1
Vraag
2
Reacties
Saud

Gedreven Liefhebber
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

IP-camera via Vodafone 4G

Ik heb in een eerder draadje deze vraag al eens gesteld, maar helaas werd het topic gesloten voordat er voor mij een passend antwoord kwam. Daarom wil ik het toch graag nog een keer aan de kennis van alle community-leden voorleggen:

Ik heb een Huawei B525 mifi router en een multi-data sim aangeschaft om camerabewaking te kunnen hebben op een lokatie waar geen vast internet is. Het lukt echter niet om de camera op afstand te benaderen omdat de APN van Vodafone alle poorten dicht houdt. Ik kan in mijn router dus wel een poort open zetten, maar Vodafone houdt alle deuren op slot. Ik heb hierover al vele malen contact gehad met de helpdesk. Eerst werd mij beloofd dat de technische dienst het voor me zou regelen. Maar er gebeurde niet veel, dus toen ik opnieuw belde hoorde ik dat het allemaal geregeld was. Maar ik krijg het niet aan de gang. Er is geen poort waarmee ik van buitenaf mijn camera kan bereiken, lijkt het. Ik heb alle APN's geprobeerd, ook de Open APN, maar niets werkt. Wat kan ik nog doen om het werkend te krijgen?
32 Reacties 32
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
Goede info en wat goed dat je het zo hebt getest.
Wel jammer als die dan zo niet kan werken, waarom heb je anders een Multi-Data SIMkaart?! 🙂
Een Duo-SIMkaart heb je dan ook niets aan want die werkt alleen op de 1 of op de ander en niet tegelijk.

Ik hoop dat Vodafone je er toch verder mee kan helpen.
Hou ons op de hoogte 😉
Saud
topicstarter
Gedreven Liefhebber
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes
Ik ben een BLIJ mens, want het werkt! Dankzij de bereidwillige medewerking van enkele medewerkers van de vodafone phone crew en wat extra techneuten is het vandaag gelukt.

De oplossing bleek de volgende:
De open.vodafone.nl APN was keurig gekoppeld aan zowel mijn gewone simkaart als de Multi-Data simkaart, maar toch werkte het niet. De vodafone medewerker die ik vanmiddag aan de lijn kreeg, zag in zijn systeem mijn Multi-Data simkaart gekoppeld aan mijn Huawei B525s-23a modem via de live.vodafone.com APN. Dus het instellen van die open.vodafone.nl APN in mijn modem bleek helemaal geen effect te hebben. Hoe vaak ik het ook instelde en het modem opnieuw opstartte, het modem bleef gewoon gebruik maken van de live.vodafone.com APN. En dat verklaarde waarom de poorten potdicht bleven. Ik heb hem gevraagd om alle APN's die ik niet nodig heb (dus b.v. live.vodafone.com en office.vodafone.nl) te ontkoppelen van de Multi-Data simkaart, waardoor mijn modem na het opstarten alleen maar verbinding kan maken met de open APN. En het werkt: er staan nu wat poorten open en daardoor kan ik vanaf elke plek op aarde het beeld van mijn camera bekijken, opnames terugkijken en instellingen aanpassen op afstand. Daar was het allemaal om te doen.

Dank aan de minimaal 10 mensen die ik het afgelopen jaar bij vodafone over de kwestie heb gesproken en die het gezamenlijk uiteindelijk voor elkaar hebben gekregen.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Super om te lezen dat dit de oplossing was Saud
tmoesel kun je hier iets mee?
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
Echt geweldig dat het is opgelost.
Veel plezier in ieder geval ??
tmoesel

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Steven wrote:
Super om te lezen dat dit de oplossing was Saud

tmoesel kun je hier iets mee?

Het is goed om te lezen dat dit toch gewoon kan werken.
De set van 2 SIMkaarten die ik in het verleden bij VodafoneGmbH had bleek zich als een soort (toevallige) tussenvorm van Duo-SIM en Multi-Data SIM te openbaren, voor zowel ik weet wat deze beide vormen bij VodafoneNL inhouden. Het was UMTS-only (er was toen nog ook geen LTE) en thuis (niet verplaatsen) bleek de Data-SIM gewoon te werken omdat dan telefoon dan vrijwel altijd ongebruikt in de hoek aan de lader lag.
Maar overweg bleek bij iedere cellhandover een disconnect, dus de 5 euro maal 24 maanden is 120 euro bleek toen zijn geld niet waard. Portforwarding was toen helemaal niet aan de orde, de laatste jaren wel, maar ik heb ondertussen diverse alternatieven.

M.b.t. IP camera op afstand voert het (mogelijke) datavolume de boventoon. Vrij concreet is dat als je meer complexe beeldanalyse wilt doen, je al gauw 24/7 de complete videostream nodig hebt. Voor een standaard FullHD camera zonder verder optimalistie is dat dan grofweg 50GB per dag. Met standaard bewegingsdetectie enkele GB's aan data per dag, dus dat is wel goed te doen zoals Saud het nu heeft en daar zie ik ook wel mogelijkheden. Maar is momenteel voor mij mosterd na de maaltijd. Ik heb geen coax-kabel, anders zou een Red-Together wel wat zijn geweest en binnen een half jaar moet er glasvezel liggen. Tot die tijd kan het niet uit abo's etc ( 5 providers in totaal) te veranderen. Een enkele keer koop ik een dagbundel (prepaid) om bulk aan data af te handelen, maar op mijn smartphone is momenteel zo'n 200MB (via Vodafone netwerk) voldoende omdat die vrijwel al zijn data via WiFi doet.
Als het 1 en ander native IPv6 zou zijn, zal ik nog eens een bekijken wat de beste optie is, ik heb dat ruim 2 jaar geleden moeten afbreken/verbannen.
Saud
topicstarter
Gedreven Liefhebber
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes
tmoesel

Klopt, de grote hoeveelheid data is zeker een struikelpunt bij IP camera's. Daarom zet ik geen constante stream op. Ik heb een camera met interne SD kaart, waarop bij beweging de filmbeelden worden opgenomen. De camera hangt in een gesloten ruimte en bij inbraak registreert de camera de beweging, begint in HD op te nemen op de SD kaart, stuurt een push bericht en een Email met een paar foto's van dat moment door naar mijn mailbox. Doordat ik de camera van buitenaf kan benaderen, kan ik na ontvangst van de push melding op mijn telefoon via een app direct meekijken wat er op dat moment gebeurt. Dat is een lage-kwaliteit stream, want anders zou het beeld waarschijnlijk alleen maar stil staan. Soms wordt zo'n melding overigens veroorzaakt door een insect dat voor de camera langs vliegt. Maar doordat je direct kunt kijken of er echt iets aan de hand is, ben je snel gerust gesteld. Verder heb ik op mijn telefoon kleine widgets waarop ik een screenshotje zie van al mijn camera's die elke minuut wordt ververst. Daardoor heb ik in één oogopslag overzicht of alle camera's nog in de lucht zijn. Al met al verwacht ik dus met deze IP camera niet veel data te hoeven gebruiken, misschien kost het 1 gb in de maand of zo. Maar dat moet de praktijk uitwijzen. Zou geen probleem moeten worden, want ik heb een 5 Gb bundel, die verdubbeld is omdat ik ook Ziggo klant ben. Al moet ik wel zeggen dat ik gisteren zag dat na het al het bovenstaande (aansluiten Multi Data Simcard op open APN) ik opeens mijn extra 5 Gb aan data kwijt ben. Nu heb ik opeens nog maar ruim 1 Gb tot het einde van de maand. Maar dat probleem zal ook wel weer opgelost worden door vodafone. :smiley:

Het Huawei B525s-23a modem voldoet nu dus prima in combinatie met een Dahua camera, maar doordat hij in een gesloten, betonnen ruimte staat, maakte hij in eerste instantie slecht contact met het 4G netwerk. Daarom heb ik hem op een Poynting A-XPOL-0001 buitenantenne aangesloten. En dat werkt als een speer. Altijd vijf streepjes ontvangst en dus een snelle dataverbinding. Is een echte aanrader. Na al die investeringen ben ik extra blij dat het nu dus eindelijk is gelukt om die toegang tot de camera van buitenaf geregeld te krijgen.
AndriesF

Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Vodafone was eerder deze week onwillig en zei dat het absoluut onmogelijk is. Ik ga met deze informatie aan de slag om het bij mij ook werkend te krijgen. Groetjes Andries
Saud
topicstarter
Gedreven Liefhebber
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes
Hey AndriesF

Ik heb ook gemerkt dat er soms wat verschil zit in de benadering van vodafone medewerkers. Maar als je een paar uur later opnieuw belt, dan krijg je gegarandeerd iemand anders aan de lijn en zijn er weer nieuwe kansen op een goede afloop. Duidelijk is dat het gewoon kan, maar je bent afhankelijk van de bereidwilligheid van de persoon aan de andere kant van de lijn. Succes en ik ben benieuwd of het ook bij jou lukt om het werkend te krijgen.
tmoesel

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
AndriesF wrote:
Vodafone was eerder deze week onwillig en zei dat het absoluut onmogelijk is. Ik ga met deze informatie aan de slag om het bij mij ook werkend te krijgen. Groetjes Andries

Een probleem bij het aanzetten/gebruiken van open APN is dat het een uniek (publiek, routeerbaar) IPv4 adres kost en het kan goed zijn dat op een ebpaalde mast of locatie er geen of nauwelijks vrije IPv4 adressen over zijn. Die schaarste heeft waarde en zal men inzetten voor meer betalenden en/of zakelijk. Of men wil het gereserveerd houden voor (onvoorziene) uitbreidingen, maar dat is een algemene redenatie gebaseerd op hoe wereldwijd het met de IPv4 adressen gaat.

Ik had/heb o.a. Vodafone prepaid (meerdere landen) en zag weing heil in het 'bedelen' bij een klantenservice en heb toen gekeken wat het effect van een VPN op snelheid/vertraging was. Voor 4G bleek dat acceptabel en werkbaar, voor 3G eigenlijk niet om maar te zwijgen over 2G. Dus als je de mogelijk hebt om de camera (of wat dan ook) automatisch met een VPN server thuis of in cloud te laten verbinden, heb je ook een werkende oplossing. Helaas zijn 4Gmodemrouters of apparaten die dat kunnen dun gezaaid en nogal duur. Dus nog extra router of zelf met software in de weer.

Toen ik dit zo'n beetje uitgezocht en werkend had bleek dat bij T-Mobile NL, ook op prepaid, een open APN gewoon altijd beschikbaar is, zij het dat daar ook truuks nodig zijn i.v.m. IPv4 adres schaarste. Een simpele 4G USBstick of standaard smartphone kan dan weer geen portforwarding, zodat je in een aantal gevallen er weinig mee op schiet.
Saud
topicstarter
Gedreven Liefhebber
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes
Duidelijk verhaal tmoesel

Maar wat ik mij afvroeg: is het niet zo dat een VPN verbinding opzetten en open houden heel veel data vraagt als je aan één kant een IP camera hebt hangen? Ik heb er helemaal geen verstand van hoor en heb nog nooit met VPN gewerkt, maar ik zou denken dat je met zo'n open verbinding in no time door je databundel bent. Mijn Huawei B525s-23a modem biedt overigens wel die VPN functie, dus dat zou mijn laatste redmiddel zijn geweest als het met dat Open APN van vodafone niet gelukt was.

In mijn huidige situatie verbruik ik alleen data op het moment dat ik het camerabeeld oproep met een app op mijn telefoon of laptop. Daarnaast heb ik een widget op mijn telefoon die een klein stilstaand plaatje laat zien dat elke vijf minuten wordt ververst. Maar dat kost nauwelijks data.
tmoesel

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Saud wrote:
Duidelijk verhaal tmoesel

Maar wat ik mij afvroeg: is het niet zo dat een VPN verbinding opzetten en open houden heel veel data vraagt als je aan één kant een IP camera hebt hangen? Ik heb er helemaal geen verstand van hoor en heb nog nooit met VPN gewerkt, maar ik zou denken dat je met zo'n open verbinding in no time door je databundel bent. Mijn Huawei B525s-23a modem biedt overigens wel die VPN functie, dus dat zou mijn laatste redmiddel zijn geweest als het met dat Open APN van vodafone niet gelukt was.

In mijn huidige situatie verbruik ik alleen data op het moment dat ik het camerabeeld oproep met een app op mijn telefoon of laptop. Daarnaast heb ik een widget op mijn telefoon die een klein stilstaand plaatje laat zien dat elke vijf minuten wordt ververst. Maar dat kost nauwelijks data.

Afhankelijk van welke VPN technologie je gebruikt is de dataoverhead gering en valt in het niet bij andere zaken. Maar het is zeker een punt van aandacht en vereist nogal wat tuning, want het kan redelijk funest zijn voor de batterijduur van het apparaat. Maar voor een uit 230V gevoede combinatie is dat eigenlijk geen probleem.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Omdat het opgelost is, topic gesloten.
Banne

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik reageer ruim 2,5 jaar later alsnog even, misschien heeft iemand er iets aan. Na 2 dagen klootviolen met de klantenservice heb ik op mijn zakelijke multidatasim de open APN actief en de portforwarding die ik in de Huawei 4G router geplaatst heb werkt ook nog! Ik had er een hard hoofd in aangezien ik na 9 medewerkers pas iemand sprak die wist wat portforwarding eigenlijk was... Let even goed op dat de open apn op de multidatasim geactiveerd staat en dat er niet andere apns actief zijn. Dan heb je kans dat het niet werkt.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic