Word jij regelmatig gebeld door Nederlandse nummers die je niet kent? Of krijg je telefoontjes van mensen die je niet gebeld hebt? Dat kan een vorm zijn van telefoonfraude: spoofing. Vodafone wil je hiervoor behoeden. We leggen je daarom graag uit wat het precies is en wat je er tegen kan doen.
Telefonische spoofing
Er zijn verschillende soorten spoofing. Bij telefonische spoofing bellen oplichters met een Nederlands nummer terwijl zij zich helemaal niet in Nederland bevinden. Deze truc wordt veel gebruikt bij helpdeskfraude. Fraudeurs bellen je namens een helpdesk van grote bedrijven, zoals bijvoorbeeld Microsoft.
Tijdens het gesprek proberen ze je ertoe aan te sporen om de beller de controle over jouw computer te geven. Zogenaamd om een bepaalde bug te verhelpen.
⚠️ Doe dit in geen geval! Beëindig het gesprek en neem contact op met het bedrijf waardoor je "gebeld bent". Zo controleer je de echtheid van het verzoek. Geef in een telefoongesprek geen persoonlijke gegevens zoals wachtwoorden, pincodes of creditcardgegevens door. Voer deze gegevens ook niet in op een website voordat je zeker weet dat de vraag van het betreffende bedrijf zelf komt.
Beller ID- spoofing
Bij beller ID-spoofing belt een oplichter iemand met zijn eigen telefoon en eigen nummer. Maar, het nummer van iemand anders, die er niets mee te maken heeft, verschijnt op het scherm van de ontvanger. Slachtoffers komen er vaak achter dat hun nummer misbruikt wordt als ze worden 'teruggebeld' door mensen die ze nooit zelf gebeld hebben.
Andere vormen van phishing
Er zijn zoveel verschillende vormen van phishing en fraude. We hebben meerdere topics geschreven om je hierover te informeren.
Krijg jij regelmatig telefoontjes van mensen die je helemaal niet gebeld hebt? Dan is het raadzaam om je mobiele nummer te wijzigen. We snappen dat dit niet heel prettig is, zeker als je het nummer al lang gebruikt. Helaas is er geen andere mogelijkheid om dit misbruik te stoppen.
Je nummer wijzigen doe je heel eenvoudig via My Vodafone. Dit kost eenmalig 11,69 euro en duurt 5 werkdagen.
Gebeld door een +44 nummer? Bel niet terug!
Wijzig regelmatig je wachtwoord
Wangiri fraude
Phishing/SPAM - hier vind je alle actuele voorbeelden van fraude en phishing die momenteel in de omloop zijn.
Vermoed je dat je een phishing-bericht hebt ontvangen? Geef het ons door via phishing@vodafone.nl.
Kosten
Fraudeurs wekken met spoofing de indruk dat ze je mobiele nummer en daarmee je bundel gebruiken, maar dat is niet het geval. Daarom worden ook geen extra kosten berekend als je slachtoffer bent geworden van deze vorm van fraude. Het is uiteraard wel belangrijk dat je dit in de toekomst probeert te voorkomen. Hiervoor verwijzen we naar de tips die we eerder in dit topic benoemen.
Mis je informatie?
Dan lezen we graag jouw reactie.