Hi @johnnyvtz1990
Goede vragen! Net als @Energieboy ben ik zelf iets meer een iPhone kenner, maar ik ben even voor je op onderzoek gegaan.
Wipe Cache Partition
Bij deze handeling worden oude tijdelijke systeembestanden verwijderd en het Android-besturingssysteem wordt gestroomlijnd. Eventuele conflicterende systeembestanden van oudere firmware worden hierbij uit het geheugen verwijderd. Dit zijn dus tijdelijke bestanden en gegevens die zijn achtergebleven na het uitvoeren van programma's of na updates. Je kunt het dus eigenlijk wel een klein beetje vergelijken met een cache clean. Vaak wordt deze handeling uitgevoerd als de smartphone langzamer werkt of vastloopt.
Repair Apps
Een relatief nieuwe herstelfunctie.
Het doet inderdaad zo goed als hetzelfde als na het updaten, alleen met een andere aanleiding.
Applicaties zijn eigenlijk ZIP bestandjes en het kost de smartphone best wat tijd om in zo'n bestandje te vinden wat het zoekt om de App daadwerkelijk te kunnen openen. Uit het ZIP bestandje wordt daarom een bepaald bestandstype gehaald en geconverteerd in een geoptimaliseerd uitvoerbaar bestand dat in de systeemcache wordt opgeslagen. Het systeem optimaliseert echter voor de huidige softwareversie en bij een nieuwe versie kunnen er zomaar andere eisen gesteld worden aan hoe er met hetzelfde bestand wordt omgegaan. Vandaar het optimaliseren na iedere update.
Als je de cache partitie leegt via het herstelmenu verwijder je die geoptimaliseerde bestanden. Om die reden duurt het opstarten en het voor de eerste keer openen van apps langer nadat de cache is geleegd. Het systeem moet dan zelf weer in de ZIPjes gaan wroeten.
De handelingen hebben dus als het ware verband met elkaar. Na een Wipe Cache Partition voer je dus eigenlijk ook altijd de Repair Apps handeling uit.