G151M

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Extreem hoog en onverklaarbaar dataverbruik terwijl WIFI aan staat

In de lopende maand plotseling óntzettend veel data verbruikt. Nu al op ruim 53 GB terwijl ik meestal gebruik maak van WIFI. Met name op 6 augustus een enorme piek van 29 GB per dag. Hoe kan dit? Op reguliere dagen ligt het verbruik maximaal op zo`n 700 MB per dag. Moet ik instellingen aanpassen? 

 

 

G151M_0-1660633127135.png

 

27 Reacties 27
Stoutski

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hallo,

 

Ik heb ook het zelfde op één van m'n telefoons 's nachts 4gb (verbonden met de wifi) en de dag er na kreeg ik 3 sms'en tegelijk dat 80% van de bundel gebruikt is dat ik 80% buiten de bundel zat en dat de maximale was bereikt wat best kan is voor een 4g verbinding. Dit was op een Iphone 8 met Ios 16.0.3

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 2911Posts
  • 841Oplossingen
  • 1013Likes

@Stoutski Het incident voor dit probleem staat nog steeds open en in onderzoek. Ik wil je aanraden om even te bellen of te chatten met onze klantenservice, zodat ze een case kunnen aanmaken met jouw informatie. Deze voorbeelden helpen ons bij het onderzoek en heeft eveneens als voorbeeld dat eventuele kosten buiten de bundel worden gemonitord en in sommige gevallen gecrediteerd worden.

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @Stoutski 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Een iPhone met dit probleem, dat verbaast me echt. Er zou een storing zijn met Samsung modellen, niet met een iPhone. Weet je wel 100% zeker dat je met Wifi was verbonden? Er hoeft maar een kleine hapering in je Wifi te zitten en je gaat over op het netwerk van Vodafone. Was er wel internet in die nacht met je provider? Hoe heb je alles ingesteld, mag je toestel alles doen als je geen Wifi hebt?

Zeg het niet vaak maar het is wel heel vreemd dat je er met een iPhone last van hebt. Kan het niet zijn dat je de avond ervoor iets hebt gedaan en geen Wifi had? Ik zou toch eens kijken wat je allemaal aan hebt staan wat over het mobiele data verbonden mag worden. En zet ook de instelling Wifi-assistentie uit, om te proberen. Deze kan je vinden onder de app Instellingen, Mobiel Netwerk, helemaal naar beneden scrollen en dan vinkje uitzetten bij Wifi-assistentie (en zet dan ook gelijk iCloud-reservekopie uit, die kan ook verbinding maken met je mobiele data als er slechte Wifi is). 

Update je iPhone ook naar 16.1, als dat kan, ik denk het wel. En als je dat hebt gedownload, zet je toestel nog eens helemaal uit en dan weer aan. Dat zijn een paar dingen waaraan ik zou denken als bij mij de data er doorheen gaat. En mocht je er helemaal niet uit komen dan zou ik contact opnemen met de klantenservice om met je mee te laten kijken wat er nu gebeurd is. Ze kunnen niet exact vertellen wat er online gebeurd is!

Stoutski

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Heb al contact met de klanten services. Helaas zit Icloud-reservekopie onder system en die wil je nou niet echt uitzetten.

Maar zover ik weet wordt die alleen gemaakt als er een wifi verbinding is. De iphone was in de nacht verbonden met de wifi. dit is ook zichtbaar in de dashboard van m'n netwerk omgeving. Het vreemde wat ik wel vindt is dat het Data verkeer supersnel is gegaan uit de analyse is er 10gb in een half uur doorheen gegaan. Normaal gesproken zou ik blij zijn als ik dit haal maar in dit geval is het minder. Inmiddels staat ook blox aan om dit soort dingen te voorkomen.

 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Als het goed is kan je ook zien in de iPhone hoeveel welke app heeft gebruikt. Kan je daar niet iets vreemds aan zien? iCloud-reservekopie zet je hiermee ook niet uit, maar uit voor gebruik van 4G data (of 5G). Dus dan moet die wel over Wifi een backup maken. Zou misschien best kunnen dat je net geen goede wifi had en dat je iCloud een backup moest maken en dat daarom zoveel data er doorheen is gegaan. Maar 10GB in een half uurtje is natuurlijk wel TE veel, helemaal met je eens.

Kom je er nu niet uit met de klantenservice, stuur dan onderstaande informatie naar @Cecilia en dan kan ze het doorsturen naar de juiste afdeling. Graag deze info via een privébericht verzenden, dus niet hier plaatsen!

Dan ontvang ik graag onderstaande informatie van jullie, zodat ik dit kan doorzetten naar onze technische dienst ter onderzoek. Graag onderstaande informatie in zijn volledigheid aanleveren. Zonder deze gegevens kan onze technische dienst het probleem niet verder onderzoeken aangezien we wettelijk geen inzage hebben in datasessies.
 

  • Mobiel nummer:
  • Type toestel: 
  • Datum van het verdachte verbruik:
  • iPhone versie:
  • iOS versie:
  • Is er recent een softwareupdate geïnstalleerd? En welke?:
  • Is er een cloud backup actief via mobiel gebruik?:
Ellen7

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi Cecilia, 

Ik wil graag  opnieuw melding doen van bovenstaand probleem, ik kan alleen de inbox in de community niet vinden om je een privebericht te sturen. Ik heb net een account aangemaakt.

Zou je mij verder kunnen helpen?

Vriendelijke groet

Ellen

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 2911Posts
  • 841Oplossingen
  • 1013Likes

@Ellen7 Ik heb je privéberichtje ontvangen en de informatie doorgezet 🙂

82Dennis_

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Beste Cecilia,

 

Ook heb sinds een paar dagen last van enorm toegenomen data verbruik. Zelfs vandaag, terwijl ik de bijna de hele dag op wifi zit is er een paar GB verbruikt.

Ik heb het vermoeden dat het komt door de laatste update van 19dec. Ik zal je een prive bericht sturen met de gegevens.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic