Bij een iPhone configureer je meldingen heel eenvoudig in je WhatsApp-instellingen. De iPhone geeft automatisch een pushmelding wanneer je een nieuw bericht hebt ontvangen.
iOS-apps bieden drie soorten meldingen:
- Geluiden: Speelt een hoorbaar alarm af.
- Meldingen/stroken: Een melding of een strook verschijnt op het scherm.
- Badges: Een nummer of afbeelding verschijnt op het applicatie-symbool.
Zo wijzig je je meldingsvoorkeuren:
1. Open WhatsApp
2. Tik op Instellingen> Meldingen.
3. Controleer of Toon meldingen is ingeschakeld voor berichten en groepsmeldingen.
Controleer of je jouw meldingen hebt ingeschakeld in WhatsApp én in de iPhone-instellingen bij de app Whatsapp.
Als je instellingen voor meldingen correct zijn en je nog steeds geen meldingen ontvangt, dan is er waarschijnlijk een probleem met je verbinding of iOS.
Een korte uitleg hierover:
Het afleveren van meldingen wordt volledig beheerd door Apple's Push Notification Service (APNS) en WhatsApp is niet om staat om problemen met deze dienst op te lossen. Als je offline bent en een contact stuurt je een bericht, dan wordt het bericht naar de APNS gestuurd om afgeleverd te worden op je telefoon. WhatsApp heeft geen inzicht of invloed op het afleveren van deze meldingen. Het probleem komt misschien tot uiting in WhatsApp, maar wordt veroorzaakt door de APNS of de iOS.
Whatsapp verwijderen en opnieuw installeren
Maak eerst desgewenst een back-up van je gesprekken (als je deze wilt bewaren) door de volgende stappen te nemen:
1. Open Whatsapp
2. Ga naar instellingen
3. Ga naar Chats
4. Reservekopie chats -> maak nu een reservekopie
Vervolgens verwijder je Whatsapp. Daarna installeer je Whatsapp opnieuw maar zet niet de reserverkopie terug.
Belangrijk: Wanneer je een reservekopie herstelt, herstel je het probleem waarschijnlijk ook weer. Om meldingen te ontvangen heb je een actieve SIM-kaart nodig en een actieve wifi- of mobiele netwerkverbinding.
Werkt dit allemaal niet? Dan kan je als laatste optie je telefoon terugzetten naar de fabrieksinstellingen.
Reset naar fabrieksinstellingen
Meestal is de enige manier om dit probleem op te lossen door je telefoon te herstellen naar de fabrieksinstellingen en de telefoon als nieuw in te stellen. Maak hiervoor eerst een back-up naar de Cloud:
-
Tik in Instellingen op je naam.
-
Ga naar iCloud en dan naar iCloud-reservekopie.
-
Schakel iCloud-reservekopie in.
iCloud maakt automatisch elke dag een reservekopie van je iPhone als deze is aangesloten op een stopcontact, is vergrendeld en is verbonden met een wifinetwerk.
Let op: Op modellen met ondersteuning voor 5G is het soms mogelijk om via je mobiele netwerk een reservekopie van je iPhone te maken. Tik in Instellingen op je naam > iCloud en dan op iCloud-reservekopie en schakel Reservekopie via mobiel netwerk in of uit.
-
Om handmatig een reservekopie te maken, tik je op Maak nu reservekopie.
Daarna ga je de iPhone wissen:
1. Ga naar Instellingen
2. Ga naar Algemeen
3. Ga naar Zet over of stel je iPhone opnieuw in
4. Tik op Wis alle inhoud en instellingen
Je iPhone wordt nu helemaal gewist. Daarna kan je de back-up (reservekopie) terugzetten.