1
Vraag
2
Reageer en help mee
GwnMartijn

Meedenker
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Nog geen volledige 5G dekking

Momenteel ik ontvang ik nog niet overal in mijn woonplaats 5G.
Wanneer ik thuis ben heb ik gelukkig goede wifi van Ziggo, maar is er net geen 5G dekking bij mij in de buurt.

 

Wanneer gaat Vodafone de dekking uitbreiden in plaatsen waar al 5G gedeeltelijk aanwezig is?

10 Reacties 10
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @GwnMartijn 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Voor alle informatie en bereik van 4G/5G kan je kijken op de webpagina Network van Vodafone. Hier kan je zien waar je bereik hebt en/of dat er werkzaamheden zijn. Daarnaast kan ik je melden dat 5G nog niet DE 5G is, wat veel mensen wel denken. Dit netwerk is nog niet in de lucht! Het 5G netwerk bij Vodafone is 4G maar dan gebundeld en daarom heb je sneller internet. Maar ook dat is dan alleen als de omstandigheden goed zijn (denk aan teveel mensen online, slecht weer en afstand kan je snelheid minder zijn of juist dat je terug valt naar 4G.

Maar hoe dan ook, kijk even op de webpagina Network voor het bereik en mocht er goed bereik zijn, volgens Vodafone, dan kan je op die pagina ook een melding maken dat het niet zo is. Je informatie komt dan gelijk op de juiste afdeling. 

GwnMartijn
topicstarter
Meedenker
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Ik heb aantal weken terug contact opgenomen met Vodafone via Facebook Messenger. Daarnaast heb ik zelf ook een beetje onderzoek verricht, en het blijkt dat ik net bij een zendmast in de buurt zit die nog niet is aangepast hiervoor. Deze zendmast ondersteunt alleen 4G(+).
Gelukkig komen dit jaar de andere benodigde frequenties voor 5G ook beschikbaar.

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Het klopt volledig dat Vodafone nog geen 5G heeft en dat dit alleen 4G(+) frequentie zijn die ze bundelen. Zoals aangegeven in mijn bericht, 5G bestaat nog helemaal niet en zal, naar alle waarschijnlijkheid, dit jaar worden geveild. Echter, dat is ook nog niet zeker want in het noorden van Nederland (bij Groningen) staat een systeem dat 5G gebruikt en die hebben, als ik het goed heb, een rechtszaak aangespannen over het verdelen/verkopen van deze frequentie. 

Laten we hopen dat ze er dit jaar aan toe komen en dan verwacht ik nog wel dat het even duurt voor alles echt direct op 5G zit.

GwnMartijn
topicstarter
Meedenker
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Ik wist al dat het huidige "5G" eigenlijk een soort 4G-variant is en dat het echte 5G waarschijnlijk pas aan het eind van dit jaar wordt uitgerold door alle telecom providers.
Kunnen telecom providers dan niet beter wachten tot alle benodigde frequenties in bezit zijn en dan het 5G netwerk pas aanzetten?

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Dit is gewoon marketing en klanten binden. Mee eens dat ze beter hadden kunnen wachten, maar omdat ze het kunnen bundelen kunnen ze, en mogen ze waarschijnlijk, het aanbieden als 5G. Maar de echte 5G frequentie is er nog "lang" niet. 

MDULAC

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dit komt er in mij ogen op neer dat er 5g abonnementen eerden verkocht die dat niet zijn. Dus voor niks een 5G telefoon aangeschaft?

Ik haal bij lange na niet de 4G+ snelheid.

Download rond de 60 Mbps upload net 5 Mbps.

Toegangspunt volgens instructies ingesteld.

Ik ben diep teleurgesteld 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Nee, dat is niet de juiste gedachten @MDULAC 
Vodafone heeft z'n netwerk frequentie gekoppeld en daardoor kunnen ze snellere internet aanbieden en is een 5G toestel zeker geen overbodige aanschaf. Je hebt deze niet voor niets gekocht, zeker niet als je in een gebied bent waar ze 5G ook aanbieden. Dit kan je controleren via de Vodafone Netwerk kaart

Heb je verder wel je instellingen goed staan? Toestel al eens uitgezet, en weer aan of gekeken op het netwerk kaartje van Vodafone of je wel in een 5G gebied zit. Normaal zou dit dan gewoon moeten werken! Daarnaast moet ik wel zeggen dat Vodafone het toestel wel moet ondersteunen. Er is misschien een mogelijkheid dat je een toestel hebt die nog niet door Vodafone ondersteuning heeft. Wat voor toestel heb je? Ik kan jammer genoeg de lijst niet meer vinden van alle toestellen, misschien dat @Cecilia ons daarin kan helpen?

Oh hier heb ik nog iets gevonden over toestellen en gebruik 5G:
https://www.vodafone.nl/daarom-vodafone/netwerk/5g 

MDULAC

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt voor de reactie, ik heb het een en ander gecontroleerd,  ik heb een Samsung A53 welke ondersteund wordt, en zover ik kan zien zit ik ook in het dekkingsgebied (Nieuwegein)

Buiten een speedtest gedaan zie bijlage. Is dit het maxiaal haalbare?

Groet 

Marcel 

Screenshot_20220804-183441_Speedtest.jpg

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Weet je, er spelen zoveel dingen mee om goed bereik te hebben en snelheid te halen. Hoeveel mensen zitten er op de mast, het weer enz enz. Maar iemand van Vodafone kan je misschien verder helpen om mee te kijken hoe het met de masten zit. 

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 2912Posts
  • 841Oplossingen
  • 1013Likes

Hi @MDULAC
Een warm welkom hier op de Vodafone Community. 

Goed dat je even aan de bel trekt wat betreft snelheidsproblemen. Er zijn veel factoren van belang wat betreft de dekking en snelheid van het netwerk. Dit maakt het lastig om direct een vinger op de oorzaak te leggen. 

In ieder geval: Je hebt een 5G-toestel nodig met de meest recente software, een Red abonnement (of Start abonnement met 5G add-on). Controleer bij je instellingen of 5G ingeschakeld staat. 
Ook zag ik de vraag van @Energieboy of ik wilde controleren of jouw toestel (Samsung A53) door Vodafone wordt ondersteund voor 5G. Dit is het geval. 

Helaas heb ik niet de mogelijkheid om de masten in jouw regio te controleren. Dit zal gedaan moeten worden door onze technische dienst. Zij hebben inzage in het netwerk en de masten. Als je onze networkcheck volledig doorloopt, dan wordt aan het einde hiervan direct een case aangemaakt voor onze technische dienst. Ik zou je willen vragen om dat te doen, zodat we direct de koe bij de horens kunnen vatten. Check vooral ook of je op andere locaties andere en betere resultaten behaald en deel deze informatie ook vooral met de technische dienst.

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic