Kyra
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 499Posts
  • 5Oplossingen
  • 49Likes

Betaalde sms- of internetdiensten

Heb je last van ongewenste sms'jes waar je ook nog voor moet betalen? Een sms die begint met: ‘je maakt gebruik van abonnement...‘ kan een ongewenste sms zijn. Dan heb je waarschijnlijk een contentdienst geactiveerd. Dit kan gebeuren wanneer je tijdens het surfen op je telefoon een website bezoekt en te snel doorklikt. Let daar dus goed op! 
Gebeurt dit onbewust, dan is dat erg vervelend. De kosten worden hiervoor  wel in rekening gebracht. Gelukkig kun je je ook weer afmelden en de dienst zelfs blokkeren via www.payinfo.nl.


Wat zijn betaalde sms- of internetdiensten?
Betaalde sms-berichten, ook wel premium sms-berichten genoemd, zijn sms'jes waarvoor je een hoger tarief betaalt dan het standaard tarief voor sms. Voorbeelden zijn abonnementen op betaalde ringtones, informatie over beurskoersen of voetbaluitslagen, sms-chat-diensten, het stemmen per sms bij televisieprogramma's of aankopen via apps/games. Aanbieders, de zogenoemde content providers, mogen deze betaalde sms-berichten alleen versturen als klanten zich actief hebben aangemeld via sms, internet of door je nummer achter te laten op een website. Enkele voorbeelden van aanbieders zijn: Health Academy, V-Play, Phone Medic of Gamezone. 

Hoe kan ik me hiervoor afmelden?
Heb je je hiervoor niet aangemeld of ben je in de veronderstelling dat je dit niet gedaan hebt kun je via de eerdergenoemde website van www.payinfo.nl nakijken of jouw nummer aangemeld is voor een betaalde sms- of internetdienst. Als dit het geval is kun je hier ook aangeven dat je deze dienst wilt blokkeren, met uitzondering van internetdiensten.

Wat doet Vodafone?
Vodafone gaat nog een stap verder door de bewijslast om te draaien. Bij het geringste vermoeden van misleiding door sms dienstverleners krijgen klanten direct hun geld terug. De kosten hiervan verhaalt Vodafone vervolgens op de aanbieder van de sms-dienst. Bij herhaaldelijke overtreding, sluit Vodafone de aanbieder af van zijn netwerk. Helaas is het voor ons echter niet mogelijk om internetdiensten te blokkeren. Dit is vastgelegd in de Wet Netneutraliteit.

Mijn kosten zijn onterecht, wat nu?
Heb je je afgemeld, heb je jouw nummer geblokkeerd tegen betaalde sms-diensten of heb je je nooit aangemeld en zie je toch kosten op je factuur? Dan kun je via My Vodafone een klacht indienen. Log in en klik op ‘Service’ en vervolgens op ‘Misleidende sms- of internetdienst melden’.  Je klacht wordt dan onderzocht en je krijgt hier zo snel mogelijk een reactie op.

Meer informatie over betaalde contentdiensten op vodafone.nl: Betaalde diensten stopzetten

13 Reacties
abbuxus

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Goede middag ik A van der werf van A.B.buxus.nl met klant nr *moderator edit: abbuxus om misbruik van je gegevens te voorkomen a.u.b. in het vervolg geen klantnummers, 06-nummers en rekeningnummers op het forum plaatsen*
ben bezig geweest met iemand van de vodafone hulpdienst om betaalde diensten te kunnen uitzetten , Deze pesoon heeft mij duidelijk gemaakt dat we deze factuur bedragen van deze diensten terug kunnen vorderen . Het gaat om dit telefoon nr *moderator edit: @abbuxus om misbruik van je gegevens te voorkomen a.u.b. in het vervolg geen klantnummers, 06-nummers en rekeningnummers op het forum plaatsen* met de volgende bedragen bij de volgede factuur nr s,, voor zo ver ik terug kan kijken .
rekeningnummer *moderator edit: @abbuxus om misbruik van je gegevens te voorkomen a.u.b. in het vervolg geen klantnummers, 06-nummers en rekeningnummers op het forum plaatsen* datum 13 mei aankopen bij derden inclu btw 22,50 euro
rekeningnummer *moderator edit: @abbuxus om misbruik van je gegevens te voorkomen a.u.b. in het vervolg geen klantnummers, 06-nummers en rekeningnummers op het forum plaatsen* datum 16 juni aankopen bij derden inclu btw 30,00 euro
rekeningnummer *moderator edit: @abbuxus om misbruik van je gegevens te voorkomen a.u.b. in het vervolg geen klantnummers, 06-nummers en rekeningnummers op het forum plaatsen* datum 17 juli aankopen bij derden inclu btw 37,50 euro
rekeningnummer *moderator edit: @abbuxus om misbruik van je gegevens te voorkomen a.u.b. in het vervolg geen klantnummers, 06-nummers en rekeningnummers op het forum plaatsen* datum 17 augustus aankopen bij derden inclu btw 30,00 euro

Vriendelijke groet a.p van der werf


Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
abbuxus, welkom op het Vodafone Forum. Via het Forum kunnen we dit helaas niet controleren. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.
bliek1

Gedreven Ontdekker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Nou ja, eigenlijk een vraag; Duidelijk dat sms-diensten anders werken dan Internet diensten. Echter mijn vraag is, hoe kunnen content bedrijven op mijn rekening factureren als er geen 06- nummer of andere gegevens zijn achtergelaten. Kunnen contentbedrijven dat ook doen op basis van ip-adressen?
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 734Likes
bliek1, nee dat is niet mogelijk. Waarschijnlijk zijn de gegevens toch (onbewust) doorgegeven en is er akkoord gegeven voor de dienst, waarna de kosten in rekening zijn gebracht.
DavidBPrins

Meedenker
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hallo Moderator,

goede uitleg doch niet bekend bij klantenservice helaas:doch het omkeren bewijslast is verplicht van overheidswege :

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telecommunicatie/vraag-en-antwoord/ongewenste-sms-diensten
Regels voor aanbieders betaalde sms-diensten
De belangrijkste regels voor aanbieders van betaalde sms-diensten zijn:

  • U moet een klacht indienen bij de provider over ongewilde sms-diensten. De provider moet de klacht onderzoeken. Is de klacht ongegrond? Dan mag uw telefoonaanbieder u afsluiten als u de rekening voor de sms-dienst niet betaalt.
  • Vooraf moet u alle informatie krijgen over een sms-dienst. Zo kunt u bepalen of u deze dienst echt wilt. Geeft een aanbieder van een sms-dienst niet alle informatie? Dan hoeft u de rekening niet te betalen voor deze sms-dienst. Een telefoonaanbieder mag u dan niet afsluiten.
  • Kost de sms-dienst meer dan € 1,50? Dan moet de telefoonaanbieder aantonen dat u uitdrukkelijk heeft verklaard de sms-dienst te betalen via de telefoonrekening. U moet een abonnement kunnen afsluiten waarbij u geen sms-diensten kunt afnemen. Telefoonaanbieders moeten u deze optie gratis bieden. Deze plicht geldt voor alle abonnementen en voor prepaid.


Wat doet Vodafone?
Vodafone gaat nog een stap verder door de bewijslast om te draaien. Bij het geringste vermoeden van misleiding door sms dienstverleners krijgen klanten direct hun geld terug. De kosten hiervan verhaalt Vodafone vervolgens op de aanbieder van de sms-dienst. Bij herhaaldelijke overtreding, sluit Vodafone de aanbieder af van zijn netwerk.

is dit gebeurd met messagebird zie mijn topic en waarom moet ik zelf contact opnemen met messagebird?




DavidBPrins

Meedenker
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Antwoord op je e-mail Consumer - Rekening
14/03/2018 16:13 Ons antwoord van Vodafone
Ik geef u graag onderstaande tips mee. Hiermee voorkomt u ongewenste sms-diensten:
- Door 'OK' te sturen naar een viercijferig nummer maakt u gebruik van een betaalde sms-dienst. Doe dit alleen als u dit echt wenst.
- Laat uw mobiele nummer nooit achter op een website waarop staat dat u kans maakt om iets te winnen.
- Ontdekt u kosten voor ongewenste sms-diensten? Stuur dan direct 'stop' naar de viercijferige code waar u berichten van ontvangt. rijksoverheid :

  • Vooraf moet u alle informatie krijgen over een sms-dienst. Zo kunt u bepalen of u deze dienst echt wilt. Geeft een aanbieder van een sms-dienst niet alle informatie? Dan hoeft u de rekening niet te betalen voor deze sms-dienst. Een telefoonaanbieder mag u dan niet afsluiten.
  • Kost de sms-dienst meer dan € 1,50? Dan moet de telefoonaanbieder aantonen dat u uitdrukkelijk heeft verklaard de sms-dienst te betalen via de telefoonrekening. U moet een abonnement kunnen afsluiten waarbij u geen sms-diensten kunt afnemen. Telefoonaanbieders moeten u deze optie gratis bieden. Deze plicht geldt voor alle abonnementen en voor prepaid.
  • U kunt de optie om sms-diensten af te nemen altijd gratis laten blokkeren door uw provider.
bliek1

Gedreven Ontdekker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
playmore was geen sms dienst. Stop sms-en had dus ook geen zin.
Lady_Yce

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb gisteren een melding gemaakt van misbruik via een 4004 nummer.

De klantenservice kijkt dan netjes mee en geeft aan waar zij denken dat het vandaan komt en dat je dit kan blokkeren via payinfo.nl.

 

Wat ze echter niet vroegen of aangaven is of ik mijn geld terug wil en of zij hier nog wat mee gingen doen.

 

Ik heb contact opgenomen met de stichting waarvan de klantenservice aangaf dat dit vandaan kwam (wat overigens onterecht was) en wij gaan nu samen een onderzoek starten. Als je hier naar googled vindt je namelijk veel meer mensen die hier de dupe van zijn, van kleine bedragen tot en met honderden euro's. 

 

Het verbaast mij een beetje dat Vodafone dit niet zelf oppakt en dat ik hier achter aan moet gaan...

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hoi @Lady_Yce
Welkom op de community van Vodafone en dankjewel voor het delen van jouw ervaring en feedback. Ik zal de feedback intern doorgeven zodat hier naar gekeken kan worden. Betaalde diensten op je telefoon zijn vaak eigen verantwoordelijkheid. Vaak krijg je deze diensten in beeld zodra je ergens je nummer invoert of ergens op akkoord klikt zonder te lezen. De kosten die in rekening gebracht worden moeten wij ook weer afstaan aan de betaalde dienst. Ook kunnen deze diensten zorgen voor een erg hoge rekening. Gelukkig heb je het een en ander al gedaan. Hieronder lees je wat je tegen SMS- en contentdiensten kunt doen.  

Wat kun je tegen betaalde diensten doen:
- Je kunt dit zelf beheren via www.payinfo.nl. Hier kun je aangeven of je gebruik wilt maken van SMS- en contentdiensten. 
- Voer nooit ergens zomaar je nummer of gegevens in,
- Check op welke websites je komt. Vertrouw je het niet, sluit de website. 

Wat kun je bij Vodafone hierover regelen:
- Wij kunnen een blokkade plaatsen op SMS- en contentdiensten in ons systeem
- Wij kunnen een blokkade plaatsen op SMS- en contentdiensten via www.payinfo.nl voor je.
- Wij kunnen de optie kosten van derden op je rekening uitzetten. Hierdoor kan niks anders dan de kosten voor je abonnement/ toestel en evt gebruikerskosten buiten de bundel in rekening gebrach worden.

Waar kun je dit melden bij ons:
Het makkelijkste is om dit via My Vodafone aan te kaarten via de volgende stappen:

- Ga naar 'Service'

- Klik op de button 'Betaalde diensten melden'

- Vul het formulier in

Vodafone gaat nog een stap verder door de bewijslast om te draaien. Bij het geringste vermoeden van misleiding door sms dienstverleners krijgen klanten direct hun geld terug. De kosten hiervan verhaalt Vodafone vervolgens op de aanbieder van de sms-dienst. Bij herhaaldelijke overtreding, sluit Vodafone de aanbieder af van zijn netwerk. Helaas is het voor ons echter niet mogelijk om internetdiensten te blokkeren. Dit is vastgelegd in de Wet Netneutraliteit. Door het aanmelden via My Vodafone van de betaaldienst, kunnen wij onderzoeken of de aanmelding en kosten terecht zijn. 
Mocht je hierover bellen, dan hoor je door te verwezen worden naar My Vodafone om dit aan te kaarten. De klantenservice (waar ook ik onder val) mogen deze kosten niet crediteren omdat dit echt onderzocht moet worden. Super om te lezen dat je het een en ander al hier tegen gedaan hebt. Mochten er nog stappen zijn die ik voor je kan oppakken, dan hoor ik het graag. Heb je dit via My Vodafone aangemeldt? Dan komt dit terecht bij de juiste afdeling die hierover gaat en kan vanuit Vodafone ook een onderzoek gestart worden naar de aanmelding en de kosten. 

 

Lady_Yce

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hi Steven, dank voor je reactie, maar het gaat hier om misbruik.

Ik heb mij hier nooit voor aangemeld, en ik laat zeker niet zo maar erges mijn telefoonnummer achter,

Als men onderzoekt doet, kan je ook zien dat er meer mensen ongevraagd/ongewenst hier de dupe van zijn.

Dus jouw (waarschijnlijk standaard) reactie is niet helemaal gegrond naar mij toe.

Daarnaast heb ik ook aangegeven dat ik netjes ben geholpen en alle stappen ook netjes opgevolgd heb. 

Ik heb iig gemaild met het hele verhaal en de stichting (een van de) die onterecht hier genoemd werd, gaat samen met mij op onderzoek uit, dus ik ga er vanuit dat Vodafone hier aan mee werkt.

 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Ik deel hier boven algemene informatie mee met de uitleg dat als je belt, een chat start, etc. wij de kosten niet mogen crediteren. Vanuit hier of de klantenservice zien wij niet in of de kosten voor SMS- en contentdiensten (on)terecht zijn.  Daarnaast geef ik altijd  de tips wat je zelf kan doen @Lady_Yce. Mochten er nog stappen doorlopen moeten worden, dan help ik hier graag bij. Heb je dit ook aangmeldt via My Vodafone? Dan komt dit terecht bij de juiste afdeling die hierover gaat en kan vanuit Vodafone ook een onderzoek gestart worden naar de aanmelding en de kosten. 

Lady_Yce

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb gisteren de stappen gevolgd over wat ik hier zelf aan kan doen naar aanleiding van de support die er geboden is. Verder heb ik Vodafone hier vanmorgen over gemaild [Incident: 220519-000186] en ze zijn inmiddels opvolging aan het doen.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Super om te horen dat mijn collega's er mee aan de slag gaan @Lady_Yce. Laten we hopen dat het snel opgelost is voor je. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties op dit artikel.

Uitgelicht topic