Sander
Community Developer
Community Developer
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 26Likes

Waarschuwing: kijk uit voor malware via SMS

Momenteel ontvangen zowel Android- als iPhonegebruikers gevaarlijke sms'jes die bedoeld zijn om jouw privé- en bankgegevens te stelen. In dit artikel lees je wat malware is,  hoe je deze sms'jes herkent en wat je kunt doen om te voorkomen dat je slachtoffer wordt van deze malware.

 


Voorbeeld van een malware-SMSVoorbeeld van een malware-SMS

 

Update 21 juni

In een nieuwe variant van Flubot krijg je een sms met de melding dat er een nieuw voicemailbericht voor je klaarstaat. Wanneer je de link in het bericht volgt vanaf je Android toestel dan kom je op een pagina terecht waarop je wordt gevraagd een app te  downloaden om dit voicemailbericht te kunnen beluisteren. Doe dit in geen geval. De app is namelijk malware. Ook als je het bericht ontvangt op een-niet Android apparaat is het advies om de link dus niet te volgen!

 

Wat is malware via een SMS?

Malware is een stukje software met kwade bedoelingen geschreven door hackers. Om deze software op jouw telefoon te krijgen versturen ze een SMS vermomd als bericht van een pakketdienst zoals DHL of UPS. In dit bericht staat een zogenaamde link om je pakket te volgen. Als je op de link klikt, wordt er gevraagd om een app te downloaden buiten de Google Play Store om. iPhone-gebruikers wordt gevraagd om je Apple-ID en wachtwoord in te vullen en op deze manier je privégegevens in handen te krijgen.

 

Hoe komen ze aan mijn 06-nummer?

Als de malware op een telefoon is geïnstalleerd, steelt deze ook de contactenlijst. Deze 06-nummers ontvangen dan ook de SMS die zogenaamd gaat over een te volgen pakketje. In werkelijkheid is de malware ontwikkeld om je gegevens te stelen en waar het kan, geld afhandig te maken. 

 

4 tips om géén slachtoffer te worden van SMS-malware

  • Download géén apps buiten de officiële Google App Store om
  • Gebruik alléén de geverifieerde app van de bezorgdienst
  • Neem bij twijfel altijd contact op met de leverancier of bezorgdienst
  • Vul nooit je Apple-ID en wachtwoord in n.a.v. een SMS

Hoe kan ik malware verwijderen van mijn telefoon?
Heeft malware toch grip gekregen op je telefoon? De beste optie is dan om het toestel terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Alle data wordt dan verwijderd, waaronder ook de malware.  Indien je eerder een back-up hebt gemaakt, dan kun je deze daarna terug zetten. 

In de toestelhandleiding vind je instructies hoe je een back-up maakt én je toestel kan resetten. 


< Ga naar mijn toestelhandleiding > 

 

Heb je een andere e-mail of sms ontvangen dan hier staat vermeld, dan verzoeken wij je om dit te mailen naar phishing@vodafone.nl.

 

Vragen, opmerkingen of nog een goede tip? Dan lezen we graag jouw bericht.

 

1 Reactie
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties op dit artikel.

Uitgelicht topic