Uit MyVodafone valt niet op te maken waar dat verbruik vandaan komt. Ik heb alles wat ik in de telefoon kan vinden wat te maken heeft met mobiele data uit gezet.
Kim van support heeft er ook verder naar gekeken, en zij kwam met de verklaring dat het inherent is aan 4G. Hieronder de log van de chat.
Ik zie inderdaad na 4-10 alleen nog maar dataverbindingen die voor kosten hebben gezorgd. Ik heb hieronder een uitleg voor je hoe het kan dat het toestel alsnog verbinding kan maken terwijl mobiele data en roaming uit staan. Het komt er eigenlijk op neer dat er soms nog iets sluimert op de achtergrond, deze dataverbinding was er dus al voordat jij de instellingen aan hebt gepast. Het beste kun je alle openstaande apps op de achtergrond sluiten, of nog beter de simkaart uit het toestel halen.
Kim 19:41 Hier is de uitgebreide uitleg: Hoe kan een telefoon internet gebruiken als je data roaming uit hebt gezet? Het uitzetten van 'data roaming' op smartphones is niet altijd voldoende om alle internetsessies tussen het toestel en het netwerk te voorkomen. Hoe kan dit? Smartphones die 4G ondersteunen zullen bij het verbinden met een nieuw netwerk altijd als eerste verbinding proberen te maken met 4G. Wanneer deze verbinding opgezet is, komt er een IP-verbinding beschikbaar voor de diensten internet en bellen (Volte). Schakel je vervolgens 'data roaming' uit dan blijft de IP-verbinding beschikbaar voor bellen of gebeld worden over 4G (zelfs als je geen gebruik maakt van bellen via 4G). Het toestel kan nu zelf geen data meer versturen of ontvangen. Mobiele telefoons zonder 4G hebben hier geen last van.
Kim 19:43 Het mobiele netwerk zelf en de toepassingen op het internet waar apps op het toestel mogelijk al contact mee hadden gelegd, zijn niet op de hoogte van het feit dat 'data roaming' is uitgezet op het toestel. Het internet werkt namelijk bi-directioneel. Deze toepassingen kunnen nog steeds kleine hoeveelheden data verbruiken of naar het toestel sturen omdat de IP-verbinding beschikbaar is. Het mobiele netwerk biedt deze data dan ook gewoon aan bij het toestel, maar deze is niet zichtbaar voor de eindgebruiker. De data wordt wel geteld en bij de gebruiker in rekening gebracht. Het netwerk kan niet zien of het toestel de data wel of niet verwerkt. Dit verklaart waarom gebruikers toch kosten voor internetverbruik in rekening gebracht kunnen krijgen terwijl 'data roaming' op het toestel uitgeschakeld was. Dit issue is inherent aan de werking van 4G.
VoLTE is bij mij niet aktief.
Mooi dat men niet vooraf over zoiets wordt geinformeerd. Dan had ik de bundel wereld-op-reis-XL helemaal niet geaktiveerd, want die 2-4kB aan data kosten een heel stuk minder dan die bundel.
Daar ik relatief vaak in de USA ben, is het misschien verstandiger om over te stappen naar T-mobile. Want daar neem ik gesprekken en databundel zelfs mee naar de USA, zonder extra kosten 😉