Saud wrote:
Op dit moment is het WAN IP adres van de B525 modem 100.110.53.109. Log ik in op wifi van de B525 en open ik dan b.v. ipscanner.nl, dan verschijnt als extern IP adres 62.140.137.93. Scan ik dan de poorten die open zouden moeten staan, dan blijkt alles hermetisch dicht te staan.
Ik denk dat een deel van het probleem zit in die dubbele IP adressen. Vodafone deelt IP adressen uit in de 62 reeks, maar er lijkt nog een gateway tussen te zitten die een soort lokale adressen geeft in de 100 reeks.
Mobile operaters in NL gebruiken standaard
Carrier Grade NAT voor IPv4 adressen. Dus naar het internet toe presenteert een smartphone of 4Gmodemrouter zich met een gewoon publiek IPv4 adres (62 reeks, behoort toe aan Vodafone) maar in het Vodafone interne netwerk worden private adressen gebruikt. Vodafone NL gebruikt de 100 reeks, zie ook https://en.wikipedia.org/wiki/Reserved_IP_addresses
Een open APN zou kunnen betekenen, althans zo is dat bij andere providers, dat een smartphone of 4Gmodemrouter zelf direct een publiek IPv4 adres toegewezen krijgt en dat de meeste of alle poorten open staan, dus geen firewall o.i.d., daar moet je dan zelf voor zorgen in de 4Gmodemrouter.
Het zou zo kunnen zijn dat een open APN betekent dat nog steeds CGNAT wordt gedaan, maar dat je 4Gmodemrouter als een soort DMZ host is geregistreerd op grond van SIMkaartnummer of andere unieke identifier. Of een standaard aantal portforwards.
Maar gebruikelijk is, i.i.g. wat ik weet, is dat je direct een publiek IPv4 adres krijgt toegewezen. IPv6 werkt (nog) niet bij mijn weten in NL, daar is i.i.g. geen krapte kwa IP adresruimte.
Vandaag heb ik nog eens gebeld met de service medewerkers van vodafone. Men heeft gechecked of hun open.vodafone.nl APN echt gekoppeld was aan mijn Multi Data Sim en dat bleek het geval. Ik zou gewoon open poorten moeten hebben. Toen ik meldde dat het toch gewoon niet werkt, kreeg ik een opmerkelijke tip: het zou alleen kunnen werken als ik ook op mijn telefoon (met de hoofd-sim-kaart) ook zou instellen op de open APN open.vodafone.nl. Dat heb ik dus gedaan en weer uren lang getest. Maar vooralsnog werkt het niet.
Multi Data SIM zou nog wel eens roet in het eten kunnen gooien inderdaad. Had in het verleden daar ook best wel wat gedoe mee (bij VodafoneGmbH ), uiteindelijk maar opgezegd omdat de restricties te hinderlijk waren. Ik zou om te testen, eerst maar eens 1 SIMkaart tegelijk actief hebben.