Thomas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 428Posts
  • 21Oplossingen
  • 17Likes

Bellen over WiFi en 4G [VoLTE - VoWiFi]

Bij Vodafone maak je gebruik van een goed netwerk. Toch kan het zo zijn dat het bereik af en toe wegvalt. Bijvoorbeeld door dikke betonnen muren van huizen en kantoorpanden. Daarvoor hebben wij nu een oplossing: Bellen via 4G en WiFi. Dan ben je onderweg én binnen goed bereikbaar. Lees in dit topic alle informatie hierover. 
 

4377i3E03042844E720C6.png

Algemene informatie 


Wat is WiFi en 4G bellen?
Met 4G bellen is het niet alleen mogelijk om via het 2G/3G netwerk te bellen, maar ook via ons 4G netwerk. Met WiFi bellen gebruik je WiFi om verbinding te maken als er geen mobiel netwerk van Vodafone beschikbaar is.

Vanaf wanneer kan ik hier gebruik van maken?
Alle particuliere en klein zakelijk abonnees met een geschikt toestel kunnen Bellen via 4G/Bellen via WiFi gebruiken. Dit geldt inmiddels ook voor veel grootzakelijke klanten. Vanaf begin februari 2020 is One Net wel geschikt voor bellen via 4G/Bellen via WiFi. Dit geldt overigens voor zowel One Net Express als One Net Enterprise.

Wat heb ik nodig om Bellen over WiFi te gebruiken?
Je hebt een 4G geschikt abonnement nodig (particulier of klein zakelijk) én je beschikt over het juiste toestel met de laatste softwareupdate. Als je nog geen 4G toestel hebt, kun je met Vodafone Next een nieuw toestel aanvragen. 

Wat zijn de kosten voor WiFi en 4G bellen?
Je betaalt geen extra kosten voor WiFi en 4G bellen. Een gesprek berekenen we op dezelfde manier als Bellen via 2G/3G.

Is mijn toestel geschikt voor Bellen via WiFi?
Onderaan dit topic zie je in de PDF-bijlage met welke toestellen je gebruik kunt maken van Bellen via 4G/ Bellen via WiFi. Dit bestand werken wij direct bij zodra er een nieuw toestel beschikbaar is. Volg dit topic om op de hoogte te blijven. Heb jij al een account op onze Community? Klik dan als je ingelogd bent op 'Topic volgen' en je ontvangt automatisch een e-mail wanneer wij de lijst bijwerken. Ben je nog geen lid van het forum? Maak dan nu een account aan 

Wanneer gaat Vodafone toestel XX ondersteunen?
Wij doen geen uitspraken hierover totdat we zeker weten dat ondersteuning voor een specifiek toestel ook daadwerkelijk beschikbaar is voor jullie. Zodra een toestel geschikt is voor Bellen via 4G en/of WiFi, melden wij dit hier. De Samsung is in ieder geval geschikt voor Bellen via 4G en WiFi vanaf model Samsung S6 en hoger. Voor de iPhone geldt het volgende: alle varianten vanaf de iPhone 6 werken met Bellen via 4G en WiFI. Voor Huawei P serie alle varianten vanaf de P10, de Mate serie alle varianten vanaf de 10. En tot slot voor de P Smart serie werken alle varianten vanaf 2018 met Bellen via 4G en WiFi. Bekijk in de PDF-bijlage onderaan het topic of jouw toestel geschikt is. 

Kan ondersteuning voor een bepaald toestel versneld of aangevraagd worden?
Het veelvuldig vragen om support bij Vodafone versnelt eventuele ondersteuning voor een toestel niet. Vanuit Vodafone werken we graag met toestelleveranciers samen. Echter, die moeten op hun beurt tijd en middelen vrijmaken om hun toestellen (in samenwerking met ons) beschikbaar te maken voor Bellen via 4G en/of WiFi. Wanneer een toestel dus (nog) niet geschikt is voor Bellen via 4G en/of WiFi, wil het dus niet zeggen dat wij dat geblokkeerd hebben. We benaderen fabrikanten proactief om deze functie op hun toestellen te activeren en werken hiervoor graag met hen samen. Wij kunnen de software van het toestel zelf namelijk niet aanpassen.

Wil jij concrete informatie óf een verzoek doen voor Bellen via 4G en/of WiFi op ons netwerk voor een bepaald toestel? Dan raden we je aan om contact op te nemen met de producent van het betreffende toestel.
 

VoLTE en Roaming

 

In de toekomst gaan enkele operators in het buitenland zowel 2G als 3G uitschakelen. Denk bijvoorbeeld aan landen als Korea, Amerika, Mexico en Canada (oa). In die landen wordt Bellen via 4G (VoLTE) dan de enige manier om bellen of gebeld te worden. Vodafone werkt er hard aan om 4G bellen in het buitenland mogelijk te maken. Wil je bereikbaar blijven voor het thuisfront? Schakel dan alvast Bellen via 4G aan in je toestel. Zodra 4G bellen in het buitenland mogelijk is, kan je daar direct gebruik van maken. Tot die tijd biedt 4G bellen je thuis ook al een betere verbinding en signaal binnenshuis. 

 

Voor Bellen via 4G (VoLTE) heb je een actieve internetverbinding nodig. Bevind je je straks in één van de landen die 2G en 3G uitgeschakeld hebben en is je databundel op? Of heb je je datalimiet van 60,50 euro bereikt én geen actieve Alles in 1 Wereldbundel? Dan kan je niet meer internetten. 

In dat geval raden we je aan om je datalimiet in My Vodafone te verhogen. Of koop een extra databundel om te blijven bellen, appen en sms’en via het 4G netwerk in dat desbetreffende land.

 

In landen waar 2G en 3G wel nog actief is, kan je wel blijven bellen en sms’en als je databundel op is. In Nederland blijft 2G voorlopig sowieso beschikbaar tot eind 2024. 

 

Eén minuut bellen via het mobiele netwerk wordt altijd afgerekend als één minuut bellen, ongeacht of je belt via 2G, 3G, 4G of 5G. Dus niet in MB’s. Dit zie je ook zo terug op je factuur en in My Vodafone bij je verbruik. 

IMS Services
 

Noodnummers bellen
Wil je via Wifi een noodnummer zoals 112 bellen? Dan schakelt je toestel automatisch over naar het mobiele 2G of 3G netwerk. Je bent namelijk verplicht om je locatiegegevens mee te sturen wanneer je een noodnummer belt en dat kan niet via WiFi bellen. Heeft ons mobiele netwerk tijdelijk geen dekking? Geen zorgen. Je toestel schakelt dan automatisch over naar het netwerk van een andere provider.

Ik krijg een melding van IMS Service over noodoproepen
Het kan zijn dat de IMS melding in beeld komt. In de IMS melding zie je het volgende staan: "noodoproepen alleen in gebieden met mobiele dekking ".
Als Bellen over WiFi in je telefoon aan staat, krijg je deze melding. Vodafone is verplicht je op de hoogte te stellen van het feit dat je geen noodoproepen kunt plaatsen als je Bellen via WiFi gebruikt. Deze melding ontvang je ook wanneer je de functie Bellen over WiFi in je toestel hebt aanstaan, én je telefoon maakt verbinding met een WiFi-netwerk.
 

Ik wil de IMS Service melding uitzetten
Enkel de gebruiker van het toestel kan deze melding uitschakelen. Vodafone kan dit niet voor jou doen omdat het een toestelinstelling is. Uiteraard is dit wel op eigen risico en is Vodafone niet aansprakelijk voor eventuele problemen die hieruit ontstaan.


Update 01-12-2020:

Het kan zijn dat het niet meer mogelijk is om deze melding uit te schakelen is. Dit is software en toestelafhankelijk. 
 

Gebruik je een iPhone? Dan wordt deze melding niet actief gepusht. Mocht je toch op een of andere manier hinder ervan ondervinden? Dan dien je de volledige functie Bellen via WiFi in je telefoon uit te schakelen. Ga hiervoor naar de Instellingen -> Mobiel netwerk -> Bellen via WiFi. Houd er verder rekening mee bij een iPhone dat wanneer je het alarmnummer belt, het gesprek via het mobiele netwerk wordt geleid: indien beschikbaar! Gaat de call via WiFi, dan wordt de locatievoorziening van je toestel gebruikt, ook als je dit uitgeschakeld hebt. Wij raden aan bij noodgevallen gewoon je mobiele netwerk te gebruiken. 

Androidgebruikers kunnen zelf de melding uitschakelen zonder Bellen via WiFi uit te zetten.

  1. Hiervoor ga je naar het zoekscherm van je telefoon.
  2. Veeg vanaf het beginscherm van onder naar boven. 
  3. Vervolgens typ je in het zoekveld “IMS service” en klik je op het resultaat. Dan opent er een pop-up. 
  4. Klik op Meldingen. Hierdoor opent er een nieuw scherm. 
  5. Klik dan op imsicon_channel_0. Deze zal greyed out zijn, maar je kunt er gewoon op klikken. 
  6. Hier zet je de Melding op Stil. De optie om bij het Vergrendelscherm de inhoud te verbergen zet je aan. En tot slot zet je de optie Niet storen uit.


Toestelinstellingen voor VoLTE


Je toestel instellen voor WiFi bellen
Voor het bellen via 4G hoef je verder niets te veranderen. Je telefoon instellen voor Bellen via WiFi doe je zo: 

Android
1. Open de telefoonapplicatie (Het groene bel-knopje)
2. Ga naar instellingen
3. Selecteer Bel via WiFi: Aan
4. Daarna kies je bij Voorkeur WiFi of Voorkeur mobiele netwerk voor: Voorkeur mobiele netwerk.

Een andere optie is: 
1. Ga naar je beginscherm
2. Veeg van bovenaan naar beneden. Hierdoor komt er een menu naar beneden geschoven 
3 Veeg van rechts naar links
4 Zet bellen via WiFi aan.

ff3d1c4b-d4a8-4467-b499-c7372674b036.png


Vodafone Smart Ultra 7

1. Ga naar Call+
2. Klik rechts op opties (3 bolletjes)
3. Ga naar Instellingen
4. Ga naar Oproepinstellingen
5. Ga naar Bellen via WiFi en klik deze optie aan
6. Je ziet nu bovenin je scherm dat 'Bellen via WiFi' is ingeschakeld

c2cef19c-f9cc-4b23-99ef-d63ebbdf691c.png


iPhone

Vanaf 29-03-2018 staat Wifi bellen standaard aan op Apple toestellen met iOS 11.3 of hoger. Hierdoor hoef je dus geen instellingen meer aan te passen en maak je direct gebruik van Bellen via WiFi. Een uitzondering hierop is de iPhone 5s/c. Deze ondersteunt namelijk géén 4G waardoor we geen overdracht kunnen doen van het WiFi naar het mobiele netwerk. Dit zou namelijk kunnen leiden tot een verbroken verbinding. Uiteraard kun je als gebruiker hier wel handmatig voor kiezen, om in specifieke gevallen je indoor dekking alsnog te verbeteren.

Op deze manier schakel je de iPhone handmatig in voor Bellen via WiFi: 

  • Ga naar 'Instellingen' > 'Telefoon' > 'Bellen via wifi' en zorg dat 'Bellen via wifi' ingeschakeld is.
  • Start de iPhone opnieuw op.
  • Maak verbinding met een ander wifinetwerk. ...
  • Schakel 'Bellen via wifi' uit en weer in.

Het instellen van Bellen over 4G voor Apple:

  • Ga naar instellingen > Mobiel Netwerk > Opties mobiele data.
  • Klik op 'Schakel 4G in'
  • Klik vervolgens op 'Gesprekken en data'
  • Zodra er een vinkje verschijnt, kun je na één werkdag bellen via het 4G Netwerk.
     

Het instellen van Bellen over 4G voor Android:

  • Ga naar instellingen > Verbindingen > mobiele netwerken > Bellen via 4G
  • Zet de schakelaar aan.

[Update 22-7-2019] Bellen over 4G en Wifi met de Xiaomi Mi 9
Gebruikers met een Xiaomi Mi 9 kunnen nu na het bijwerken van de laatste Vodafone software gebruik maken van Bellen via 4G en Wifi. De PDF-bijlage in dit bericht is nu ook bijgewerkt met deze informatie. 
Let op: alleen de Vodafone Software is geschikt. Deze herken je aan de “VF” in de software versie, bijvoorbeeld V10.2.7.0.(PFAEUVF).
 

Bellen via WiFi lukt niet.. 
 

Waarom zie ik geen WiFi Bellen in mijn scherm?
Omdat het toestel over het algemeen zelf kiest wanneer het overschakelt naar WiFi Bellen.

Mijn firewall blokkeert bellen via WiFi, welke poort(en) gebruiken jullie?
De verbinding verloopt via UDP poorten 500 en 4500. Zorg ervoor dat je firewall deze poorten niet blokkeert.

Ik ben in het buitenland, waarom werkt het niet?
Vanuit het buitenland ondersteunen we Bellen via 4G en/of WiFi nog niet. Je gesprek verloopt daarom automatisch via 2G of 3G.

Mijn router/modem maakt gebruik van een buitenlandse alternatieve DNS, levert dat problemen op?
Er wordt een controle uitgevoerd op het source IP. Je moet dus een Nederlands IP-adres hebben om Bellen via WiFi te gebruiken.

Het lukt niet om Bellen via 4G en/of WiFi te gebruiken met mijn prepaid aansluiting, hoe kan dat?
Inmiddels zou je met prepaid ook gebruik moeten kunnen maken van deze dienst. Mits je hiervoor het geschikte toestel hebt, uiteraard. 
 

Deel jouw ervaringen! 
 

Heb je vragen over WiFi- en/of 4G-bellen of wil je jouw ervaringen delen?

Stel je vraag en open je eigen topic. Voor specifieke technische problemen waar de Community ook geen antwoord op heeft, bel je met 1201. Vraag dan naar de Network Crew (tijdens kantoortijden).

Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen rondom Bellen via WiFi? Volg dan dit topic. Zodra er een update is, plaatsen we deze hier. Wil je direct een melding krijgen als er nieuws is? Abonneer je dan op dit topic door rechtsboven bij "Opties" op "Abonneren" te klikken. Je ontvangt dan een e-mail als er een update is. Ben je nog geen lid van onze Community? Maak dan eerst een account aan

www.vodafone.nl/act/c/VoLTE-topic

648 Reacties
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Update 04-05-2021: 
Gebruikers met een Oppo Find X3 Pro, Oppo Find X3 Neo, Xiami Mi11 5G, OnePlus 9 en OnePlus 9 Pro kunnen nu na het bijwerken van de laatste software gebruik maken van bellen via 4G en  Wifi . De pdf-bijlage in het eerste bericht van dit topic is daarop toegevoegd/bijgewerkt.

Jeroen-83

Nieuwkomer
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Louis 

 

Binnen een paar dagen na mijn vorige berichtje konden we ineens Wifi bellen via de Oppo Reno 2 (beetje gek gezien jouw berichtje). Daar hebben we screenshots van. Dit heeft weken of zelf maanden gewerkt. Tot 2 weken geleden en nu werkt het ineens niet meer. Heb je hier een verklaring voor?

 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hi @Jeroen-83,
Het kan kloppen dat je er al eerder gebruik van kon maken. Ik ben zelf een tijdje niet aanwezig geweest waardoor ik niet de lijst kon aanvullen. In de tussentijd is er natuurlijk getest vanuit Vodafone en Oppo om te controleren of het allemaal werkt en is de software aangepast waar nodig. Het kan zijn dat je hiervoor je toestel moet updaten. Heb je dit ook gedaan? 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Update 10-05-2021: 
Gebruikers met een Cat B40 kunnen nu na het bijwerken van de laatste software gebruik maken van bellen via 4G . De pdf-bijlage in het eerste bericht van dit topic is daarop toegevoegd/bijgewerkt.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Update 02-06-2021: 
Gebruikers met een Cat S42 kunnen nu na het bijwerken van de laatste software gebruik maken van bellen via 4G en bellen over Wifi. De software SW 0.038.00 dient geupdate te worden via Firmware Over The Air (FOTA)

 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Update 10-05-2021: 
Gebruikers met een Google Pixel 4a en een Google Pixel 5 kunnen na het bijwerken van de laatste software gebruik maken van bellen via 4G . De pdf-bijlage in het eerste bericht van dit topic is daarop toegevoegd/bijgewerkt.

Pascal86

Nieuwkomer
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik zie dat de cat s61 al geactiveerd is. Is er zicht op de cat s62 pro?

Miles123

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik zie in de lijst dat de Sony Xperia 5 II werkt met 4G / Wifi bellen, geldt dat ook voor de Sony Xperia 5 III? Ik ben toe aan een nieuwe toestel + provider maar ik ga natuurlijk niet overstappen naar een provider waar ik terug moet naar 3G voor bellen.

 

Dat heeft bij mij in de buurt nooit goed gewerkt met verschillende toestellen door de tijd heen - paar jaren geleden met Vodafone en nu bij KPN, inkomende gesprekken gaan veel te vaak direct naar voicemail.

eindgebruiker

Meekijker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hallo Vodafone, ik heb dit draadje eens doorgespit. Klopt onderstaande?

 

1. Een telefoon kan in principe Volte/Vowifi ondersteunen, maar dat is niet voldoende.

2. Om te kunnen communiceren met de netwerkapparatuur van Vodafone moet de telefoonfabrikant software met de juiste instellingen opnemen in de firmware van de telefoon.

3. De fabrikant moet contact opnemen met Vodafone om de gegevens hierover te verkrijgen.

4. Pas als 2 het geval is, kun je Volte/Vowifi op je telefoon aanvinken.

5. Vodafone kan telefoons die aan 2 voldoen testen, en na goedkeuring opnemen in de lijst in dit topic. De telefoon is dan officieel ondersteund.

6. Het kan best zijn dat een telefoon aan 2 voldoet, maar (nog) niet in de lijst staat, want Vodafone blokkeert zelf geen telefoons.

eindgebruiker

Meekijker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Louiszie de vraag/vragen hierboven.

eindgebruiker

Meekijker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Miles123  Sony heb ik gevraagd wat de status is van de VoLTE/VoWifi-ondersteuning i.c.m. Vodafone van de Xperia 1 en 5 III. Het antwoord dat ik kreeg:

 

Graag informeren wij u dat zowel de Xperia 1 III als de 5 III deze functie ondersteunen.

Neem contact op met uw netwerkoperator om na te gaan wat geldig is voor uw Xperia-toestel.

Uw telefoon moet zich binnen het bereik van een 4G/LTE-netwerk bevinden.
Uw provider en abonnement (incl. SIM-kaart) moeten VoLTE ondersteunen voor het model toestel dat u gebruikt. Uw toestel moet compatibel zijn en de nieuwste software gebruiken.

 

Vervolgens heb ik gevraagd:

 

Van Vodafone begreep ik dat jullie de juiste software met de juiste instellingen, specifiek geschikt voor de netwerkapparatuur van Vodafone, in de firmware van de Xperia moeten opnemen. Vandaar dus mijn vraag aan jullie: is dat al gebeurd of gaat dat binnenkort gebeuren?

 

Antwoord van Sony:

 

Bedankt dat u contact heeft opgenomen met Sony Support.

Bedankt voor de aanvullende informatie.

Wij moeten u helaas informeren dat wij hier verder geen informatie over hebben. Om gebruik te kunnen maken van VOLTE op beide toestellen kunt u de volgende stappen ondernemen:

Zoek en tik op Instellingen → Netwerk & internet → Mobiel netwerk → Voorkeur netwerk type → 4G (voorkeur)/3G/GSM.
Tik op de schakelaar naast VoLTE inschakelen om de functie in te schakelen. Als VoLTE inschakelen niet beschikbaar is, neem dan contact op met uw netwerkoperator.

Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

 

Daar schieten we dus weinig mee op.

Vraag aan Vodafone: hebben jullie al contact gehad met Sony over de nieuwe Xperia's?

 

 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hoi @eindgebruiker,
Ik heb een terugkoppeling op jouw vraag gekregen tijdens mijn vakantie.

We hebben deze toestellen zelf niet in ons assortiment, ze zijn dus niet getest en of goed gekeurd door Vodafone NL en staan daarom dus niet op de lijst van ondersteunde toestellen. Er is vanuit ons ook contact geweest met Sony. We hebben de volgende terugkoppeling gekregen: We have checked internally for both - Xperia 1III and Xperia 5III. The Sony European Trade channel variant is enabled to support by default VF NL IMS services as VoLTE and VoWIFI. Met “The Sony European Trade channel variant” bedoelen ze de toestellen die niet via een operator in Europa verkocht worden.

eindgebruiker

Meekijker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dank @Louis . En fijn dat Vodafone in tegenstelling tot andere providers toegang tot VoLTE/VoWIFI niet beperkt tot alleen ondersteunde toestellen. Voor mij een reden om bij Vodafone te blijven.

Grooveman11

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

L.S.,

Per wanneer is het mogelijk om met de XZ1 Compact te bellen middels Volte? (https://forum.vodafone.co.uk/t5/Android/solved-Sony-XZ1-Compact-no-wifi-calling-option/td-p/2688319)

Ik verneem graag.

Dank.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 2912Posts
  • 842Oplossingen
  • 1013Likes

Hi @Grooveman11

Ik zag in de lijst dat de Sony Xperia XZ2 en XZ2 Compact wel worden ondersteund, maar de SZ1 Compact niet wordt genoemd. Ik ben dan ook achter de schermen even voor je gaan informeren of dit toestel binnenkort wel ondersteund wordt. Helaas heb ik slecht nieuws gekregen. De XZ1 en XZ1 Compact hebben helaas niet de software van Sony gekregen om samen met ons netwerk VoLTE & VoWiFi te doen. 
 

fritsn

Meekijker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

In het artikel staat:

"Voor Bellen via 4G (VoLTE) heb je een actieve internetverbinding nodig. Bevind je je straks in één van de landen die 2G en 3G uitgeschakeld hebben en is je databundel op? Of heb je je datalimiet van 60,50 euro bereikt én geen actieve Alles in 1 Wereldbundel? Dan kan je niet meer internetten."

 

In dat geval kan ik toch ook niet meer bellen via VoLTE?

 

Hoe voorkom ik bijvoorbeeld als ik buiten de EU ben, dat mijn actieve internetverbinding gebruikt wordt voor datagebruik door apps of  het systeem van de telefoon? 

Als ik mobiele data of roaming uitzet heb ik geen actieve internetverbinding en kan ik niet met VoLTE bellen in gebieden waar geen 2G of 3G aanwezig is...

ThaCleaner

Gedreven Meekijker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hoe zit het met ondersteuning van de Google Pixel 6? De vorige versies staan er wel op de pdf vermeld namelijk.

 

De S22 van Samsung komt er ook aan, is deze al bij lancering ondersteund?

 

In mijn huis is het eigenlijk onmogelijk om 4G verbinding te krijgen, ondersteuning is van VoWifi bellen is dus een must en noodzaak. 

Ik zou graag de Pixel 6 willen bestellen, maar ik kan nog niets vinden van de ondersteuning. Het alternatief is de S22, vol met bloatware natuurlijk. 

 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 227Posts
  • 37Oplossingen
  • 90Likes

Goede vraag, @fritsn! Er zijn diverse tips en tricks om je dataverbruik (in het buitenland) binnen de perken te houden. Lees bijvoorbeeld eens de tips op deze pagina.

 

@ThaCleaner - Goed nieuws! De Pixel 6 heeft VoLTE en VoWifi-ondersteuning 🙂 We gaan de lijst spoedig updaten met deze informatie. Zodra er meer informatie is over de S22, zetten we dat er ook in uiteraard.

fritsn

Meekijker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Alex die tips ken ik, maar ik wil het dataverbruik buiten de EU geheel uitsluiten, zonder de mogelijkheid kwijt te raken om met VoLTE te bellen. Hoe kan ik dat doen? Toch 'roaming' uitzetten? Of kan ik dan niet met met VoLTE bellen?

 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 227Posts
  • 37Oplossingen
  • 90Likes

Ah sorry, ik had het niet helemaal begrepen: data roaming hoeft niet aan te staan om gebruik te maken van VoLTE, dus die kun je inderdaad gerust uitzetten 🙂

ThaCleaner

Gedreven Meekijker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb net de S22 besteld. De korting die ik kon krijgen, maakte hem nog goedkoper dan de Pixel 6, waarbij de specs van de S22 meestal beter zijn en de S22 is net iets kleiner, wat heb gemakkelijker maakt om vast te houden.

 

Nu even afwachten of die snel binnen komt, en dat Vodafone direct VoWifi bellen ondersteund met de S22.

fritsn

Meekijker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Alex,

Dank voor je antwoord:

Ah sorry, ik had het niet helemaal begrepen: data roaming hoeft niet aan te staan om gebruik te maken van VoLTE,

> dus die kun je inderdaad gerust uitzetten

 

Maar in het artikel staat:

"Voor Bellen via 4G (VoLTE) heb je een actieve internetverbinding nodig."

Als ik roaming uitzet, heb ik toch geen actieve internetverbinding meer?

 

Groeten, Frits 

ThaCleaner

Gedreven Meekijker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik kan ondertussen bevestigen dat de S22 het out of the box al doet met VoWiFi.

korso

Meedenker
  • 19Posts
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

I have a OnePlus Pro 9 which should be supported for volte, but sadly there is no option in the phone. Only VoWIFI working. The other sim I have has volte just fine 😞 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 227Posts
  • 37Oplossingen
  • 90Likes

Hi @korso,

 

According to my information, this should be supported as well. Don't you have any option to turn it on, have you checked the settings mentioned in this article?

korso

Meedenker
  • 19Posts
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

Dear @Alex , today I spoke with support and they reset the settings on vodafone's end. Things are working fine now! There is just one oddity, oneplus doesn't show the volte icon or option in the sim card settings for some reason, but it actually works. If I make a call, I have internet data just fine and 5G connection. Apologies for all the confusion!

korso

Meedenker
  • 19Posts
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

@Alexactually, it doesn't work 😞 I have data still during calls but speed is super super slow, which means VoLTE is actually not working. VoLTE works with t-mobile, orange and KPN networks so I don't understand why a new expensive phone doesn't support it in Vodafone network. I reached out to OnePlus support as well, but I would appreciate a solution that doesn't imply rooting a new phone (or changing providers!!)

 

Someone else has this phone and has the same issue?

Mariska
Community Moderator
Community Moderator
  • 16Posts
  • 4Oplossingen
  • 7Likes

@korso I send you a reply in your own topic 🙂

fs1

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hallo. Zijn er ook telefoons die getest zijn om te bellen via bedraad netwerk? Dus via een usb-lan netwerkadapter of iets dergelijks. Met een wat oude iPhone 6 werkte het een keer wel en een andere keer weer niet.
Ben benieuwd, het zou wel een uitkomst voor me zijn.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 2912Posts
  • 842Oplossingen
  • 1013Likes

@fs1 Helaas niet!

Gnuis

Meekijker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

hallo,

hoe zit het met de nu toch wel steeds populairder wordende Pixel 7 (Pro)

die werkt nog niet op VoWifi , toestel ondersteund het wel en je kan het aanzetten maar helaas werkt nog niet

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 2912Posts
  • 842Oplossingen
  • 1013Likes

Hi @Gnuis

Ik heb deze vraag even voor je uitgezet en heb inmiddels al een terugkoppeling! Toevallig is men de afgelopen weken bezig geweest met het testen van zowel VoLTE als VoWifi op de Google Pixel 7 en 7 pro. Deze werken volledig naar behoren, dus beide toestellen zijn zojuist aan de lijst toegevoegd met ondersteunende toestellen. VoWifi en VoLTE kunnen dus naar behoren werken op jouw toestel. Check voor de zekerheid even de settings hiervoor in jouw toestel. 

Gnuis

Meekijker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hoi Cecilia,

 

Nou dat zou natuurlijk heel mooi nieuws zijn, 

Alleen werkt het niet, 

Ik ben echt wel bekend met mijn telefoon instellingen en het werkt niet, waar mijn oude samsungs A53 en S21 ultra die ernaast ligt het wel doet met dezelfde

ik zal het vandaag eens op een andere locatie uitproberen 

Gnuis

Meekijker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb het zojuist op diverse locaties geprobeerd en het werkt helaas niet , waar het met de samsung wel werkt,

 

De instelling lijkt mij duidelijk, bellen via wifi aanzetten en voorkeur voor bellen via wifi aanzetten , is er nog een andere instelling dan?

 

Volgens mij werkt het toch echt niet op de Pixel 7pro

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 227Posts
  • 37Oplossingen
  • 90Likes

Hi @Gnuis,

 

We hebben dit intern voorgelegd, maar dit is succesvol getest met dit toestel en we zien ook in de data dat er veelvuldig gebruik wordt gemaakt van dit toestel voor zowel bellen over 4g als over wifi via ons netwerk. Er werd nog een suggestie meegegeven dat mogelijk de weergave onduidelijk is: Er is geen duidelijke VoWifi-icoon tijdens de registratie, maar tijdens het bellen zou er uiteraard wel een wifi-icoontje in de dialer aangegeven moeten worden, dat de oproep via VoWifi verloopt.

Gnuis

Meekijker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Maar ik heb echt van alles geprobeerd,

Er komt ook geen wifi tekentje bij het gesprek ook niet in de geschiedenis, bellen over 4g werkt wel dan krijg ik zo'n HD tekentje bij het gesprek en geschiedenis,

Ik heb thuis slechte dekking , wel uitstekende wifi, maar kan echt niet bellen of gebeld worden over wifi, dus niet bereikbaar, ook op andere locaties waar mijn samsung het wel doet over wifi

 

Gnuis

Meekijker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb het nu werkend via Wifi hotspot op andere telefoon , thuis werkt het (nog) niet, moet het perse wifi van Ziggo of Vodafone zijn? Nee toch?

Er komt trouwens wel bellen via wifi te staan (ook als je niet belt) in de balk boven als je 2 keer naar beneden swiped dus in de uitgebreide instellingen shortcuts

Komt scrollend voorbij , wel grappig

 

Screenshot_20221202-141353~2.png

 

 

Gnuis

Meekijker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb niks veranderd en het werkt nu thuis ook 

Dus inderdaad de combinatie Vodafone en Pixel 7(pro) bellen via Wifi en via 4G werkt!

Hoe het nu precies komt weet ik niet, misschien toch iets op afstand veranderd , hoe dan ook het werkt , Goed Nieuws!!

Vodafone Alex en Cecilia bedankt voor jullie reply

WJxxxx

Meekijker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Vandaag waren de mededelingen "Vodaphone Wifi" behoorlijk irritant; mijn telefoon lag op mijn bureau en pingelde een aantal keer in korte tijd met deze bekende mededing. Maar met de instelling op "voorkeur op bellen via 4G" en een schijnbaar goed 4G signaal sterkte lijkt het mij deze keuze vreemd (*).

WJxxxx_0-1677068428730.png

Nu viel mij nog meer op en derhalve de volgende vraag: waarom verdwijnt de 4G indicatie als ik mijn Wi-Fi aanzet, kortom welk netwerk wordt dan gebruikt? (dit gaat overigens niet gepaard met een mededeling en dit gebeurt ook als "via Wi-Fi bellen" uitstaat. Alvast bedankt voor jullie reactie.

 

(* een van de oorzaken kan natuurlijk ook zijn een hik-up van de zendmast?)

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 84Posts
  • 8Oplossingen
  • 15Likes

Hi @WJxxxx,

Het is voor mij niet helemaal duidelijk waar je tegenaan loopt en wat dus je vraag is. Krijg je een melding dat de wifi-verbinding slecht is? Ook al heb je gekozen voor "voorkeur op bellen via 4G", je kunt zo'n melding nog steeds krijgen. Immers. je gebruikt wifi voor veel meer dan alleen bellen via je internet verbinding.

Dat de 4g indicatie verdwijnt, dat klopt. Je maakt dan immers ook gebruik van je wifi. 

WJxxxx

Meekijker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hi@Rikst, Nee, de Wi-Fi ontvangst is prima. De vraag is/was waarom het lijkt dat 4G wordt uitgeschakeld als Wi-Fi wordt ingeschakeld. Dit gebeurt in beide situaties van de instelling "via Wi-Fi bellen" (AAN en UIT); dus zelfs als deze uitstaat verdwijnt de 4G indicatie ; De vraag is waarom (of dus welk netwerktype wordt gebruikt bij een ingeschakelde Wi-Fi).

fritsn

Meekijker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Over wat voor telefoon gaat dit?

 

 Op een iPhone verdwijnt de 4- of 5G indicatie en wordt vervangen door een WiFi symbool als je een WiFi connectie hebt. De indicatie is puur bedoeld om aan te geven over wat voor soort netwerk de data-connectie loopt. Maar de 4- of 5G data-connectie blijft nog steeds actief en kan gebruikt worden voor bellen met VoLTE als je bellen over WiFi uit hebt staan.

WJxxxx

Meekijker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@fritsn Ik heb een OnePlus Norg 5G (AC2003) met Android 12 / OxygenOS. De icon waar ik naar verwijs is hier beschreven als "Cellular signal strength indicator". Mijn verwarring is dus waarom deze verandert als Wi-Fi wordt aangezet, als Wi-Fi uit staat en "mobiele data" wordt ook uitgezet verdwijnt overigens ook deze extra 4G-indicatie. Waarschijnlijk heb je gelijk en verwijst deze 4G indicatie als er mobiele data verkeer nodig is en bij een actieve Wi-fi verbinding wordt deze terecht weer uitgeschakeld. Misschien moet ik een kijken of deze 4G-indicatie weer aangaat als er geen actieve Wi-Fi verbinding is (wilde ik doen, maar het regent 😁). Bedankt voor je reactie.

Pascal86

Nieuwkomer
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Is bellen over wifi ook al mogelijk op de CAT S75?

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 2912Posts
  • 842Oplossingen
  • 1013Likes

@Pascal86 Ik heb dit even voor je nagevraagd! De CAT S75 is geschikt en gecontroleerd voor bellen over wifi/4G. Ik heb dit direct ook bijgewerkt in het PDF-bestand 🙂 

Danny8

Nieuwkomer
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Cecilia kunnen jullie ook de Pixel 8 opnemen in deze lijst? Ik kan wel VoWiFi gebruiken en werkt, maar VoLTE is (nog) niet beschikbaar. Alvast bedankt!

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 2912Posts
  • 842Oplossingen
  • 1013Likes

Hi @Danny8 
De Google Pixel 8 en 8 Pro staat al in het lijstje 🙂 
Deze zijn op 25 januari 2024 toegevoegd aan het bestand.

Danny8

Nieuwkomer
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Cecilia bedankt voor de info! Ik had inderdaad wat te vroeg geroepen. De instructies in de openings post zijn wat verouderd zo te zien. Op de Pixel 8 moest ik *#*#4636#*#* bellen om de IMS status op te vragen. Hierin staat inderdaad dat VoLTE beschikbaar is, voice network type LTE is, en in service. Er komt ook een HD icoontje tevoorschijn tijdens het bellen. 👍

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties op dit artikel.

Uitgelicht topic