Dag Energieboy,
bedankt voor de snelle reactie!
Zoals aangegeven in m'n eerdere schrijven ben ik naar een Vodafone winkel gegaan om toch nog eens na te gaan wat de mogelijkheden zijn en waar mogelijke voetangels en klemmen liggen!
Mij werd door de Vodafone medewerker verteld dat speciaal voor als je buiten de EU toch gebruik wilt maken van je telefoon Vodafone een Alles-in-1 Wereld Dagbundel heeft en dat die op automatisch aanstaat. Dat wil zeggen dat je voor 5 euro per dag (= tot 23.59 uur) 30 minuten kunt bellen of gebeld worden, ook 30 x SMS en ook nog 30 MB aan data kunt gebruiken. Mijn vraag aan de medewerker was direct of die 30 MB wel voldoende zou zijn voor bijvoorbeeld het binnenhalen van e-mails. Diens antwoord hierop was dat het binnenhalen van e-mails niet veel MB gebruikt en die 30 MB ruim voldoende is. Er werd niets gezegd over automatisch allerlei gegevens binnenhalen of synchroniseren!
Na vertrek van Schiphol heb ik simpelweg de Vodafone sim uitgezet door bij Netwerk en Internet het aan/uit schuifje op zwart (grijs) te zetten, waardoor mijn telefoon middels mijn Vodafone abonnement niets meer deed en er dus ook verder geen buitenbundel betalingen behoefden te worden gedaan. Na aankomst in Australië aldaar een simkaart aangeschaft en deze laten aansluiten en activeren door de verkoper aldaar. Zo goed al goed!
Nu ik de laatste facturen heb ontvangen blijkt dat ik in de maand mei 5 euro moet betalen voor de Alles-in-1 Wereld Dagbundel! Zo ook voor de maand juni. Waarom weet ik niet, misschien per ongeluk met het wisselen van simkaarten!
Het gebeuren op 29 juli 2022, op de luchthaven van San Francisco:
Nadat ik de Vodafone sim in de betreffende simkaartsleuf van mijn telefoon op aan had gezet en uiteraard bij Mobiel netwerk (van Vodafone) ook de Mobiele data, kreeg ik niet lang daarna de volgende berichten van Vodafone:
1 Vodafone bericht op donderdag 28 jul 18:49: Welkom in de Verenigde Staten van Amerika je maakt nu gebruik van de voordelige Alles-in-1 op Reis Wereld Dagbundel en kunt voor slechts 5 euro per dag 30 minuten bellen, 30 minuten gebeld worden, 30 SMS versturen en 30 MB internetten. Je betaalt alleen op de dagen dat je er gebruik van maakt. Of sluit Alles-in-1 op Reis XL Wereld Dagbundel aan. Gebruik je meer dan geldt het lokale tarief. Je datalimiet staat op 50 euro excl. BTW. Kijk voor meer details in de My Vodafone app. Voor informatienummers gelden hogere tarieven. Voor meer informatie over alle tarieven en hulpdiensten ga naar www.vodafone.nl/buitenland Prettig verblijf gewenst, Vodafone.
2 Vodafone bericht op donderdag 28 juli 20.03 Hoi! Even een update: je zit nu op 80% van je 30 MB. Geen zorgen, we sturen je een berichtje als je bundel echt op is. Dan betaal je een buitenbundel tarief. Je kunt zelf je verbruik bijhouden in de My Vodafone app.
3 Vodafone bericht op donderdag 28 jul. (direct aansluitend aan het hierboven getoonde bericht) Ai! Je data voor vandaag is nu echt op. Vanaf nu betaal je een buitenbundel tarief tot je je datalimiet hebt bereikt. Daarna kun je niet meer internetten. Check je limiet op de My Vodafone app.
4 Vodafone bericht op donderdag 28 jul. (direct aansluitend aan het hierboven getoonde bericht) Hoi! Even een update: je zit nu op 80% van je datalimiet (60,50 euro). Wil je je datalimiet voor internet in het buitenland verhogen naar 90,75 euro? SMS "datalimiet 90 aan" naar 4000 of pas je datalimiet aan in de My Vodafone App.
N.B. De door mij te verwachten e-mails had ik al binnengehaald middels de vrije WiFi van de luchthaven. Direct daarna heb ik uiteraard direct WiFi weer uitgedaan om te voorkomen dat gespuis in mijn gegevens kon komen!!!
Na het aanzetten van de Vodafone sim heb ikzelf slechts 2 dingen gedaan, namelijk even in de app van de luchtvaart onderneming gekeken of er veranderingen waren. En niet lang daarna even middels google gecontroleerd wat de elektrische spannen op de luchthaven is, 110 of 220 Volt, niet meer. Daarna kwamen de boven getoonde berichten 2, 3 en 4 binnen, waarop ik "uiteraard" de Vodafone sim direct heb uitgeschakeld.
Ik wil hier nogmaals benadrukken dat ik het zeer vreemd vind dat er nergens door Vodafone personeel en de Vodafone berichten en de site wordt gesproken over het direct op internet gaan zoeken om berichten, wat dies meer zij! En... dat de diverse Vodafone medewerkers zich direct afzijdig hielden door te zeggen, "Maar ja meneer, het is toch logisch dat de telefoon naar berichten gaat zoeken en gaat synchroniseren".
Ikzelf heb na al dit gedoe eens geprobeerd om alle apps die mogelijkerwijze op internet zoeken op te sporen en ze uit te zetten door op "NU STOPPEN of UITSCHAKELEN" te toetsen. Niet eenvoudig, akelige waarschuwingen dat dan allerlei apps niet meer zouden werken en vreemd gedrag zouden laten zien!!! En.... Google is helemaal erg!
Mijn verzoek is dan ook om de Alles-in-1 Wereld Dagbundel niet als zaligmakend aan te duiden op de site zowel als door personeel. Geef daarbij i.i.g. aan wat te doen om niet voor verassingen te komen staan zoals mij is overkomen.
Mogelijk is er ergens in de telefoon een instelling waar alles waar automatisch gebruik van wordt gemaakt uit te schakelen!
Ik hoop op een positieve reactie van jezelf, maar nog meer van de onderneming Vodafone.
Met vriendelijk groeten.