Het hele jaar door brengt Apple updates uit voor iOS. Slechts 1x per jaar, zo rond eind september, komt Apple met een iOS update met veel veranderingen. Ook dit jaar komt Apple weer met een flinke update met veel nieuwe functies en dit jaar zelfs een Dark Mode voor je Apple devices. Ik denk zelf dat deze rond eind september uit komt en dat deze tijdens de WWDC 2019 zal worden onthuld.
Nu is er altijd weer de vraag, welke apparaten van Apple gaan de nieuwe iOS 13 ondersteunen?
- iPhone SE, iPhone 6S, 6S Plus, 7, 7 Plus, 8, 8 Plus, X, XR, XS, XS Max en de nieuwe iPhone
- iPad Pro 9,7 & 12,9, iPad Pro 10,5, iPad Pro 2018
- iPad 2017 & 2018
- iPad Air 2019, iPad Mini, iPad Air 2 en iPad Mini 4
Alle andere modellen van Apple vallen hier buiten en zullen dan ook de nieuwe iOS 13 niet ondersteunen. Heb je nog een oud toestel dan is het misschien het overwegen waard om over te stappen. Maar dat mag je natuurlijk helemaal zelf weten, fijn hè.
Wat kan je allemaal verwachten in de nieuwe iOS 13?
- Verbetering voor Siri
- Sign in with Apple
- Dark Modes
- Sneller Apps updates
- Nieuwe volumeregelaar
- Vernieuwde versie van Bestanden-app
- Nieuwe Homescreen voor iPad en grote iPad aanpassingen (iPad krijgt een eigen iOS versie)
- Verbeterde performance
- QuickPath toetsenbord
- Nieuwe Zoek mijn-app
- Nieuwe functies voor kaarten
- Verbetering voor Camera
- HomeKit Secure Video
- Stilhouden van onbekende telefoongesprekken
- Notities - gedeelde mappen
- Make-up en stickers voor Memoji
En er zullen ongetwijfeld nog wel veel meer nieuwe functies aanwezig zijn. Apple geeft nooit alles in 1x naar buiten en kunnen pas echt zien wat er allemaal anders is, als je het in handen hebt. Veel Apple gebruikers hebben al de Bèta versie op hun toestel staan en hebben al het een en ander kunnen testen. Ik zelf wacht liever tot de juiste versie uit komt en dan heb ik, als het goed is, ook geen last met apps. Want nu is het noodzakelijk voor bedrijven om hun app aan te passen naar iOS 13. Dit zal niet al te groot en/of veel werk zijn, maar bij sommige app's moet dit wel gebeuren.
Een kleine toelichting over Sign in with Apple. Als je op een website komt kan je inloggen met je Google- of Facebook-account. Zelf wil ik dat niet omdat ik geen Facebook heb en Google vul ik gewoon niet overal in omdat ze toch al genoeg van mij weten. Daarom heeft Apple een nieuwe Sign in gemaakt waar je voortaan met je Apple ID kan inloggen in combinatie met Touch en Face ID. Dit is natuurlijk privacy-teshnisch veel beter want Apple geeft elke keer een nieuw ID uit zodat de website niet weet wie jij bent. Apple genereert een anoniem mailadres waar je dan mails naar toe kan laten sturen en die krijg je dan wel gewoon binnen op je eigen mailadres. Mooi toch, daar zat ik zeker op te wachten
🙂Zoek mijn-app zal straks een combinatie zijn van Zoek mijn vrienden en Zoek mijn iPhone. Apple zegt dat het dan ook mogelijk is om offline apparaten hiermee terug te vinden. Hiervoor maken ze gebruik van bluetooth-signalen die dan door andere Apple-apparaten kan worden opgepikt. En als de gerucht over een Apple Tag (sleutelhanger met Bluetooth) waar is dan kan je straks overal zo'n Tag aan hangen en je sleutelbos of je koffer of je schoonmoeder terug vinden. Altijd handig!
Goed, ik zal er nog eentje uit pikken om wat meer over te verstellen. Apple komt eindelijk met een QuickType toetsenbord. Die functie voorspelt welk woord je wilt gaan typen en dan hoef je deze niet meer helemaal uit te schrijven. Daarnaast is ook nieuw het swipi-toetsenbord (werkt alleen nog niet in het Nederlands).
Ik hoop dat jullie ook uit kijken naar de nieuwe iOS 13 en als je zelf ook nog iets hebt toe te voegen, doe het gerust. Leuk om te zien wat jij nu belangrijk vind voor op je telefoon. Nog even wachten en dan kunnen we hem allemaal gaan gebruiken. 10 september 2019 krijgen we vast meer informatie over het uitkomen van deze nieuwe iOS.