1
Vraag
2
Reageer en help mee
Jaap 5

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ondoorzichtig verdienmodel Vodafone

Ik heb sinds 19 juli een nieuw abonnement bij Vodafone, onbeperkt data en bellen.

In combinatie met Ziggo Euro 22,50 per maand.

Per 1 oktober krijg ik een factuur van Euro 23,63 vanwege een prijsverhoging vlg. CBS.

*Als je op de site van Vodafone kijkt naar de veel gestelde vragen hierover, staat vermeld:

Waarom geldt de indexatie alleen voor abonnementen afgesloten voor 1 juli.

Vodafone mag de tarieven een keer per jaar op 1 oktober aanpassen aan de hand van de consumentenprijsindex van het CBS.

Voor particuliere klanten geldt de indexering alleen als je op 1 oktober 2024 langer dan 3 maanden klant bent of langer dan 3 maanden geleden hebt verlengd.

*In de algemene voorwaarden "Artikel 8- tarieven staat bij punt 2:

Vodafone mag de tarieven een keer per jaar op 1 oktober aanpassen aan de hand van de prijsindex van het CBS.

Als Vodafone dit doet binnen 3 maanden nadat je met Vodafone jouw overeenkomst bent aangegaan, mag je de overeenkomst kosteloos beeindigen.

*

Ik heb i.v.m. deze verhoging een klacht ingediend, waarvoor een case is aangemaakt.

Na 14 dagen niets gehoord en toen maar weer gebeld.

Heb zeker 6 verschillende medewerkers aan de lijn gehad en heb bijna 2 uur aan de lijn gehangen.

Al deze medewerkers mogen het alleen aanhoren, maar mogen zelf helemaal niets beslissen en als je dan vraagt naar iemand die dat wel kan, is dat niet mogelijk.

Kortom komt bij mij over als een heel klantonvriendelijke benadering

Vlg. hun klopt de verhoging, omdat ik voor 1 juli het contract heb afgesloten, maar dat contract heeft een ingangsdatum van 19 juli en een einddatum van 18 juli 2026 en ook de betalingen gaan per die datum in!!!

Ook kosteloos opzeggen is dus vlg. hun niet mogelijk.

Maar ik heb helemaal niets afgenomen voor 19 juli!!!

Is vergelijkbaar met een auto (of ander product) die je besteld, maar waar de levering later geschied i.v.m. levertermijnen.

Dan is de leverdatum de datum voor aanvang van de garantie periode, etc..

Ook kan je bij Vodafone-Ziggo geen schriftelijke klacht indienen.

Als je op de site van Vodafone kijkt naar de prijs van nieuwe abonnementen, dan is deze nog steeds 22,50 Euro is in combinatie met Ziggo; dus zonder de prijsverhoging van 1 oktober.

Dus let op met afsluiten van contracten: dit is het “kortzichtig klantonvriendelijke” verdienmodel van Vodafone.

Bij de gesprekken voor het afsluiten van het contract heeft geen enkele medewerker mij gewezen op de inflatie verhoging.

Ook bij het afsluiten van contracten wordt er geen woord gerept over de inflatieverhoging; alleen te vinden in de leveringsvoorwaarden; tactiek? Dan wel een kostzichtige.

Ik voel me dan ook zeer benadeeld en onbehoorlijk behandeld door Vodafone.

Ik voel dit als misleiding en een onbehoorlijke behandeling door Vodafone.

Gelukkig heb ik deze week een glasvezelkabel aansluiting gekregen; en zoals een ieder kan begrijpen, is het eerste wat ik ga doen na het eindigen van de contracttermijnen, mijn abonnementen bij Ziggo en Vodafone beeindigen.

6 Reacties 6
Energieboy
Expert
Expert
  • 12258Posts
  • 3558Oplossingen
  • 3200Likes

Hi @Jaap 5 
Erg vervelend dat je een slechte ervaring hebt met Vodafone en dat je het idee hebt dat de inflatiecorrectie een verdienmodel is voor Vodafone. Om gelijk aan het eind van je bericht te beginnen, vergeet niet dat elke provider dit hanteert en kijk dan ook goed naar de datum bij andere providers. Want als ik me niet vergis is het bv bij Odido in januari en bij KPN in juli en dan zijn er ook nog eens verschillen in hoeveelheid % die ze omhoog gaan. Vodafone heeft 3,8%, samen met KPN, en Odido komt met 5,7% (tenminste, als ik mij niet vergis, mocht het anders zijn dan mijn excuus voor het slechte opzoeken 🤐).

Het is dus bij elke provider zo dat je per jaar meer gaat betalen dan wat het oorspronkelijke maand bedrag was. Het niet vermelden is niet omdat ze het willen verzwijgen maar omdat dit iets is wat de klant zou "moeten" kunnen weten. Maar ik ben het helemaal met je eens dat ik ook geen algemene voorwaarden volledig lees. Ik weet niet of je al vóór 1 juli een contract had bij Vodafone? Zo ja, dan is dit een verlenging van je contract en dan was je al klant. Wanneer je nog geen klant was is het wel vreemd dat Vodafone je deze kosten in rekening brengt want ze zeggen zelf op de site "De inflatiecorrectie geldt voor jou als je een van de volgende particuliere abonnementen vóór 1 juli 2024 hebt afgesloten: Scherp, Start, Smart of Red (incl. o.a. Together, Unlimited).Vodafone mag de tarieven één keer per jaar op 1 oktober aanpassen aan de hand van de Consumentenprijsindex van het CBS. Voor particuliere klanten geldt de indexering alleen als je op 1 oktober 2024 langer dan 3 maanden klant bent, of langer dan 3 maanden geleden hebt verlengd". Waarschijnlijk al helemaal door jezelf uitgeplozen 😉.

Nieuwe abonnement geen verhoging, dat zou best kunnen en dat probleem is overal, vervelend genoeg. Waarom Vodafone geen klachtenformulier meer heeft, dat is mij ook nog altijd een raadsel want de klantenservice kan je niet helpen en de persoon die je antwoord kan geven is alleen, naar mijn gevoel, per klachten case te benaderen en dan nog zit je lang te wachten. Ik zou zeggen, als het nu helemaal niet lukt, ook niet hier via de community, neem dan contact op met de Geschillencommissie. Jammer voor de klantonvriendelijke ervaring, je hebt ze niet getroffen. Ik kan je verder niet helpen maar gelukkig zijn er mensen van Vodafone hier online die mee kijken en wie weet kunnen ze nog iets voor je betekenen. 

Roland
Community Moderator
Community Moderator
  • 29Posts
  • 4Oplossingen
  • 3Likes

Goedemorgen @Jaap 5, welkom op de Vodafone community. 

Ik vind het jammer dat jij je misleid en benadeeld voelt. Echter wordt de inflatie correctie inderdaad toegepast op abonnementen die aangevraagd zijn voor 1 juli wat bij jou abonnement het geval is. De datum van het afsluiten van het abonnement staat gelijk aan de besteldatum en staat los van de ingangsdatum. Dus conform de voorwaarden is deze correctie dus terecht. 

Ik begrijp heel goed dat het flink zuur is, echter kunnen we via de community hierin geen wijzigingen op aan brengen. Ik zie wel dat er een klachtencase is aangemaakt en naar aanleiding daarvan zal je dan ook bericht krijgen. Mocht je het niet eens zijn met de uitslag hiervan, dan kun je altijd de weg afleggen naar de geschillencommissie zoals @Energieboy ook al aangeeft. 

JohnvdH

Gedreven Liefhebber
  • 35Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Inflatie correctie is keurig van tevoren gemeld.

Jaap 5
topicstarter
Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik begrijp heel goed dat er een inflatie verhoging is.

Maar wat ik niet begrijp is dat dit toegepast wordt op basis van de besteldatum (19-06) en niet de ingangsdatum (19-07).

Dan pas wordt de dienst geleverd en begint de facturatie.

Voor die tijd moet je je oude abonnement opzeggen en heb je te maken met nummer behoud.

Ik vergelijk het maar met het bestellen van een keuken of auto.

Ook al kan de levertijd lang zijn, de garantie gaat in vanaf de lever datum.

En nogmaals, waarom is de actuele prijs die je bij een nieuw abonnement kan krijgen nog het zelfde als voor de prijsverhoging.

Energieboy
Expert
Expert
  • 12258Posts
  • 3558Oplossingen
  • 3200Likes

Het vergelijken met het bestellen van een keuken of auto, kan natuurlijk niet. Je hebt groot gelijk, als de keuken, of een auto, later binnen komt dan jij had verwacht, dan gaat pas de garantie in als deze is geplaatst, of wanneer je de garage uit rijd. Maar hier gaat het niet om een garantie, want je krijgt ook garantie op je nieuwe mobiel, op het moment dat je hem gebruikt en in huis hebt. Het gaat hier om een contract en die voorwaarden gaan in op het moment dat je hebt getekend, net zoals bij de koop van een auto en keuken. Als je nu een auto koopt dan staat er in je contract dat wanneer de auto duurder uitvalt, je ook meer moet betalen. Daar staat in de aankoop van mijn buren (toevallig hebben die net een nieuwe auto gekocht): Let op, deze voertuigen worden tijdelijk aangeboden tegen niet-vaste prijzen. Het is mogelijk dat de fabrikant zich genoodzaakt ziet de prijs na het sluiten van de koopovereenkomst te verhogen, indien de kosten op het moment van de productie van het voertuig aanmerkelijk blijken te zijn gestegen. 

Garantie en betalingen, het ingaan van een abonnement, is dan natuurlijk iets heel anders en valt niet te vergelijken met wat jij nu hebt. Waarom de actuele prijs voor nieuwe klanten wel het zelfde blijft en niet mee omhoog gaat is nieuwe klanten binnen halen prijzen. Zo gaat het al jaren en daar is niets aan te doen, elke provider doet hier aan mee, niet alleen Vodafone. Er is iets aan te doen, elk jaar, of 2 jaar, over te stappen naar een andere provider, of je provider bellen en zeggen dat je voor minder geld blijft en anders overstapt (dit laatste kan je altijd proberen).

Ik begrijp je volledig en zelf heb ik er ook moeite mee, maar het is eenmaal zo. Je kan ook 120 dagen voor het eind van je contract een nieuw contract afsluiten. Dat is voor mensen die dan een nieuw toestel nodig hebben leuk om te doen, maar het kan altijd zo zijn dat aan het eind van je contract de prijs opeens veel lager ligt dan die 120 dagen ervoor. Dat heet gokken en je verlies nemen als het anders uit pakt. Is wel een ander voorbeeld, maar pak hem graag even mee omdat er veel mensen dan ook boos worden omdat ze te vroeg gepiekt hebben. 

PJD

Gedreven Meedenker
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Dat is dan mooi als je abonnement ingaat op besteldatum, kun je per die datum het opzeggen, dus inhet geval van TS op 18-6 laatste dag, per 19/6 een andere provider.

Of gaat dat niet op omdat het dan wel 19/7 is ingegaan en je pas 18/7 laatste dag.

Dan is het namelijk met 2 maten meten in het nadeel van de klant, en dat zou niet mogen.

Wat jij vergelijkt @Energieboy is zeker een gok, op moment van een contract afspreken met een bepaalde ingangsdatum kan een risico zijn, maar het contract gaat pas die datum in en dan vind ik dat per die datum het gaat lopen, dus ook de lusten en de lasten.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Polls
Wat vind jij het mooiste aan de iPhone 16 serie?

Uitgelicht topic