1
Vraag
2
Reageer en help mee
tvdhout

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

IPv6 op het mobiele netwerk

Beste,

 

Ik heb de verschillende posts op dit forum met dezelfde vraag als ik gelezen, maar wil het onderwerp toch weer eens opwerpen.

Op het mobiele netwerk van Vodafone hebben we alleen een IPv4 verbinding, en geen IPv6 (Ziggo thuis doet al netjes IPv4 én IPv6).

 

Het mobiele netwerk van KPN biedt op dit moment al wél IPv6 aan. Voor de globale adoptie van IPv6 zou het goed zijn als Vodafone zich ook meebeweegt. Voor een uitgebreide FAQ over IPv6 verwijs ik graag naar de recente post door SIDN (Stichting Internet Domeinregistratie Nederland, beheerder van het .nl top-level domein): https://www.sidn.nl/moderne-internetstandaarden/ipv6

Stuur deze vraag a.u.b. door aan een netwerkbeheerder bij Vodafone.

 

Vriendelijke groet,

een toekomstgerichte Vodafone klant

12 Reacties 12
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hoi @tvdhout, welkom op de community van Vodafone. Dat is een hele goede vraag. Helaas weet ik hier heel weinig over. Ik ga je vraag intern doorzetten. Mocht ik een reactie krijgen dan laat ik dit hier gelijk weten. 

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 1103Posts
  • 199Oplossingen
  • 333Likes

Hey @tvdhout. Het is hier al mooi lang stil. Betekent niet dat we niets doen, maar helaas hebben we nog geen nieuwe informatie en dus een antwoord. De vraag staat nog steeds uit en ik heb het zojuist voor een 3e keer nagevraagd.

AoxoMoxoA

Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Lycke 

 

Ook ik ben nu benieuwd naar de status geworden.

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Afgelopen week nog naar gevraagd en kreeg als antwoord dat ze hier nog niets van weten. Duurt allemaal best lang, jammer! Net zoals het gebruik van een smart Watch, dat wil ook maar niet van de grond komen. Afwachten maar 😩

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 1103Posts
  • 199Oplossingen
  • 333Likes

Het concrete antwoord dat ik nu net krijg is dat er nog niets concreet bekend is :-(. Helaas zit er dus niets anders op dan afwachten. 

grunnsat

Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik kreeg eens als antwoord dat "Er nog geen vraag naar is" volgens het Vodafone management.

Dit is het met afstand domste antwoord dat maar mogelijk is. Je kunt op zo'n manier het Vodafone netwerk niet eens als uitwijk gebruiken voor je Ziggo netwerk als je specifiek gebruik maakt van IPv6 verbindingen.

Dat je het management van een telecommunicatiebedrijf nog moet gaan uitleggen dat IPv6 nu toch heus standaard aanwezig moet zijn, is godgeklaagd.

widodh

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hier zijn meerdere topics over:

In 2022 heb ik begrepen dat in principe het Mobiele netwerk van Vodafone er al helemaal klaar voor is. De techneuten kunnen het 'met een druk op de knop' aanzetten.

 

Waar het schijnt de wringen is het billing systeem wat er nog niet mee overweg kan en daardoor staat het nog niet aan. Hier is (nog) geen business-case voor te maken om er prioriteit aan te geven en om die reden is het nog niet gedaan.

 

Daar baal ik als Vodafone klant wel heel erg van overigens.

grunnsat

Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Dat heet spreadsheet management.  Alles uitsluitend bekijken door een financiële bril. Jezelf niet afvragen wat klanten zouden willen zien, wat ze verwachten van een modern netwerk, nee, als er geen spreadsheet gemaakt kan worden waarmee bewezen wordt dat het ondersteunen van IPv6 geld oplevert, dan doen we de investering voor het aanpassen van de software niet.

 

Ongetwijfeld zitten er in de top van Vodafone veel accountants etc., ofwel veredelde boekhouders die eigenlijk niets begrijpen van het werkterrein van het bedrijf. Ze kijken alleen maar naar geld. Omdat ze geen enkele visie hebben op de werkzaamheden van het bedrijf, richten ze het bedrijf uiteindelijk ten gronde. Daar zijn voorbeelden te over van.

ericafterdark

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Inmiddels meer dan een jaar verder vraag ik me af: is er nieuws?

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 2912Posts
  • 841Oplossingen
  • 1013Likes

@ericafterdark Nee, geen nieuws. Mocht er al iets wijzigen, dan zullen we dat hier en via de andere gebruikelijke wegen uiteraard laten weten.

Loeke

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ook ik ben op zoek naar een mobiel netwerk dat IPv6 support levert. Behoorlijk teleurgesteld dat dit op het Vodafone netwerk niet ondersteund wordt en na 2 jaar vragen er blijkbaar geen actie ondernomen wordt. Ik moet rond deze tijd mijn abonnement verlengen. Mischien toch eens verder rond kijken wie wel IPv6 support heeft?

grunnsat

Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Er zijn maar drie echte netwerk leveranciers in Nederland, Vodafone, Odido, en KPN Mobile. Alle andere providers liften mee op deze netwerken.

 

Alleen KPN Mobile heeft IPv6, en dus waarschijnlijk ook andere providers die van het KPN netwerk gebruik maken.

 

Ik las nog een reactie van een Odido gebruiker die beslist IPv6 nodig heeft, omdat de infrastructuur van zijn bedrijf helemaal op IPv6 draait. Hij moest maar een tunneltje opzetten was het antwoord.

 

Met dat soort managers wordt het nooit wat (dat geldt ook voor Vodafone).

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic