas. Uiteraard komt er op enig moment verbetering van de dekking maar dat zal niet in de nabije toekomst zijn.

Volgens onze algemene voorwaarden hoeven we binnen geen 3G te garanderen, juist omdat dat met die techniek erg lastig is. Ik ben het wel met je eens dat je bij een abonnement met 3G dat ook wel wilt kunnen gebruiken.

Ik wil je daarom bij wijze van uitzondering aanbieden om, als je ons het aankoopbewijs van een femtocel stuurt en je mobiele nummer stuurt, een deel van je abonnementskosten te vergoeden als tegemoetkoming voor alle ergernis die je hierdoor al gehad hebt.
Is dat een acceptabele oplossing?
Groeten, Bas(T)

---

Hoi Vincent, excuus. Ik zie dat er al onderzoeken zijn gedaan en de dekking inderdaad niet perfect bleek te zijn. Ook is je al aangeboden om een Signaalplus aan te schaffen om je bereik binnenshuis te verbeteren. Helaas kan ik niet aangeven waarom er bij het intake gesprek niet naar voren is gekomen dat de 3g dekking niet optimaal was en kan ik je helaas geen antwoord geven op de vraag waarom dit niet gemeld is. Mocht je nog andere vragen hebben dan helpt ik je daar graag mee verder. In ieder geval excuses voor het ongemak. Groet, Tom

---

Hoi Vincent, op het moment dat je het bonnetje van de femtocel overhandigt, kunnen we een deel van je abonnementskosten vergoeden als tegemoetkoming voor alle ergernis die je hierdoor al gehad hebt. Dit bedrag zal verrekenend moeten worden met de komende facturen. Er is helaas geen andere mogelijkheid. Wellicht is het een optie om bedrag van de femtocel bij je werkgever te declareren.

Tevens wil ik graag ingaan op je tegenvoorstel. Ik kan een notitie in ons systeem zetten waardoor het mogelijk wordt om je abonnement gratis te verlagen. Let er wel op dat je maar 1 stap kunt verlagen. Je kunt wel altijd terug naar de originele bundel.

Graag wil ik de notitie in het klantregistratiesysteem zetten. Zou je daarom de volgende gegevens nog door kunnen geven: 06-nummer, adres, klantnummer, geboortedatum en laatste 4 cijfers van je rekeningnummer.
Groetjes, Linda

---

Hoi Vincent, helaas hebben wij geen informatie wanneer de Femtocell op voorraad is. Ik zou je hiervoor willen adviseren om de website in de gaten te houden. Groeten, Bruce

---

Hoi Vincent, ik begrijp wat je bedoelt. Helaas hebben we niet meer informatie over de levertijd van de signalplus. Onze excuses daarvoor. Groet, Tom

---

Hoi Vincent, ik begrijp natuurlijk dat het uitermate vervelend is als je niet optimaal gebruik kunt maken je toestel. Als een gesprek regelmatig wegvalt is dat erg vervelend. We werken er altijd aan om ons netwerk te verbeteren, echter zijn dit soort problemen niet simpel op te lossen. Het uitbreiden van het netwerk is niet iets dat op korte termijn gerealiseerd kan worden. Het plaatsen van nieuwe/extra masten is vaak een langdurig en complex proces waarbij vergunningen een grote rol spelen. Als je problemen blijft ondervinden met bellen dan raad ik je aan om 3G uit te zetten. 2G is minder geschikt voor internet, maar is prima geschikt om te bellen/sms'en en heeft over het algemeen een betere dekking binnenshuis. Ik kan je helaas geen andere/snellere oplossing bieden dan de mogelijkheden die mijn collega's hiervoor al met je besproken hebben ???? Indien je niet akkoord gaat met de geboden oplossing dan raad ik je aan om een klacht in te dienen. Dit gaat kan schriftelijk, maar tegenwoordig ook via . Groetjes, Robbie

------------

- Conclusie: ze geven zwart op wit aan dat ze mij een slecht product hebben verkocht. Dat ze hier niets aan kunnen doen en ik naar 2G over moet schakelen?!?! Vodafone lacht, je kunt als consument geen kant op.
+ Conclusie: Vodafone vergoed mijn aanschaf van de Femtocell (als deze ooit op voorraad komt). En ik kan kosteloos in abonnement naar beneden (is normaal €20 per stap).
ivan101
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi Vincent,
 
Ja ik herken de gesprekken, heb ze ook gehad. Die Fem2Cell is echt een lachertje. Er schijnen productiefouten in te zitten maar ze schijnen ook een aanslag op hun capaciteit te hebben gehad vanwege de hoeveelheid fem2cell's die er reeds zijn verkocht (hoezo goede dekking? denk je dan).
 
Maak me er boos om, en leuke verhalen over een App 2.0 van Vodafone, is natuurlijk totaal geen prioreiteitenstelling. 
 
Maar goed, ik ben nu met KPN in gesprek om alle 18 zakelijk abonnementen over te gaan zetten omdat ik dit gewoon niet vind kunnen en zo onredelijk ben ik niet, het is echt in regio Rotterdam allemaal onstaan na die brand vorig jaar, ik blijf erbij.
 
Ivan
Vincent2976

Liefhebber
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Tja, een transparante organisatie is het niet.
Had hiervoor Tmobile en was qua signaal en betrouwbaarheid erg goed. Kan mijzelf voor de kop slaan dat ik ben overgestapt. Daarnaast had Vodafone mij duidelijk moeten aangeven dat zij geen goede dienst kunnen leveren in barendrecht.

Tip: KPN is niet optimaal in Barendrecht Carnisselande, in Rotterdam wel. Maar KPN heeft dit netjes aangegeven...
Succes met de overstap, verstandige keuze...
Marcvoda

Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
VF blijft beweren dat er aan het netwerk gewerkt wordt, helaas is daar toch echt weinig van te merken gezien de problemen blijven aanhouden. Advies als terug gaan naar 2g en wifi gebruiken of een steunzender via je eigen vaste (en betaalde!) internetverbinding,kom op zeg... Tot de brand was ik zeer tevreden maar daarna is het niet meer goed gekomen. Mijn abonnement is gelukkig inmiddels een jaar oud en kan overstappen, vraag is nu alleen nog even wanneer en waarheen. VF helpdesk wil ook niet echt werken aan een oplossing, oh u bent ontevreden... Horen we vaker. VF winkel, ja u zou nog eens moeten bellen met de helpdesk voor een andere simkaart, alsof ze na een jaar stuk gaan... Oh, heeft u al een oud toestel geprobeerd? Tuurlijk... Antwoorden waar je op zit te wachten. Betalen en niet bellen maar ook zeker niet klagen is een beetje de conclusie geloof ik. Heb nog een de laatste non windows Nokia telefoons, nee we supporten alleen android of Apple telefoons... Ben inmiddels "geholpen" met een factuurcorrectie. Bedankt maar ik heb er eigenlijk zelfs geld voor over om überhaupt beter bereik en niet halverwege afgebroken gesprekken te hebben... Nee het libertel tijdperk is voorbij en heb meer spijt dan ooit tevoren van mijn overstap. Zeker te weten dat ik dit jaar VF nog verlaat, al is het ook nog maar om nog maar een kanttekening te maken bij het aanbod om te verlengen naar een duurder abonnement met minder mogelijkheden...

Mocht het Vodafone IETS interesseren dan ben ik zeer benieuwd naar de status van de masten in 3034, 3553 en 2841, de 3G status is iig vrij droevig momenteel...
ivan101
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb inmiddels een bericht ontvangen waarin stond dat er een meting is gedaan op 3013 en 3072 en die bleek 'ondermaats'. Aan 3013 wordt gewerkt met plaatsing van een extra mast en 3072............ maar ik krijg nu 2 gratis fem2cells om het probleem op te lossen. Mss moet ik zon ding maar in mn tas stoppen hahaha. maar voor nu ben ik even geholpen. Wel zeiden ze dat ze bezig zijn met een uitrol van 4g en een versterking van het 3g netwerk. Het lijkt een beetje op de "kermit' periode van KPN in de jaren 80/90 maar wellicht komt het goed.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic