1
Vraag
2
Reacties
adevx

Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

€50,- voor 7 MB. Hoge kosten gebruik maritiem netwerk, zonder waarschuwing.

Tijdens een veerpont overtocht tussen Mallorca en Valencia schakelde mijn telefoon over op het maritieme netwerk van de veerdienst. Ik heb hier echter geen waarschuwing over ontvangen. Ik kreeg wel de melding dat 80% van mijn internet verbruikt was, wat mij enigszins verbaasde aangezien ik nog aardig wat data zou moeten hebben. Snel daarna kreeg ik de melding dat mijn internet bundel op was. Het bleek dat ik 7 MB verbruikt had en daar 50 euro voor moet betalen. 

Ik begrijp onder andere uit dit topic (https://community.vodafone.nl/t5/Archief/Klacht-gebruik-Maritiem-Netwerk/td-p/224999) dat je hier volgens EU regels vooraf een waarschuwing voor moet ontvangen. Ik zou het op prijs stellen als deze kosten niet in rekening gebracht worden, aangezien ik bij een waarschuwing voor deze kosten mobiel internet uit zou hebben gezet.

Alvast bedankt!

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 74Posts
  • 13Oplossingen
  • 19Likes

Ik snap dat dit hele stuk voor verwarring zorgt. Het Maritieme netwerk blijkt ook een lastig topic.

Er hoort inderdaad een sms verstuurd te worden zodra het toestel aanslingert en verbinding maakt met een maritiem netwerk, dat is in dit geval niet gebeurd.

Los van het feit dat de sms niet verzonden is, is er maar 7Mb verbruikt wat een dermate laag verbruik is wat een waarschuwingssms niet kon voorkomen. 

Maar, ik snap wel dat je als klant zijnde er alsnog erg van schrikt en deze kosten niet hebt meegenomen in je vakantieberekening.
Ik stel daarom voor dat @adevx  even een berichtje stuurt zodra de kosten op de factuur staan. We kunnen dan uit coulance deze kosten eenmalig vergoeden.

Enige tip die ik voor het vervolg wil meegeven is om altijd bij het gebruik van een vaar/vliegdienst je telefoon uit te schakelen. Dit om dit soort ongein te voorkomen 🙂 Het gaat namelijk achteraf een nare nasmaak aan iets wat een leuke vakantie zou moeten zijn.

Bekijk in context

6 Reacties 6
Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 74Posts
  • 13Oplossingen
  • 19Likes

Goedemorgen @adevx 

Ik hoop dat je ondanks deze factuur toch een fijn verblijf hebt gehad op Mallorca en Valencia.

Natuurlijk begrijp ik heel goed dat je schrikt van zo'n factuur en de kosten voor het gebruik van een maritiem netwerk zijn ook niet mals.

Het probleem is alleen wel dat we bij een maritiem netwerk niet vooraf kunnen waarschuwen. Pas wanneer je toestel verbinding maakt met het maritieme netwerk, wordt dit als extra verbruik gezien en sturen we een waarschuwings sms. Echter, is het kwaad dan vaak al geschied 😞

Daarom adviseren de meeste vlieg en veerdiensten voor vertrek ook om je toestel in vliegtuigstand te schakelen, of zelfs helemaal uit te zetten.

Het wel of niet ontvangen van de sms had in dit geval niks uitgemaakt. 7Mb is al verbruikt wanneer je toestel uberhaupt aanslingert op het netwerk. 

In het vervolg wil ik je adviseren om altijd bij een vlieg en/of veerdienst je toestel uit te schakelen. Dit om extra kosten te voorkomen.

Meer hierover vind je ook op Bellen, internetten en sms'en in het buitenland | Vodafone

Wil je datakosten voorkomen? Schakel dan je roaming functie uit via de instellingen op jouw toestel, zet je telefoon in vliegtuigstand en gebruik wifi als dat mogelijk is. Het gebruik van data kost € 7,50 per MB.

• Bellen via een maritiem of satteliet netwerk kost € 3,75 per minuut, gebeld worden kost € 0,25 per minuut.
  • Het versturen van een SMS kost € 0,25, het ontvangen van een SMS bericht is gratis.

Hoe werkt het?
Verbinden met een mobiel netwerk binnen de EU: Als je in een EU-land bent, betaal je hetzelfde als in Nederland. Dit geldt ook als je langs de Europese kust vaart en verbinding houdt met het mobiele netwerk van het desbetreffende land waar je langs vaart. 
Verbinden met een netwerk op zee of in de lucht: Vanuit sommige schepen en vliegtuigen maak je verbinding met een satelliet- of maritiem netwerk. Dit netwerk valt niet onder de EU-regels, ondanks dat je je soms wel geografisch binnen Europa begeeft, en kost vaak veel geld. Bij Vodafone is dit altijd € 7,50 per MB.

adevx
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hoi Jamyla,

Bedankt voor je reactie. Ja, een heerlijke vakantie gehad.

Mijn punt is dat ik volgens EU regels een waarschuwing zou moeten hebben ontvangen, zeker als er automatisch overgeschakeld wordt naar zo'n duur netwerk. Wat dat betreft is dit precies dezelfde klacht als de link naar het andere topic waar ik naar verwees, waar de rekening kwijtgescholden werd omdat er geen waarschuwings SMS verstuurd was.

Het is voor mij vooral een principe kwestie. Ik wil er op kunnen vertrouwen dat Vodafone zich aan de EU regels houdt en mij waarschuwt als er € 7,50 per MB wordt doorberekend. 

Hier een link naar deze EU wetgeving:

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/qanda_21_654

Third, consumers will be informed by way of short message (SMS) about additional charges for using roaming services on so-called non-terrestrial networks. 

Energieboy
Expert
Expert
  • 12258Posts
  • 3558Oplossingen
  • 3200Likes

Geweldig, daar gaan we weer met het Maritiem Netwerk. Mag ik zeggen, wat een klote netwerk, maar soms best handig als je het nodig hebt. Ik heb natuurlijk nog even naar de informatie gekeken die @adevx heeft geschreven als extra info. Daar lees ik het volgende (in het Nederlands): Ten derde zullen consumenten door middel van een sms worden geïnformeerd over de extra kosten voor het gebruik van roamingdiensten op zogenaamde niet-terrestrische netwerken. Dergelijke netwerken worden gewoonlijk gebruikt voor mobiele verbindingen aan boord van vliegtuigen en boten en vallen niet onder de roamingregels. Roaming op dergelijke netwerken brengt vaak extra kosten met zich mee. Wanneer burgers per vliegtuig of boot reizen, kunnen hun mobiele telefoons onbedoeld verbinding maken met een niet-terrestrisch netwerk. Exploitanten moeten de klanten ook instrumenten aanbieden om extra kosten te vermijden, zoals het uitschakelen van verbindingen naar niet-terrestrische netwerken. Bovendien worden roamingdiensten automatisch onderbroken als de consument een totale rekening van 50 euro of een ander vooraf vastgesteld plafond bereikt om verdere kosten te vermijden. Dit geldt ook voor roaming buiten de Unie.

Daarin staat duidelijk dat Vodafone een SMS moet versturen waarin staat dat er extra kosten kunnen worden gemaakt. Het valt mij op dat Vodafone dit niet doet want @Jamyla zegt: "Het probleem is alleen wel dat we bij een maritiem netwerk niet vooraf kunnen waarschuwen. Pas wanneer je toestel verbinding maakt met het maritieme netwerk, wordt dit als extra verbruik gezien en sturen we een waarschuwings sms."

Waarom kan Vodafone geen sms sturen als je op een zogenaamde niet-terrestrische komt? Vodafone kan toch ook een sms sturen als je net over de grens bent, en dan hoef je toch ook niet eerst data te hebben gebruikt? Of wil Jamyla hiermee zeggen dat je eerst data moet hebben gebruikt als je over de grens gaat en omdat dit nu geen probleem is voor je datagebruik, omdat je binnen de EU toch vanuit je bundel data gebruikt, je dan een sms'je krijgt van dat land en je daarom niets kost (let op, alleen geldig als je in een EU land komt). Maar het maritieme netwerk zijn altijd kosten aan verbonden, omdat deze niet in je EU bundel valt, en daarom krijg je eigenlijk direct bij je waarschuwing sms ook kosten omdat je dan direct contact hebt gehad? Als dat het verhaal is, dan heeft Vodafone zich aan de EU regels gehouden en kan Vodafone er eigenlijk ook niet zoveel aan doen. 

Maar goed, ik ben het wel met @adevx eens dat Vodafone wel 1 lijn moet trekken en als de andere topic starter wel de vergoeding terug heeft gekregen, dit 
eigenlijk nu ook zou moeten zijn. Nu weet ik niet of daar net een ander verhaal aan vast zit, ik kan natuurlijk niet mee kijken, daar kan een verschil zijn en daarom dat het besluit nu anders is. 

Sorry, maar ik moest even mijn verhaal hierover kwijt 😊

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 74Posts
  • 13Oplossingen
  • 19Likes

Ik snap dat dit hele stuk voor verwarring zorgt. Het Maritieme netwerk blijkt ook een lastig topic.

Er hoort inderdaad een sms verstuurd te worden zodra het toestel aanslingert en verbinding maakt met een maritiem netwerk, dat is in dit geval niet gebeurd.

Los van het feit dat de sms niet verzonden is, is er maar 7Mb verbruikt wat een dermate laag verbruik is wat een waarschuwingssms niet kon voorkomen. 

Maar, ik snap wel dat je als klant zijnde er alsnog erg van schrikt en deze kosten niet hebt meegenomen in je vakantieberekening.
Ik stel daarom voor dat @adevx  even een berichtje stuurt zodra de kosten op de factuur staan. We kunnen dan uit coulance deze kosten eenmalig vergoeden.

Enige tip die ik voor het vervolg wil meegeven is om altijd bij het gebruik van een vaar/vliegdienst je telefoon uit te schakelen. Dit om dit soort ongein te voorkomen 🙂 Het gaat namelijk achteraf een nare nasmaak aan iets wat een leuke vakantie zou moeten zijn.

Energieboy
Expert
Expert
  • 12258Posts
  • 3558Oplossingen
  • 3200Likes

Wat netjes @Jamyla 
Hier zal @adevx heel erg blij mee zijn. 😁

adevx
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Dat is een hele mooie oplossing. Ik zal hier in de toekomst zeker rekening mee houden, misschien kunnen jullie iets doen zodat deze meldingen wel verzonden worden.

Nu roaming binnen de EU eigenlijk gewoon in je bundel zit zou je de optie moeten hebben om roaming buiten de EU uit te kunnen zetten. Vaak kan je op deze veerboten nog heel lang, of volledig gebruik maken van masten op het vaste land. Bijvoorbeeld op de route Barcelona - Menorca had ik de helft van de hele tijd verbinding (en was er gelukkig geen maritiem netwerk).

Hoe dan ook, ik zal een berichtje sturen zodra de factuur binnen is.

Bedankt voor de coulance. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Polls
Wat vind jij het mooiste aan de iPhone 16 serie?

Uitgelicht topic