1
Vraag
2
Reacties
johnnyvtz1990

Gedreven Liefhebber
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Locatie in Google maps wordt slecht gevonden

Ik had gisteren en vorige week mijn locatie aanstaan in de offline kaart. Zonder wifi of mobiele gegevens. Het duurde erg lang voordat de blauwe rondje van je locatie op de kaart kwam te staan.

Ik heb nu voor locatie de precisie verbeteren uit staan. Met deze optie kan je via wifi en bluetooth je locatie scannen.
Vertraagt dit het vinden van de locatie?

Nu ik dit heb uitgezet ervaar ik geen problemen na het meermaals getest te hebben op diverse locaties in Nederland.
Weet iemand hoe dit kan dat het lang duurde voordat mijn locatie gevonden werd?

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

@johnnyvtz1990 

Google verzamelt via je Android-smartphone locatiegegevens. Als je vaak je telefoon bij je draagt, weet Google bijna continu waar je bent. Welke locatiegegevens Google verzamelt, is deels afhankelijk van apparaat- en accountinstellingen en je omgeving. Als de locatie is ingeschakeld van je telefoon, kun je informatie krijgen op basis van de locatie, zoals voorspellingen voor woon-werkverkeer, restaurants in de buurt en betere lokale zoekresultaten.

Hoe Google Maps je huidige locatie vindt via gps en wifi: Maps gebruikt satellieten om je locatie vast te stellen tot op ongeveer 20 meter nauwkeurig. Als je in een gebouw of ondergronds bent, is gps soms onnauwkeurig. Aan de hand van de locatie van nabijgelegen wifinetwerken kan Maps bepalen waar je bent.

Alles over de instellingen van de locatie en Google Maps lees je hier

 

 

Bekijk in context

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Zodra je toestel een locatie wilt opvragen en er is geen verbinding, duurt het altijd even voordat het toestel verbonden is met de satelieten (gps) @johnnyvtz1990. Hetzelfde geldt natuurlijk voor het verbinden met een wifi netwerk en dan een locatie opvragen. 

Bekijk in context

5 Reacties 5
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hoi @johnnyvtz1990.
Dat is een hele goede vraag! Voor het opzoeken van je toestel of een locatie heb je een goede verbinding nodig. Zodra je toestel geen verbinding heeft en verbinding moet gaan zoeken (denk aan 2G, 4G, 5G, wifi en bluetooth), is het afhankelijk van het netwerk waarmee het toestel gaat verbinden en de sterkte van het signaal wat uitgestuurd en teruggestuurd wordt. Ik leg je graag meer uit over hoe het werkt per onderdeel. 

Bluetooth: het was voorheen in principe al mogelijk met de technologie om de signaalsterkte te meten en zo de afstand van het ene toestel tot het andere verbonden toestel te meten, maar het is ook mogelijk om precies te bepalen waar een toestel zich bevindt. Bluetooth combineert daarvoor het meten van de signaalsterkte samen met radiorichtingtechnologie, en daardoor wordt het in een keer mogelijk om de plaats van een object tot op de centimeter nauwkeurig te bepalen. Hiermee zouden speciale hulpmiddelen als de trackers en tiles verbeterd kunnen worden. Met Tile verbind je een klein tegeltje dat via bluetooth is verbonden met bijvoorbeeld je sleutelbos en als je je sleutels dan kwijt bent, maakt het tegeltje een geluid. Dat geluid wordt nu overbodig mits nu wel via bluetooth de exacte locatie van verbonden apparaten kan worden bepaald.

Wifi: alle moderne mobiele besturingssystemen selecteren centraal de meest energie-efficiënte methode om de locatie van de telefoon te bepalen op basis van de verschillende beschikbare locatie-aanbieders (GPS, wifi, radiomasten). Met wifi als locatie-aanbieder kan je telefoon simpelweg zijn locatie bepalen aan de hand van de set van wifinetwerken die gedetecteerd worden in het gebied waar je je bevindt. Je wifisensor geactiveerd houden, zelfs als je momenteel niet verbonden bent met een wifinetwerk, is dus erg belangrijk. Op die manier leert je smartphone je frequente locaties kennen op basis van de netwerken die gedetecteerd worden en informeert hij apps zoals tado° wanneer er zich een locatiewijziging heeft voorgedaan. Gebruik maken van wifi vermindert de activiteit van de GPS-sensor en ook het batterijverbruik aanzienlijk, terwijl de positiebepalingen even betrouwbaar of soms zelfs beter zijn dan wanneer alleen GPS gebruikt wordt.

 

Netwerk: De netwerk-gebaseerde techniek maakt gebruik van de infrastructuur van de service-provider om de locatie van de mobiele telefoon te bepalen. Het voordeel hiervan is dat deze gebruikt kunnen worden zonder de mobiele telefoon te beïnvloeden. De nauwkeurigheid van de netwerk-gebaseerde methoden varieert. Dit komt doordat deze afhangt van de concentratie van de masten en van de implementatie van de al dan niet recentste timing methodes. Zo zal in een stedelijke omgeving de locatiebepaling nauwkeuriger zijn dan in een landelijke omgeving.

GPS: gps gebruikt 32 (bij opstart 24) verschillende satellieten die elk in een van de zes banen op 20.200 km hoogte cirkelen. Deze banen zijn zodanig gekozen dat vanaf elke plaats op aarde altijd minstens vier satellieten waarneembaar zijn. Het meetprincipe van het Global Positioning System is gebaseerd op de afstandsmeting tussen satelliet en ontvanger en het bekend zijn van de positie van de satelliet. De afstanden tussen de satelliet en de ontvanger worden uit de gemeten looptijden van radiogolven afgeleid.

 

Zo zijn er nog een aantal technieken die hiervoor gebruikt worden. De sterkte van het desbetreffende netwerk (waarvoor gekozen is) is hierin ook van belang. Hoe sterker de verbinding van een netwerk is, hoe sneller het zal werken. Het kan dus soms zeker schelen als bepaalde opties uitgezet worden. Vergeet niet dat een smartphone altijd bezig is op de achtergrond. Denk hierbij aan het synchroniseren van apps, bijwerken van app etc. Ook dit kan voor een vertraging zorgen. Zet je dan in een keer bijvoorbeeld mobiele data (4G en/of 5G) uit, dan zal je telefoon stoppen met synchroniseren. Je toestel gaat hier dan verder mee zodra er weer een verbinding is. Met andere woorden: het is ook zeker van belang wat het toestel op de achtergrond aan het doen is en welke apps er nog open staan. Ik persoonlijk raad je aan om locatiebepaling in te schakelen. Mocht je het toestel kwijt raken en je hebt je toestel geregistreerd staan, dan kun je het toestel terug vinden zolang er een verbinding is. 

johnnyvtz1990
topicstarter
Gedreven Liefhebber
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Bedankt Steven voor je uitleg.

Welke opties kan ik het beste uitschakelen?

Wat bedoel je precies met locatiebepaling?

Ik had het vandaag in mijn woonplaats dat ik locatie aan heb staan in een offline kaart. Het lukte niet om mijn locatie te vinden. Had precisie verbeteren uitstaan (scannen via wifi en via bluetooth) optie in Google Maps. Heb dit daarna weer aangezet en zelf ook de wifi en bluetooth maar ook dat hielp niet. Ik kreeg mijn locatie pas te zien nadat ik contact had gemaakt met wifi in mijn huis.
Ik merk dat als ik eenmaal contact heb gehad met wifi hij mijn locatie overal wel vindt binnen de offline kaarten. Als ik mijn locatie een tijd niet aan heb gehad heeft die dus blijk baar moeite met het bepalen van mijn locatie. Ook had ik mijn offline kaarten geüpdatet. Of dat van invloed is geweest?

Waar ligt dit dan aan dat het zolang duurde voordat die mijn locatie vond? Hij zou deze locatie juist moeten kennen.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

@johnnyvtz1990 

Google verzamelt via je Android-smartphone locatiegegevens. Als je vaak je telefoon bij je draagt, weet Google bijna continu waar je bent. Welke locatiegegevens Google verzamelt, is deels afhankelijk van apparaat- en accountinstellingen en je omgeving. Als de locatie is ingeschakeld van je telefoon, kun je informatie krijgen op basis van de locatie, zoals voorspellingen voor woon-werkverkeer, restaurants in de buurt en betere lokale zoekresultaten.

Hoe Google Maps je huidige locatie vindt via gps en wifi: Maps gebruikt satellieten om je locatie vast te stellen tot op ongeveer 20 meter nauwkeurig. Als je in een gebouw of ondergronds bent, is gps soms onnauwkeurig. Aan de hand van de locatie van nabijgelegen wifinetwerken kan Maps bepalen waar je bent.

Alles over de instellingen van de locatie en Google Maps lees je hier

 

 

johnnyvtz1990
topicstarter
Gedreven Liefhebber
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ik heb hem vanochtend getest bij mijn huis en werk buiten zonder wifi en toen pakte hij mijn locatie zonder problemen.  Als ik mijn locatie een tijd niet heb gebruikt (24 uur) dan duurt het langer voordat hij hem op een offline kaart vindt. Als ik dan eenmaal verbinding heb gemaakt met wifi werkt hij daarna goed zonder wifi op offline kaarten.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Zodra je toestel een locatie wilt opvragen en er is geen verbinding, duurt het altijd even voordat het toestel verbonden is met de satelieten (gps) @johnnyvtz1990. Hetzelfde geldt natuurlijk voor het verbinden met een wifi netwerk en dan een locatie opvragen. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic