1
Vraag
2
Reacties
johnnyvtz1990

Gedreven Liefhebber
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Functies in recovery mode

Is het af en toe handig om de volgende functies in de recovery mode te gebruiken en wat houden ze precies in?

Wipe cache partitation
Repair apps

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 2912Posts
  • 841Oplossingen
  • 1013Likes

Hi @johnnyvtz1990

Goede vragen! Net als @Energieboy ben ik zelf iets meer een iPhone kenner, maar ik ben even voor je op onderzoek gegaan. 

Wipe Cache Partition
Bij deze handeling worden oude tijdelijke systeembestanden verwijderd en het Android-besturingssysteem wordt gestroomlijnd. Eventuele conflicterende systeembestanden van oudere firmware worden hierbij uit het geheugen verwijderd. Dit zijn dus tijdelijke bestanden en gegevens die zijn achtergebleven na het uitvoeren van programma's of na updates. Je kunt het dus eigenlijk wel een klein beetje vergelijken met een cache clean. Vaak wordt deze handeling uitgevoerd als de smartphone langzamer werkt of vastloopt. 

Repair Apps
Een relatief nieuwe herstelfunctie. 

Het doet inderdaad zo goed als hetzelfde als na het updaten, alleen met een andere aanleiding.

Applicaties zijn eigenlijk ZIP bestandjes en het kost de smartphone best wat tijd om in zo'n bestandje te vinden wat het zoekt om de App daadwerkelijk te kunnen openen. Uit het ZIP bestandje wordt daarom een bepaald bestandstype gehaald en geconverteerd in een geoptimaliseerd uitvoerbaar bestand dat in de systeemcache wordt opgeslagen. Het systeem optimaliseert echter voor de huidige softwareversie en bij een nieuwe versie kunnen er zomaar andere eisen gesteld worden aan hoe er met hetzelfde bestand wordt omgegaan. Vandaar het optimaliseren na iedere update. 

 

Als je de cache partitie leegt via het herstelmenu verwijder je die geoptimaliseerde bestanden. Om die reden duurt het opstarten en het voor de eerste keer openen van apps langer nadat de cache is geleegd. Het systeem moet dan zelf weer in de ZIPjes gaan wroeten. 

De handelingen hebben dus als het ware verband met elkaar. Na een Wipe Cache Partition voer je dus eigenlijk ook altijd de Repair Apps handeling uit.

Bekijk in context

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 2912Posts
  • 841Oplossingen
  • 1013Likes

Na een Wipe Cache Partition wordt dat inderdaad aangeraden @johnnyvtz1990. Maar ik zou deze handelingen echt uitvoeren indien noodzakelijk en niet op regelmatige basis 🙂

Bekijk in context

4 Reacties 4
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hi @johnnyvtz1990 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Ik ben geen Android kenner, meer een iPhone kenner. Daarom is dit eigenlijk niet echt een vraag die ik je met 100% kan beantwoorden want bij een iPhone heb je deze dingen allemaal niet nodig. Waarom zou je deze af en toe willen gebruiken? Als je apps het gewoon doen dan hoef je ook niet een Repair uit te voeren voor je apps. Die eerste is voor mij helemaal een raadsel 🙂

Misschien zijn er nog Android mensen online die je verder kunnen helpen, of iemand van Vodafone. Anders zou ik op de community van je toestel merk deze vraag stellen, het gaat tenslotte om een toestel, niet over het netwerk van Vodafone. Waarschijnlijk krijg je daar een beter antwoord dan hier, stel ik me zo voor. Maar goed, er zijn hier dus ook mensen van Vodafone online, misschien kunnen die iets zinnigs melden. 

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 2912Posts
  • 841Oplossingen
  • 1013Likes

Hi @johnnyvtz1990

Goede vragen! Net als @Energieboy ben ik zelf iets meer een iPhone kenner, maar ik ben even voor je op onderzoek gegaan. 

Wipe Cache Partition
Bij deze handeling worden oude tijdelijke systeembestanden verwijderd en het Android-besturingssysteem wordt gestroomlijnd. Eventuele conflicterende systeembestanden van oudere firmware worden hierbij uit het geheugen verwijderd. Dit zijn dus tijdelijke bestanden en gegevens die zijn achtergebleven na het uitvoeren van programma's of na updates. Je kunt het dus eigenlijk wel een klein beetje vergelijken met een cache clean. Vaak wordt deze handeling uitgevoerd als de smartphone langzamer werkt of vastloopt. 

Repair Apps
Een relatief nieuwe herstelfunctie. 

Het doet inderdaad zo goed als hetzelfde als na het updaten, alleen met een andere aanleiding.

Applicaties zijn eigenlijk ZIP bestandjes en het kost de smartphone best wat tijd om in zo'n bestandje te vinden wat het zoekt om de App daadwerkelijk te kunnen openen. Uit het ZIP bestandje wordt daarom een bepaald bestandstype gehaald en geconverteerd in een geoptimaliseerd uitvoerbaar bestand dat in de systeemcache wordt opgeslagen. Het systeem optimaliseert echter voor de huidige softwareversie en bij een nieuwe versie kunnen er zomaar andere eisen gesteld worden aan hoe er met hetzelfde bestand wordt omgegaan. Vandaar het optimaliseren na iedere update. 

 

Als je de cache partitie leegt via het herstelmenu verwijder je die geoptimaliseerde bestanden. Om die reden duurt het opstarten en het voor de eerste keer openen van apps langer nadat de cache is geleegd. Het systeem moet dan zelf weer in de ZIPjes gaan wroeten. 

De handelingen hebben dus als het ware verband met elkaar. Na een Wipe Cache Partition voer je dus eigenlijk ook altijd de Repair Apps handeling uit.

johnnyvtz1990
topicstarter
Gedreven Liefhebber
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ik kan dus in de recovery mode na Wipe cache partitation ook gelijk repair apps uitvoeren?

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 2912Posts
  • 841Oplossingen
  • 1013Likes

Na een Wipe Cache Partition wordt dat inderdaad aangeraden @johnnyvtz1990. Maar ik zou deze handelingen echt uitvoeren indien noodzakelijk en niet op regelmatige basis 🙂

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic