1
Vraag
2
Reacties
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Updates iOS - Apple

Wanneer komt er een nieuwe iOS uit?
Dat wil ik hier graag gaan melden en als er nieuwe dingen in zitten of er zit een fix in, dan zal ik deze ook melden. Volg de topic en je bent altijd op de hoogte :wink:

Handig om te weten, hoe de update te installeren:

  • Ga op je iPhone of iPad naar Instellingen, Algemeen en dan Software-update. Het kan zijn dat je toestel even moet zoeken of je een update nodig hebt, even geduld.
  • Is er een update, tik dan op Download en installeer.
  • Laat de installatie verlopen en wacht tot je toestel opnieuw is opgestart
  • Je installatie is dan volledig doorlopen en is deze weer up-to-date


Je kan natuurlijk ook de update uitvoeren via iTunes. Dit doe je door je iPhone met een kabel aan te sluiten op je Mac of PC en dan open je iTunes. Klik linksboven op je aangesloten iPhone en kies voor Zoek naar update en de update zal worden gedownload en daarna op je iPhone worden geïnstalleerd.
85 Reacties 85
Energieboy
Expert topicstarter
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Daar zijn we weer, nog net voor iOS 15 uitgebracht gaat worden, komt Apple nog even met een update iOS 14.8. Je hoeft geen grote update te verwachten en/of zichtbare "nieuwe" functies. Dit is overigens wel de laatste update die Apple zal verplichten, als je een lange tijd geen update zelf uitvoert. Want de nieuwste update iOS 15 zal niet meer verplicht zijn en kunnen gebruikers blijven hangen bij iOS 14. Al hoewel ik me niet kan voorstellen dat niemand een nieuwe update wil. 

En wat heeft Apple te melden over deze nieuwe update? Belangrijke beveiligingsupdates met WebKit en CoreGraphics en dus best belangrijk om deze update te installeren want beide zouden flink misbruikt zijn. Inhoudelijk weet ik daar niet zoveel over te melden, maar wel iets belangrijks 🙂 

Releasenotes iOS 14.8:
Deze update bevat belangrijke beveiligingsupdates en wordt aanbevolen voor alle gebruikers. Raadpleeg voor meer informatie over de beveiligingsaspecten van software-updates van Apple de volgende website: https://support.apple.com/HT201222

Hoe te installeren, dat zie je in mijn eerste bericht!
Veel plezier en vergeet niet vanavond, 14 september 2021, om 19:00 uur te kijken naar de nieuwe aankondiging van iPhone 13.

Energieboy
Expert topicstarter
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Gisterenavond, 20 september 2021, was het dan eindelijk zover. iOS 15 is te downloaden voor iedereen en dat betekent een hoop nieuwe functies voor de iPhone. Er zijn verbeteringen in FaceTime gesprekken en ook iMessage heeft weer een mooie update gekregen. Maar we mogen natuurlijk niet vergeten dat ook de kaarten, safari en weer app een geweldige update hebben waar je zeker blij mee zal zijn. Maar niet alleen de app's zijn nu beter, mooier en toegankelijker, er zijn ook veel nieuwe privacyfuncties bij gekomen. 

Het installeren van iOS 15 gaat zoals altijd via Instellingen, Algemeen, Software-update en dan kan je daar de nieuwe versie downloaden. Let op: het is nieuw en wil je deze nog niet downloaden, doe het dan niet. Je mag nu ook gewoon je oudere iOS behouden. Apple laat de keuze vrij en je mag zelf kiezen wat je wil doen. Zelf heb ik het al wel gedaan want ik ben altijd heel erg nieuwsgierig wat er allemaal nieuw in zit. Het is een grote update dus het kan wel even duren voor je iPhone helemaal klaar is en zorg dat je voldoende ruimte hebt op je iPhone om deze te installeren.

Een paar belangrijke nieuwe iOS 15 functies die ik graag met je wil delen:
1) Meldingen
Zodra je iOS 15 hebt geïnstalleerd merk je al dat de meldingen er anders uit ziet en dat je ze nu makkelijker kan inzien. Je kan deze nu ook volledig aanpassen om aan te geven wanneer je deze meldingen binnen krijgt. Er zijn zoveel nieuwe mogelijkheden, echt een mooie om eens een dagje voor te gaan zitten en goed in te stellen. Van het naar bed gaan tot auto rijden en het instellen van tijden wanneer je berichten wil ontvangen. Apple maakt ook gebruik van machine learning en zo zullen de meldingen op volgorde van prioriteit komen te staan.

2) iMessage
Nieuw is de Niet storen functie die alles te maken heeft met mijn vorige punt. Je kan dan zien of iemand je bericht op dat moment leest of juist niet. Daarnaast zijn alle foto's nu samengevoegd tot een collage, echt super handig en mooi gemaakt. En later dit jaar komt Apple ook nog met Shared with You, een nieuwe functie om linkjes met iemand anders te delen en samen tegelijk kijken naar iets wat je wil laten zien.

3) Weer app
De weer app heeft nieuwe grafische weergave en ziet er geweldig uit. Bewegende achtergronden laten je zien welke neerslag en valt en zodra het begint krijg je ook nog een melding. Nu heeft het hier nog niet geregend dus ik kan je niet zeggen of het ook daadwerkelijk werkt. Maar de app is echt zeker veel mooier geworden en voor mij een aanwinst.

En weet je, er is nog zoveel meer om te vertellen, kijk zelf maar en download iOS 15. Het is echt de moeite waard om deze te installeren. Veel plezier!

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Dankjewel weer voor de update. Zo te lezen een paar hele leuke aanpassingen @Energieboy 

Energieboy
Expert topicstarter
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Apple heeft nog geen maand geleden iOS 15 uitgebracht en nu brengen ze al iOS 15.0.1 uit en deze lost een aantal bugs op voor o.a. Apple Watch-ontgrendeling. Er waren wat problemen met de update en die heeft Apple snel opgelost door deze versie uit te brengen. Zo ook onterechte meldingen over een volle opslag van je iPhone en de AirTags waren opeens verdwenen. Succes alvast met het installeren van deze update. 

Apple release notes voor iOS 15.0.1
iOS 15.0.1 bevat probleemoplossingen voor je iPhone, waaronder een probleem waarbij sommige gebruikers hun iPhone 13-model niet konden ontgrendelen met de Apple Watch. Raadpleeg voor meer informatie over de beveiligingsaspecten van software-updates van Apple de volgende website:
https://support.apple.com/HT201222 

Energieboy
Expert topicstarter
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Daar zijn we weer met een nieuwe Apple iOS update. Sneller dan verwacht, Apple brengt iOS 15.0.2 uit met daarin bugfixes voor de iPhone. In deze update zijn problemen opgelost met CarPlay en het plots verdwijnen van je AirTags, mocht je die hebben. Er was een bug in iMessage waardoor opgeslagen foto's verdwenen, die is nu opgelost. En bij sommige mensen, overigens niet bij mij, waren opeens de AirTags verdwenen in het Objecten-tabblad en had CarPlay moeite met het openen van audio apps. 

Er zijn natuurlijk ook weer een aantal beveiliging problemen opgelost waarvan Apple op de hoogte was en laten we hopen dat deze nu goed zijn opgelost want Apple zegt op de hoogte te zijn dat het lek actief misbruikt is en dat is natuurlijk niet zo netjes. Dus deze update is wel heel belangrijk om uit te voeren, zeker als je iOS 15.0 hebt geïnstalleerd. 

Dan nog even in het kort de iOS 15.0.2 releasenotes vanuit Apple zelf:

iOS 15.0.2 bevat probleemoplossingen en belangrijke beveiligingsupdates voor je iPhone.

Deze update bevat probleemoplossingen voor je iPhone:

  • Foto’s die vanuit Berichten in je bibliotheek waren bewaard, konden worden verwijderd als de bijbehorende berichtenreeks of het bijbehorende bericht werd verwijderd
  • De leren kaarthouder met MagSafe voor iPhone kon mogelijk geen verbinding maken met Zoek mijn
  • De Airtag werd mogelijk niet weergegeven in het tabblad ‘Objecten’ in Zoek mijn
  • CarPlay kon mogelijk geen audio-apps openen of de verbinding kon tijdens het afspelen worden verbroken
  • Herstel of update van het apparaat kon mislukken bij gebruik van de Finder of iTunes voor iPhone 13 modellen

Raadpleeg voor meer informatie over de beveiligingsaspecten van software-updates van Apple de volgende website: https://support.apple.com/HT201222


Voor het downloaden, zie mijn topic verhaal, daar leg ik uit hoe je kan updaten. Maar denk dat je het nu wel weet 🙂

Energieboy
Expert topicstarter
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Zonder dat ik er zelf in de gaten had, loop ik al een week met iOS 15.1 rond. Jawel, er is weer een update voor je iPhone en voornamelijk voor iPhone 13 Pro gebruikers zijn er twee nieuwe verbeteringen aangepast waaronder ProRes en een handmatige schakelaar voor de macrofunctie. Uiteraard zijn er voor de andere iPhone gebruikers ook weer nieuwe toevoeringen zoals SharePlay en COVID-vaccinatiebewijs in Wallet.

De volledige iOS 15.1 releasenotes:

iOS 15.1 voegt SharePlay toe, een geheel nieuwe manier om ervaringen te delen met familie en vrienden in FaceTime. Deze versie biedt ook de mogelijkheid om ProRes-video’s voor de iPhone 13 Pro en de iPhone 13 Pro Max vast te leggen en om verifieerbare COVID-19-vaccinatiekaarten aan Wallet toe te voegen. Daarnaast bevat deze versie andere functies en probleemoplossingen voor je iPhone.

SharePlay

  • SharePlay is een nieuwe manier om gesynchroniseerde ervaringen in FaceTime te delen met materiaal uit de Apple TV-app, Apple Music en andere ondersteunde App Store-apps
  • Met gedeelde regelaars heeft iedereen de mogelijkheid om materiaal te pauzeren, af te spelen, terug te spoelen of vooruit te spoelen
  • Met het slimme volume wordt het geluid van een film, tv-programma of nummer automatisch verlaagd wanneer je vrienden spreken
  • Met de Apple TV heb je de mogelijkheid om de gedeelde video op een groot scherm te bekijken terwijl je het FaceTime-gesprek op de iPhone voortzet
  • Met schermdeling kan iedereen in een FaceTime-gesprek foto’s bekijken, op internet surfen of elkaar helpen

Camera

  • Je kunt ProRes-video vastleggen met de iPhone 13 Pro en de iPhone 13 Pro Max
  • Instelling om automatisch overschakelen van de cameramodus uit te schakelen bij het maken van macrofoto’s en -video’s op de iPhone 13 Pro en de iPhone 13 Pro Max

Apple Wallet

  • Met ondersteuning voor COVID-19-vaccinatiekaarten kun je verifieerbare vaccinatiegegevens aan Wallet toevoegen en laten zien

Vertaal

  • Ondersteuning voor Mandarijn (Taiwan) in de app Vertaal en de systeembrede vertaalfunctie

Woning

  • Nieuwe automatiseringen op basis van de huidige waarde van een Homekit-compatibele vochtigheids-, luchtkwaliteits- of lichtniveausensor

Opdrachten

  • Nieuwe kant-en-klare taken waarmee je je eigen geanimeerde memes kunt maken

Deze versie verhelpt ook de volgende problemen:

  • De app Foto’s meldde bij het importeren van foto’s en video’s mogelijk ten onrechte dat de opslagruimte vol was
  • De Weer-app gaf mogelijk de huidige temperatuur voor ‘Mijn locatie’ niet weer en gaf mogelijk kleuren van geanimeerde achtergronden onjuist weer
  • Het afspelen van audio vanuit een app werd mogelijk gepauzeerd als het scherm vergrendeld werd
  • Wallet werd mogelijk onverwacht gestopt bij het gebruik van VoiceOver met meerdere kaarten
  • Beschikbare wifinetwerken werden mogelijk niet gedetecteerd
  • Batterijalgoritmen op iPhone 12-modellen zijn bijgewerkt om de batterijcapaciteit in de loop van de tijd beter te kunnen inschatten

Raadpleeg voor meer informatie over de beveiligingsaspecten van software-updates van Apple de volgende website:
https://support.apple.com/kb/HT201222

Energieboy
Expert topicstarter
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Apple gaat dit jaar lekker met z'n updates. iOS 15.1.1 is inmiddels uit en deze kan je nu downloaden voor alle iPhone 12 en 13 modellen (heb je dus een ander model, dan zal je deze niet kunnen downloaden). Het is maar een kleine update maar voor sommige mensen wel een zeer gewenste update. Er waren iPhone 12 en 13 modellen die soms problemen hadden met het wegvallen van gesprekken, en dat is nu opgelost. 

Heb jij een iPhone 12 of 13, installeer dan nu iOS 15.1.1 😉

Energieboy
Expert topicstarter
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Gisterenavond, 13 december 2021, was het weer zover. Apple heeft een nieuwe update uitgebracht, iOS 15.2, met een aantal functies die uitgesteld waren in de vorige versies. In deze update zijn er weer verbeteringen aangebracht en zit de nieuwe Privacyrapport voor apps erin en zijn er verbeteringen binnen Apple Music, AirTag, HomePod (nu ook in het Nederlands), Verbergen van je e-mailadres in Mail-app, Macro-knop (alleen iPhone 13 Max modellen), Zoek mijn iPhone en nog veel meer.

De belangrijkste app is de nieuwe app Privacyrapport, met deze informatie bekijk je per app welke activiteiten er zijn uitgevoerd zodat je een beter inzicht krijgt welke gegevens een app gebruikt. Echt super handig en zelf schrok ik direct toen ik deze informatie bekeek. Je kan dit vinden onder Instellingen, Privacy, Rapport over privacy van apps. Echt de moeite waard om dat eens te bekijken en goed na te denken welke apps je nog toegang wilt geven 🙂

Het verbergen van je e-mailadres in de Mail-app is ook een geweldige functie die je hebt als je iCloud+ hebt aangeschaft. Je kan hiermee een willekeurig e-mailadres aanmaken en daarmee registreren bij een bepaalde website of app. Mocht er dan een datalek zijn en je krijgt op deze specifieke mailadres allemaal spam binnen, dan weet jij via welke app, of website, deze lek vandaan komt. Best handig!

En zo zijn er nog veel meer mooie dingen toegevoegd, of verbeterd in iOS 15.2:
- Zoeken in afspeellijsten in Muziek-app

- Tags verwijderen en hernoemen in Herinneringen
- Extra schakelaar voor SOS-noodmelding
- Macro-knop in de camera (alleen voor iPhone 13 Pro en iPhone 13 Pro Max)
- Geplande overzicht met meldingen zijn vernieuwd
- Zoek iPhone langer kunnen gebruiken
- iCloud Privédoorgifte
- CarPlay met verbeterde weergave
- en natuurlijk weer een aantal bugfixes.


iOS 15.2 releasenotes (in Engels, Nederlands was nog niet beschikbaar):

iOS 15.2 adds Apple Music Voice Plan, a new subscription tier that provides access to music using Siri. This update also includes the App Privacy Report, new safety features for children and parents in Messages, and other features and bug fixes for your iPhone.

Apple Music Voice Plan

  • Apple Music Voice Plan is a new subscription tier that gives you access to all songs, playlists, and stations in Apple Music using Siri
  • Just Ask Siri suggests music based on your listening history and likes or dislikes
  • Play it Again lets you access a list of your recently played music

Privacy

  • App Privacy Report in Settings lets you see how often apps have accessed your location, photos, camera, microphone, contacts and more during the last seven days, as well as their network activity

Messages

  • Communication safety setting gives parents the ability to enable warnings for children when they receive or send photos that contain nudity
  • Safety warnings contain helpful resources for children when they receive photos that contain nudity

Siri and Search

  • Expanded guidance in Siri, Spotlight and Safari Search to help children and parents stay safe online and get help with unsafe situations

Apple ID

  • Digital Legacy allows you to designate people as Legacy Contacts so they can access your iCloud account and personal information in the event of your death

Camera

  • Macro photo control for switching to the Ultra Wide lens to capture macro photos and videos can be enabled in Settings on iPhone 13 Pro and iPhone 13 Pro Max

TV app

  • Store tab lets you browse, buy, and rent movies and TV Shows all in one place

CarPlay

  • Enhanced city map in Apple Maps with road details like turn lanes, medians, bike lanes, and pedestrian crosswalks for supported cities

This release also includes the following enhancements for your iPhone:

  • Hide My Email is available in the Mail app for iCloud+ subscribers to create unique, random email addresses
  • Find My can locate iPhone for up to five hours when in Power Reserve
  • Stocks allows you to view the currency for a ticker and see year-to-date performance when viewing charts
  • Reminders and Notes now allow you to delete or rename tags

This release also includes bug fixes for your iPhone:

  • Siri may not respond while VoiceOver is running and iPhone is locked
  • ProRAW photos may appear overexposed when viewing in third-party photo editing apps
  • Homekit scenes that include a garage door may not run from CarPlay when your iPhone is locked
  • CarPlay may not update Now Playing information for certain apps
  • Video streaming apps may not load content on iPhone 13 models
  • Calendar events may appear on the wrong day for Microsoft Exchange users

Some features may not be available for all regions or on all Apple devices. For information on the security content of Apple software updates, please visit this website:
https://support.apple.com/kb/HT201222



En hoe te downloaden?
Ga met je toestel naar de Instellingen app, Algemeen, Software-update en wacht tot je ziet dat je iOS 15.2 kan downloaden en installeren. Het is overigens niet verplicht maar je mist natuurlijk wel een heleboel nieuwe opties. Veel plezier!

Energieboy
Expert topicstarter
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Voor sommige onder ons, oude nieuws. Maar voor andere misschien nog niet gezien of gelezen of hebben nog hun twijfel of ze een update moeten uitvoeren. Inmiddels is er al een week iOS 15.2.1. uit en deze heeft een aantal kleine update waarin Apple alleen wat problemen oplost en vermoedelijk de beveiliging verbetert. Dus eigenlijk wel een aanrader om deze update te installeren, ik heb zelf geen vreemde dingen gevonden dus wel de moeite waard om te doen. Binnenkort komt er al een nieuwe update uit iOS 15.2.2, dus haal deze nog even binnen 🙂

 

iOS 15.2.1 bevat probleem­oplossingen voor je iPhone, waaronder:

  • Foto’s die waren verzonden via een iCloud-link werden mogelijk niet geladen in Berichten
  • Carplay-apps van derden reageerden mogelijk niet op invoer
Energieboy
Expert topicstarter
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Deze keer een snelle update vanuit mij zelf voor een nieuwe Apple iOS update, 15.3.
Waarom zo snel, er zijn namelijk diverse belangrijke bugfixes uitgebracht en een update die een Safari-bug oplost waardoor je browser activiteit kon worden gelekt. Volgens Apple zitten er een vooral bugfixes en beveiligingsverbeteringen in deze update en daarom zeer belangrijk om te updaten. Ik heb mij laten vertellen dat er maar liefst 10 beveiligingslekken zijn opgelost. Dat zijn er best veel deze keer en dus een reden om dit keer echt een beetje op tijd te zijn met de update.

iOS 15.3 bevat en belangrijke beveiligingsupdates:
Voor o.a. iPhone, iPad, maar ook andere devices van Apple en wordt aanbevolen voor alle gebruikers.

Raadpleeg voor meer informatie over de beveiligingsaspecten van software-updates van Apple de volgende website: https://support.apple.com/en-us/HT201222 

Energieboy
Expert topicstarter
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Apple heeft inmiddels weer een nieuwe iOS update uitgebracht, iOS 15.3.1.
Deze update draait om kleine bugfixes en een aantal kleine problemen die ze hiermee hebben opgelost. Zelf heb ik hem geïnstalleerd, het is natuurlijk altijd goed om te doen. 

Releasenotes iOS 15.3.1:
iOS 15.3.1 biedt belangrijke beveiligingsupdates voor je iPhone en lost een probleem op waarbij brailleleesregels mogelijk niet meer reageren.

Informatie over de beveiligings­aspecten van software-updates van Apple vind je op deze pagina: https://support.apple.com/kb/HT201222 

Energieboy
Expert topicstarter
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Mocht je het nog niet hebben gehoord, er is weer een nieuwe update, iOS 15.4
Apple heeft een middelgrote update uitgebracht voor de iPhone en andere apparaten. Deze update heeft nieuwe emoji's en is het nu mogelijk om Face ID ook te gebruiken met een mondkapje (die overigens al weer is afgeschaft, zal mij benieuwen wanneer je deze toevoeging gaat gebruiken). Daarnaast kan je nu je coronavaccinaties in de Wallet plaatsen en SharePlay-sessies kunnen nu rechtstreeks vanuit apps worden gestart, dat laatste is een super handige ondersteuning, al zeg ik het zelf.

Heb je nu een eigen domeinnaam dan is er nu e-maildomein ondersteuning in iCloud+ en er waren een paar problemen met het niet goed synchroniseren van Foto's en Video's in je iCloud-fotobibliotheek, maar dat is gelukkig nu ook opgelost. Ik kan wel zeggen, een update die je echt zou moeten installeren. Zal hieronder nog even een release note plaatsen die Apple heeft vrijgegeven, dan kan je lezen wat Apple hierover allemaal heeft te zeggen.

Release notes iOS 15.4

iOS 15.4 voegt de mogelijkheid toe om de iPhone 12 en nieuwere modellen te ontgrendelen met Face ID terwijl je een mondkapje draagt. Deze update bevat ook nieuwe emoji’s, de mogelijkheid om SharePlay-sessies te starten vanuit ondersteunde apps en andere functies en probleemoplossingen voor je iPhone.

Face ID

  • Face ID kan nu worden gebruikt terwijl je een mondkapje draagt op de iPhone 12 en nieuwere modellen
  • Apple Pay en het automatisch invullen van wachtwoorden in apps en Safari kunnen worden gebruikt met Face ID terwijl je een mondkapje draagt

Emoji’s

  • Nieuwe emoji’s, waaronder gezichten, handgebaren en huishoudartikelen, zijn nu beschikbaar op het emoji-toetsenbord
  • Voor handdruk-emoji’s kun je nu afzonderlijke huidskleuren kiezen voor elke hand

FaceTime

  • SharePlay-sessies kunnen rechtstreeks vanuit ondersteunde apps worden gestart

Siri

  • Siri kan informatie geven over datum en tijd wanneer Siri offline is op de iPhone XS, iPhone XR, iPhone 11of nieuwere modellen

Vaccinatiekaarten

  • Met ondersteuning voor het Europees digitaal coronacertificaat in Gezondheid kun je verifieerbare versies van coronavaccinatiegegevens, labuitslagen en herstelbewijzen downloaden en bewaren
  • Coronavaccinatiekaarten in Apple Wallet bieden nu ondersteuning voor het Europees digitaal coronacertificaat

Deze versie bevat ook de volgende verbeteringen voor je iPhone:

  • Het vertalen van webpagina’s in Safari biedt nu ondersteuning voor het Italiaans en Chinees (traditioneel)
  • In de Podcasts-app zijn filters toegevoegd voor seizoenen, afgespeelde, niet-afgespeelde, bewaarde of gedownloade afleveringen
  • Aangepaste e‑maildomeinen in iCloud+ kunnen worden beheerd vanuit Instellingen
  • Opdrachten biedt nu ondersteuning voor het toevoegen, verwijderen of raadplegen van tags met Herinneringen
  • De instellingen voor SOS-noodmelding zijn aangepast, zodat alle gebruikers ‘Bel met ingedrukt houden’ kunnen gebruiken. ‘Bel met vijfmaal drukken’ is nog steeds beschikbaar als een optie in de instellingen voor SOS-noodmelding
  • ‘Close-up’ in Vergrootglas gebruikt de ultrabrede camera op de iPhone 13 Pro en iPhone 13 Pro Max om kleine objecten zichtbaar te maken
  • Je kunt nu je eigen notities toevoegen aan bewaarde wachtwoorden in Instellingen

Deze versie bevat ook probleem­oplossingen voor je iPhone:

  • Het toetsenbord voegde soms een punt in tussen getypte getallen
  • Foto’s en video’s werden soms niet naar iCloud-fotobibliotheek gesynchroniseerd
  • De toegankelijkheidsvoorziening ‘Spreek scherm uit’ stopte soms onverwacht in de Boeken-app
  • ‘Live luisteren’ stopte soms niet wanneer het werd uitgeschakeld in het bedieningspaneel


Sommige functies zijn mogelijk niet in alle regio’s of op alle Apple apparaten beschikbaar. Raadpleeg voor meer informatie over de beveiligingsaspecten van software-updates van Apple de volgende website: https://support.apple.com/kb/HT201222 

Energieboy
Expert topicstarter
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Apple heeft weer een update uitgebracht, iOS 15.4.1. Een update met bugfixes voor de iPhone. 
Deze update was waarschijnlijk zo belangrijk dat deze meteen voor iedereen is uitgebracht. Deze iOS 15.4.1 draait alleen om bugfixes zoals het oplossen van snel leeglopen van de batterij, lost het ook problemen op met braille-apparaten en het zou een probleem oplossen met Made for iPhone hoorapparaten. 

Het is ook een belangrijke update want het zou ook een beveiligingslek met AppeAVC oplossen. Apple was al op te hoogte van deze lek omtrent dit onderdeel van iOS en heeft het daarom nu snel gedicht. Hoeveel mensen er uiteindelijk getroffen zijn, door dit lek, is niet bekend. Ik zou zeggen, updaten maar 🙂

Releasenotes 15.4.1:

iOS 15.4.1 bevat probleemoplossingen en beveiligingsupdates voor je iPhone en wordt aanbevolen voor alle gebruikers.

Deze update bevat de volgende probleem­oplossingen voor je iPhone:

  • De batterij verliest mogelijk meer lading dan verwacht na het bijwerken naar iOS 15.4
  • Braille-apparaten reageren mogelijk niet bij het navigeren door tekst of het weergeven van een melding
  • Made for iPhone-gehoorapparaten verliezen mogelijk verbinding in bepaalde apps van derden
  • Nederlandse (België) stem is mogelijk niet beschikbaar voor VoiceOver en Gesproken materiaal

Informatie over de beveiligings­aspecten van software-updates van Apple vind je op deze pagina:
https://support.apple.com/kb/HT201222

Energieboy
Expert topicstarter
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Er is gisterenavond, maandag 16 mei 2022, een nieuwe update uitgebracht, iOS 15.5. Niet veel grote veranderingen maar toch wel kleine verbeteringen. Signaalsterkte van je HomePod kan je nu controleren en de afspeelsnelheid van Apple Music is nu ook in apps van derden te regelen. Er zijn verwijzingen gevonden naar Apple Classical en twee betaalsystemen in België en Italië zijn toegevoegd als ondersteuning. Apple heeft toch zo'n 27 beveiligingsproblemen gedicht in deze update en daarom wel nodig om de update uit te voeren. 

Release notes iOS 15.5:

iOS 15.5 bevat de volgende verbeteringen en probleemoplossingen:

  • Apple Podcasts heeft nu een nieuwe instelling voor het beperken van het aantal afleveringen dat op je iPhone wordt bewaard en het automatisch verwijderen van afleveringen
  • Er is een probleem verholpen waarbij woningautomatiseringen die worden geactiveerd door personen die arriveren of weggaan, niet werden uitgevoerd

Sommige functies zijn mogelijk niet in alle regio’s of op alle Apple apparaten beschikbaar. Informatie over de beveiligings­aspecten van software-updates van Apple vind je op deze pagina: https://support.apple.com/kb/HT201222 

Energieboy
Expert topicstarter
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Gisteren, 20 juli 2022, was er weer een update voor je iPhone (iPad, Apple Watch, HomePod enz) en wel iOS 15.6. Er zijn geen nieuwe functies toegevoegd maar wel verbeteringen achter de schermen en bugfixes. Er zou een beveiligingsprobleem met APFS zijn opgelost en problemen met de Neural Engine zijn gedicht (app die kwaadaardige codes konden uitvoeren). 

iOS 15.6 releasenotes:

iOS 15.6 bevat verbeteringen, probleemoplossingen en beveiligingsupdates.

  • De TV-app heeft nu een optie om een live sportwedstrijd opnieuw op te starten, te pauzeren, terug te spoelen en door te spoelen.
  • Er is een probleem verholpen waarbij Instellingen mogelijk voortdurend een waarschuwing weergaf dat de opslagruimte van het apparaat vol was, zelfs als er ruimte beschikbaar was
  • Er is een probleem verholpen dat ertoe leidde dat braille-apparaten mogelijk langzamer werkten of niet reageerden bij het navigeren door tekst in Mail
  • Er is een probleem verholpen in Safari waarbij een tabblad mogelijk terugkeerde naar een eerder bezochte pagina

Sommige functies zijn mogelijk niet in alle regio’s of op alle Apple apparaten beschikbaar. Informatie over de beveiligings­aspecten van software-updates van Apple vind je op deze pagina: https://support.apple.com/kb/HT201222

Energieboy
Expert topicstarter
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Nog maar een maandje, misschien twee, en dan krijgen we weer een grote update van iOS. Maar voor dat deze online komt geeft Apple nog een nieuwe update, iOS 15.6.1. Grote verbeteringen hoef je niet te verwachten, maar Apple raadt je wel aan om deze update uit te voeren omdat deze extra belangrijk is. Deze update bevat namelijk belangrijke beveiligingsupdates! Het gaat om beveiligingsproblemen in Webkit en in het besturingssysteem. Er was iets met een kwaadaardige code die door een beveiligingslek op het toestel gezet konden worden en deze is nu gedicht. 

Daarom, geweldige volgers van deze topic, deze update is erg belangrijk (voor je iPhone en iPad, mocht je deze hebben). Oh ja, Mac gebruikers onder ons, ook die hebben een update gekregen! 

iOS 15.6.1 releasenotes:

Deze update bevat belangrijke beveiligingsupdates en wordt aanbevolen voor alle gebruikers.

Informatie over de beveiligings­aspecten van software-updates van Apple vind je op deze pagina:

https://support.apple.com/kb/HT201222

Energieboy
Expert topicstarter
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Gek maar waar, Apple heeft een tussen update uitgebracht voor mensen die de nieuwe iOS 16 niet willen downloaden. Het gaat hier om iOS 15.7 en is alleen voor beveiligingsupdates en verbeteringen voor alle gebruikers. Apple zegt er verder niet zoveel over dan alleen onderstaande releasenotes:

Deze update bevat belangrijke beveiligingsupdates en wordt aanbevolen voor alle gebruikers.
Informatie over de beveiligings­aspecten van software-updates van Apple vind je op deze pagina:
https://support.apple.com/kb/HT201222 


Dus wil je je iPhone nog niet naar iOS 16 updaten, doe dan wel deze tussen update!

Energieboy
Expert topicstarter
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

En voor de liefhebbers, iOS 16 is sinds gisterenavond, 12 september 2022, te downloaden voor je iPhone. De nieuwste grote software met veel vernieuwingen, een gloednieuw toegangsscherm en natuurlijk weer veel verbeteringen die je eigenlijk niet wil missen. Mocht je in beeld hebben staan dan je iOS 15.7 kan downloaden en installeren en wil je deze het liefst overslaan, kijk dan helemaal onderaan je scherm, daar staat, als het goed is, een link om ook direct iOS 16 te installeren!

Er zijn natuurlijk weer super veel verbeteringen aangebracht in de al bestaande apps van Apple en het toegangsscherm is volledig vernieuwd. Hier kan je, zonder dat je gelijk je toestel moet ontgrendelen, belangrijke meldingen zien en daarom nog persoonlijker gemaakt. Ook iMessage heeft een flinke update gekregen zoals het verwijderen van verzonden berichtjes of juist wijzigen ervan maar ook het versturen van gesproken berichten is vernieuwd. Vertaal app is verbeterd en nu ook in het Nederlands te gebruiken, Apple kaarten heeft tussenstops toegevoegd om eventueel tussen je begin- en eindpunt ergens uit te rusten of om iemand op te halen. Lekker handig, daar zat ik persoonlijk wel op te wachten. 

Maak je veel foto's en wil je deze graag delen dan is dit nu ook mogelijk met gedeelde fotobibliotheek. Handig om foto's uit te wisselen met je familie of vrienden. Ook wel eens een mail verzonden die je niet had willen verzenden? Je kan nu een e-mail ongedaan maken en je kan zelfs e-mails inplannen om te versturen. Het ongedaan maken is wel leuk maar je moet er wel snel bij zijn want je hebt maar 30 seconden om de mail te annuleren. Ben jij een liefhebber van de woning-app dan kan je je lol op, die heeft een flinke update gekregen. Toegangsscherm is volledig vernieuwd en veel overzichtelijker geworden. Tegels die je kan vergrote, of juist verkleinen en op plekken zetten waar jij ze wel, of juist niet wil zien. Daarnaast gaat Apple ook Matter uitgebreider ondersteunen. 

Hoe dan ook, een update die je eigenlijk weer niet mag missen! Welke iPhone is geschikt voor iOS 16?
iPhone 8 (plus), iPhone X-serie, iPhone 11-serie, iPhone 12-serie, iPhone 13-serie, iPhone SE 2022 en SE 2020 en natuurlijk de nieuwe iPhone 14-serie. 

Ben je in het bezit van een iPhone SE 2016, iPhone 6s, iPhone 6s Plus, iPhone 7 en iPhone 7Plus of ouder, dan heb je echt pech. Voor deze modellen is er geen update meer naar de nieuwe iOS 16 versie. Wil je nog meer informatie over de nieuwe iOS 16 update, bekijk dan deze pagina van Apple. Veel plezier alvast!

Energieboy
Expert topicstarter
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Sinds afgelopen maand, 10 oktober, is het mogelijk om iOS 16.0.3 te downloaden. Er zijn een aantal bugs en problemen verholpen, voornamelijk voor de iPhone 14. Er zijn in ieder geval belangrijke beveiligingsproblemen opgelost en je kan deze update zonder problemen installeren. Ben je er aan toe, download deze dan en je bent weer up-to-date!

Releasenotes iOS 16.0.3:

Deze update biedt probleemoplossingen en belangrijke beveiligingsupdates voor je iPhone, waaronder:

  • Inkomende oproepen en appmeldingen werden mogelijk vertraagd of niet geleverd op de iPhone 14 Pro en de iPhone 14 Pro Max
  • Laag microfoonvolume kon optreden tijdens telefoongesprekken via CarPlay op iPhone 14-modellen
  • De camera ondervond mogelijk vertraging bij het openen of het schakelen tussen modi op de iPhone 14 Pro en de iPhone 14 Pro Max
  • Mail crashte bij het openen na het ontvangen van een onjuist gevormde e-mail

Meer informatie over software-updates van Apple vind je op deze pagina: https://support.apple.com/kb/HT201222

Nog even wat extra informatie voor iPadOS gebruikers, 16.1 zal zeer waarschijnlijk nog in oktober uitkomen. Wat mij betreft, het kan me niet snel genoeg zijn 🙂

Energieboy
Expert topicstarter
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Op 9 november 2022 heeft Apple een nieuwe update uitgebracht voor de iPhone, iOS 16.1.1. Hierin zijn een aantal problemen opgelost zoals het wegvallen van Wifi-verbindingen en de batterijduur. Apple laat weten dat de beveiliging in de update verbeterd is en dat er geen nieuwe functies in zitten. Het is daarom ook aan te raden om deze update uit te voeren als je in het bezit bent van iOS 16.1.

iOS 16.1.1 releasenotes: https://support.apple.com/kb/HT201222 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic