1
Vraag
2
Reacties
dolfins

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Alleen WiFi staat aan en toch Data verbruik

Sinds gisteren heb ik een probleem, dat ik zogenaamd een hoog data verbruik heb gehad, terwijl ik die amper tot niet gebruikt heb, maar wel de WiFi. Al heel snel ging ik van 80% bundel naar nog maar amper 1 GB. Dit heb ik nog nooit meegemaakt, in al die jaren dat ik lid ben van VodaFone. Hoe kan dit? 

Waarom kan ik en of VodaFone niet duidelijk inzien welke tijdstippen er data gebruikt is op een dag? 

Er wordt niet alles weergegeven bij het overzicht

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Het verbruik wat ik je doorgaf is gemeten op jouw mobiele nummer en de multisim. Vodafone is niet verantwoordelijk voor het verbruik van data in Nederland de EU en buiten de EU.
Indien Mobiele data, roaming en synchronisatie uit staan van je telefoon, kan er geen data verbruikt worden. Waarschijnlijk heeft in het toestel toch iets aan gestaan. 

De bundel is aangesprongen door jouw mobiele nummer. Dit komt omdat er data sessies zijn gestart. De multisimkaart is niet diegene waardoor dit komt. De multisimkaart verbruikt ook data, maar is niet de reden dat de bundel is aangesprongen. 
Het verbruik op deze dagen is in totaal 710 MB. 

Wat mij wel is opgevallen, is dat op sommige dagen idd maar vrij weinig verbruikt wordt.  Met name vanaf de 9e tot en met de 17e.
Daar is 9x de bundel aangesprongen. De kosten daarvan heb ik eenmalig voor je gecrediteerd. 

Bekijk in context

44 Reacties 44
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @dolfins 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Je zou eens kunnen kijken bij je profielinstellingen, onder WiFi, of daar niet een mogelijkheid staat om bij slecht WiFi gebruik, toch gebruik moet maken van je 4G (mobiel internet). Dit heeft volgens mij elk toestel, dus even via Google kijken waar het bij jou in je toestel staat. Net zoals het updaten van je apps, dat je deze alleen op WiFi hebt staan. Er hoeft maar een heel klein moment te zijn dat je even geen WiFi hebt en dan zal je toestel toch iets met4G doen. 

En antwoord op je laatste vraag. Dit kunnen ze je niet zeggen door de nieuwe “strenge” AVG privacy wetgeving. En dan zal je zeggen, maar het is toch mijn abonnement. Ja, maar dan nog mag Vodafone deze info niet inzien en kan je dan ook geen informatie verstrekken. Lastig, maar daar is niet veel aan te doen. 

dolfins
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik geloof gewoon niet, dat data het overneemt van de wifi. Als ik het wifi icoon aanklik, staat de data uit. Als ik data aan moet zetten, doe ik dat zelf en zet ik de wifi uit

Nog nooit heb ik hier problemen mee gehad, met al die jaren dat ik klant ben bij Vodafone

Ik heb een oppo Reno 2

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Geloven, dat doe ik in de kerk. Onderzoek nu eerst eens je toestel op instellingen dat als je niet op WiFi kan dat deze dan toch automatisch over gaat op je 4G data van Vodafone. Of dan moet je heel je data uitzetten bij je instellingen, dan heb je er geen last van. 

Maar goed, als je er zelf een ander idee over hebt dan hoef ik niet verder te helpen en als er andere mensen zijn met een idee dan kunnen die misschien helpen. Ik ben uitgedacht ? - goed weekend!

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

De optie slimme netwerkwissel/ wifi assistentie switcht automatisch (als deze optie aan staat) van het wifi netwerk naar het mobiele netwerk als het mobiele netwerk sterker is dan jouw wifi netwerk. @Energieboy geeft hier de juiste tip. Kun je eens controleren of deze optie aan staat? Daarnaast kun je onder de wifi instellingen - geavanceerd controleren of de optie aan staat dat je telefoon niet van het wifi netwerk af mag gaan. Kun je dat eens controleren @dolfins?

dolfins
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb data niet op automatisch staan. Pas als ik het zelf aangeeft, pakt ie data ipv wifi of andersom.

De optie om niet van wifi af te gaan heb ik niet zover ik kan nagaan

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Wat voor een toestel heb je @dolfins? Heb je wifi assistentie/ slimme netwerkwissel uit staan? 
Via https://forum.vodafone.nl/over-je-abonnement-2/dataverbruik-tips-tricks-om-binnen-je-bundel-te-blijv... lees je alle tips over de instellingen van je toestel met betrekking tot data.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Ben je er al achter waaraan het verbruikt is en door welke optie dit komt @dolfins?

maurice_8888

Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb nu een vergelijkbare ellende.

Ik zit in de USA. Mobiele data staat UIT, zo ook roaming UIT.

Ik heb een Nokia 7.2 dual sim.

Ondanks dat alle mobiele data verkeer uit staat, heb ik volgens MyVodafone 2-4kB per dag aan data verbruik. Daar ik ook nog eens de wereld-op-reis-XL bundel geactiveerd heb (voor het geval dat), kosten deze 2-4kB mij nu per dag € 7,-- + (Lol: reken dat eens om naar €/mb).

Volgens Vodafone support komt dat omdat er bij 4G nog steeds communicatie plaats vindt met het (buitenlandse) netwerk voor diensten zoals VoLte. Advies: simkaart verwijderen. Bonter moet het toch niet gaan worden, of toch ????

Bij mijn vorige bezoek aan de USA (maart 2020) heb ik deze ellende helemaal niet gehad.

 

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 1103Posts
  • 199Oplossingen
  • 333Likes

Hey @maurice_8888 . 

Heb je in je Myvodafone je verbruik al geanalyseerd? Wordt vanuit daar misschien meer duidelijk over waar dit verbruik vandaan komt? 

maurice_8888

Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Uit MyVodafone valt niet op te maken waar dat verbruik vandaan komt. Ik heb alles wat ik in de telefoon kan vinden wat te maken heeft met mobiele data uit gezet.

Kim van support heeft er ook verder naar gekeken, en zij kwam met de verklaring dat het inherent is aan 4G. Hieronder de log van de chat.

 

Ik zie inderdaad na 4-10 alleen nog maar dataverbindingen die voor kosten hebben gezorgd. Ik heb hieronder een uitleg voor je hoe het kan dat het toestel alsnog verbinding kan maken terwijl mobiele data en roaming uit staan. Het komt er eigenlijk op neer dat er soms nog iets sluimert op de achtergrond, deze dataverbinding was er dus al voordat jij de instellingen aan hebt gepast. Het beste kun je alle openstaande apps op de achtergrond sluiten, of nog beter de simkaart uit het toestel halen.

Kim 19:41 Hier is de uitgebreide uitleg: Hoe kan een telefoon internet gebruiken als je data roaming uit hebt gezet? Het uitzetten van 'data roaming' op smartphones is niet altijd voldoende om alle internetsessies tussen het toestel en het netwerk te voorkomen. Hoe kan dit? Smartphones die 4G ondersteunen zullen bij het verbinden met een nieuw netwerk altijd als eerste verbinding proberen te maken met 4G. Wanneer deze verbinding opgezet is, komt er een IP-verbinding beschikbaar voor de diensten internet en bellen (Volte). Schakel je vervolgens 'data roaming' uit dan blijft de IP-verbinding beschikbaar voor bellen of gebeld worden over 4G (zelfs als je geen gebruik maakt van bellen via 4G). Het toestel kan nu zelf geen data meer versturen of ontvangen. Mobiele telefoons zonder 4G hebben hier geen last van.

Kim 19:43 Het mobiele netwerk zelf en de toepassingen op het internet waar apps op het toestel mogelijk al contact mee hadden gelegd, zijn niet op de hoogte van het feit dat 'data roaming' is uitgezet op het toestel. Het internet werkt namelijk bi-directioneel. Deze toepassingen kunnen nog steeds kleine hoeveelheden data verbruiken of naar het toestel sturen omdat de IP-verbinding beschikbaar is. Het mobiele netwerk biedt deze data dan ook gewoon aan bij het toestel, maar deze is niet zichtbaar voor de eindgebruiker. De data wordt wel geteld en bij de gebruiker in rekening gebracht. Het netwerk kan niet zien of het toestel de data wel of niet verwerkt. Dit verklaart waarom gebruikers toch kosten voor internetverbruik in rekening gebracht kunnen krijgen terwijl 'data roaming' op het toestel uitgeschakeld was. Dit issue is inherent aan de werking van 4G.

 

VoLTE is bij mij niet aktief.

Mooi dat men niet vooraf over zoiets wordt geinformeerd. Dan had ik de bundel wereld-op-reis-XL helemaal niet geaktiveerd, want die 2-4kB aan data kosten een heel stuk minder dan die bundel.

 

Daar ik relatief vaak in de USA ben, is het misschien verstandiger om over te stappen naar T-mobile. Want daar neem ik gesprekken en databundel zelfs mee naar de USA, zonder extra kosten 😉

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 1103Posts
  • 199Oplossingen
  • 333Likes
maurice_8888 wrote:

 

 

Daar ik relatief vaak in de USA ben, is het misschien verstandiger om over te stappen naar T-mobile. Want daar neem ik gesprekken en databundel zelfs mee naar de USA, zonder extra kosten 😉

 

Die keuze is natuurlijk geheel aan jou. Als dat beter aansluit op jouw wensen/gebruik, kan ik me die keuze goed voorstellen. 
In jouw MyVodafone onder de gebruiksanalyse zie ik overigens verbruik in België. Ben je daar ook geweest? 

maurice_8888

Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik ben begin van deze maand in Belgie geweest

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 1103Posts
  • 199Oplossingen
  • 333Likes

Oke. Ik zie daar dus verbruik. Maar in de analyse van je verbruik in MyVodafone zie ik niets in de USA. Jij ziet dat dus wel? Waar zie je dit terugkomen?

maurice_8888

Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Verbruik analyseren, nummer eindigend op 808.

Het verbruik in DEU op hetzelfde tijdstip is de SIM-kaart die in het Tablet zit

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 1103Posts
  • 199Oplossingen
  • 333Likes

Ah, een 2e nummer. Stom, dat had ik moeten zien. 

Daar zie ik het verbruik inderdaad ook wel al staan. 

Het lastige is dat ik hier weinig mee kan doen. Je tablet heeft kennelijk alsnog verbinding gemaakt met het mobiele netwerk en verbruik is geregisteerd. 

maurice_8888

Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Maar dat verbruik is in de EU en valt onder de bundel. Het gaat hier duidelijk om het dataverbruik in de USA, waarbij mobiele data UIT staat, evenals roaming dat UIT staat. Dat betekent dat er geen dataverbuik gewenst is, en theoretisch ook niet mogelijk zou moeten zijn. En toch IS er dataverbruik, heel weing, maar genoeg om de wereld-op-reis-XL bundel te aktiveren

maurice_8888

Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

SInds ik de bundel wereld-op-reis-XL heb uitgezet, kost dit grapje mij nog € 0.01 - € 0.02 per dag in plaats van € 7.-- per dag (ex BTW). Daar kan ik mee leven.

Mijn mening is dat men gebruikers best we vooraf op de hoogte mag stellen van het gedrag van 4G, mocht het eerste technische verhaal van Vodafone kloppen ('…… inherent aan 4G).

 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes


Zodra mobiele data, roaming, volte/vowifi uitstaat, mag er geen gebruik worden van data.
Buiten de EU is het ook verstandig om de instellingen van je telefoon en apps te controleren op synchronisatie. Daarnaast raad ik ook aan om het netwerk op handmatig te zetten zodat er niet gezocht wordt naar een sterker netwerk.
Er zou dan geen data verbruikt mogen worden via het netwerk. 

 @maurice_8888 kun je de gegevens in je profiel aanvullen? Dan kan ik met je meekijken in onze systemen.

 

maurice_8888

Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Mobiele data staat uit + roaming staat uit. VoLTE en VoWifi worden bij mijn vodafone sim helemaal niet getoond.

Slechts op de eerste dag, aankomst in de USA moest ik de mobiele data inschakelen om een Uber te regelen naar het hotel. Daarna stond consequent de mobiele data uit.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic