Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 439Likes

Spoofing

Word jij regelmatig gebeld door Nederlandse nummers die je niet kent? Of krijg je telefoontjes van mensen die je niet gebeld hebt? Dat kan een vorm zijn van telefoonfraude: spoofing. Vodafone wil je hiervoor behoeden. We leggen je daarom graag uit wat het precies is en wat je er tegen kan doen. 


Telefonische spoofing
Er zijn verschillende soorten spoofing. Bij telefonische spoofing bellen oplichters met een Nederlands nummer terwijl zij zich helemaal niet in Nederland bevinden. Deze truc wordt veel gebruikt bij helpdeskfraude. Fraudeurs bellen je namens een helpdesk van grote bedrijven, zoals bijvoorbeeld Microsoft. 
Tijdens het gesprek proberen ze je ertoe aan te sporen om de beller de controle over jouw computer te geven. Zogenaamd om een bepaalde bug te verhelpen. 

 

⚠️ Doe dit in geen geval! Beëindig het gesprek en neem contact op met het bedrijf waardoor je "gebeld bent". Zo controleer je de echtheid van het verzoek. Geef in een telefoongesprek geen persoonlijke gegevens zoals wachtwoorden, pincodes of creditcardgegevens door. Voer deze gegevens ook niet in op een website voordat je zeker weet dat de vraag van het betreffende bedrijf zelf komt. 

 

Beller ID- spoofing
Bij beller ID-spoofing belt een oplichter iemand met zijn eigen telefoon en eigen nummer. Maar, het nummer van iemand anders, die er niets mee te maken heeft, verschijnt op het scherm van de ontvanger. Slachtoffers komen er vaak achter dat hun nummer misbruikt wordt als ze worden 'teruggebeld' door mensen die ze nooit zelf gebeld hebben.

 

Andere vormen van phishing
Er zijn zoveel verschillende vormen van phishing en fraude. We hebben meerdere topics geschreven om je hierover te informeren. 

Krijg jij regelmatig telefoontjes van mensen die je helemaal niet gebeld hebt? Dan is het raadzaam om je mobiele nummer te wijzigen. We snappen dat dit niet heel prettig is, zeker als je het nummer al lang gebruikt. Helaas is er geen andere mogelijkheid om dit misbruik te stoppen.

Je nummer wijzigen doe je heel eenvoudig via My Vodafone. Dit kost eenmalig 11,69 euro en duurt 5 werkdagen.

Gebeld door een +44 nummer? Bel niet terug!

Wijzig regelmatig je wachtwoord

Wangiri fraude

Phishing/SPAM - hier vind je alle actuele voorbeelden van fraude en phishing die momenteel in de omloop zijn. 

Vermoed je dat je een phishing-bericht hebt ontvangen? Geef het ons door via phishing@vodafone.nl.

 

Kosten

Fraudeurs wekken met spoofing de indruk dat ze je mobiele nummer en daarmee je bundel gebruiken, maar dat is niet het geval. Daarom worden ook geen extra kosten berekend als je slachtoffer bent geworden van deze vorm van fraude. Het is uiteraard wel belangrijk dat je dit in de toekomst probeert te voorkomen. Hiervoor verwijzen we naar de tips die we eerder in dit topic benoemen. 

 

Mis je informatie? 
Dan lezen we graag jouw reactie. 

12 Reacties
Energieboy
Expert
Expert
  • 11783Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Leuk verhaal, daarover had ik ook een topic over geschreven, zie deze topic
Wil je deze lezen, dan mag dit gerust. Fijn dat ook Vodafone hier aandacht aan heeft besteed. 

Echt mensen, let op! Voor je het weer geef je onbewust gegevens weg, doe dat niet.

Gerbrand-Albert

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi

Is het niet mogelijk om ongebruikte 06 nummers inactief te zetten door vodafone 

Heb namelijk erg veel last van die telefoontjes heb inmiddels denk ik 50 06 nummers geblokkerd

Het blijft echter doorgaan

Ik heb de nummers geprobeert terug te bellen en krijg dan te zien onbekend nummer of nummer niet actief te zien in me telefoon scherm

 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11783Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Het is niet mogelijk om ongebruikte nummer te blokkeren. Die zijn niet in gebruik, dus valt er ook niets te blokkeren. En gebruikte 06 nummers kunnen ze, zeker met spoofing, ook niet blokkeren. Want vaak gebruiken ze bestaande 06 nummers en dat zou betekenen dat die mensen niet meer gebeld kunnen worden, maar zelf niet weten waarom. Dus dat is gewoon niet mogelijk. 

Je kan alleen nummers zelf blokkeren en als het heel vervelend begint te worden, een nieuw nummer aanvragen bij Vodafone. Altijd heel vervelend als men je 06 nummer heeft en dan blijven bellen. 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Ah dat is zuur @Gerbrand-Albert😞 Het klopt helaas wat @Energieboy aangeeft. Vanuit ons is het niet mogelijk om deze nummers te blokkeren. Mocht je er echt heel veel last van hebben dan is het raadzaam om je mobiele nummer te wijzigen. We snappen dat dit niet heel prettig is, zeker als je het nummer al lang gebruikt. Helaas is er geen andere mogelijkheid om dit misbruik te stoppen. 

MobilityBrain

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ik ben over de jaren heen geregeld gebeld door allerlei individuen met minder goede bedoelingen. Zolang ze mij bellen in NL zijn er geen rare kosten aan verbonden.

 

Nu wordt ook mijn nummer gebruikt door kwaadwillende die anderen bellen. Deze mensen appen en bellen mij terug met de mededeling dat ik hen gebeld zou hebben. Hetzelfde als hierboven vermeld.

 

Goed dat Vodafone aangeeft dat het vervelend is, leuk dat men begrip heeft; de stellnig echter dat er niets aan gedaan kan worden vind ik veel te kort door de bocht. Ik heb een mooi en makkelijk nummer. Dat geef ik niet op. Overstappen naar een andere provider zal ws hetzelfde opleveren omdat kwaadwillende dat nummer gebruiken.

Ik vind dat Vodafone. (idem met andere telco's) meer kunnen doen in het aanpakken van deze mensen/individuen/bedrijven.

 

Het zou uberhaupt niet mogelijk moeten zijn dan anderen bellen en mijn nummer laten tonen... Anoniem bellen zou niet eens meer mogelijk moeten zijn.

 

Jammer te lezen dat met een relatief lakse houding heeft. Ik verwacht (veel) meer van Vodafone en co. 

 

 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11783Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @MobilityBrain 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Wat fijn dat je de community hebt gevonden en je belevenis hier plaatst. Begrijpelijk dat je deze hier plaatst en ook begrijpelijk dat je niet blij bent dat andere mensen je nummer misbruiken. Alleen is Vodafone hier niet op aan te rekenen, maar de criminelen die het mogelijk maken om dit soort dingen te doen. 

Wat zou Vodafone dan moeten doen? Heb jij een goed idee waar Vodafone wat aan heeft en kan gaan gebruiken? Want ja, je nummer blokkeren is geen optie, want dan kunnen mensen, die je nummer wel kennen, je niet meer bellen. Dit probleem hebben alle providers en ze kunnen er eigenlijk niets aan doen. Want nummers blokkeren is ook geen optie, zoals hier boven al schreef. Ik ben dus eigenlijk wel benieuwd wat jij dan voor een oplossing hebt. 

Als een nummer anoniem is, dan neem ik zelf al niet eens meer op. Jammer als het wel belangrijk was, men spreekt dan mijn voicemail maar in en bel ik terug. Dat is voor mij nu de beste oplossing. En lax, nee dat is Vodafone echt niet hoor. Want dan zouden alle mobiele providers, bedrijven die het mogelijk maken om via internet dit te kunnen doe, lax zijn. En bij criminelen helpt een wetgeving ook niet echt 😞

Hoe dan ook, goed dat je een melding maakt. Misschien dat je zelf een goede oplossing hebt, daar kan Vodafone dan ook iets mee 😉😁

MobilityBrain

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@Energieboy 

 

Geen idee of jij voor Vodafone werkt, of welke relatie jij hebt met Vodafone. Leuk dat je reageert!

Natuurlijk is het criminelen aan te rekenen, helemaal mee eens. Er zijn echter oplossingen om dat tegen te gaan en niet meer te faciliteren.

 

A) Als je niet voor vodafone werkt heb ik niet zoveel aan je antwoord. Leuk dat je antwoord, maar dan spreek je niet namens hen (ga ik vanuit)

B) Als je wel voor Vodafone werkt, wat doet men er dan aan? Waar kan ik dat lezen op de site? Je nummer wijzigingen is geen optie, laat staan dat het betaald is.

Wat kan men bij Vodafone wel doen: Technisch kun je het onmogelijk maken om een ander nummer te tonen dan waarmee je daadwerkelijk belt. Dat doet geen enkele provider, maar het kan wel.

Tevens zijn ze wel laks, wellicht zelf te begrijpen. Het probleem ligt bij de gebruiker, die het niet kan oplossen. De oplossing en de kosten liggen bij Vodafone en alle ander providers zonder dat ze zelf er voordeel van hebben. Kortom, geen enkel incentive voor een mobiele provider om het op te lossen. Tot dat 1 het opgelost heeft, dan zullen anderen ook moeten. Wederom dus, lakse houding. Veel woorden geen daden.

Een andere oplossing die men kan bieden is het achterhalen wanneer dergelijke calls gemaakt werden, de bron achterhalen en bijvoldoende aangiftes die persoon afsluiten. Al deze data is te achterhalen op de netwerken als de providers samenwerken, als ze maar willen. Dat kost echter geld en moeite, en dan doet men het liever niet.

 

 

 

 

 

 

 

 

Marz

Meekijker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ook ik wordt ineens teruggebeld door mensen die zeggen dat ik hun gebeld hebt. Spoofing heet dit dus blijkbaar. Volgens Vodafone lees ik hier dat je alleen een ander nummer kan nemen of wachten tot het over gaat. Van de helpdesk kreeg ik zojuist te horen dat ik mijn telefoon naar de fabrieksinstellingen terug moet zetten. Heeft dit nu echt nut? Want dit geeft altijd best wel wat werk om daarna alles weer hetzelfde te krijgen. Op het forum lees ik ook helemaal niets over deze optie. 
groet

Marz

Energieboy
Expert
Expert
  • 11783Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hi @Marz 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Erg vervelend dat mensen je terug bellen om te vragen of jij ze hebt gebeld. Dat is tegenwoordig schering en inslag en jij kan hier niets aan doen, net zoals Vodafone hier niets aan kan doen. Wat je zegt, hopen dat het snel over gaat en dat je ze je nummer vergeten te gebruiken. Nee hoor, het terug zetten naar fabrieksinstellingen heeft geen enkele zin. Ik weet niet waarom iemand van de helpdesk je dit heeft laten weten. Het kan alleen zin hebben als je eventueel een Android toestel hebt en jij hebt iets erop staan wat niet te vertrouwen is. Een app die je hebt geïnstalleerd en al je gegevens binnen harkt, dat zou nog kunnen. Maar dan is het ook goed om die app te verwijderen. Maar ja, welke app?

Hoe dan ook, ik heb nog nooit iets vernomen van terug zetten naar fabrieksinstellingen, dat heeft, volgens mij, geen enkele zin. Zeker niet bij een iPhone, daar ben je wel veilig mee. Die mensen die uit bellen pakken gewoon een 06 nummer en daar bellen ze mee. Dit keer ben jij de pineut, de volgende keer misschien ik wel. Daar doe je niets tegen 😞 

MobilityBrain

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@Marz 

 

Ik heb het 'uitgezongen'. Ineens was het over en gebeurde het niet meer. Wel heb ik een paar leuke gesprekken gevoerd met de mensen die mij belden. Kortom, ik heb gezocht naar het positieve erin.

 

Van Vodafone niets gehoord. Je zou toch verwachten dat ze het monitoren. Het blijft laks en eerder statements van anderen hier dat je er niet tegen te doen is, is pertinent niet waar. Wij, als betalende gebruiker kunnen er nu niets tegen doen. De telecom bedrijven wel, maar er is geen incentive om dat te doen.

 

Over je telefoon terug zetten naar fabriekinstellingen: De spoofing zit niet in jouw telefoon, dat zit in opties die anderen hebben en/of het netwerk. 

 

Succes de komende tijd. Ik zou het positief bekijken, dat levert de minste stress op. 🙂

 

Marz

Meekijker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Daar heb je gelijk in, geen stress @MobilityBrain 

Het gaat mij er ook meer om dat er geen mensen op een helpdesk moeten werken die zich slimmer voordoen dan dat ze zijn.

Jos47

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ok bedankt. Zal de volgende onbekende beller hierop attenderen

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties op dit artikel.

Uitgelicht topic