1
Vraag
2
Reacties
Charm

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Red Together in de EU - voorwaarden gewijzigd sinds start van mijn abonnement?

Wij (mijn vrouw en ik) hebben al bijna twee jaar een Red Together abonnement van 200Gb (ivm Ziggo). Wij hebben bewust voor dit abonnement gekozen om voldoende data te hebben in de EU wanneer we met de camper op pad gaan. Voor zover wij kunnen herinneren, kon toen 50% van de bundel in de EU worden gebruikt. Sinds kort zijn wij erachter gekomen dat er (nog) slechts 20Gb per simkaart mag worden gebruikt. Dat is een grote teleurstelling. Inmiddels hebben we vernomen dat ook andere camperaars met dit type abonnement hierdoor zijn overvallen. Wij zijn dus niet de enigen die andere verwachtingen hadden.  De vraag is nu of die voorwaarden (stilzwijgend?) zijn veranderd sinds het aangaan van het abonnement.  Wilt u ons daarover bijpraten?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hahaha lol, ik had het moeten weten @Energieboy :). Voor het Red Together abonnement zijn de huidige voorwaarden er al een aantal jaar.
Hetgeen wat wel is aangepast in de afgelopen periode: 


Red abonnement (aangegaan vóór 1 februari 2021)

Een Red abonnement dat vóór 1 februari 2021 is afgesloten heeft een standaard databundel van 20 GB. Voor Ziggo-klanten verdubbelden we dit tot 40 GB. Hiervan kun je 20 GB in de EU gebruiken. Heb je op of na 1 februari 2021 je abonnement afgesloten? Dan kun je al je dubbele data in de EU gebruiken.

Bekijk in context

13 Reacties 13
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hoi @Charm
Welkom op de Community van Vodafone. Ik kan me voorstellen dat je hiervan schrikt. Ik leg je graag hier meer over uit. De Fair Use Policy is er al sinds dat men gebruik mag maken van het abonnement in de EU zoals in Nederland (roam like home). Elke keer bij een verlenging of een nieuw contract ben je dan ook akkoord gegaan met onze voorwaarden waarin ook de Fair Use Policy benoemt wordt. Vanaf dit jaar zijn wij begonnen met klanten hier nogmaals over te informeren. Denk hierbij aan onze website, hier op de community of via een van de andere kanalen. Daarnaast zijn we sinds 3 jaar terug (ongeveer) begonnen met het versturen van SMS'jes over de Fair Use Policy en het verbruik van data in de EU. 

Natuurlijk veranderen onze abonnementen ook een keer in de zoveel tijd. De Fair Use Policy zal daar op worden aangepast. 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @Charm 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Altijd vervelend als je achter dingen komt waar je niet op had gerekend. Het klopt dat er Fair User Policy voorwaarden zijn waar iedereen zich aan moet voldoen. Ik heb zelf al een lange tijd dit Red Together abonnement en als ik eerlijk moet zijn kan ik me niet herinneren dat deze voorwaarden hoger lag dan deze nu is. Een Fair User Policy mag ten alle tijden worden aangepast, dit zijn namelijk regels waar Vodafone zich aan moet houden. Als ik me niet vergis zijn dit voorwaarden die de EU oplegt en dus gevolgd moet worden door Vodafone (vooral het gebruik van data binnen de EU). 

Op de website van Fair User Policy voorwaarden bij Vodafone staat wel een NOOT informatie: voor Red en Black klanten die een contract hebben afgesloten of verlengd hebben tussen 21 november 2016 en 1 juni 2017 gelden afwijkende voorwaarden. De onderstaande Fair Use Policy in de EU is niet van toepassing op deze abonnementen. Misschien heeft dit er mee te maken, maar zeker ben ik hier niet van.

Gelukkig zijn er Vodafone medewerkers online die je kunnen vertellen of de voorwaarden altijd al zo zijn geweest of dat ze deze hebben aangepast. Heb nog even geduld en dan weten we het zeker. Maar zelf dacht ik dat er nooit iets is aangepast, kan het ook mis hebben natuurlijk. Kom zelf niet zo vaak in het buitenland en zeker niet met een camper, wat overigens wel onwijs leuk is, mijn ouder hebben er ook eentje en daar al eens met mee geweest (dit even buiten de topic info) 😉

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Oh, grappig... Steven was me voor met versturen toen ik nog aan het schrijven was. 
Maar dan nog even de vraag @Louis, is deze dan inmiddels aangepast de afgelopen jaren of nog altijd hetzelfde gebleven? Ik kan me namelijk niet herinneren dat deze is aangepast voor Red Together, want die heb ik zelf ook. 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hahaha lol, ik had het moeten weten @Energieboy :). Voor het Red Together abonnement zijn de huidige voorwaarden er al een aantal jaar.
Hetgeen wat wel is aangepast in de afgelopen periode: 


Red abonnement (aangegaan vóór 1 februari 2021)

Een Red abonnement dat vóór 1 februari 2021 is afgesloten heeft een standaard databundel van 20 GB. Voor Ziggo-klanten verdubbelden we dit tot 40 GB. Hiervan kun je 20 GB in de EU gebruiken. Heb je op of na 1 februari 2021 je abonnement afgesloten? Dan kun je al je dubbele data in de EU gebruiken.

Charm
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Wordt daarmee bedoeld dat 40Gb in de EU mag worden gebruikt?

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Dat is een voorbeeld van een stuk wat aangepast is over het Red abonnement. Het Red Together abonnement heeft andere voorwaarden @Charm
Een Red Together abonnement heeft een standaard databundel van 50 GB. Wanneer je dit abonnement deelt met een Red Together Extra abonnement, verdubbelen we dit tot 100 GB. Ben je Ziggo-klant, dan verdubbelen we het zelfs tot 200 GB. Ieder Red Together of Red Together Extra abonnement kan tot maximaal 20 GB in de EU gebruiken. via Vodafone Fair Use Policy lees je er meer over. 

Charm
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ja dat is mij duidelijk. Mijn vraag was dan ook specifiek gericht op het bedoelde Red abonnement. Ik lees uit het stukje tekst dat voor dit abonnement 40Gb beschikbaar is in de EU. Dat zou dan een goed alternatief zijn. 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Ieder Red Together of Red Together Extra abonnement kan tot maximaal 20 GB in de EU gebruiken.
Klopt, jullie krijgen samen 20GB om in het buitenland te gebruiken en dat is dan samen 40GB. 

Maar dat 50% kunnen gebruiken in de EU van je bundel is dus niet mogelijk. Want dat was eigenlijk het begin van deze topic 😉

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Het klopt niet helemaal wat je aangeeft @Charm. Een Red abonnement dat vóór 1 februari 2021 is afgesloten heeft een standaard databundel van 20 GB. Voor Ziggo-klanten verdubbelden we dit tot 40 GB. Hiervan kun je 20 GB in de EU gebruiken.

Heb je op of na 1 februari 2021 je abonnement afgesloten? Dan kun je al je dubbele data in de EU gebruiken.De huidige Red abonnementen hebben 12,5GB. 

Charm
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ah ok. Een cruciale toevoeging die 12.5Gb. 😉

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Nee @Charm 
Er is niets cruciaal en geen toevoegingen.

Je hebt geen Red abonnement maar een Red Together abonnement.
Dus de enige regel die voor jou geldig is, is deze: Ieder Red Together of Red Together Extra abonnement kan tot maximaal 20 GB in de EU gebruiken. Klopt, jullie krijgen samen 20GB om in het buitenland te gebruiken en dat is dan samen 40GB.

Charm
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

We praten langs elkaar heen, merk ik @Energieboy   Ik weet dat ik een Red Together abonnement heb met 20Gb EU data per sim, totaal 40Gb. Ik was alleen benieuwd, nav de post van @Louis, of het  Red abonnement vanaf 1 februari 40Gb EU data heeft want zo interpreteerde ik de aangehaalde voorwaarde . Dan zou het wellicht nuttig kunnen zijn het Red Together om te zetten naar een Red abonnement. Er bleek echter nog een verandering te zijn per 1 februari: de datapot ging van 20Gb (40Gb met Ziggo, 20GB EU) naar 12.5Gb (25Gb met Ziggo en 25Gb EU).  Deze informatie ontbrak aanvankelijk waardoor mijn aanname van 40GB EU moest worden bijgesteld. 

 

Maar goed, het is zoals het is. Het is alleen jammer dat je vaak op zoek moet naar deze beperkende voorwaarden.  Op een ander forum waar ik actief ben, was bijvoorbeeld een hoop onduidelijk over het Vodafone unlimited data prepaid weekbundel van 14Euro. Er staat in de productpagina: 

 

7 dagen Unlimited 

7 dagen lang onbezorgd onbeperkt online met Prepaid Unlimited. In Nederland en de rest van de EU-landen.

 

Op basis hiervan hadden een aantal camperaars deze prepaid sim besteld. Ook ik stond op het punt deze aan te schaffen totdat  andere camperaars hun twijfels uitten of het werkelijk onbeperkt in de EU is. Ik heb twee keer contact gehad met de Vodafone klantenservice met de vraag of er daadwerkelijk geen beperkingen zijn in de EU. De eerste dame bevestigde dat er inderdaad geen beperkingen zijn maar dat nam de twijfel niet weg. Vervolgens heb ik nogmaals gebeld en de man die ik toen aan de lijn kreeg, gaf aan dat er inderdaad een beperking is van 2Gb per dag in de EU. Dus zelfs binnen Vodafone is het niet voor een ieder duidelijk. Wat voor mij is wel duidelijk dat bovenstaande productomschrijving domweg onjuist is. Hier wordt de consument doelbewust op het verkeerde been gezet. Juridisch zal het allemaal kloppen omdat het ergens in de FUP voorwaarden staat maar je moet er wel naar op zoek.    

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Ik begrijp wat je zegt met die zin en dat het dan anders staat bij FUP.
Eigenlijk zou Vodafone daar een volledige zin bij moeten zetten dat het alleen in Nederland Unlimited is en in de EU slechts 2GB per dag. Maar ja, men zal dan ook weer zeggen dat het op de website staat, ook al staat het niet bij elkaar en is het voor sommige mensen (misschien de meesten) niet duidelijk.  

Op de pagina van Fair Use Policy staat het volgende:
De Vodafone Prepaid Unlimited bundels bieden een onbeperkte databundel in Nederland voor een periode van 1 dag, 3 of 7 dagen. In EU zone 1 kun je 2 GB per dag van je bundel gebruiken. Na het verbruik van deze 2 GB per dag zal toegang tot data uit deze bundel geweigerd worden voor diezelfde dag.

Er staat dat je in Nederland onbeperkte databundel hebt voor 1, 3 of 7 dagen. Maar binnen de EU, in alleen zone 1, zit er per dag toch een beperking aan van 2GB per dag. Misschien kan Steven hier eens met de juiste afdeling contact over opnemen en melden dat het beter kan op de site 🙂

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic