Thomas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 428Posts
  • 21Oplossingen
  • 17Likes

Bellen over WiFi en 4G [VoLTE - VoWiFi]

Bij Vodafone maak je gebruik van een goed netwerk. Toch kan het zo zijn dat het bereik af en toe wegvalt. Bijvoorbeeld door dikke betonnen muren van huizen en kantoorpanden. Daarvoor hebben wij nu een oplossing: Bellen via 4G en WiFi. Dan ben je onderweg én binnen goed bereikbaar. Lees in dit topic alle informatie hierover. 
 

4377i3E03042844E720C6.png

Algemene informatie 


Wat is WiFi en 4G bellen?
Met 4G bellen is het niet alleen mogelijk om via het 2G/3G netwerk te bellen, maar ook via ons 4G netwerk. Met WiFi bellen gebruik je WiFi om verbinding te maken als er geen mobiel netwerk van Vodafone beschikbaar is.

Vanaf wanneer kan ik hier gebruik van maken?
Alle particuliere en klein zakelijk abonnees met een geschikt toestel kunnen Bellen via 4G/Bellen via WiFi gebruiken. Dit geldt inmiddels ook voor veel grootzakelijke klanten. Vanaf begin februari 2020 is One Net wel geschikt voor bellen via 4G/Bellen via WiFi. Dit geldt overigens voor zowel One Net Express als One Net Enterprise.

Wat heb ik nodig om Bellen over WiFi te gebruiken?
Je hebt een 4G geschikt abonnement nodig (particulier of klein zakelijk) én je beschikt over het juiste toestel met de laatste softwareupdate. Als je nog geen 4G toestel hebt, kun je met Vodafone Next een nieuw toestel aanvragen. 

Wat zijn de kosten voor WiFi en 4G bellen?
Je betaalt geen extra kosten voor WiFi en 4G bellen. Een gesprek berekenen we op dezelfde manier als Bellen via 2G/3G.

Is mijn toestel geschikt voor Bellen via WiFi?
Onderaan dit topic zie je in de PDF-bijlage met welke toestellen je gebruik kunt maken van Bellen via 4G/ Bellen via WiFi. Dit bestand werken wij direct bij zodra er een nieuw toestel beschikbaar is. Volg dit topic om op de hoogte te blijven. Heb jij al een account op onze Community? Klik dan als je ingelogd bent op 'Topic volgen' en je ontvangt automatisch een e-mail wanneer wij de lijst bijwerken. Ben je nog geen lid van het forum? Maak dan nu een account aan 

Wanneer gaat Vodafone toestel XX ondersteunen?
Wij doen geen uitspraken hierover totdat we zeker weten dat ondersteuning voor een specifiek toestel ook daadwerkelijk beschikbaar is voor jullie. Zodra een toestel geschikt is voor Bellen via 4G en/of WiFi, melden wij dit hier. De Samsung is in ieder geval geschikt voor Bellen via 4G en WiFi vanaf model Samsung S6 en hoger. Voor de iPhone geldt het volgende: alle varianten vanaf de iPhone 6 werken met Bellen via 4G en WiFI. Voor Huawei P serie alle varianten vanaf de P10, de Mate serie alle varianten vanaf de 10. En tot slot voor de P Smart serie werken alle varianten vanaf 2018 met Bellen via 4G en WiFi. Bekijk in de PDF-bijlage onderaan het topic of jouw toestel geschikt is. 

Kan ondersteuning voor een bepaald toestel versneld of aangevraagd worden?
Het veelvuldig vragen om support bij Vodafone versnelt eventuele ondersteuning voor een toestel niet. Vanuit Vodafone werken we graag met toestelleveranciers samen. Echter, die moeten op hun beurt tijd en middelen vrijmaken om hun toestellen (in samenwerking met ons) beschikbaar te maken voor Bellen via 4G en/of WiFi. Wanneer een toestel dus (nog) niet geschikt is voor Bellen via 4G en/of WiFi, wil het dus niet zeggen dat wij dat geblokkeerd hebben. We benaderen fabrikanten proactief om deze functie op hun toestellen te activeren en werken hiervoor graag met hen samen. Wij kunnen de software van het toestel zelf namelijk niet aanpassen.

Wil jij concrete informatie óf een verzoek doen voor Bellen via 4G en/of WiFi op ons netwerk voor een bepaald toestel? Dan raden we je aan om contact op te nemen met de producent van het betreffende toestel.
 

VoLTE en Roaming

 

In de toekomst gaan enkele operators in het buitenland zowel 2G als 3G uitschakelen. Denk bijvoorbeeld aan landen als Korea, Amerika, Mexico en Canada (oa). In die landen wordt Bellen via 4G (VoLTE) dan de enige manier om bellen of gebeld te worden. Vodafone werkt er hard aan om 4G bellen in het buitenland mogelijk te maken. Wil je bereikbaar blijven voor het thuisfront? Schakel dan alvast Bellen via 4G aan in je toestel. Zodra 4G bellen in het buitenland mogelijk is, kan je daar direct gebruik van maken. Tot die tijd biedt 4G bellen je thuis ook al een betere verbinding en signaal binnenshuis. 

 

Voor Bellen via 4G (VoLTE) heb je een actieve internetverbinding nodig. Bevind je je straks in één van de landen die 2G en 3G uitgeschakeld hebben en is je databundel op? Of heb je je datalimiet van 60,50 euro bereikt én geen actieve Alles in 1 Wereldbundel? Dan kan je niet meer internetten. 

In dat geval raden we je aan om je datalimiet in My Vodafone te verhogen. Of koop een extra databundel om te blijven bellen, appen en sms’en via het 4G netwerk in dat desbetreffende land.

 

In landen waar 2G en 3G wel nog actief is, kan je wel blijven bellen en sms’en als je databundel op is. In Nederland blijft 2G voorlopig sowieso beschikbaar tot eind 2024. 

 

Eén minuut bellen via het mobiele netwerk wordt altijd afgerekend als één minuut bellen, ongeacht of je belt via 2G, 3G, 4G of 5G. Dus niet in MB’s. Dit zie je ook zo terug op je factuur en in My Vodafone bij je verbruik. 

IMS Services
 

Noodnummers bellen
Wil je via Wifi een noodnummer zoals 112 bellen? Dan schakelt je toestel automatisch over naar het mobiele 2G of 3G netwerk. Je bent namelijk verplicht om je locatiegegevens mee te sturen wanneer je een noodnummer belt en dat kan niet via WiFi bellen. Heeft ons mobiele netwerk tijdelijk geen dekking? Geen zorgen. Je toestel schakelt dan automatisch over naar het netwerk van een andere provider.

Ik krijg een melding van IMS Service over noodoproepen
Het kan zijn dat de IMS melding in beeld komt. In de IMS melding zie je het volgende staan: "noodoproepen alleen in gebieden met mobiele dekking ".
Als Bellen over WiFi in je telefoon aan staat, krijg je deze melding. Vodafone is verplicht je op de hoogte te stellen van het feit dat je geen noodoproepen kunt plaatsen als je Bellen via WiFi gebruikt. Deze melding ontvang je ook wanneer je de functie Bellen over WiFi in je toestel hebt aanstaan, én je telefoon maakt verbinding met een WiFi-netwerk.
 

Ik wil de IMS Service melding uitzetten
Enkel de gebruiker van het toestel kan deze melding uitschakelen. Vodafone kan dit niet voor jou doen omdat het een toestelinstelling is. Uiteraard is dit wel op eigen risico en is Vodafone niet aansprakelijk voor eventuele problemen die hieruit ontstaan.


Update 01-12-2020:

Het kan zijn dat het niet meer mogelijk is om deze melding uit te schakelen is. Dit is software en toestelafhankelijk. 
 

Gebruik je een iPhone? Dan wordt deze melding niet actief gepusht. Mocht je toch op een of andere manier hinder ervan ondervinden? Dan dien je de volledige functie Bellen via WiFi in je telefoon uit te schakelen. Ga hiervoor naar de Instellingen -> Mobiel netwerk -> Bellen via WiFi. Houd er verder rekening mee bij een iPhone dat wanneer je het alarmnummer belt, het gesprek via het mobiele netwerk wordt geleid: indien beschikbaar! Gaat de call via WiFi, dan wordt de locatievoorziening van je toestel gebruikt, ook als je dit uitgeschakeld hebt. Wij raden aan bij noodgevallen gewoon je mobiele netwerk te gebruiken. 

Androidgebruikers kunnen zelf de melding uitschakelen zonder Bellen via WiFi uit te zetten.

  1. Hiervoor ga je naar het zoekscherm van je telefoon.
  2. Veeg vanaf het beginscherm van onder naar boven. 
  3. Vervolgens typ je in het zoekveld “IMS service” en klik je op het resultaat. Dan opent er een pop-up. 
  4. Klik op Meldingen. Hierdoor opent er een nieuw scherm. 
  5. Klik dan op imsicon_channel_0. Deze zal greyed out zijn, maar je kunt er gewoon op klikken. 
  6. Hier zet je de Melding op Stil. De optie om bij het Vergrendelscherm de inhoud te verbergen zet je aan. En tot slot zet je de optie Niet storen uit.


Toestelinstellingen voor VoLTE


Je toestel instellen voor WiFi bellen
Voor het bellen via 4G hoef je verder niets te veranderen. Je telefoon instellen voor Bellen via WiFi doe je zo: 

Android
1. Open de telefoonapplicatie (Het groene bel-knopje)
2. Ga naar instellingen
3. Selecteer Bel via WiFi: Aan
4. Daarna kies je bij Voorkeur WiFi of Voorkeur mobiele netwerk voor: Voorkeur mobiele netwerk.

Een andere optie is: 
1. Ga naar je beginscherm
2. Veeg van bovenaan naar beneden. Hierdoor komt er een menu naar beneden geschoven 
3 Veeg van rechts naar links
4 Zet bellen via WiFi aan.

ff3d1c4b-d4a8-4467-b499-c7372674b036.png


Vodafone Smart Ultra 7

1. Ga naar Call+
2. Klik rechts op opties (3 bolletjes)
3. Ga naar Instellingen
4. Ga naar Oproepinstellingen
5. Ga naar Bellen via WiFi en klik deze optie aan
6. Je ziet nu bovenin je scherm dat 'Bellen via WiFi' is ingeschakeld

c2cef19c-f9cc-4b23-99ef-d63ebbdf691c.png


iPhone

Vanaf 29-03-2018 staat Wifi bellen standaard aan op Apple toestellen met iOS 11.3 of hoger. Hierdoor hoef je dus geen instellingen meer aan te passen en maak je direct gebruik van Bellen via WiFi. Een uitzondering hierop is de iPhone 5s/c. Deze ondersteunt namelijk géén 4G waardoor we geen overdracht kunnen doen van het WiFi naar het mobiele netwerk. Dit zou namelijk kunnen leiden tot een verbroken verbinding. Uiteraard kun je als gebruiker hier wel handmatig voor kiezen, om in specifieke gevallen je indoor dekking alsnog te verbeteren.

Op deze manier schakel je de iPhone handmatig in voor Bellen via WiFi: 

  • Ga naar 'Instellingen' > 'Telefoon' > 'Bellen via wifi' en zorg dat 'Bellen via wifi' ingeschakeld is.
  • Start de iPhone opnieuw op.
  • Maak verbinding met een ander wifinetwerk. ...
  • Schakel 'Bellen via wifi' uit en weer in.

Het instellen van Bellen over 4G voor Apple:

  • Ga naar instellingen > Mobiel Netwerk > Opties mobiele data.
  • Klik op 'Schakel 4G in'
  • Klik vervolgens op 'Gesprekken en data'
  • Zodra er een vinkje verschijnt, kun je na één werkdag bellen via het 4G Netwerk.
     

Het instellen van Bellen over 4G voor Android:

  • Ga naar instellingen > Verbindingen > mobiele netwerken > Bellen via 4G
  • Zet de schakelaar aan.

[Update 22-7-2019] Bellen over 4G en Wifi met de Xiaomi Mi 9
Gebruikers met een Xiaomi Mi 9 kunnen nu na het bijwerken van de laatste Vodafone software gebruik maken van Bellen via 4G en Wifi. De PDF-bijlage in dit bericht is nu ook bijgewerkt met deze informatie. 
Let op: alleen de Vodafone Software is geschikt. Deze herken je aan de “VF” in de software versie, bijvoorbeeld V10.2.7.0.(PFAEUVF).
 

Bellen via WiFi lukt niet.. 
 

Waarom zie ik geen WiFi Bellen in mijn scherm?
Omdat het toestel over het algemeen zelf kiest wanneer het overschakelt naar WiFi Bellen.

Mijn firewall blokkeert bellen via WiFi, welke poort(en) gebruiken jullie?
De verbinding verloopt via UDP poorten 500 en 4500. Zorg ervoor dat je firewall deze poorten niet blokkeert.

Ik ben in het buitenland, waarom werkt het niet?
Vanuit het buitenland ondersteunen we Bellen via 4G en/of WiFi nog niet. Je gesprek verloopt daarom automatisch via 2G of 3G.

Mijn router/modem maakt gebruik van een buitenlandse alternatieve DNS, levert dat problemen op?
Er wordt een controle uitgevoerd op het source IP. Je moet dus een Nederlands IP-adres hebben om Bellen via WiFi te gebruiken.

Het lukt niet om Bellen via 4G en/of WiFi te gebruiken met mijn prepaid aansluiting, hoe kan dat?
Inmiddels zou je met prepaid ook gebruik moeten kunnen maken van deze dienst. Mits je hiervoor het geschikte toestel hebt, uiteraard. 
 

Deel jouw ervaringen! 
 

Heb je vragen over WiFi- en/of 4G-bellen of wil je jouw ervaringen delen?

Stel je vraag en open je eigen topic. Voor specifieke technische problemen waar de Community ook geen antwoord op heeft, bel je met 1201. Vraag dan naar de Network Crew (tijdens kantoortijden).

Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen rondom Bellen via WiFi? Volg dan dit topic. Zodra er een update is, plaatsen we deze hier. Wil je direct een melding krijgen als er nieuws is? Abonneer je dan op dit topic door rechtsboven bij "Opties" op "Abonneren" te klikken. Je ontvangt dan een e-mail als er een update is. Ben je nog geen lid van onze Community? Maak dan eerst een account aan

www.vodafone.nl/act/c/VoLTE-topic

648 Reacties
Casper67

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Goedendag,

Ik heb een Samsung Galaxy S6 (NL, los gekocht bij Mediamarkt) met een simonly.
Android 6.01 G925FXXU5DPLD (laatste software versie, er zijn geen updates) maar ik kan geen Wifi en 4G bellen.

Volgens de gegevens op de site moet het toestel geschikt zijn, maar ik kan dit niet instellen.
Heeft iemand een idee wat ik over het hoofd zie?

Casper
Anonymous
Niet van toepassing
Heb je de optie bij bellen "bellen over wifi" al aangezet?
knoxville

Gedreven Ontdekker
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Goedeavond,

Ik denk dat ik blij ben gemaakt met een dooie mus. Ik heb geduldig gewacht zoals jullie adviseerde. Vandaag het toestel geupdate naar 6.0.1 maar de functie staat er nog altijd niet bij!

Graag wil ik toch echt een passende oplossing. Is er een mogelijkheid dat ik mijn toestel ga omruilen bij een Vodafone winkel voor een toestel welke wel de volledige functionaliteit biedt?

Afwachtend op U reactie.
Zie afbeelding voor details


Rolf_

Nieuwkomer
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Rolf_ schreef:


Beste Serkan de Moderator,
Serkan de Moderator schreef:
[Update] Bellen over WiFi en 4G met een iPhone 6 of nieuwer:
Apple gebruikers met een iPhone 6 of nieuwer kunnen vanaf nu ook bellen via WiFi en 4G. De softwareversie die je hiervoor nodig hebt is iOS 10.2 of hoger. Indien het bij jou nog niet werkt kan het zijn dat je de providerinstellingen nog dient bij te werken. De benodigde versie is 27.2. Zie hier hoe je dat doet.

Op deze pagina vind je meer informatie over bellen met Voice over LTE (VoLTE) en hoe je VoLTE kunt inschakelen op je toestel. Wil je meer informatie over bellen en gebeld worden via WiFi? Kijk dan hier.
Je schrijft dat de softwareversie iOS 10.2 of hoger ondersteund wordt. Dit is misschien wel zo, maar bij de publieke beta van iOS 10.3 beta 1 wordt carrier-instellingen vf nl 27.5.1 meegeleverd. Dit heeft tot gevolg dat VoLTE niet (meer) ondersteund wordt. Als ik een telefoongesprek maak, dan zie ik dat de iPhone7 terug valt op het 3G netwerk alvorens te starten met de call setup. Voor de update naar iOS 10.3 beta 1 bleef de telefoon op het 4G netwerk voor de call setup. Overigens, bij Mobile data / Mobile Data Options heb ik bij Voice & Data, 4G geselecteerd.

Gaan jullie een nieuwe carrier update sturen? Of zal dit opgelost zijn in de publieke beta 2 van iOS 10.3?
Ok, het is opgelost in de publieke beta 2 van iOS 10.3 met carrier-installingen vf nl 27.5.2.
knoxville

Gedreven Ontdekker
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Contact? Ik ben benieuwd hoe we de juiste csc krijgen in een toestel wat bij Vodafone is gekocht. Zoals ik hierboven al aangaf ik gewacht op update 6 van Android. Vervolgens een update uitvoert maar WiFi bellen is nog altijd niet beschikbaar aangezien vf niet in de csc staat.

Nog altijd, afwachtend op uw antwoord
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hoi knoxville,

Is het toestel via Vodafone gekocht? Hier zou dan branded software op moeten staan, vreemd dat het in dit geval niet aan de hand is. Heeft je vriendin het toestel via de Vodafone webshop, telefonisch of via de winkel besteld? En niet via een externe dealer in Vodafone abonnementen.

Omdat er geen VF in de CSC code staat maar PHN houdt dit in dat het een unbranded toestel is, deze zal alleen van Samsung zijn updates ontvangen in plaats van Vodafone.

Wat ze zou kunnen doen is een Samsung Service Center te bezoeken, met de bon om te kijken of er een mogelijkheid is de software van PHN naar VF te verwisselen. Als dit mogelijk is moet ze wel even een back up maken van haar gegevens, dat kan via Samsung Kies.
Jaap103

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik sta op het punt van overstappen op Tele 2 , op de update voor de S6 wachten gaat mij te lang duren ,jammer ben al 8 jaar klant.
knoxville

Gedreven Ontdekker
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Ja, het toestel is bij Vodafone gekocht. Er staat geen branded software op. Het toestel is via de webshop besteld.

Daarom valt het me ook zo tegen dat jullie niet een passende oplossing bieden. Zelfs als de nieuwe versie software uitkomt weten jullie niet zeker of het gaat werken....

Als ik hem naar een service point moet brengen ben ik 3 a 5 dagen mijn telefoon kwijt voor een relatief simpele firmware change. Standaard procedure bij Dynafix...


HugoB

Nieuwkomer
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Ik heb hier een Samsung A3 2016 met unbranded software. Deze zou met de VDF software ook geschikt moeten zijn voor wifi bellen en bellen via 4G. Ik heb tot nu toe twee pogingen gedaan om met Odin de betreffende versie afkomstig van sammobile.com/firmware erop te zetten, maar helaas geeft hij een fout bij de download ervan in Odin.

Weet iemand of dit überhaupt mogelijk is om zelf te doen en zo ja, welke stap ben ik vergeten?
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Vanwege VoLTE wil je overstappen? Bij Tele2 kun je alleen met andere Tele2-klanten in HD bellen, bij Vodafone kun je zowel met Vodafone als met KPN-klanten in HD bellen. Dus volgens mij is het wachten het wel waard?
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hi knoxville,

Bij sommige Samsung Service Centers is het mogelijk om gemakkelijke en simpele reparaties uit te voeren.

Heb je toevallig al contact opgenomen met de klantenservice zodat er een case kan worden geopend om te onderzoeken hoe dit is gebeurd. En een eventuele oplossing.
knoxville

Gedreven Ontdekker
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
SamsungExpert, welk service centrum kan dat dat? Dynafix is zover ik weet de enige in Zuid Limburg. Ik kan dadelijk stad en land afrijden voor een firmware te upgraden.

Hoe zit het inderdaad met Odin Software van Samsung?

Kun je niet zelf de juiste firmware erop zetten? Via Officiele website vind ik helaas niet de juiste firmware. SamsungExpert kun jij nakijken wat de juiste CSC is voor de samsung SM-G920F S6?

Ja, SamsungExpert er is een case geopend en Vodafone kan helaas niks voor me betekenen. Geen tegenmoetkoming geen korting. Enkel vervroegt verlengen, maar dat kan ik ook zonder dat ik een klacht heb.

Voor andere die juiste info zoeken:
PHN: Nederland Unbranded
TNL: T-Mobile Nederland Branded
VDF: Vodafone Nederland Branded
DBT: Duits Unbranded
XEF: Frans Unbranded
BTU: UK Unbranded
ITV: Italie Unbranded
XEO: Polen Unbranded
NEE: Noord Europees Unbranded

Hopelijk kan Vodafone met wat inside information komen. Het kan er bij mij niet in dat jullie ook niet zeker weten of versie 7 wel VoLTE / VoWifi ondersteund net zoals jullie het niet wisten bij versie 6.

Ik weet 100% zeker dat Vodafone iemand bij de afdeling inkoop heeft werken wat rechstreeks contact heeft met Samsung verkoop. Deze kunnen dit soort dingen gegarandeerd beantwoorden! De vraag is enkel waarom dit niet word doorgecommuniceerd naar de onderste laag van de organisatie.

Wil je je klanten goed informeren zul je toch wat verder moeten kijken dan je neus lang is.

knoxville

Gedreven Ontdekker
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Een zogenaamde "root" is schijbaar niet nodig voor het veranderen van de CSC naar de juiste branded vodafone CSC.

Als Vodafone nou de juiste Vodafone Branded firmware aanleverd deze website voor de o.a. de Samsung S6 kunnen we gewoon met de orginele Odin software de firmware veranderen.

Graag zie ik dit geregeld worden.
HugoB

Nieuwkomer
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
De juiste firmware staat er volgens mij gewoon op via de site. Het probleem is alleen dat je met Odin niet zomaar kan switchen van PHN naar VDF, hij geeft dan een error bij het inladen. Een echte oorzaak heb ik nog niet, maar blijkbaar is de partitie indeling anders of iets dergelijks. Ik weet alleen niet precies hoe ik dit kan verhelpen.

Mocht iemand weten hoe je over kunt van PHN naar VDF op een A3 2016, dan houd ik me aanbevolen.
knoxville

Gedreven Ontdekker
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Hopelijk is er bij Vodafone iemand kundig genoeg. Maar waarschijnlijk krijg je een standaard antwoord terug waarin ze zeggen dat ze niks vooor je kunnen betekeken
robert74

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Wat zijn nu de kostern er word verwezen naar het volgende:
"
Wat zijn de kosten voor WiFi en 4G bellen?
Je betaalt geen extra kosten voor WiFi en 4G bellen. Een gesprek wordt op dezelfde manier in rekening gebracht als bellen via 2G/3G. "

Nu heb ik proberen te zoeken wat de kosten zijn voor het bellen via 2G/3G maar kan daar niks over vinden.
Kan iemand me nu vertellen wat ik kwijt ben als ik over ga schakelen naar 4G bellen?
Niet dat ik dadelijk over schakel en dan ineens verrast word met een leuke rekening voor het bellen met wifi.

HugoB

Nieuwkomer
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Gewoon hetzelfde als normaal.
GBossers

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo,

ik krijg Wifi bellen niet actief. Ik heb een Fritzbox 7360 en aldus mijn provider Trined hebben zij niets uitgezet. Ik snap onvoldoende hoe ik kan controleren of UDP 500 en 4500 wel of niet open staan.

Wie kan mij helpen? Bij voorbaat dank,

Gijs Bossers
Anonymous
Niet van toepassing
robert74 dit is afhankelijk van je abonnement. Heb je bijvoorbeeld 150 min in je abonnement zitten dan mag je 150 minuten bellen. Dit maakt verder niet uit of het op 2g 3g of 4g is. Heb je onbeperkt bellen hier in Nederland. Dan bel je onbeperkt op 2g 3g of 4g
Anonymous
Niet van toepassing
Hi GBossers WiFi bellen kun je alleen actief zetten in je telefoon. Dit heeft verder niks te maken met je router etc.
vriesdejoop

Nieuwkomer
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Zou graag van de mogelijkheid gebruik willen maken. Heb een Oneplus 3, is geschikt voor VoLTE, kunnen jullie die toevoegen?
Joop
Leukhe

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb een moto g4 plus die nu dus nog niet op de ondersteunde toestel lijst staat. In india weet ik dat ze daar wel bellen op dit toestel met VoLTE.

Graag meld ik me aan als tester mocht dit toestel ook in aanmerking gaan komen.
stuka4

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo Vodafone,

Ik heb zelf een Sony xperia Z5 gelijk na lancering daarvan besteld maar zie hem niet bij WIFI bellen staan wanneer komen ze ook voor deze toestelen beschikbaar?
4G bellen werk ook al niet op dit toestel(wat ze nog niet wisten in de tijd van de lancering) maar in sommige delen van het land heb ik geen bereik ook niet 3G en 2G beschikbaar dus zou WIFI bellen een goede uitkomst zijn.
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hoi stuka4,

Voorlopig staat de Sony Xperia Z5 niet op de lijst met toestellen die worden ondersteund. Er wordt geprobeerd om recentelijke uitgebrachte toestellen te ondersteunen hierin. Houd de pagina in de gaten mocht je toestel deze functie toch ontvangen!

Leukhe, houd de pagina in de gaten voor een eventuele updaten van toestellen die worden ondersteund. Je kunt je ook abonneren op dit topic.

vriesdejoop, houd de pagina in de gaten. Je kunt je ook abonneren op dit topic :).
davod10

Gedreven Meedenker
  • 2448Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
Wie kan mijn helpen om samsung S6 ( Model SM6920F ) in te stellen .Bellen over Wifi en 4G.

HugoB

Nieuwkomer
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
SamsungExpert

Hebben jullie toevallig een idee hoe ik de A3 2016 overzet van PHN naar VDF firmware zodat wifi en 4G bellen gebruikt kan worden?
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hi Arjan66,

Is het niet gelukt met de instructies op pagina 1 van het topic?

Samsung
1. Open de telefoonapplicatie (Het groene bel-knopje)
2. Ga naar instellingen
3. Selecteer Bel via WiFi aan
4. Vervolgens kies je bij Voorkeur WiFi of Voorkeur mobiele netwerk voor Voorkeur mobiele netwerk.
davod10

Gedreven Meedenker
  • 2448Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
Helaas ik kan het nergens vinden.
Ik zal nog niet de juiste software hebben.
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hi Arjan66,

Beschik je in de CSC code over VF? Dit kun je controleren door in de telefoon applicatie het volgende in te toetsen, *#1234# en dan te bellen En is je toestel ook up to date qua updates?
Als het toestel via Vodafone is gekocht dan zou het toestel branded moeten zijn.
TheKingNL1900

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoe zit het nu precies met groot zakelijke klanten? Wanneer kunnen deze klanten gebruik maken van WIFI bellen? En werkt het voor deze groep ook al bij nieuwe abonnementen?
davod10

Gedreven Meedenker
  • 2448Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
Heb ik gedaan maar geen code CSC.
WEL CODE CSC:G920FPHN5DPL5 MODEL : SM-G920F.
IK HEB GEKIJKEN INSTELLING BIJ WIFI KOM NIKS TEGEN.

davod10

Gedreven Meedenker
  • 2448Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
TELEFOON IS GEKOCHT BIJ VODAFONE
Anonymous
Niet van toepassing
Als de optie er nog niet bij staat, is het helaas afwachten 😞
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hoi Arjan66 en Steven-,

Ik zie in de CSC code staan PHN. Om gebruik te kunnen maken van WiFi en 4G bellen heb je VF software nodig (deze staat dan in CSC code vermeld). Is het toestel gekocht via de webshop van Vodafone of via een derde partij als mobiel.nl of dergelijke.
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
[Update 16-3-2017] Belangrijke informatie over bellen via WiFi met een Samsung S6 en/of Samsung S6 Edge:
Tijdens het updaten naar Android 7.0 Nougat wordt VoWiFi in de instellingen van je toestel uitgeschakeld. Zet dus na de update VoWiFi weer handmatig aan.
davod10

Gedreven Meedenker
  • 2448Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
Ik kan VOWiFI niet vinden ( Heb ook nog Android versie 6.0.1 nog update gehad!
JeeWeeBee

Nieuwkomer
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo,

Ik heb een Samsung Galaxy s6 (G920F) met Android 7.0 (Nougat) en CSC code G920FVFG5EQBG.
Dit zou moeten werken lijkt me, echter onder Oproep instellingen heb ik geen optie Bellen via WiFi. De laatste optie is dit menu is Trilsignaal.

Is hier een oplossing voor?

HugoB

Nieuwkomer
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Is het mogelijk om de firmware op een bestaand toestel met PHN over te zetten naar VDF?
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
JeeWeeBee, welkom op het Vodafone Forum! Zover ik kan zien zou het in dit geval wel moeten werken. Je kunt het beste contact opnemen met onze klantenservice. Dan kan worden nagekeken of je 06-nummer al is geactiveerd voor VoLTE / VoWiFi.

HugoB, nee, dat is helaas niet mogelijk. Technisch gezien is het natuurlijk wel toe te passen, maar wij leveren daar geen ondersteuning op. Ook leveren we de VF rom niet los aan. Als er door de andere software een defect ontstaat aan je toestel heeft dit namelijk gevolgen voor de fabrieksgarantie.
JeeWeeBee

Nieuwkomer
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dag Marc,

Bedankt voor je reactie. Inmiddels weet ik al ongeveer wat er gebeurt. Een telefonische klantenservice medewerker had me al doorverwezen naar een winkel en ook die kon me niet helpen.

Het grote issue is dat mijn toestel a) niet geleverd is door Vodafone en b) niet uit Nederland komt. Ik heb er zelf de officiele Android 7.0 Vodafone ROM op weten te zetten, maar desondanks blijft hij ergens bepalen dat het een Sloveense CSC van Origine is. De CSC code die het toestel aangeeft is wel VDF, maar bij een factory reset, is de start up taal Sloveens. Blijkbaar blijft het toestel ergens vasthouden dat het van origine niet Nederlands is.

Ik heb inmiddels mijn dual sim Moto G4+ terug. Mocht Vodafone ooit ook voor andere telefoons bellen over WiFi ontsluiten, dan hou ik me aanbevolen.
knoxville

Gedreven Ontdekker
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
SamsungExpert

Dit klopt niet wat je zegt. Het toestel van mijn vriendin is ook via Vodafone gekocht en NIET branded!! Waardeloze service van Vodafone.
knoxville

Gedreven Ontdekker
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Marc-Kunnen ondertussen ook de unbranded S6 en S6 Edge naar Nougat geupdate worden?
knoxville

Gedreven Ontdekker
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Marc-Als je nu een unbranded S6 update naar Nougat 7.0 komt dan de mogelijkheid tot Vowifi beschikbaar?
Anonymous
Niet van toepassing
De update van de s6 is een tijdjr tegen gehouden door Samsung zelf. De S6 wordt eerst buiten Europa uitgerolt em daarna europa....helaas nog even wachten knoxville
Toxaris

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Mijn toestel ondersteunt Volte, maar ik kan deze niet activeren. Ik vermoed dat dit komt doordat Vodafone dit niet aanbiedt. Gaat dit nog gebeuren?
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hoi Toxaris,

Klopt, op dit moment wordt de Moto G4 inderdaad niet ondersteund voor VoLTE - VoWiFi.
Er is een speciaal topic aangemaakt met betrekking tot informatie hierover, deze vindt je hier. Ook daar staat de lijst met ondersteunde toestellen, mocht je toestel in aanmerking komen dan zal deze verschijnen in de lijst.

Nog een fijne dag verder.
Anonymous
Niet van toepassing
Op dit moment is daar nog niks over bekend Toxaris
Mocht dit wel komen dan zul je dit terug zien in de lijst zoals SamsungExpert al aangaf.
rodeto

Meedenker
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Ik wil mijn abo verlengen en daarbij kiezen voor deSamsung Galaxy S8. Welke garantie heb ik dat deze toestellen vanaf het begin direct de mogelijkheid hebben om te bellen over WiFi?
Ik vraag dit omdat de verbinding rond mijn woning zo verschrikkelijk belabberd is dat ik anders bijna elk telefoontje mis (zonder WiFi) en alleen achteraf de sms-jes binnen krijgen dat ik gebeld ben.
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
rodetode S8 en de S8+ zijn beide geschikt voor bellen via 4G en WiFi met Vodafone. Dit geldt ook voor de S8 en S8+ toestellen zonder Vodafone software. Het is wel belangrijk dat je 06-nummer ook al is geactiveerd voor bellen via 4G en WiFi, als je dat op dit moment al hebt heb je dit ook met een ander geschikt toestel.
rodeto

Meedenker
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Dank voor de snelle reactie. Ja, mijn huidige S7 edge is al geactiveerd voor WiFi bellen. En dat werkt bijzonder goed moet ik zeggen. Ik wil dat ook niet missen. Maar hebben alle S8 toestellen dan al direct jullie eigen software of maakt dat voor die toestellen niet uit?

Mijn andere toestel (Galaxy s6 edge met CSC code PHN, gekocht via de webshop van Vodafone in de pre-order fase) werkt helaas nog steeds niet met Wifi bellen en dat blijkt, gezien de slechte verbinding hier, nog steeds heel vervelend. Het zou wat dat betreft fijn zijn als jullie of de verbinding hier in mijn omgeving verbeteren of de mogelijkheid gaan bieden om ook andere toestellen toe te staan voor Wifi bellen.
Jullie eerdere toezegging om dat in december 2016 voor alle klanten beschikbaar te hebben is helaas niet waargemaakt.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties op dit artikel.

Uitgelicht topic