Ooijr

Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Beëindigen abonnement

Ik heb sinds 26-06-2017 een abonnement. Volgens de algemene voorwaarden gaat dit na de minimum periode, in dit geval 24 maanden, over naar een contract voor onbepaalde tijd. In plaats te verlengen naar een contract voor onbepaalde tijd heeft Vodafoon mij een nieuw contract gestuurd en dat heb ik ook getekend!! Niet wetende dat ik volgens de algemene voorwaarde recht heb op een contract voor onbepaalde duur!

Ik heb de geïrriteerde dame van de klantenservice hiermee geconfronteerd en zij is van mening dat zij niets met de algemene voorwaarden te maken heeft, want ik heb zelf dit contract getekend! Wel slim van Vodafoon om met deze werkwijze de algemene voorwaarden te omzeilen.

 Artikel 3 – Het abonnement

1. Een abonnement bij Vodafone bestaat uit abonnement om van onze diensten gebruik te maken. 2. Een abonnement wordt aangegaan voor een minimumduur, bijvoorbeeld 12 of 24 maanden. Daarna wordt het abonnement automatisch voortgezet voor onbepaalde duur. Tijdens de minimumduur kun je opzeggen tegen het einde van de minimumduur, met een opzegtermijn van één maand. Vanaf één maand voor het einde van de minimumduur kun je op elk gewenst moment opzeggen met een opzegtermijn van één maand. Je kunt opzeggen door middel van een brief aan Vodafone, afdeling Annuleringen, postbus 1500, 6201 BM, Maastricht. Je kunt steeds op dezelfde manier opzeggen als je de overeenkomst bent aangegaan, dus als je telefonisch een overeenkomst ben aangegaan, mag je deze ook telefonisch opzeggen. Vodafone mag een abonnement onder dezelfde voorwaarden en op dezelfde manieren als jij opzeggen. 

Probeert Vodafoon met deze werkwijze de klanten te behouden? Het zou de klantenservice sieren om met een oplossing te komen i.p.v. botweg te zeggen CONTRACT IS CONTRACT!!! Graag reactie

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Je hebt het abonnement verlengd @Ooijr. Zodra je verlengt, wordt het abonnement niet stilzwijgend omgezet in een contract voor onbepaalde tijd. Met andere woorden, je hebt de overeenkomst op 02-02-2020 vernieuwd. Hierdoor ben je een nieuw abonnement voor 1 of 2 jaar aangegaan. Na de 1 of 2 jaar (afhankelijk van hoeveel jaar je gekozen hebt), wordt het weer omgezet naar onbepaalde tijd zoals in de voorwaarden staat (art 3). 
Wij mogen je ten allen tijden een aanbod doen, zolang je klant bent. Je kunt via My Vodafone aangeven of wij je een aanbod mogen doen (via de tel, post, sms etc.). Je bent met het aanbod in My Vodafone akkoord gegaan. Daarnaast heb je een e-mail én een sms gehad en het contract gekregen. Als je het er niet mee eens was, kon je binnen de zichttermijn het contract weer annuleren. 
Wil je in het vervolg geen aanbiedingen van ons meer ontvangen maar je contract voor onbepaalde tijd laten doorlopen? Geef dit dan aan via deze pagina in My Vodafone. 

Bekijk in context

18 Reacties 18
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @Ooijr 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Oei, dit klinkt heel vervelend. Ik weet natuurlijk niet wat de reden was om een nieuw contract te tekenen en hoe dit gesprek is verlopen. Mag er vanuit gaan dat je iemand aan de lijn hebt gehad om te vragen of je misschien een nieuw contract wilde en/of misschien wel tegen een korting? Dat Vodafone zomaar contracten toestuurt om te laten tekenen, herken ik niet. 

Het vervelende is wel dat als je nu een contract hebt getekend, je daar niet meer van af kan. Dit kan alleen binnen de 14 dagen bedenk termijn. Wat de klantenservice zegt dat het contract geldig is, is dan ook juist. Maar ook hier kan ik niets over zeggen wat ik was niet bij het gesprek en weet ook niet hoe netjes je dit is laten weten. 

Al met al, erg vervelend en begrijp dat je hier je verhaal schrijft. Je zou er naar kunnen laten kijken door iemand van Vodafone, die morgen weer online zijn en de topic langs gaan. Zorg dan dat je bij je profielinstellingen alle gegevens hebt ingevuld zodat de medewerker gelijk kan kijken wat er nu gaande is en hoe het is verlopen. 

Het blijft vervelend en ik hoop natuurlijk dat je er me Vodafone toch uit komt. Maar hou in gedachten dat je nu toch aan het contract zit. Hoe vervelend dit bericht ook is, sorry! 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hoi @Ooijr,

Ik kan mij voorstellen dat dit een nare situatie is. Een contract wordt alleen opgestuurd als er een verlenging of een nieuw abonnement wordt aangegaan. 
Zodra je contract afgelopen is, wordt het omgezet naar onbeperkte tijd met een opzegtermijn van 1 maand zoals je ook in de voorwaarden ziet staan. Hierbij wordt geen nieuw contract gestuurd. 
Ik vermoed dan ook dat er telefonisch contact is geweest om te verlengen (via de winkel, via de website, via My Vodafone of telefonisch).

Ik kijk heel graag het een en ander na voor je zodat we kunnen achterhalen wat er precies is gebeurd. Kun je de gegevens in je profiel aanvullen zodat ik met je mee kan kijken hiervoor?  

Ooijr
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Beste Steven,

Bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat een contract een contract is. Maar hoe is het dan mogelijk dat ik vanaf 26/06/2017 een contract heb en dat dit contract niet automatisch is omgezet naar een contract voor onbepaalde duur? Dit staat toch in art.3 van de algemene voorwaarden? Of lees ik het nu verkeerd?

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Een contract wordt automatisch omgezet naar de variant waarbij je op mag zeggen met een opzegtermijn van 1 maand. Hier ontvang je geen nieuw contract over @Ooijr Dit is geen verlenging.
Een nieuw contract ontvang je bij een verlenging of een nieuw abonnement. 

Ooijr
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik probeer het nog één keer. Waarom is mijn contract niet automatisch omgezet naar de variant waarbij je mag  opzeggen met de termijn van één maand en heb ik een nieuw contract aangeboden gekregen? Dat lijkt mij toch niet zo moeilijk om daar antwoord op te geven!!!

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
Ooijr wrote:

Ik probeer het nog één keer. Waarom is mijn contract niet automatisch omgezet naar de variant waarbij je mag  opzeggen met de termijn van één maand en heb ik een nieuw contract aangeboden gekregen? Dat lijkt mij toch niet zo moeilijk om daar antwoord op te geven!!!

Daar is toch antwoord op gegeven. Je gaat een contract aan van 1 of 2 jaar en als deze is afgelopen dan gaat je contract over op een contract die je dan elke maand kan opzeggen. Dus een stilzwijgend contract, zoals ik dat hier thuis noem. Dat weet iedereen en zo gaat dat en hoeft daar dan geen nieuw contract tegenover te staan. Alleen als je een nieuw contract neemt, dan krijg je een nieuw contract.

Overigens, dat het dan een stilzwijgend contract is en met 1 maand opzegtermijn, staat gewoon in de algemene voorwaarden. Dus eigenlijk valt dit ook onder je 1 of 2 jarig contract dat je ooit bent aangegaan. 

Ooijr
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik ben het met je eens, maar bij Vodafoon kennen zij blijkbaar hun eigen voorwaarden niet!!! En ik heb nog steeds geen antwoord gekregen op mijn vraag waarom men mij na afloop van het vorige contract een nieuw contract hebben aangeboden, dat ik heb getekend omdat ik niet wist van de regeling zoals in de algemene voorwaarden wordt aangegeven!  Ik ben er door een vriend op attent gemaakt dat dit een wettelijke regeling is. Ik ga er van uit dat ik niet de enige bent die zo behandeld wordt. Misschien een leuk item voor Kassa of Radar.

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Vodafone is een commercieel bedrijf, dus ik denk dat je zelf ook wel kan bedenken waarom ze je weer voor 1 of 2 jaar als klant willen hebben. Dat wil elk bedrijf, en zo werkt Vodafone ook. Als je dat niet doet dan is het je goed recht en heb je gewoon 1 maand opzegtermijn. Daar kan Kassa of Radar niet zoveel aan doen, denk ik. 

Misschien beetje flauw om te zeggen, maar lees altijd de algemene voorwaarden. Uh nee, ik heb dit ook niet gedaan toen ik bij Vodafone mijn contract afsloot, dus ik ben mede schuldig aan het niet lezen 

En vaak is het nog zo dat het nieuwe contract voordeliger is voor de klant. Want in 2 jaar tijd kunnen de abonnementen veranderen en dan komt het wel eens voor dat iemand na 2 jaar veel te veel geld moet betalen voor z'n abonnement terwijl er misschien weer nieuwere abonnementen zijn die goedkoper zijn of misschien meer data bevat of onbeperkt bellen. Dus soms is het ook wel eens handig, en slimmer, om na 2 jaar een nieuw contract te nemen omdat de voorwaarden dan weer beter zijn dan het contract dat je al had. Dat laatste kan ik natuurlijk niet bepalen want ik weet niet wat je had en wat je nu hebt en wat je allemaal aan data en/of bellen hebt gebruikt. Daarin is Vodafone verkoop weer beter in het voorlichten. 

Ja, het is en blijft lastig en vervelend. Zorg in ieder geval dat je bij je profielinstellingen alle gegevens hebt ingevuld zodat een community medewerker met je mee kan kijken of die nog iets kan vinden binnen de afspraken. Meer kan ik eigenlijk ook niet, ben net zoals jij een klant van Vodafone. 
 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Ik zie dat je de gegevens hebt aangevuld in je profiel. Dank hiervoor! 
Ik ben gelijk even de systemen in gedoken voor je. Op 02-02-2020 heb je er voor gekozen om je abonnement te verlengen voor 2 jaar met een Start M abonnement (bestelnummer: *****4571).
Als het goed is, heb je hiervan ook een bevestiging ontvangen via het e-mailadres van Ziggo. Je hebt ook een sms ontvangen met de tekst: Je bestelling is ontvangen met ordernummer ****4571. Volg de verwerking via vodafone.nl/status op 02-02-2020. Verlenging is aangevraagd via My Vodafone. 

 

Ooijr
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Blijft nog steeds mijn vraag waarom is mij een contractuele verlenging aangeboden en is het contract niet automatisch is omgezet voor onbepaalde duur? Dit staat toch in art.3 van de algemene voorwaarden?

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Je hebt het abonnement verlengd @Ooijr. Zodra je verlengt, wordt het abonnement niet stilzwijgend omgezet in een contract voor onbepaalde tijd. Met andere woorden, je hebt de overeenkomst op 02-02-2020 vernieuwd. Hierdoor ben je een nieuw abonnement voor 1 of 2 jaar aangegaan. Na de 1 of 2 jaar (afhankelijk van hoeveel jaar je gekozen hebt), wordt het weer omgezet naar onbepaalde tijd zoals in de voorwaarden staat (art 3). 
Wij mogen je ten allen tijden een aanbod doen, zolang je klant bent. Je kunt via My Vodafone aangeven of wij je een aanbod mogen doen (via de tel, post, sms etc.). Je bent met het aanbod in My Vodafone akkoord gegaan. Daarnaast heb je een e-mail én een sms gehad en het contract gekregen. Als je het er niet mee eens was, kon je binnen de zichttermijn het contract weer annuleren. 
Wil je in het vervolg geen aanbiedingen van ons meer ontvangen maar je contract voor onbepaalde tijd laten doorlopen? Geef dit dan aan via deze pagina in My Vodafone. 

Ooijr
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

En door wie is die verlenging aangeboden????? Vodafoon heeft dit toch gestuurd met de vraag of ik mijn abonnement wilde verlengen!!!!

Geef nu eens gewoon een antwoord op mijn vraag en blijf er niet omheen draaien!!!!!

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
Ooijr wrote:

En door wie is die verlenging aangeboden????? Vodafoon heeft dit toch gestuurd met de vraag of ik mijn abonnement wilde verlengen!!!!

Geef nu eens gewoon een antwoord op mijn vraag en blijf er niet omheen draaien!!!!!

Sorry hoor, maar een ieder heeft je al antwoord gegeven. Dat je nu niet tevreden bent omdat je een nieuw contract bent aangegaan, kan Vodafone niets aan doen. Iedereen weet dat als je contract is afgelopen, dat je daarna stilzwijgend je contract kan stoppen met in achtnemend van 1 maand opzegtermijn. 

Dit nu afschuiven op Vodafone omdat ze je gebeld hebben en een nieuwe aanbieding hebben gedaan, is wel heel makkelijk. Ja, sorry dat ik het zo beschrijf maar het staat in de voorwaarden en zo werkt het bij elke provider. Je bent weer een contract aangegaan en nu weet je dat als deze is verlopen dat je niet hoeft te verlengen of vernieuwen. 

Jammer dat je zo’n reactie geeft. Mag er toch van uit gaan dat het abonnement dat je nu hebt ook een goede keuze is, anders was je deze niet aangegaan. 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Je hebt via My Vodafone verlengt. Wij mogen je ten aller tijde een aanbod doen, zolang je klant bent. Je kunt via My Vodafone (website) aangeven of wij je een aanbod mogen doen (via de tel, post, sms etc.). Je bent met het aanbod in My Vodafone akkoord gegaan. Daarnaast heb je een mail, een sms gehad en het contract gekregen. Als je het er niet mee eens was, kon je binnen de zichttermijn het terug laten draaien. Helaas is de zichttermijn voorbij. Het contract is pas na dat je akkoord bent gegaan met verlengen, opgestuurd. 

Ooijr
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Vodafoon heeft een topic afgesloten na een lange discussie over het opzeggen van mijn abonnement. Na oeverloos geen ter zake zijnde antwoorden te geven door Vodafoon en een andere “expert" is het uiteindelijk helder geworden. 

Vodafoon omzeilt de wet en hun algemene voorwaarden door klanten er niet op te wijzen dat zij, na afloop van hun contract, de mogelijkheid hebben dat het contract door te laten lopen voor onbepaalde duur en dat per maand opzegbaar is of een nieuw contract af te sluiten voor bepaalde tijd, dat niet maandelijks opzegbaar is.

In plaats daarvan sturen zij de argeloze klant een nieuw contract dat niet opzegbaar is! 

Dat Vodafone de klant niet wijst op de mogelijkheid om het contract door te laten lopen blijkt uit de laatste reactie. 

Je hebt via My Vodafone verlengt. Wij mogen je ten aller tijde een aanbod doen, zolang je klant bent. Je kunt via My Vodafone (website) aangeven of wij je een aanbod mogen doen (via de tel, post, sms etc.). Je bent met het aanbod in My Vodafone akkoord gegaan. Daarnaast heb je een mail, een sms gehad en het contract gekregen. Als je het er niet mee eens was, kon je binnen de zichttermijn het terug laten draaien. Helaas is de zichttermijn voorbij. Het contract is pas na dat je akkoord bent gegaan met verlengen, opgestuurd. 

Ik ga er van uit dat ik niet de enige klant ben die op deze manier behandeld wordt.

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @Ooijr 
Jammer dat je niet je verlies neemt en ook naar jezelf kijkt in deze situatie. Je kan natuurlijk wel Vodafone als schuldige aanwijzen maar zelf de voorwaarden lezen kan natuurlijk ook. Niemand die het doet, ben ik met je eens, maar dan krijg je dit soort dingen. Daarnaast is het al jaren zo dan als je contract is afgelopen, deze stilzwijgend doorgaat. Dit is bij Vodafone zo, maar ook bij andere providers. 

Daarnaast kan je in je My Vodafone app aangeven of je door Vodafone benaderd mag worden als je contract ten einde komt. Dit kan een aanbieding zijn via je My Vodafone app of via een belletje van de verkoop afdeling van Vodafone. Ik mag er toch van uit gaan dat de aanbieding die je hebt ontvangen hebt beter is dan je vorige contract, anders zou je zo ie zo niet gaan verlengen. Daar heb je zelf mee ingestemd en zoals Vodafone al aangeeft je hebt er mee ingestemd en er is niets wat Vodafone niet zou mogen doen.

Vodafone wijst je wel degelijk op de algemene voorwaarden, want deze moet je namelijk accepteren als je een contract aangaat en als je een contract aangaat, dan zeg je ook dat je de algemene voorwaarden hebt gelezen. Je goed recht om hier nogmaals te melden dat je het er niet mee eens bent maar persoonlijk vind ik het wel jammer dat je ook niet eigen verantwoordelijk neemt.

Bij een volgende contract, waar dan ook, altijd even vragen of je daarna stilzwijgend van je contract af kan of niet. Ik weet nog wel dat het vroeger niet zo was en toen zat je automatisch weer een jaar er aan vast, dat was pas klote. Als ik dat zo even mag zeggen. Dus eigenlijk is dit, wat al jaren zo is, een hele goede oplossing.

Wil je geen aanbiedingen meer en/of een benadering van Vodafone, zet dan op deze URL alles op NEE en Vodafone zal je niet meer benaderen:
https://www.vodafone.nl/my/service/gegevens-en-privacy/privacy-instellingen

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Het topic is opnieuw open gezet @Ooijr Heb je bericht ook verplaatst naar dit topic. 

Ooijr
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Beste Steven,

Ik begrijp dat je als representant van Vodafoon alles in het werk moet stellen om jouw broodheer tevreden te stellen. Ik voel mij echter geen verliezer en dat abonnement is geen punt voor mij. Maar wat mij intrigeert is het feit dat Vodafoon alles uit de kast trekt om klanten bij het einde van het contract een nieuw contract aan te bieden en op deze werkwijze de wet en artikel 3 van de eigen algemene voorwaarden te omzeilt. Juridisch is er geen spelt tussen te krijgen, daar heb je gelijk in. Maar alles op de klant af te schuiven vindt ik wat minder. Je mag als klant er op vertrouwen dat een bedrijf jou graag als klant wil houden en een goede deal aanbied als daar de mogelijkheid voor is. 

Gezien de grote concurrentie snap ik dat je klanten wilt behouden, maar ga dan fatsoenlijk met je klanten om.

Voor mij is Vodafoon geen optie meer!

Ik wens jou een goed weekend en succes bij Vodafoon!

 

 

 

  

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic