1
Vraag
2
Reacties
johnnyvtz1990

Gedreven Liefhebber
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Batterij smartphone wat sneller leeg. Bug in een app.

Ik heb zelf het idee dat de batterij van mijn smartphone sinds vorige week iets sneller leegloopt. Smartphone is twee maanden oud en heb hem getest na een een hele tijd niet te gebruiken en de Samsung members app en ben tot de conclusie gekomen dat het niet hardwarematig is. Voor de rest staat GPS, Bluetooth en NFC uit. 

Wipe cache partitation en repair apps heb ik ook al uitgevoerd. Sofware is up-to-date

Zelf heb ik het idee dat het kan komen door een bug in een app. Het trekt de batterij ook niet erg leeg, maar slechts wat meer.

Zijn er meer mensen die dit herkennen?
Zou een bug in een app dit kunnen veroorzaken en wat kan ik er tegen doen?
Misschien afwachten tot een volgende update van die app?


Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @johnnyvtz1990 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Of meer mensen dit herkennen is eigenlijk niet zo belangrijk, jij hebt het probleem. Het kan zijn dat een app niet goed functioneert op een nieuw toestel en dat die daardoor teveel stroom verbruikt. Dit heb ik zelfs met mijn iPhone, als een app niet goed reageert op de nieuwe software versie dan kan de batterij sneller leeg lopen of juist niet goed meer werken. Je zou, als je toch een backup hebt, helemaal opnieuw beginnen met een leeg toestel en dan kijken wat er gebeurd. Doet die het goed dan kan je er handmatig apps bij plaatsen en dan ga je ze langzaam allemaal af. Zet je agenda/mail/contacten terug vanuit je backup en kijk dan nog eens. Bij mij heeft het ook een keer geholpen door netwerkinstellingen te laten wissen en opnieuw zelf in te stellen. Het kan dus van alles zijn. Maar een app niet nog niet mee kan komen op je nieuwe toestel is het voorkomen probleem. 

Bekijk in context

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Nee hoor, het hoeft zeker geen bug te zijn in je toestel. Het kan ook een bug zijn in een app, die ze niet goed hebben geüpload en waardoor jij dan problemen hebt met je batterij. Het kan aan zoveel dingen liggen, dat is het moeilijke juist van dit soort dingen. Daarom, wanneer mijn batterij opeens heel snel leeg raakt, zet ik hem terug naar fabrieksinstellingen en ga ik lekker alles opnieuw installeren. Kost me wel een dagje werk, maar dan heb ik hem wel weer op orde en kan ik zien waar het aan ligt (mits ik er de tijd voor neem, want je ziet het niet bij alle apps direct). 

Maar het kan aan zoveel dingen liggen, ook aan apps die zomaar op de achtergrond mee gaan, dus open staan. Ik kan dit wel op mijn iPhone bekijken, weet niet of dat op een Samsung ook kan. Lijkt me wel dat je daarop ook kan zien welke apps je het meest hebt gebruikt of het meest open stonden. Maar dat weet ik dus niet. Gewoon maar even afwachten en aan kijken. 

Bekijk in context

8 Reacties 8
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @johnnyvtz1990 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Of meer mensen dit herkennen is eigenlijk niet zo belangrijk, jij hebt het probleem. Het kan zijn dat een app niet goed functioneert op een nieuw toestel en dat die daardoor teveel stroom verbruikt. Dit heb ik zelfs met mijn iPhone, als een app niet goed reageert op de nieuwe software versie dan kan de batterij sneller leeg lopen of juist niet goed meer werken. Je zou, als je toch een backup hebt, helemaal opnieuw beginnen met een leeg toestel en dan kijken wat er gebeurd. Doet die het goed dan kan je er handmatig apps bij plaatsen en dan ga je ze langzaam allemaal af. Zet je agenda/mail/contacten terug vanuit je backup en kijk dan nog eens. Bij mij heeft het ook een keer geholpen door netwerkinstellingen te laten wissen en opnieuw zelf in te stellen. Het kan dus van alles zijn. Maar een app niet nog niet mee kan komen op je nieuwe toestel is het voorkomen probleem. 

johnnyvtz1990
topicstarter
Gedreven Liefhebber
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hallo Energieboy,

Bedankt voor je tips. De telefoon terugzetten naar fabrieksinstellingen zie ik niet echt zitten. Ik kan het altijd nog is overwegen. Het is op het moment nog niet echt hinderlijk dat die iets sneller leeg loopt.

Ik merk het sinds 10 oktober. Precies een week dus. De laatste software update is geïnstalleerd op 22 augustus. Vanaf 22 augustus heb ik niets gemerkt tot nu dan. Het zou aan een app kunnen liggen die in die periode rond 10 oktober is geüpdatet. 

Netwerkinstelling resetten heb ik ooit wel is gedaan voor iets anders. Hoe zou dit het probleem precies kunnen oplossen? (vraag uit interesse)
Wat ik ook kan doen is afwachten op nieuwe updates van apps of wachten op een nieuwe software update. Dit kan het probleem ook oplossen?

Ik las wel ooit dat whatsapp een bug had, waardoor de batterij sneller leeg ging. Ik denk niet dat dit de veroorzaker bij mij kan zijn.
https://nos.nl/artikel/2310341-whatsapp-gebruikers-klagen-over-lege-batterij-na-update

Ik kwam ook dit artikel tegen over de Google app die recent voor batterijproblemen zorgde. Misschien dat deze het is.
https://piunikaweb.com/2021/10/02/latest-google-app-update-report-battery-drain-and-overheating/

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Je kan zeker afwachten wat er gebeurd en als de Google app een probleem is, probeer die dan eraf te halen en kijk wat er gebeurd. Whatsapp is volgens mij al wel een tijdje terug, dus niet echt mijn verwachting. Netwerkinstellingen resetten kan helpen, hoeft niet. Het ligt eraan of dat het probleem is met een app?!

Het blijft altijd heel lastig en moeilijk om te zeggen. Uiteraard is het terug zetten naar een leeg toestel en opnieuw beginnen een hoop werk, en het laatste wat je kan doen, maar soms helpt het wel. Want een toestel neemt elke keer allemaal instellingen over en het kan best gebeuren dat deze in elkaar verwikkeld raken. Maar goed, het is wel even werk. Zelf doe ik het eigenlijk altijd als ik een nieuw toestel neem of bij een update van mijn iOS en ik maar het idee heb dat het niet goed/lekker loopt. Maar je moet er tijd voor hebben, en zin 😁😊

johnnyvtz1990
topicstarter
Gedreven Liefhebber
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Whatsapp lijkt mij ook niet de oorzaak. Was een voorbeeld van bijna twee jaar terug. Heb er toen op mijn oude telefoon niks van gemerkt zover ik mij kan herinneren. 

Ik denk zelf niet dat het het komt doordat die instellingen van het vorige toestel heeft overgenomen. Ik heb dit toestel al twee maanden en toen liep deze minder snel leeg. Meest voor de hand liggend is een bug die rond 10 oktober is geinstalleerd. Ben het toen pas gaan merken, maar het kan ook iets eerder zijn dan 10 oktober. Wat ik al zij trekt die de batterij ietsjes sneller leeg, maar ook niet extreem als ik die verhalen lees van de Google app en Whatsapp. Laat ik me er ook niet al te druk om maken.

Het is juist wat je zegt dat je zin en tijd ervoor moet hebben om weer met een leeg toestel te beginnen😀.

Niks doen en wachten op updates kan ook nog helpen toch?

johnnyvtz1990
topicstarter
Gedreven Liefhebber
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@Energieboy 

Ik heb het idee dat dat het kan komen door de Google App. Heb deze gisteren verwijderd en vandaag met de nieuwste versie kunnen updaten. Ik heb ook nog andere diverse updates gehad. Ik heb na het updaten mijn telefoon opnieuw opgestart. Is dat altijd een goed idee?

Ik heb ook nog contact gehad met Samsung en hun leek het ook aanmerkelijk dat het een bug in een app kan zijn. 
Samsung vertelde ook dat een batterij in het begin ook wat sneller leeg kan lopen, omdat hij moet wennen aan hoe je hem gebruikt.
Nu heb ik hem afgelopen tijd wat minder gebruikt en kan het kloppen dat als ik hem nu weer meer ga gebruiken hij dan ook sneller leegloopt?

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Ik heb zelf geen Samsung, maar bij Apple werkt het ook zo.
Zodra er een nieuwe iOS (update) uitkomt dan moet die ook even bekijken wat ik allemaal doe en dan de eerste paar dagen loopt het ook sneller leeg. Of ik hem dan veel, of minder veel gebruik, dat maakt niet uit. Het kan dus zeker aan een app liggen die nog geen update heeft gehad. Even aankijken dan maar, dat is het beste wat je kan doen.

johnnyvtz1990
topicstarter
Gedreven Liefhebber
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes


@Energieboy 
Ja precies. Het kan ook aan een app liggen die nieuw geüpdatet is en dat daardoor de telefoon de eerste dagen wat sneller leeg loopt. Het hoef dus niet altijd een bug te zijn? Begrijp ik het goed?

De Google app kwam in het batterijverbruik niet naar boven, want ik gebruik hem ook eigenlijk niet. Kan die toch op de achtergrond invloed hebben gehad op de batterij door een bug?

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Nee hoor, het hoeft zeker geen bug te zijn in je toestel. Het kan ook een bug zijn in een app, die ze niet goed hebben geüpload en waardoor jij dan problemen hebt met je batterij. Het kan aan zoveel dingen liggen, dat is het moeilijke juist van dit soort dingen. Daarom, wanneer mijn batterij opeens heel snel leeg raakt, zet ik hem terug naar fabrieksinstellingen en ga ik lekker alles opnieuw installeren. Kost me wel een dagje werk, maar dan heb ik hem wel weer op orde en kan ik zien waar het aan ligt (mits ik er de tijd voor neem, want je ziet het niet bij alle apps direct). 

Maar het kan aan zoveel dingen liggen, ook aan apps die zomaar op de achtergrond mee gaan, dus open staan. Ik kan dit wel op mijn iPhone bekijken, weet niet of dat op een Samsung ook kan. Lijkt me wel dat je daarop ook kan zien welke apps je het meest hebt gebruikt of het meest open stonden. Maar dat weet ik dus niet. Gewoon maar even afwachten en aan kijken. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic