Iedereen zat er al op te wachten, iOS 17. En ja hoor, gisteravond, 18 september rond 19:00 uur, kwam deze online. Het was even wachten maar nu is het mogelijk om deze te downloaden en te installeren. Heb het zelf al gedaan en had er geen moeite mee, het ging allemaal best vrij snel.
Hoe kan ik deze versie downloaden?
Voor de veel mensen onder ons een koud kunstje, maar ik wil het hier toch nog even melden.
- Ga op je iPhone of iPad naar Instellingen, Algemeen en dan Software-update. Het kan zijn dat je toestel even moet zoeken of je een update nodig hebt, even geduld.
- Is er een update voor iOS 17, tik dan op Download en installeer.
- Laat de installatie verlopen en wacht tot je toestel opnieuw is opgestart (neem er de tijd voor)
- Je installatie is dan volledig doorlopen en is deze weer up-to-date
Verbeteringen binnen iOS 17:
- Journal app
Een soort dagboek waar je je gevoelens en gebeurtenissen van de dag kan vastleggen. Deze app kan je verbinden met veel andere standaardpaps en zo kan je je eigen Journal app maken. Even rekening mee houden dat deze app later dit jaar beschikbaar komt in een aanvullende iOS 17 update.
- Vernieuwde berichten app en iMessage
Er is niet zoveel aangepast maar hij ziet er toch net even iets anders uit dan normaal. Je iMessage apps zijn vervangen door een nieuwe Plusknop. Lekker overzichtelijk en daarna makkelijk om een keuze te maken. Je kan daarin foto's versturen, delen van je locatie, spelletjes doen met anderen via iMessage en nog veel Mere. Oh ja, er is ook nog een nieuwe functie toegevoegd, de Check-in functie. Hiermee kan je anderen laten weten dat je veilig thuis bent gekomen.
- Verbeterde stickersfunctie
Het is nu makkelijker om stickers te maken van je eigen foto's en die kan je dan weer sneller delen via andere apps. Ook kan je live stickers maken, dit zijn geanimatiseerde stickers waar je leuke effecten kan toevoegen.
- Nieuwe telefoonfuncties
Wat wel erg leuk is, is deze nieuwe functie. Als iemand je belt dan krijg je een persoonlijke pagina te zien. Het maakt het allemaal wel iets persoonlijker en zo kan je direct in beeld zien zie je belt. Gelukkig is het nu weer een groot scherm geworden, in iOS 16 had je alleen boven in beeld een klein schermpje, nu is het weer lekker groot en zichtbaar. Let alleen wel op wat voor foto je plaatst, stel dat de ander z'n telefoon zichtbaar heeft liggen 😂🤣
- Betere autocorrectie
Hier zit ik zelf al een lange tijd op te wachten. Volgens Apple zou deze nu veel beter zijn dan in de vorige versies. Heb zelf nog niet kunnen testen maar dat zal vast en zeker wel goed zijn. De autocorrectie zet een streep onder het woord dat aangepast moet worden.
Dit is maar een kleine greep uit wat er allemaal nog meer kan. Mocht ik zelf nog iets leuks tegen komen dan zal ik dat zeker hier melden. Veel plezier met het onderzoeken van iOS 17, wie weet heb jij nog wel hele leuke dingen gevonden.