1
Vraag
2
Reageer en help mee
Beukie

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Onverklaarbaar hoog dataverbruik 7 april 2024 iPhone

Hallo,  

 

Op 7 april is 22,5 GB verbruikt terwijl ik die dag nagenoeg niet op mijn telefoon heb gezeten, want was toen een dag uit. Bovendien verbruik ik nooit meer dan Max 250 mb per dag.  Er gaat volgens mij dan iets niet goed. Klantenservice kan me niet inzage geven waar het verbruik in is gaan zitten. Op de iPhone kan ik dit ook niet terugzien. Iemand een idee?

4 Reacties 4
Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 3042Posts
  • 896Oplossingen
  • 1031Likes

Hi @Beukie, welkom hier. 

Het is altijd schrikken als je meer data hebt verbruikt dan verwacht! Zoals aangegeven kunnen we alleen zien wanneer er data is verbruikt en hoeveel, maar niet waar deze data voor is gebruikt. Dit mogen we niet inzien vanwege privacy. Wellicht heb je iets aan onderstaande tips om een soortgelijke situatie in de toekomst te voorkomen.

De optie 'Wifi Assistentie'' is een instelling die ervoor zorgt dat er verbinding wordt gemaakt via mobiele data als de wifi-verbinding op dat moment te zwak is. Hierdoor kan er onbewust verbinding via de mobiele data worden gemaakt. Deze instelling kan je uitzetten op zowel Android als iPhone devices. 

Via je iPhone: Als je wilt zien hoeveel mobiele data je hebt gebruikt, ga je naar 'Instellingen' > 'Mobiel netwerk' of 'Instellingen' > 'Mobiele data'. Als je een iPad gebruikt, zie je in plaats daarvan mogelijk 'Instellingen' > 'Mobiele data'. Scrol omlaag om te zien welke apps mobiele data gebruiken. Verder heb je ook apps die je kan downloaden om het verbruik in de gaten te houden. Deze kunnen je ook een indicatie geven hoeveel data er is verbruikt en waaraan. Houdt er wel rekening mee dat dit een indicatie is en het verbruik van Vodafone leidend is.

Mogelijk heeft @Energieboy ook nog aanvullende tips en tricks voor je 🙂

Energieboy
Expert
Expert
  • 11842Posts
  • 3485Oplossingen
  • 3102Likes

Ik kan alleen maar zeggen dat het toestel even een slechte wifi heeft gehad in huis. Daardoor is deze over gegaan naar mobiel data gebruik en in die tijd heeft doe waarschijnlijk een update uitgevoerd van app's die je op je toestel hebt staan. Als je je telefoon een dagje thuis laat, zet hem dan in vliegtuig modus of gewoon uit. 

Goede adviezen van Cecilia en mijn advies is nog als extra, ga naar "instellingen", "Mobiel netwerk", scroll helemaal naar beneden en zet Wifi-assistentie UIT. Dan gaat je toestel niet meer automatisch over op mobieledataverbinding wanneer de wifiverbinding slecht is. En nog een laatste tip, zet ook iCloud-reservekopie UIT. Want ook deze gebruikt veel data wanneer die even een kopie gaat maken.

Onverklaarbaar is het "bijna" nooit, het is altijd een instelling die niet goed staat of slecht wifibereik. 

Beukie
topicstarter
Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt, voor je reactie,

 

Echter WiFi assistentie stond en staat uit. Bovendien is het dataververbruik er binnen 3 uur doorgegaan. Volgens mij kan dit technisch helemaal niet. Ik heb niets gedownload en hotspot is beveiligd.

Volgens mij is er bij Vodafone iets niet goed gegaan. Als oplossing komt Vodafone met de oplossing om voor €30 10 ga te kopen voor de rest vd maand…

Energieboy
Expert
Expert
  • 11842Posts
  • 3485Oplossingen
  • 3102Likes

Ja, het is dan altijd weer de schuld van de provider. Ga eens na wat er zoveel heeft gebruikt, dat kan je uitlezen in je telefoon. Zet alles uit, om data minder de belasten via je databundel en zorg dat alles via Wifi alleen kan. Jij hebt niets gedownload, maar je toestel wel, en dat is nu juist het probleem. Daarnaast heeft hotspot er niet zoveel mee te maken, die is beveiligd, zeg je. 

Uit meerdere topic's, die ik hier in de loop der jaren heb gelezen, komt bijna altijd het toestel eruit als boosdoener en zijn de instellingen niet helemaal goed ingesteld. Zorg dat je altijd goed Wifi hebt en anders op vliegtuigmodes zetten, dan weet je zeker dat er geen data verloren gaat. Misschien nog als tip, zorg dat je elke keer je app's volledig afsluit.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic