Kijk, dat wist ik inderdaad ook niet. Wel weet ik wat Samsung hiermee bedoelt.
VodafoneZiggo laat de introductie van 5G liever niet afhangen van de frequentieveiling. Daarom gebruiken we innovatieve technologie om 5G nú al toe te passen in bestaande frequentiebanden en met onze huidige antennes. Zo kunnen onze klanten zo snel mogelijk profiteren van de voordelen van 5G. We hebben apparatuur in ons netwerk vernieuwd en voorzien van nieuwe software, zodat we zowel 4G als 5G kunnen doorgeven. In eerste instantie zal de internetsnelheid van deze versie van 5G circa 10% hoger liggen dan die van 4G. Dat levert pieksnelheden tot 1 GB per seconde op. De reactietijd, bijvoorbeeld bij games, zal met zo'n 30 procent verbeteren: van gemiddeld rond de 30 milliseconden op 4G tot onder 20 milliseconden op 5G.
Hoe werkt deze techniek precies? Voor de 5G verbinding maakt VodafoneZiggo gebruik van 'Dynamic Spectrum Sharing' (DSS). Met deze technologie van onze partner Ericsson kan ons netwerk hetzelfde spectrum gebruiken voor 4G- én 5G-verbindingen. De techniek spreekt in feite 'twee talen' in dezelfde frequentieband. Het slimme netwerk kiest daarbij razendsnel voor 4G of 5G, afhankelijk van de mogelijkheden van het toestel. Buiten 5G-dekkingsgebied schakelt het mobieltje automatisch over naar 4G. Als later nieuwe 5G-frequenties beschikbaar komen, dan worden die toegevoegd, zodat klanten doorlopend verdere verbeteringen zullen ervaren. Zo investeren we continu in GigaNet, het krachtige netwerk van Vodafone en Ziggo, waar 5G onderdeel van uitmaakt @J_Me_Zm
Meer hierover lees je via hier.