Goedemorgen @adevx
Ik hoop dat je ondanks deze factuur toch een fijn verblijf hebt gehad op Mallorca en Valencia.
Natuurlijk begrijp ik heel goed dat je schrikt van zo'n factuur en de kosten voor het gebruik van een maritiem netwerk zijn ook niet mals.
Het probleem is alleen wel dat we bij een maritiem netwerk niet vooraf kunnen waarschuwen. Pas wanneer je toestel verbinding maakt met het maritieme netwerk, wordt dit als extra verbruik gezien en sturen we een waarschuwings sms. Echter, is het kwaad dan vaak al geschied 😞
Daarom adviseren de meeste vlieg en veerdiensten voor vertrek ook om je toestel in vliegtuigstand te schakelen, of zelfs helemaal uit te zetten.
Het wel of niet ontvangen van de sms had in dit geval niks uitgemaakt. 7Mb is al verbruikt wanneer je toestel uberhaupt aanslingert op het netwerk.
In het vervolg wil ik je adviseren om altijd bij een vlieg en/of veerdienst je toestel uit te schakelen. Dit om extra kosten te voorkomen.
Meer hierover vind je ook op Bellen, internetten en sms'en in het buitenland | Vodafone
Wil je datakosten voorkomen? Schakel dan je roaming functie uit via de instellingen op jouw toestel, zet je telefoon in vliegtuigstand en gebruik wifi als dat mogelijk is. Het gebruik van data kost € 7,50 per MB.
- Bellen via een maritiem of satteliet netwerk kost € 3,75 per minuut, gebeld worden kost € 0,25 per minuut.
- Het versturen van een SMS kost € 0,25, het ontvangen van een SMS bericht is gratis.
Hoe werkt het?
Verbinden met een mobiel netwerk binnen de EU: Als je in een EU-land bent, betaal je hetzelfde als in Nederland. Dit geldt ook als je langs de Europese kust vaart en verbinding houdt met het mobiele netwerk van het desbetreffende land waar je langs vaart.
Verbinden met een netwerk op zee of in de lucht: Vanuit sommige schepen en vliegtuigen maak je verbinding met een satelliet- of maritiem netwerk. Dit netwerk valt niet onder de EU-regels, ondanks dat je je soms wel geografisch binnen Europa begeeft, en kost vaak veel geld. Bij Vodafone is dit altijd € 7,50 per MB.