Mic61

Meedenker
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Internet SpeedTest

Hallo allemaal! 

Laatst was ik mijn S22 Ultra aan het testen voor internet snelheid... en dat was teleurstellend. Ik heb Giga van Ziggo, maar 1GB haal ik zeker niet aan download, zelf niet bekabeld. (Wel die 100 Mbps upload). Nou, dus dat was WiFi, maar als ik thuis WiFi verbinding uitzet op mijn mobiel, en ik doe dezelfde test, is het een ramp. 2,65 Mbps download en (hou je hart vast) 0,01 Mbps upload. Is dat wel normal met 5G? Ik heb Onbeperkt Internet van Vodafone, en pas geleden, voor de zekerheid, een nieuwe simkaart laten plaatsen. Zou een E-sim een verschil maken? 

Natuurlijk is de test thuis gedaan, in de woonkamer met alle ramen dicht, maar toch had ik beter verwacht van Vodafone. Heb iemand daar ervaring mee? Alvast bedankt voor de reacties. 

1000020098.jpg

5 Reacties 5
Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 3053Posts
  • 898Oplossingen
  • 1032Likes

Hi @Mic61, goedemorgen en welkom hier!

Balen dat de snelheid van je mobiele netwerken te wensen over laat. Je gaf aan dat je deze speedtest specifiek in huis hebt gedaan. Ik ben heel benieuwd wat er gebeurt als je de snelheid op diverse locaties test. Op basis daarvan kan je vervolgens de networkcheck doorlopen. Aan het einde van deze check kan er aan een ticket worden aangemaakt voor onze technische dienst. Hoe meer informatie bekend is, hoe beter. Zo kan de verbinding op diverse locaties ook voor je worden gecontroleerd.

Energieboy
Expert
Expert
  • 11846Posts
  • 3485Oplossingen
  • 3103Likes

Natuurlijk is de test thuis gedaan, in de woonkamer met alle ramen dicht, maar toch had ik beter verwacht van Vodafone.

Heb iemand daar ervaring mee?
Ja, daar heb ik ervaring mee. Binnen in huis is het vaak slecht omdat je een goed geïsoleerde woning hebt (ook al zou je zelf denken van niet). Je moet ook buiten testen, zoals Cecilia al aangeeft, en binnen 4G over Wifi gebruiken. Het testen van je Wifi kan een modem Wifi probleem zijn en daarvoor zou ik je eigenlijk meer willen verwijzen naar de community van Ziggo. Hoe heb je je Wifi in huis ingesteld? Heb je de Wifi controle app van Ziggo al eens gebruikt? En heb je 2,4GHz los van je 5GHz (dus twee verschillende namen). Het komt wel eens voor dat een telefoon blijft hangen op 2,5GHz en dat die dan niet meer weet welke hij moet aannemen. Daarnaast is het ook nog eens zo wanneer je op 5GHz zit je minder bereik hebt dan 2,5GHz, in huis. Dus de snelheid van je Ziggo ligt ook weer aan je apparatuur in huis. Staat bv je router van Ziggo vrij of staat die in een kastje? (als je daar de wifi van gebruikt)

Test je 4G/5G eens buiten je huis op verschillende plekken en test ook eens alleen 4G want mijn ervaring is weer dat 5G langzamer is dan mijn 4G op mijn iPhone. In mijn geval is 5G op mijn schermpje echt niet veel beter dan 4G (die 4G is zelfs nog beter). 

Sorry dat ik het zeg, afschuiven naar een provider is altijd makkelijk om te doen (deed ik ook hoor 🙄), maar thuis kan er ook altijd wel iets mis zijn. Dat is mijn ervaring want mijn Ziggo router stond in de meterkast en bij extra wifi punten aansluiten heb ik thuis volledig overal bereik. Dat is mijn ervaring! 😊

Mic61
topicstarter
Meedenker
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Hi, bedankt voor je reactie. 

Ik heb nu getest op andere locaties en tijdstip, met 5G en 4G, en het is wel een stuk beter. 

Test 1 balkon, (5G) om 02.30

91.5 down 16.7 up

Test 2  binnen (5G) om 02.31

42.2 down 0.42 up

Test 3 balkon (4G) om 02.32

95.2 down 13.4 up

Test 4 binnen (4G) om 02.33

28.7 down  0.46 up

Je had dus gelijk wat 4G betreft, hij was sneller met download dan 5G (op balkon) 

Al met al valt het best mee, maar we zijn nog wel ver van die snelheid monster dat 5G namelijk had beloofd. Maar goed. 

Ik vroeg mij af of een E-sim een verschil kan maken, beter of slechter, (afhankelijk van de mobiel misschien?) Ik heb namelijk de mogelijkheid om naar E-sim te overstappen, maar ik wil natuurlijk niet slechter worden kwa snelheid of verbinding, mijn mobiel is al bijna 2 jaar oud. (S22 Ultra) 

Kwa WiFi zit ik bijna optimaal denk ik, met de zwarte modem in de meterkast, (kon niet anders van Vodafone na uitleg) en dan 3 Deco's in Acces point. Een en hetzelfde naam voor mesh netwerk. 

Enige minpunt bij mij is dat Deco 2 draadloos is verbonden met hoofd Deco, anders zou ik een draad moeten trekken in de gang naar de meterkast, en daar voel ik niets voor. Deco 2 is wel bedraad met Deco 3, en dat levert degelijk wel meer snelheid op, dat kan ik makkelijk testen met een laptop aangesloten. 

Op balkon, desondanks, als de deur dicht is, neemt de snelheid sterk af. 

(Ben ook benieuwd, maar dat is een ander topic, als Vodafone eindelijk komt met een E-sim voor de Samsung Smartwatch (5 pro), wat voor snelheid kunnen we halen...) 

 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11846Posts
  • 3485Oplossingen
  • 3103Likes

Het moet niets uitmaken of je nu een simkaart hebt of een eSIM. Het kan alleen nog zijn dat je een hele oude simkaart hebt, dan kan je nog wel eens verschillen zien. Testen kan je natuurlijk altijd 😁.

5G is ook nog niet de echte beloofde 5G. Die komt pas ergens dit jaar want ze hebben nu pas de frequentie gekregen/gekocht. Nog even en 5G is er dan maar ik denk zelf dat je er dan binnen nog meer last van gaat krijgen omdat het bereik naar de paal minder is dan bij 4G. Men zegt ook, of het waar is weet ik niet, dat er meer masten moeten komen om 5G echt goed te maken. 

Zelf vind ik het altijd belangrijk om 2,4GHz en 5GHz in huis een andere naam te geven. Vaak haal je daar betere resultaten mee in huis. Maar dat is ieder z’n ding natuurlijk. Bedraad is altijd beter ☺️. Samsung watch ondersteuning is er nog niet, daar zal je nog even op moeten wachten. En de snelheid, dat kan dus ook nog wel even duren, met de hoop op snel de echte 5G variant. 

Mic61
topicstarter
Meedenker
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Nogmaals bedankt voor je reactie. Daarmee sluit ik dit topic af. Al met al, ben ik toch een stuk wijzer geworden. (En Vodafone, mag je weten dat ik wacht ongeduldig op je smartwatch abonnement :)) Mensen bedankt voor het mee denken. Laat we het glas half vol kijken, ipv half leeg, en denken dat de technologie in de toekomst alleen beter kan gaan worden... 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic